Pagina 1 van 4

Honda c320s blok reviseren

Geplaatst: 15 feb 2021 21:58
door siemenvanderheide1
Goedenavond, ik heb besloten om mijn blok zelf te reviseren en er wat kennis aan over te houden. Ik ben vrij nieuw met 4takt brommers en is dus een flinke uitdaging ook al lijkt het volgends de meeste van jullie een "easy fix".

Als ik vragen heb zet ik ze onder deze thread. Ik heb alvast een vraagje:
Ik ben bang dat er wat ijzer in mijn blok zit van de carter pan die is gebroken tijdens het rijden. Wat is de makkelijkste manier om daar achter te komen en zowel op te lossen?

Alvast heel erg bedankt allen!

Groetjes Siemen

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Re: Honda c320s blok reviseren

Geplaatst: 16 feb 2021 08:26
door Ronaldo
Het blok in zijn totaliteit uit elkaar halen en spoelen als je het goed wil doen. Gruis komt overal.

Re: Honda c320s blok reviseren

Geplaatst: 16 feb 2021 10:09
door SuzuhaTR1
Wat Ronaldo al zegt en daarbij sowieso al je lagers vervangen. Weet niet of hij nog lang gedraaid heeft na de schade, anders ook een nieuwe of gereviseerde krukas erin (of proberen al het vuil uit het bigend te blazen, doorspuiten met olie oid, zal lastig zijn, vandaar beter vervangen). Maar dat laatste is ook weer afhankelijk van wat je wilt met de C320...af en toe een korte rit of meer.

Re: Honda c320s ts50dx blok reviseren

Geplaatst: 16 feb 2021 10:50
door siemenvanderheide1
Na dat hij kapot is gegaan heb ik hem gelijk uit gedaan en niet meer gestart, het word een weekend brommertje voor als het lekker weer is om mooi vanuit hoorn naar ijmuiden te rijden. Ik heb ook andere oldtimers staan dus ik denk dat hij ongeveer 1x per maand gaat rijden.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Re: Honda c320s blok reviseren

Geplaatst: 16 feb 2021 13:40
door lil
in dit geval kan je nagaan wat er precies in je blok ligt aan rommel, namelijk twee afgebroken schroefkoppen en ringen, die moeten absoluut voor de volle 100% teruggevonden worden. als je die hebt dan hoeft het blok verder niet uit elkaar, stukjes aluminium zijn niet zo ernstig, al is het wel beter als je ook die met 100% zekerheid allemaal hebt terug weten te vinden. ik denk dat het twee scherven zijn, die bovendien naar buiten toe uitgebroken zijn, en nog ergens op de weg liggen waar het gebeurde. zoek ze op om zeker te weten dat je ze allemaal hebt.

vervolgens moet je weten wat er precies is gebeurt en waarom, want anders kan het gewoon weer opnieuw gebeuren. onderzoek of de koppeling op de juiste manier in elkaar is gezet. de schroefjes die er nog zitten lijken me niet origineel, als ik naar de kleur kijk. kijk verders ook naar mogelijke andere dingen die fout gedaan zijn door die reparateur, let op nieuw uitziende onderdelen, en dan vooral schroefjes en moertjes, en ga na of het zo hoort door te vergelijken met andere identieke motorblokken of foto's daarvan.

er zitten op het forum een aantal mensen met specifieke kennis van stoterstangen blokken. hun raad heb je het meeste nodig. ik heb zelf ook ervaring met die blokken maar ik heb er helaas zelf geeneen dus ik kan niet vergelijken, mijn kennis moet ik uit het hoofd doen, en dat is van een behoorlijke poos geleden. ik moet het echt zelf kunnen zien om werkelijk van nut te kunnen zijn.

Re: Honda c320s blok reviseren

Geplaatst: 16 feb 2021 13:59
door siemenvanderheide1
lil schreef:in dit geval kan je nagaan wat er precies in je blok ligt aan rommel, namelijk twee afgebroken schroefkoppen en ringen, die moeten absoluut voor de volle 100% teruggevonden worden. als je die hebt dan hoeft het blok verder niet uit elkaar, stukjes aluminium zijn niet zo ernstig, al is het wel beter als je ook die met 100% zekerheid allemaal hebt terug weten te vinden. ik denk dat het twee scherven zijn, die bovendien naar buiten toe uitgebroken zijn, en nog ergens op de weg liggen waar het gebeurde. zoek ze op om zeker te weten dat je ze allemaal hebt.

vervolgens moet je weten wat er precies is gebeurt en waarom, want anders kan het gewoon weer opnieuw gebeuren. onderzoek of de koppeling op de juiste manier in elkaar is gezet. de schroefjes die er nog zitten lijken me niet origineel, als ik naar de kleur kijk. kijk verders ook naar mogelijke andere dingen die fout gedaan zijn door die reparateur, let op nieuw uitziende onderdelen, en dan vooral schroefjes en moertjes, en ga na of het zo hoort door te vergelijken met andere identieke motorblokken of foto's daarvan.

er zitten op het forum een aantal mensen met specifieke kennis van stoterstangen blokken. hun raad heb je het meeste nodig. ik heb zelf ook ervaring met die blokken maar ik heb er helaas zelf geeneen dus ik kan niet vergelijken, mijn kennis moet ik uit het hoofd doen, en dat is van een behoorlijke poos geleden. ik moet het echt zelf kunnen zien om werkelijk van nut te kunnen zijn.
Goedemiddag, ik heb de 2 schroefkoppen gevonden, ook heb ik dr afgebroken scherven gevonden op straat toen het gebeurde (een paar maanden terug).
Ook heb ik een bijzondere ontdekking gedaan, het lijkt op een zelf in elkaar gebeunde ?druklager? Ik denk dat de "garage" geen flauw idee had waar hij mee bezig was Ook al zij hij van wel... ik zal hieronder even een foto plaatsen. Verder zie ik gelukkig weinig ijzer ed in het blok.AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Re: Honda c320s blok reviseren

Geplaatst: 16 feb 2021 17:06
door firestone
Dat ziet er redelijk creabea uit
Als je niet teveel wil spenderen zou ik de koppeling met de juiste onderdelen in elkaar zetten en controleren
of het koppelingscarter niet vernageld is.
Olie verversen en gaan

Re: Honda c320s blok reviseren

Geplaatst: 16 feb 2021 17:07
door firestone
Afbeelding

Re: Honda c320s blok reviseren

Geplaatst: 16 feb 2021 17:56
door lil
ok siem dat lijkt echt helemaal nergens op, zoals je kan zien op de tekening van firestone hoort daar een kogellager te zitten, en volgens mij bovendien ook een oliedoorlaat naar de holle krukas die het vrijlooplager op de as en waarschijnlijk ook het big-end lager van olie voorziet. je had hier sowieso niet heel erg lang mee hebben kunnen blijven rijden voordat de boel onherroepelijk verrot zou gaan, dus is het misschien zelfs maar goed dat die bouten afgebroken zijn voordat de schade heel veel erger had kunnen worden.

je moet nu ook dat druklagertje bestellen, en een lagerschaaltje, plus dat oliedoorlaat pieletje. bij viertaktwinkel ofzo

ook zou ik nog es teruggaan naar die zogenaamde honda expert en m'n geld terug eisen. welke zaak is dat trouwens? die mag wel op een blacklist ofzo

en waarom ben je er uberhaubt heen gegaan? wat mankeerde er aan de brommer?

Re: Honda c320s blok reviseren

Geplaatst: 16 feb 2021 22:22
door Klaas
Het is wel duidelijk dat ze gewoon bouten hebben gemonteerd die veel te hoog waren waardoor uiteindelijk het carter kapot is geslagen en 2 van de bouten heeft afgebroken.
Druklager is eveneens niet origineel waardoor het echt op een beun reparatie lijkt.
Ik zou de hele koppeling vervangen omdat die met dit stukslaan wel een aardige klap heeft gehad.
Niet al te duur om 2e hands te vangen en gelijk met goede koppelingsplaten monteren.
Dan kun je weer 100 jaar verder.
Ik rijd al jaren met een C310 rond die nog steeds loopt zonder enkele revisie.
Mocht je nog verder hulp nodig hebben stuur dan maar een PB.
Heb wel aardig wat blokken gereviseerd afgelopen 30 jaar.

Re: Honda c320s blok reviseren

Geplaatst: 16 feb 2021 22:41
door Dennis
wauw, dat hele alu blokje heeft in je koppelinghuis liggen daaien en alu poeder gemaakt. Wat duidelijk zichtbaar is aan je handen en overal.

Dit is wel echt beundehaas zeg, knap gefreubeld. Klaas is een goeie, en er zijn nog wel meer mensen die het goed kunnen.

Re: Honda c320s blok reviseren

Geplaatst: 16 feb 2021 23:30
door siemenvanderheide1
De zogenaamde "monteur" is vlaar scooters in hensbroek, ik heb in de buurt rond gevraagd wat een goeie garage is voor dit soort brommers en zowat iedereen zij dat Vlaar dus een goeie garage was. Er was eigenlijk niet zoveel mis met de brommer, ik heb hem er heen gebracht voor een Beurtje. Maar hij zij dat er veel meer mis mee was en ik vertrouwde en geloofde hem. Hij heeft de cilinder vervangen omdat er zogenaamd roest in zat en zo had hij nog veel meer praatjes. Het was dan ook echt een achterlijk dure reparatie 500,-+ helaas is het alweer bijna een jaar geleden en heb hem eigenlijk gelijk weggezet. dus ik denk dat geld op eisen nu helaas geen meer optie is. Breng jullie prachtige oldtimer daar NOOIT heen, hij heeft mijn brommer alleen maar verkloot aangezien mijn brommer gewoon goed liep toen ik hem er heen bracht.

Ik ga denk ik de hele koppeling vervangen. Maar ik krijg het niet helemaal los, heeft iemand toevallig enig idee hoe je de hele koppeling demonteert?

Heel erg bedankt voor al jullie tips en opmerking. Het is een les voor mij geweest en ga vanaf nu lekker zelf aan de slag ookal zal het niet altijd zonder slag of stoot gaan.

Groetjes Siemen


Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Re: Honda c320s blok reviseren

Geplaatst: 16 feb 2021 23:53
door siemenvanderheide1
Heeft iemand trouwens enig idee hoe je een PB kan sturen? Ik heb nog wel wat vraagjes voor Klaas^

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Re: Honda c320s blok reviseren

Geplaatst: 17 feb 2021 00:19
door stoterstangen90
Ik probeer al een tijdje je account normaal te krijgen. Op een of andere manier lukt dat niet. Normaal wordt je na één goedgekeurd bericht goedgekeurd en kun je normaal posten en kun je ook PB's versturen. Zou je een keer een bericht kunnen versturen zonder Tapatalk? Het zou daar aan kunnen liggen. (geen garantie) 8-)

Re: Honda c320s blok reviseren

Geplaatst: 17 feb 2021 00:28
door siemenvanderheide1
Okay! Dit bericht stuur ik via Google Chrome als test. Negeer dit bericht dus👍