honda ape50 fi

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

honda ape50 fi

Bericht door butt head »

heeft iemand wat leesbare (nl eng of de) documentatie van de honda ape 50 fi modellen?

ik ben namelijk met een ape 50 fi bezig die wat problemen heeft.
in het verleden is de cilinder gewisseld om dat die slecht was ik heb de zuiger niet in handen gehad maar het leek op warmlopers en veel ook,

bij het schoon maken van de motor met de nieuwe leertower geboorde cilinder zag ik dat de motor gebrek aan onderhoud heeft gehad vies van binnen, en hij heeft ooit te weinig olie gezien geen hele schokkende dingen. blokje zit weer in elkaar met de nodige nieuwe delen.

maar nu het probleem als de eigenaar er even mee rijd dan valt hij uit is even niet aan te krijgen en na verloop van tijd kan hij hem weer starten en verder rijden.
maar hij heeft niet dat de motor even vast zit dus dat zou niet duiden op een warmloper.
maar het is een fi dus ook geen antieke condensator die last van warmte krijgt.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16203
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: honda ape50 fi

Bericht door nielspbr »

Warme ecu, bobine of spoelenkrans?

(Ik heb alleen een boek over de 100, uiteraard in het japans, maar die heeft geen efi)
En van de prijzen van die boeken wordt je niet vrolijk

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: honda ape50 fi

Bericht door butt head »

Op dat mijn japans vrij slecht is is een boek kopen niet echt heel nuttig.


Volgens mij werken al die honda fi dingen het zelfde paar sensoren en daar maakt hij zijn plan op hoeveel benzine er in moet
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4011
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: honda ape50 fi

Bericht door wim V8 »

Benzinepomp, druk, (tank/pomp)filter.
Vacuüm(nieuwe china dop?)

Controleer deze eens.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2545
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: honda ape50 fi

Bericht door MrSinga »

wim V8 schreef: 21 okt 2021 09:31 Benzinepomp, druk, (tank/pomp)filter.
Vacuüm(nieuwe china dop?)

Controleer deze eens.


Gr. Wim.
toch is de redenering van Niels niet mis. Dat zijn ook zaken waar de "gewone" mee stil vallen voor even. Spoelenkrans zeker wel meer dan eens.
maar idd stomme tankdop kan ook.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: honda ape50 fi

Bericht door lil »

ik heb een c50 met injectie, ook fi dus, en ik herken dat probleem van afslaan en een paar minuten niet aan de gang te krijgen en daarna doet ie het gewoon weer. mijns inziens is dat de injectiecomputer die zich instelt op de nieuwe waarden die die kennelijk constateert, waarbij de computer zich reset, en dat kan een paar minuten duren. ik heb dat in het begin een paar keer gehad, en het gebeurt ook als je ineens een ander rijgedrag aanneemt zoals bijvoorbeeld een heel lang stuk continu volgas voortjakkeren wat je nog nooit eerder gedaan had. dit euvel gaat gaandeweg steeds minder voorkomen, tot het moment dat de computer helemaal goed staat en het gewoon niet meer voorkomt. dat was mijn ervaring iig.

dus, alstie afslaat en wil niet meer starten, geef em dan 5 minuutjes ofzo, doe dan het contact uit en weer aan en dan moet ie het weer doen.
sowieso kan het contact even uit en aan zetten helpen, want als de brommer ondersteboven heeft gelegen omdat je gevallen ben ofzo dan slaat ie ook uit, en dan wil die niet meer starten voordat je het contact even uit en weer aan hebt gedaan.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: honda ape50 fi

Bericht door butt head »

lil schreef: 21 okt 2021 11:07 ik heb een c50 met injectie, ook fi dus, en ik herken dat probleem van afslaan en een paar minuten niet aan de gang te krijgen en daarna doet ie het gewoon weer. mijns inziens is dat de injectiecomputer die zich instelt op de nieuwe waarden die die kennelijk constateert, waarbij de computer zich reset, en dat kan een paar minuten duren. ik heb dat in het begin een paar keer gehad, en het gebeurt ook als je ineens een ander rijgedrag aanneemt zoals bijvoorbeeld een heel lang stuk continu volgas voortjakkeren wat je nog nooit eerder gedaan had. dit euvel gaat gaandeweg steeds minder voorkomen, tot het moment dat de computer helemaal goed staat en het gewoon niet meer voorkomt. dat was mijn ervaring iig.

dus, alstie afslaat en wil niet meer starten, geef em dan 5 minuutjes ofzo, doe dan het contact uit en weer aan en dan moet ie het weer doen.
sowieso kan het contact even uit en aan zetten helpen, want als de brommer ondersteboven heeft gelegen omdat je gevallen ben ofzo dan slaat ie ook uit, en dan wil die niet meer starten voordat je het contact even uit en weer aan hebt gedaan.

Dus heel simpel gezegt blijft hij dat gewoon houden en is er niets aan de hand?


Lijkt mij toch heel stug dat dat goed is.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

mr.Lux
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jan 2014 22:02
Bezit: Hoop oud ijzer..
Locatie: Heeze

Re: honda ape50 fi

Bericht door mr.Lux »

Hey Butthead ! Specifiek van een Ape fi zal je denk ik in het engels niks vinden. Eigenlijk gebruikt Honda voor alle voertuigen hetzelfde systeem (PGM-Fi) . Beste denk ik op zoek naar bijvoorbeeld een manual van een pcx125 o.i.d. Zelf jaren bij een Honda dealer gewerkt ,daar hadden we natuurlijk zo'n geweldige (not) computer. Gebruikten we bijna nooit. Je kunt als je 2 contacten doorverbindt in de servicestekker foutcodes uitlezen met het FI lampje. En inderdaad de usual suspects: tankdop,vuil brandstoffilter enz. Dit afslaan is overigens niet normaal. Succes ! Groet Ivo

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: honda ape50 fi

Bericht door lil »

butt head schreef: 21 okt 2021 16:41
lil schreef: 21 okt 2021 11:07 ik heb een c50 met injectie, ook fi dus, en ik herken dat probleem van afslaan en een paar minuten niet aan de gang te krijgen en daarna doet ie het gewoon weer. mijns inziens is dat de injectiecomputer die zich instelt op de nieuwe waarden die die kennelijk constateert, waarbij de computer zich reset, en dat kan een paar minuten duren. ik heb dat in het begin een paar keer gehad, en het gebeurt ook als je ineens een ander rijgedrag aanneemt zoals bijvoorbeeld een heel lang stuk continu volgas voortjakkeren wat je nog nooit eerder gedaan had. dit euvel gaat gaandeweg steeds minder voorkomen, tot het moment dat de computer helemaal goed staat en het gewoon niet meer voorkomt. dat was mijn ervaring iig.

dus, alstie afslaat en wil niet meer starten, geef em dan 5 minuutjes ofzo, doe dan het contact uit en weer aan en dan moet ie het weer doen.
sowieso kan het contact even uit en aan zetten helpen, want als de brommer ondersteboven heeft gelegen omdat je gevallen ben ofzo dan slaat ie ook uit, en dan wil die niet meer starten voordat je het contact even uit en weer aan hebt gedaan.

Dus heel simpel gezegt blijft hij dat gewoon houden en is er niets aan de hand?


Lijkt mij toch heel stug dat dat goed is.
nee hij blijft dat niet houden, iedere keer dat ie zich bijstelt word ie beter, en dat net zo lang tot ie perfect is in alle omstandigheden en dan slaat ie nooit meer af.
en of dat zo hoort weet ik niet, maar dat is mijn ervaring, zoals ik al zei. probeer het gewoon es uit, kijk het es een poosje aan. magoed, doe anders maar wat de anderen zeggen, ben benieuwd wat er nog uitkomt, succes


@mr.Lux; vertel es wat meer over die service contacten doorverbinden en foutcodes uitlezen, wat moet ik precies doen?
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

mr.Lux
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jan 2014 22:02
Bezit: Hoop oud ijzer..
Locatie: Heeze

Re: honda ape50 fi

Bericht door mr.Lux »

Lil , voor de goede orde : de Honda PGM-FI is niet zelflerend , maar corrigeert vooral de waarden van de Lambdasensor... de Reggie van Yuminashi had zelflerende ECU's bedacht , maar hadden vooral als doel diens beurs te spekken ...

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: honda ape50 fi

Bericht door lil »

bij mij zit geen lambda sensor, er zit een sensor een paar millimeter na de vlinderklep, bij de inspuiter zeg maar, en er zit er eentje op de cylinderkop, niks op de uitlaat


niet zelflerend dus, ok weten we ook weer. dan weet ik dus niet waarom m'n honda zich gedraagt zoals tie doet

hoe doe ik dat met die foutcodes uitlezen?
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16203
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: honda ape50 fi

Bericht door nielspbr »

lil schreef: 21 okt 2021 21:31 bij mij zit geen lambda sensor, er zit een sensor een paar millimeter na de vlinderklep, bij de inspuiter zeg maar, en er zit er eentje op de cylinderkop, niks op de uitlaat


niet zelflerend dus, ok weten we ook weer. dan weet ik dus niet waarom m'n honda zich gedraagt zoals tie doet
Bij de ape50 zit de lambda sensor vlak naast de uitlaat in de kop, die snuffelt in de uitlaatpoort.

edit: lil, bij een efi cub zit de sensor aan de rechterkant van de kop en prikt ie voor de uitlaat in de uitlaatpoort, dus die heeft ook een lambda sensor (oxygen sensor volgens exploded view op cms)

mr.Lux
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jan 2014 22:02
Bezit: Hoop oud ijzer..
Locatie: Heeze

Re: honda ape50 fi

Bericht door mr.Lux »

Inderdaad Niels ! Hij zit er wel ... Mannen succes ! Zet hem op !

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16203
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: honda ape50 fi

Bericht door nielspbr »

Voor een monkey 125, computer reset:

mr.Lux
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jan 2014 22:02
Bezit: Hoop oud ijzer..
Locatie: Heeze

Re: honda ape50 fi

Bericht door mr.Lux »

Youtube kijken ... ergens gaat de essentie verloren .. Toch zeker hoopvol nog .. Laten we die tegelwijsheden maar eens vergeten ...

Plaats reactie