Waarom een begrensd inlaatspruitstuk?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
mvz
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 mar 2018 23:37
Bezit: 2021 Zhenhua Dax 50cc EFI met Triton Manifold+ECU

Waarom een begrensd inlaatspruitstuk?

Bericht door mvz »

Bij het ontgrenzen van m'n EFI Dax zag ik het volgende ( zie foto's )
Na als test alleen het spruitstuk te vervangen voor een ontgrensde versie, was de topsnelheid logischerwijs niet hoger..
de brommer trekt alleen een stuk beter! - wat is de reden voor dit soort begrenzingen als het voor de topsnelheid en dus legaliteit
niks uitmaakt? weet iemand dit?

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16205
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Waarom een begrensd inlaatspruitstuk?

Bericht door nielspbr »

Je zegt het zelf al, hij trekt een stuk harder. Dat betekend dat het koppel een stuk hoger ligt. Voor koppel heb je verbrandingsdruk nodig en voor meer gasontwikkeling(co2 + nog een aantal bijproducten) moet je meer benzine verbranden. Die meer benzine heeft meer lucht nodig, lees geen vernauwing in het spruitstuk.
Die meer verbrande benzine zijn ook meer grammetjes co2 uitstoot waardoor die niet meer aan de uitstootnormen voldoet waar die brommer zijn euro4(?) typegoedkeuring heeft gekregen.

Lange zin voor een moeilijk verhaal.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1178
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Waarom een begrensd inlaatspruitstuk?

Bericht door gonzo »

En meer koppel betekent dat je zwaarder kunt gaan vertanden waardoor snelheid verhoogd kan worden.....
Try and die techniek....... love it.

Gebruikersavatar
Lacsap
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 03 nov 2017 21:03
Bezit: PC50A
C310S

Re: Waarom een begrensd inlaatspruitstuk?

Bericht door Lacsap »

Je wilt het best een constante gelijkmatige luchtsnelheid door de carburateur, voor een optimale verneveling en brandstof opname.
Dat betekent een kleine venturi bij lage, en een grotere venturi bij hoge toerentallen.
De oplossing is montage van een CV-carb; bij elk toerental een constant vacuüm..

Een kleine carb met kleine venturi zorgt dus vooral voor veel koppel bij lage toeren, terwijl een grote carb met grote venturi voor veel vermogen bij hoge toerentallen zorgt.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16205
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Waarom een begrensd inlaatspruitstuk?

Bericht door nielspbr »

Lacsap schreef: 13 jun 2021 21:14 Je wilt het best een constante gelijkmatige luchtsnelheid door de carburateur, voor een optimale verneveling en brandstof opname.
Dat betekent een kleine venturi bij lage, en een grotere venturi bij hoge toerentallen.
De oplossing is montage van een CV-carb; bij elk toerental een constant vacuüm..

Een kleine carb met kleine venturi zorgt dus vooral voor veel koppel bij lage toeren, terwijl een grote carb met grote venturi voor veel vermogen bij hoge toerentallen zorgt.
Psst, dit is het 50cc spruitstuk van een injectiebrommer.

Gebruikersavatar
Lacsap
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 03 nov 2017 21:03
Bezit: PC50A
C310S

Re: Waarom een begrensd inlaatspruitstuk?

Bericht door Lacsap »

En...?

Of een carb-sproeier nu voor de benzine verneveling zorgt of een injecteur...de truc is dat dit bij optimale luchtsnelheid gebeurt...
Een injectiesysteem meet de flow, en past daar de hoeveelheid in te spuiten brandstof op aan.

daanmetselaar
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 jan 2020 13:06
Bezit: C50
Locatie: Bleiswijk

Re: Waarom een begrensd inlaatspruitstuk?

Bericht door daanmetselaar »

Lacsap schreef: 14 jun 2021 08:56 En...?

Of een carb-sproeier nu voor de benzine verneveling zorgt of een injecteur...de truc is dat dit bij optimale luchtsnelheid gebeurt...
Een injectiesysteem meet de flow, en past daar de hoeveelheid in te spuiten brandstof op aan.
Naar mijn weten meet het injectiesysteem alleen het toerental en gaskleppositie, en in de ecu zit een map met waardes daaraan gekoppeld hoelang de injector open wordt gestuurd. De lambda zit er voor de naregeling voor stationair en als je lang constant toerental draait. En tuurlijk heb je een luchtstroom nodig om dat mengel aan te zuigen, maar dat heb je altijd als je blok gewoon werkt zoals het hoort.

En dat kleine gaatje zorgt voor dat je een mega onderdruk krijgt dus ook minder lucht en minder brandstof (want de verhouding van het mengel moet hetzelfde blijven voor een goede verbranding), dus hoger toeren ga je dat nog meer merken door de drukval over dat gaatje. Want als je met je brommer met carbu half gas versneld, versnel je minder hard dan met vol gas. Terwijl de verbranding alsnog gewoon volledig is. En een carburateur is zo ingenieus gemaakt dat dat met je onderdruk en flow allemaal goed gaat( met een goede afstelling uiteraard ), en met injectie is dat 1 keer inregelen en daarna is dat hetzelfde ( als je injector niet verstopt zit en je gaskleppositiesensor het nog doet ).

daanmetselaar
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 jan 2020 13:06
Bezit: C50
Locatie: Bleiswijk

Re: Waarom een begrensd inlaatspruitstuk?

Bericht door daanmetselaar »

mvz schreef: 12 jun 2021 21:12 Bij het ontgrenzen van m'n EFI Dax zag ik het volgende ( zie foto's )
Na als test alleen het spruitstuk te vervangen voor een ontgrensde versie, was de topsnelheid logischerwijs niet hoger..
de brommer trekt alleen een stuk beter! - wat is de reden voor dit soort begrenzingen als het voor de topsnelheid en dus legaliteit
niks uitmaakt? weet iemand dit?

Afbeelding
Afbeelding
Heb je de cdi ook al vervangen? Ik denk dat daarom de topsnelheid niet hoger is geworden, omdat de ontsteking elektronisch gaat verlaten bij een hoger toerental.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2547
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Waarom een begrensd inlaatspruitstuk?

Bericht door MrSinga »

@daan... injectie heeft geen CDI meer.
Dat is een ECU die alles regelt, zeg maar een mini pc'tje, die leest alle inkomende signalen en stuurt dan naar de injector hoeveel inspuiting er mag zijn bij toeren/gashendelpositie/lambda-waardes/...
vandaar dat aanpassingen niet zoveel doen, wat trekkracht winnen. Maar alles zit binnen marges in die ECU, ga je buiten die marges is het problemen. Dan gaat hij beroerder gaan lopen omdat de ECU in een soort noodloop gaat (wat bv in wagens ook zit. Noodloop dat je bv. nog 50kmh kan rijden om tot in een garage te geraken oa. Volvo en BMW hebben dit zeker)

daanmetselaar
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 jan 2020 13:06
Bezit: C50
Locatie: Bleiswijk

Re: Waarom een begrensd inlaatspruitstuk?

Bericht door daanmetselaar »

MrSinga schreef: 14 jun 2021 09:56 @daan... injectie heeft geen CDI meer.
Dat is een ECU die alles regelt, zeg maar een mini pc'tje, die leest alle inkomende signalen en stuurt dan naar de injector hoeveel inspuiting er mag zijn bij toeren/gashendelpositie/lambda-waardes/...
vandaar dat aanpassingen niet zoveel doen, wat trekkracht winnen. Maar alles zit binnen marges in die ECU, ga je buiten die marges is het problemen. Dan gaat hij beroerder gaan lopen omdat de ECU in een soort noodloop gaat (wat bv in wagens ook zit. Noodloop dat je bv. nog 50kmh kan rijden om tot in een garage te geraken oa. Volvo en BMW hebben dit zeker)
Wist niet dat ontsteking bij die injectie brommers ook al in de ecu zat, weer wat geleerd!

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2547
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Waarom een begrensd inlaatspruitstuk?

Bericht door MrSinga »

daanmetselaar schreef: 14 jun 2021 13:25
MrSinga schreef: 14 jun 2021 09:56 @daan... injectie heeft geen CDI meer.
Dat is een ECU die alles regelt, zeg maar een mini pc'tje, die leest alle inkomende signalen en stuurt dan naar de injector hoeveel inspuiting er mag zijn bij toeren/gashendelpositie/lambda-waardes/...
vandaar dat aanpassingen niet zoveel doen, wat trekkracht winnen. Maar alles zit binnen marges in die ECU, ga je buiten die marges is het problemen. Dan gaat hij beroerder gaan lopen omdat de ECU in een soort noodloop gaat (wat bv in wagens ook zit. Noodloop dat je bv. nog 50kmh kan rijden om tot in een garage te geraken oa. Volvo en BMW hebben dit zeker)
Wist niet dat ontsteking bij die injectie brommers ook al in de ecu zat, weer wat geleerd!
Daar zijn fora voor hé. Ik leer ook regelmatig nog nieuwe dingen bij.

mvz
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 mar 2018 23:37
Bezit: 2021 Zhenhua Dax 50cc EFI met Triton Manifold+ECU

Re: Waarom een begrensd inlaatspruitstuk?

Bericht door mvz »

Klopt, hij heeft wel een soort smallband aanpassings c.q leervermogen, heb ik vernomen van degene waar ik de aangepaste ECU ook gekocht heb..
Dus met rommelen met spruitstukken en luchtfilters past het zichzelf wel aan zodat e.e.a goed loopt zonder met sproeiers en luchtschroeven te hoeven spelen.
Ik heb uiteindelijk de aangepaste ECU er afgehaald, want 70 teller ging me te hard. 48 GPS vind ik prima zat.
Die bewaar ik wel voor een andere keer.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Waarom een begrensd inlaatspruitstuk?

Bericht door lil »

bij injectie word alleen gekeken naar de waarde van de gassen (co2/zuurstof) voor het bepalen hoeveel brandstof moet worden ingespoten. er is geen sensor voor de stand van de gasklep, en toerental heeft alleen invloed bij overtoerenbegrenzing, bij normaal rijden telt het niet mee in de berekening.(tenzij het ook nog een wettige begrenzing is op maximum snelheid)

ik dacht eerst ook dat het een superintelligent computertje was, maar dat valt nogal mee
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 639
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Waarom een begrensd inlaatspruitstuk?

Bericht door Dennoz »

Nog simpeler dan de digifant 1 van Volkswagen….injectie met een leervermogen van een erwt en weinig marges in de waardes zodat mijn bus op de snelweg en in de stad en waarschijnlijk ook stationair 1 op 9,5 liep.
Leuk voor de femke Halsema's zo’n eulo viel ding maar deze brommertjes afknijpen lijkt me wat overbodig…
Hop hop gas dr op

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16205
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Waarom een begrensd inlaatspruitstuk?

Bericht door nielspbr »

Dennoz schreef: 09 mei 2022 19:33 Nog simpeler dan de digifant 1 van Volkswagen….injectie met een leervermogen van een erwt en weinig marges in de waardes zodat mijn bus op de snelweg en in de stad en waarschijnlijk ook stationair 1 op 9,5 liep.
Leuk voor de femke Halsema's zo’n eulo viel ding maar deze brommertjes afknijpen lijkt me wat overbodig…
Hogere luchtsnelheid voor betere menging?

Plaats reactie