Rare problemen met afstellen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Jacobsko
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 dec 2020 18:04
Bezit: Honda CB50J '77

Rare problemen met afstellen

Bericht door Jacobsko »

AfbeeldingBeste leden,

Zal direct even zeggen dat ik het forum al enige tijd afgespeurt heb, maar niks kunnen vinden wat mij tot nu toe heeft kunnen helpen. Het spijt mij als ik enige onduidelijkheden vertel, maar het is een best gecompliceerd verhaal.
Ben sinds een paar maand nu trotse bezitter van een CB50J, best veel aan opgeknapt, waaronder alles zelf opnieuw gespoten en bestickerd. Nu heb ik echter vrij veel problemen met het fatsoenlijk afstellen van de brommer. Zal eerst even wat details noemen.

Er zit een onbegrensde uitlaat op,
een vervroegend vliegwiel,
een standaard nokkenas,
een nieuwe bobine en condensator gemonteerd
en een nieuwe 20 mm shengwey carberateur (https://4taktwinkel.nl/Carburateur-SS50 ... -Sheng-wey).

Toen ik de brommer kocht, bleken de kettingspanners van de nokkenas te missen. Daardoor wou die eerst niet lopen. Daarom het hele blok maar na gekeken en allemaal nieuwe pakking er in gedaan. Ook de zuigerveren meteen vervangen. Het blokje liep maar niet al te mooi. Mijn kameraad heeft ook een CB50J die bijna perfect loopt, deze carberateur geprobeerd en daar liep mijne precies hetzelfde op als zijn brommer. Nu is het probleem echter dat de brommer stationair perfect loopt en het stationair toerental ook makkelijk af te stellen is. De meegeleverde sproeiers zijn 89 en 35 voor de stationair. Daar loopt de brommer dus stationair mooi op. Echter als ik gas geef moet ik dat langzaam aan doen, anders stagneert deze. Als ik het gas langzaam opbouw loopt het toerental wel door naar ongv. 13000(dit is in de neutraal). Dat haalt de CB50 van mijn kameraad ook. Maar als ik ga rijden wil deze echter niet verder dan de 8000 toeren. Die kameraad trekt hem onder het rijden wel door naar de +-13000 toeren. Valse lucht krijgt hij niet, want ik ben met remreiniger om de caberateur heen geweest terwijl hij liep. Nu ben ik al met sproeiers aan het stoeien geweest. kleinere sproeiers lijken het alleen maar erger te maken. Grotere sproeiers verzacht het effect van in 1x vol gas geven en stagneren, maar dan loopt hij hoogtoerig niet. Iemand enig idee waar ik het nu moet zoeken of wat ik moet doen? Bij voorbaat dank!

Groeten
Jacob van Emmerik

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Rare problemen met afstellen

Bericht door NIX »

Trek de aanzuigbuis eens los.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 941
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Rare problemen met afstellen

Bericht door Ben C50 »

Is 20 mm te veel voor 50cc?
Luchtfilter beperkende factor?

Jacobsko
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 dec 2020 18:04
Bezit: Honda CB50J '77

Re: Rare problemen met afstellen

Bericht door Jacobsko »

Dat zal ik vanmiddag eens proberen, daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht.

Gebruikersavatar
Lacsap
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 03 nov 2017 21:03
Bezit: PC50A
C310S

Re: Rare problemen met afstellen

Bericht door Lacsap »

Trek tijdens het rijden tegen 8000 tpm eens de choke lichtjes open.
Verergeren de problemen? Te rijk afgesteld.
Kun je nu wel verder in toeren? Grotere sproeier monteren.

Ik vind 20mm op een standaard 50cc ook aan de grote kant trouwens.
Wees er zeker van dat de rest er ook op afgesteld is (inlaat, uitlaat).

Jacobsko
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 dec 2020 18:04
Bezit: Honda CB50J '77

Re: Rare problemen met afstellen

Bericht door Jacobsko »

Heb het ook zonder de aanzuigbuis geprobeerd, geen verschil. Dat met de choke zal ik eens gaan proberen. Is de 20mm aan de grote kant of gewoon te groot? Gek dat deze dan voor staat geschreven op die site.. Bij voorbaat dank allen!

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4091
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Rare problemen met afstellen

Bericht door wim V8 »

Jacobsko schreef: 06 dec 2020 10:21 Is de 20mm aan de grote kant of gewoon te groot? Gek dat deze dan voor staat geschreven op die site.. Bij voorbaat dank allen!

Op Kreidler sites staan ook, maar liefst 28mm "Kreidler" carburateurs te koop.

Dus die plant ik op een standaard kreidlertje, die bedoelt was om 40km/u te rijden, en die al ruim voldoende had aan een
10!mm carburateur,
en?....wat vreemd,
hij doet het niet goed.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Rare problemen met afstellen

Bericht door nielspbr »

Mijn ape loopt goed met een 18mm maar je hoort het aanzuiggeluid veranderen bij 110000 toeren en hij wil dan niet harder. Ik denk dat het in mijn geval gewoon een beperking in de (standaard) nokkenas is.

Vergeet niet dat een cb50 in verschillende markten is geleverd waar andere maximum snelheden voor brommers gelden.

Je heb in ieder geval al je luchtfilterbox uitgesloten door de snorkel eraf te trekken. Nadeel is wel dat je luchtfilter zonder box weer een andere afstelling nodig heeft en je dus weer met de choke mag gaan spelen.

ps. Bij in neutraal volgas geven krijg je elk blok de zwevende kleppen in als er geen harde begrenzing in de ontsteking zit. Dat lukt ook met een 12mm carbje.

Solex-19
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2018 16:05
Bezit: CB 50
MB 5
MTX OT

Re: Rare problemen met afstellen

Bericht door Solex-19 »

Ik zou die 20 mm vervangen voor een 16 en omdat de inlaatklep de beperkende factor is heeft groter dan 16 mm geen nut.

Je kan er wel een grote carburateur op planten maar dan moet je ook zorgen dat het traject waar het mengsel doorheen loopt zonder belemmeringen is. Bij de CB50J is dat dus de inlaatklep.
Solexracing: world champion 1990, 22 victories, 65 podiums

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1403
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Rare problemen met afstellen

Bericht door iclaudius »

Sproeier 89 is een stortbak heb ik het idee bij een 50 cc
Doe maar eens eerst een #75 en 16mm carb. ;)

Jacobsko
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 dec 2020 18:04
Bezit: Honda CB50J '77

Re: Rare problemen met afstellen

Bericht door Jacobsko »

Oke dan zal ik is een 16mm proberen, echter is de goede kwaliteit imitatie niet op voorraad. Dan kan ik wel de "mindere" kwaliteit (https://4taktwinkel.nl/Carburateur-SS50 ... s-Imitatie) bestellen of toch wachten op de betere kwaliteit(https://4taktwinkel.nl/Carburateur-SS50 ... -Keihin-KT)?

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1403
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Rare problemen met afstellen

Bericht door iclaudius »

Ik persoonlijk heb het niet op immi-dingen, toch kan je geluk hebben. (vervelend gegeven)
Probeer ook eens 2e hands ori spul, of anders die Keihin nieuw, met een setje sproeiers...want je moet meestal bij elke brommer de juiste zoeken.

Jacobsko
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 dec 2020 18:04
Bezit: Honda CB50J '77

Re: Rare problemen met afstellen

Bericht door Jacobsko »

Oke, bedankt! Dan zal ik is opzoek gaan naar een 2ehandse, laat het wel weten mocht het niet lukken.

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1380
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Rare problemen met afstellen

Bericht door ildert »

Solex-19 schreef: 06 dec 2020 13:54 Ik zou die 20 mm vervangen voor een 16 en omdat de inlaatklep de beperkende factor is heeft groter dan 16 mm geen nut.

Je kan er wel een grote carburateur op planten maar dan moet je ook zorgen dat het traject waar het mengsel doorheen loopt zonder belemmeringen is. Bij de CB50J is dat dus de inlaatklep.
Dat is niet helemaal waar. De inlaatklep van de j en de jx en de f zijn identiek en toch zijn de laatste twee origineel met een 19mm carb geleverdt. Mijn omgebouwde j's lopen super met een ori 19mm. Daarvan heb ik uiteraard wel alle andere beperkingen moeten moeten verwijderen, maar kleppen zijn daar geen van. Er zit wel een verschil in het inlaatkanaal, daarvan is die van de j (152nummer) net een randje kleiner dan die van de jx etc (149nummer, staat ook in de kop). Ik heb het randje bij die van mij er uit gehaald, best goed te doen met een dremel en een freesje, maar het maakt amper verschil.

Wat wel echt veel uitmaakt is het verschil tussen een 19 en een 20mm carb. Het is niet zozeer het verschil in hoogte (die ene milimeter) maar vooral de grotere boringen, dus breedte van de opening die totaal toch zon 30% meer doorlaat oplevert.

Jacob, ik zou die doorlaat eens netjes met een schuifmaat opmeten, ik kan het plaatje niet zo goed zien, maar wat bij koos te koop staat als 20mm oogt mij als 19mm want de rand tot de o-ring is bij een 20mm kleiner. Als je gewoon een 19mm blijkt te hebben zou het in theorie gewoon moeten werken...als toch niet, die imi weggooien en een ori keihin kopen (geen pc10 of 20 want dat is 20mm en echt te groot) en dan een pc 05 of 07 als je die kunt vinden, das de 19mm variant. 16mm ben ik persoonlijk niet zo van (pc08 uit het hoofd) ik vindt ze niet prettig rijden en tja...is het net niet op een cb.

Let bij het afstellen eerst op het vlotterniveau, dat komt vrij precies bij cb, als je rare verschijnselen hebt die niet stroken met de normale rijker/armer theorieen, heb je waarschijnlijk daar een probleem.

Edit, lees net de omschrijving van die "20mm" carb bij koos, het is een pc05 kloon met een lift van 19mm....een 19mm dus, geen 20....

Kijk een naar de vlotterhoogte, in de manual staat precies hoe hoog die moet zijn. Als ie bijvoorbeeld nu te rijk lijkt te lopen, want zwart en de choketruuk helpt niet, en het blijft zo als je een kleinere sproeier pakt, staat het niveau te hoog. Sproeier #84 is wel aardig ok zou ik zeggen.
grote klappen, snel thuis

wybe visser
4T-MSB beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 nov 2017 13:29
Bezit: SS50 CB50J

Re: Rare problemen met afstellen

Bericht door wybe visser »

Wat mogelijk ook het verschil in carb. is het schuine gedeelte op de gasschuif, deze afschuining is voor al in het 1/2 gas gebied
Als de het afstellen niet goed krijgt met 1/2 gas kun je de afschuining met 1 a 1,5mm verhogen, hierdoor wordt het mengels armer in het midden gebied

Ik zelf ben ook lang bezich geweest met het afstellen van de carb. een 22mm van Aliexpress
Ik heb het idee dat door de korteslag en de grote borging de carb. ander reageert en mogelijk heeft het korte inlaat lengte hier ook nog invloed op
Mogelijk heeft een 4-takt tunings bedrijf hier meer kennis van :idea:

Mijn set up is een 82cc cilinder en standaard-krukas en standaard-kop met inlaatkanaal geflowd, CDI met max vervroegd 38 graden, 22mm carb. met powerfilter, vertanding 13/42 en een vijfbak van een XL 80, snelheid ca 95km @ 11500 rpm, zuigerkoeling met oliekoeler en grotere oliepomp

Plaats reactie