47mm zuigers

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

47mm zuigers

Bericht door jnijkamp »

Ik heb mijn standaard 50cc CD50-blokje omgebouwd middels een 52mm lange slag krukas. Hierop heb ik weer mijn 70cc cilinder en 70cc OT kop geplaatst. Maar de compressie is nu wel wat aan de hoge kant. De standaard 70cc zuiger heeft natuurlijk een dome. 52mm slag x 47mm boring levert een cilinder inhoud op van bijna 91cc. Als ik naar C90 of CD90 kijk, hebben die vrijwel allemaal een platte zuiger (zonder dome). Dit zal niet voor niks zijn? Misschien opzoek naar een platte zuiger?

Is er iemand die weet of de hart afstand van de piston pen tot bovenkant zuiger (minus dome) gelijk is bij een 70cc 47mm zuiger (partnr. 13101087000) en een 90cc 47mm zuiger (partnr. 13101GT0000)?

Afbeelding

Afbeelding
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2006
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: 47mm zuigers

Bericht door lil »

een c90 cylinder is hoger. voor c70 cylinders bestaan er volgens mij wel lagere zuigers, zodat die dan ook 90cc worden. de boring is hetzelfde
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

KiP
postslet
Berichten: 2438
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: 47mm zuigers

Bericht door KiP »

Slag is bij c90 49,5 origineel 70cc is 41,1 ofzo iets. en de hoogte van de cilinder is bij c90 68mm en ss-cd-c70-50 63mm
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: 47mm zuigers

Bericht door nielspbr »

KiP schreef: 24 feb 2021 14:30 Slag is bij c90 49,5 origineel 70cc is 41,4 en de hoogte van de cilinder is bij c90 69mm en ss-cd-c70-50 63mm
Dat merk van die 52mm slag kruk verkoopt ongetwijfeld ook passende zuigers en bijbehorende cilinders voor die krukas.
Alleen die zuigers zullen geen 47mm zijn, Ik denk dat de zuigerrok en cilinderbus ruzie gaan krijgen met de drijfstang van die 52mm kruk.

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2006
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: 47mm zuigers

Bericht door lil »

o dus de slag is langer dan de cylinder hoger is... dan moet bij een 90 zuiger de pistonpen dichter bij de top van de zuiger zitten dan bij 70/50 zuigers. iets van 3 mm ofzo

klopt dat ook? of moet ik de helft van de slag nemen?...

ja ik zit fout, ik moet de helft van de slag nemen, want hij gaat verder omhoog, maar ook verder naar omlaag.


en ja bij andere merken met andere slag, zullen eigen bijpassende zuigers horen.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: 47mm zuigers

Bericht door jnijkamp »

nielspbr schreef:
KiP schreef: 24 feb 2021 14:30 Slag is bij c90 49,5 origineel 70cc is 41,4 en de hoogte van de cilinder is bij c90 69mm en ss-cd-c70-50 63mm
Dat merk van die 52mm slag kruk verkoopt ongetwijfeld ook passende zuigers en bijbehorende cilinders voor die krukas.
Alleen die zuigers zullen geen 47mm zijn, Ik denk dat de zuigerrok en cilinderbus ruzie gaan krijgen met de drijfstang van die 52mm kruk.
De krukas heb ik bij de 4-taktwinkel vandaan. Werkt prima met de 'normale' 70cc cilinder (63cm). Alleen is de compressie wel wat aan de flinke kant.... Wordt niet geleverd met aparte zuiger en/of cilinder.


Sent from my iPad using Tapatalk
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -

Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: 47mm zuigers

Bericht door jnijkamp »

lil schreef:o dus de slag is langer dan de cylinder hoger is... dan moet bij een 90 zuiger de pistonpen dichter bij de top van de zuiger zitten dan bij 70/50 zuigers. iets van 3 mm ofzo

klopt dat ook? of moet ik de helft van de slag nemen?...

ja ik zit fout, ik moet de helft van de slag nemen, want hij gaat verder omhoog, maar ook verder naar omlaag.


en ja bij andere merken met andere slag, zullen eigen bijpassende zuigers horen.
Ik denk dat hij alleen verder omlaag gaat, want aan de bovenkant (BDP) zit gewoon nog op dezelfde plek. Ik heb verder niks gewijzigd aan de 63cm cilinder of OT 70-kop. Zuiger komt gewoon netjes bovenaan de cilinder.


Sent from my iPad using Tapatalk
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -

KiP
postslet
Berichten: 2438
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: 47mm zuigers

Bericht door KiP »

Ik zal binnenkort eens kijken of ik de zuigers heb liggen.

Maar heb je de compressie gemeten? Of denk je dat de compressie te hoog is, het is geen ongebruikelijke combinatie. Het lijkt me stug dat het dan bij jou niet werkt.
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2006
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: 47mm zuigers

Bericht door lil »

jnijkamp schreef: 24 feb 2021 21:25
lil schreef:o dus de slag is langer dan de cylinder hoger is... dan moet bij een 90 zuiger de pistonpen dichter bij de top van de zuiger zitten dan bij 70/50 zuigers. iets van 3 mm ofzo

klopt dat ook? of moet ik de helft van de slag nemen?...

ja ik zit fout, ik moet de helft van de slag nemen, want hij gaat verder omhoog, maar ook verder naar omlaag.


en ja bij andere merken met andere slag, zullen eigen bijpassende zuigers horen.
Ik denk dat hij alleen verder omlaag gaat, want aan de bovenkant (BDP) zit gewoon nog op dezelfde plek. Ik heb verder niks gewijzigd aan de 63cm cilinder of OT 70-kop. Zuiger komt gewoon netjes bovenaan de cilinder.
dan is de drijfstang waarschijnlijk korter. anders weet ik het niet.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: 47mm zuigers

Bericht door nielspbr »

lil schreef: 24 feb 2021 22:29
jnijkamp schreef: 24 feb 2021 21:25
lil schreef:o dus de slag is langer dan de cylinder hoger is... dan moet bij een 90 zuiger de pistonpen dichter bij de top van de zuiger zitten dan bij 70/50 zuigers. iets van 3 mm ofzo

klopt dat ook? of moet ik de helft van de slag nemen?...

ja ik zit fout, ik moet de helft van de slag nemen, want hij gaat verder omhoog, maar ook verder naar omlaag.


en ja bij andere merken met andere slag, zullen eigen bijpassende zuigers horen.
Ik denk dat hij alleen verder omlaag gaat, want aan de bovenkant (BDP) zit gewoon nog op dezelfde plek. Ik heb verder niks gewijzigd aan de 63cm cilinder of OT 70-kop. Zuiger komt gewoon netjes bovenaan de cilinder.
dan is de drijfstang waarschijnlijk korter. anders weet ik het niet.
Lil mag een koekje pakken.


ps. Door de grotere slag/arm en daardoor grotere hoek van de drijfstang wordt de kracht die je nodig hebt om compressie te maken ook groter. Maar meten is weten.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2625
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 47mm zuigers

Bericht door MrSinga »

De piston dat je nu hebt is specifiek voor ot70kopjes. Je cilinderinhoud gaat naar ong 91cc doordat je piston dieper in de cilinder gaat en stuk tussen de krukwangen. Alles op korte cilinder. (Zoals op alle 50-51-52 krukassen)
De dome op de piston is ook wel specifiek voor die kop en geeft idd veel meer compressie. Zeker als je vergelijkt met een c90.

Een c90/dx90 is anders. Dat zit op een kopje vergelijkbaar met een ot50kop, vandaar ook een platte piston. Alles zit in een hoge cilinder (model dat ook gebruikt wordt bij 124cc’s). De platte piston maakt gewoon dat bij montage piston even komt met de kop, vergelijk het bij nt50 motoren.

Wil je minder compressie zou je in sé een piston moeten kopen 6V 72cc voor OT50kop. Echter zit je dan met een probleem dat de achterzijde van de piston moet aangepast worden. Deze voor de 52slag zijn aangepast zodat ze tussen de krukwangen kan, de gewone pistons jah, die moeten dat niet kunnen en doordat de cilinder meer gebruikt wordt, kan die dus niet ronddraaien.

Piston voor bv nt70 is 3mm te kort, komt dus niet eens even met de cilinder. Als je een ot piston op nt dax zet, komt de piston er 3mm uit. Kitaco had daar vroeger een mooi vergelijking van.
Piston voor c90 kan ook niet

Ik had graag die setup. Veel compressie en kon ook goed mee met het verkeer (en gaf ook lekker veel chinese blokken op hun neus a la zc120 of yx140)

Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: 47mm zuigers

Bericht door jnijkamp »

MrSinga schreef: 25 feb 2021 06:40 De piston dat je nu hebt is specifiek voor ot70kopjes. Je cilinderinhoud gaat naar ong 91cc doordat je piston dieper in de cilinder gaat en stuk tussen de krukwangen. Alles op korte cilinder. (Zoals op alle 50-51-52 krukassen)
De dome op de piston is ook wel specifiek voor die kop en geeft idd veel meer compressie. Zeker als je vergelijkt met een c90.

Een c90/dx90 is anders. Dat zit op een kopje vergelijkbaar met een ot50kop, vandaar ook een platte piston. Alles zit in een hoge cilinder (model dat ook gebruikt wordt bij 124cc’s). De platte piston maakt gewoon dat bij montage piston even komt met de kop, vergelijk het bij nt50 motoren.

Wil je minder compressie zou je in sé een piston moeten kopen 6V 72cc voor OT50kop. Echter zit je dan met een probleem dat de achterzijde van de piston moet aangepast worden. Deze voor de 52slag zijn aangepast zodat ze tussen de krukwangen kan, de gewone pistons jah, die moeten dat niet kunnen en doordat de cilinder meer gebruikt wordt, kan die dus niet ronddraaien.

Piston voor bv nt70 is 3mm te kort, komt dus niet eens even met de cilinder. Als je een ot piston op nt dax zet, komt de piston er 3mm uit. Kitaco had daar vroeger een mooi vergelijking van.
Piston voor c90 kan ook niet

Ik had graag die setup. Veel compressie en kon ook goed mee met het verkeer (en gaf ook lekker veel chinese blokken op hun neus a la zc120 of yx140)
Dank mister Singa (en anderen) voor de toelichting. Als ik het dus goed begrijp zou het zo kunnen zijn dat de compressie vrijwel gelijk is aan die van een C90 omdat er een OT 47mm cilinder, OT zuiger (met dome) maar ook een OT-72cc-kop op zit die dus dieper is dan een C90 kop. Zoals inderdaad al meer gemeld in deze thread zou ik het eigenlijk moeten meten. Alleen heb ik geen compressie meter. Maar die staat wel op mijn verlanglijstje.
Waar ik het wel aan merk is dat ik heel voorzichtig moet zijn tijdens het aantrappen met de compressieslag. Want daar trap ik gemakkelijk door de koppeling heen. Ik moet hem eerst heeeeeeel zachtjes door de compressieslag heen drukken en dan aantrappen. Dat deed mij vermoeden dat de compressie iets aan de hoge kant is, want ik lees overal dat dat eigenlijk pas iets is wat je boven de 110cc hoeft te doen.
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -

Online
NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: 47mm zuigers

Bericht door NIX »

Laat gewoon wat van de kop afdraaien. Die hebben vlees zat. Je zuiger komt nu even hoog, maar omdat de slag ongeveer11mm groter is heb je bijna 20% meer compressie. Dat vindt je bigend niet lekker en de boel gaat erg heet worden, rauw lopen en rot starten en rot stationair lopen. Laat de squish zoveel mogelijk intact en haal scherpe overgangen weg. Dat heb je een heerlijk soepel draaiend motortje met het koppel van een tractor.
Laatst gewijzigd door NIX op 25 feb 2021 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: 47mm zuigers

Bericht door nielspbr »

NIX schreef: 25 feb 2021 10:10 Laat gewon wat van de kop afdraaien. Die hebben vlees zat. Je zuiger komt nu even hoog, maar omdat de slag ongeveer11mm groter is heb je bijna 20% meer compressie. Dat vindt je bigend niet lekker en de boel gaat erg heet worden, rauw lopen en rot starten en rot stationair lopen. Laat de squish zoveel mogelijk intact en haal scherpe overgangen weg. Dat heb je een heerlijk soepel draaiend motortje met het koppel van een tractor.
Niet de kop afdraaien dus, of je bedoelt de kop van de zuiger.

Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: 47mm zuigers

Bericht door jnijkamp »

NIX schreef:Laat gewon wat van de kop afdraaien. Die hebben vlees zat. Je zuiger komt nu even hoog, maar omdat de slag ongeveer11mm groter is heb je bijna 20% meer compressie. Dat vindt je bigend niet lekker en de boel gaat erg heet worden, rauw lopen en rot starten en rot stationair lopen. Laat de squish zoveel mogelijk intact en haal scherpe overgangen weg. Dat heb je een heerlijk soepel draaiend motortje met het koppel van een tractor.
NIX, met de squish bedoel je de buitenste ring (van bovenaf gezien) van de zuiger? Dus iets vanaf halen van binnen naar buiten draaiende?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -

Plaats reactie