Tweecilinder bouwen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

lil schreef: 04 jan 2022 21:19 je moet niet én de pukkel én de pickup verplaatsen, maar één van de twee. ik zou zeggen een tweede pickup en de pukkel gewoon zo laten, want ga je twee pukkels op het vliegwiel hebben dan geeft ie twee keer vonk op dezelfde cylinder(s)

die tweede pickup gaat dezelfde 80 graden voor de gewone pickup moeten komen, dus ergens onderaan je blok...
Dat is nou juist wat ik niet wil, een pickup onderaan het blok hangen. Ik moet dan een behoorlijke uitstulping maken in het ontstekingsdeksel, dat ziet er niet uit. Het hele blok moet er uiterlijk (zo op het oog) volledig origineel uit zien, behalve de extra cilinder.
Als ik een extra pukkel, zoals ik schreef VERSPRONGEN op het vliegwiel maak, dan kan ik de pickup plaatsen waar ik wil.
(de ene pukkel gaat dus voor de ene pickup langs, en de andere alleen voor de andere)
Ik zoek gewoon een plekje op waar ik die (kleine) pickup kan plaatsen achter de originele ontstekingskap (niet in lijn met de andere pickup dus), en vogel even uit waar dan de tweede pukkel moet op het vliegwiel.
De ontstekingen van beide cilinders werken dan volledig onafhankelijk van elkaar.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door lil »

ooo ik snap um. maar geeft zo'n pukkel die ernaast langsvliegt geen interferentie? kwestie van uittesten denk ik, maar hou er rekening mee
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Skiller
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 30 jan 2007 20:40
Bezit: Nog in opbouw:
Honda SS50Z K1-AR
Honda CR750
Locatie: Hoogeveen

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door Skiller »

Je kunt een 2e pukkel en opnemer natuurlijk ook op de andere cilinderkop zetten in het deel wat je toch al verbreed hebt.
Een beetje net zoals een S90 en andere fietsen hebben maar dan met punten, wat natuurlijk ook een super coole en makkelijke optie is ipv alles 12v electronisch. Dat valt vast redelijk onzichtbaar weg te werken.

Online
Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4014
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door wim V8 »

Als je één pickup sensor plaatst en twee pukkels achter elkaar, vonkt ie toch twee keer?

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16203
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door nielspbr »

wim V8 schreef: 05 jan 2022 11:23 Als je één pickup sensor plaatst en twee pukkels achter elkaar, vonkt ie toch twee keer?

Gr. Wim.
Dan krijgt 1 van de twee zuigers veels te vroeg een ontsteking.

Één pukkel 2 pickups/cdi/bobine of twee pickups in verschillende banen als met 1 pukkel de plaatsing van de 2e pickup niet uitkomt.

Online
Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4014
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door wim V8 »

nielspbr schreef: 05 jan 2022 13:26
Dan krijgt 1 van de twee zuigers veels te vroeg een ontsteking.
Waarom te vroeg,
Iedere pukkel moet wel op de juiste plaats natuurlijk.
Ook heb je nu twee wasted sparks natuurlijk, en ook nog in
twee cilinders te gelijk, normaal altijd al één wasted spark.
Moet wel uitkomen allemaal uiteraard. Zo ver denk ik er nu niet over na,
ik schreeuw maar wat.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door lil »

Skiller schreef: 05 jan 2022 10:45 Je kunt een 2e pukkel en opnemer natuurlijk ook op de andere cilinderkop zetten in het deel wat je toch al verbreed hebt.
Een beetje net zoals een S90 en andere fietsen hebben maar dan met punten, wat natuurlijk ook een super coole en makkelijke optie is ipv alles 12v electronisch. Dat valt vast redelijk onzichtbaar weg te werken.
ja dat is mooi, op de nokkenas, en dat kan ook met 12 volt electronic, zoals bij een atc110 trike blok.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Skiller
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 30 jan 2007 20:40
Bezit: Nog in opbouw:
Honda SS50Z K1-AR
Honda CR750
Locatie: Hoogeveen

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door Skiller »

lil schreef: 05 jan 2022 14:15
Skiller schreef: 05 jan 2022 10:45 Je kunt een 2e pukkel en opnemer natuurlijk ook op de andere cilinderkop zetten in het deel wat je toch al verbreed hebt.
Een beetje net zoals een S90 en andere fietsen hebben maar dan met punten, wat natuurlijk ook een super coole en makkelijke optie is ipv alles 12v electronisch. Dat valt vast redelijk onzichtbaar weg te werken.
ja dat is mooi, op de nokkenas, en dat kan ook met 12 volt electronic, zoals bij een atc110 trike blok.
En geen loze vonk, dus als je electrisch gaat scheelt het je 2x de helft :lol:

Gebruikersavatar
Lacsap
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 03 nov 2017 21:03
Bezit: PC50A
C310S

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door Lacsap »

nielspbr schreef: 05 jan 2022 13:26
wim V8 schreef: 05 jan 2022 11:23 Als je één pickup sensor plaatst en twee pukkels achter elkaar, vonkt ie toch twee keer?
Niet als je de kleptiming aanpast zodat de ene cylinder in compressie staat en de ander aan een uitlaatslag bezig is.
Dan heppie gewoon een Hallie; één set puntjes op een nok met twee uitstulpingen.
Beide bougies vonken, lost spark principe

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Hahaha, leuk dat iedereen meedenkt. Er zijn gemakkelijker manieren om de ontsteking aan te pakken dan ik van plan ben, maar als het om het gemak zou gaan dan zou ik geen tweecilinder brommerblokje bouwen. :mrgreen:
Ik heb een twin-ombouw gezien waarbij ze inderdaad de ontsteking van een S90 gebruiken voor de vonken van de tweede cilinder, maar ik vind het geen gezicht. Het doet afbreuk aan een motortje wat er geweldig uit kan zien als je alles "onzichtbaar" aanpast.
Het is moeilijk allemaal, maar daar is het juist om begonnen, ik wil geen enkele uitdaging uit de weg gaan !

Dat de ene pukkel op het vliegwiel de pickup in de baan van de tweede zou kunnen beïnvloeden, dat zou kunnen misschien, daar moet ik me nog maar eens in gaan verdiepen. Zo veel mogelijk ruimte tussen de "pukkelbanen" houden kan nooit kwaad.

Vanavond ben ik begonnen met het verbreden van de liggende cilinder.
Deze is van gietijzer en net als gietaluminium is dat beroerd spul om te lassen, er zit erg veel koolstof in zodat het materiaal gaat scheuren door extreme hardheid rond de las en het niet kunnen uitrekken van gietijzer. Het is de kunst om de temperatuur rondom je las beneden de 60 graden te houden. Erg korte lasrupsjes dus telkens en als het net gelaste materiaal nog heet is, meteen het spul opstuiken met een punthamer zodat je "tegenspanning" geeft in de las. Vervolgens na elk lasrupsje van een centimeter het hele spul volledig laten afkoelen. Je bent dus erg lang bezig met erg weinig laslengte. Om scheurvorming tegen te gaan las ik strookjes gewoon staal er tussen, dit is meer flexibel dan gietijzer en kan mogelijke spanningen in het materiaal beter opvangen dat het brosse harde gietijzer.
Ik gebruik 2,5mm Rutiel elektroden op 95Amp, dat gaat best aardig. Elke dag ga ik een stukje doen, dit moet niet snel.

Als de gietijzeren cilinder verbreed is, ga ik deze onder en boven vlakken op de freesbank en dan de aluminium cilinderkop ook verbreden zodat alles weer netjes past.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Dennoz schreef: 06 dec 2021 19:20
C320i schreef: 05 dec 2021 22:15
ildert schreef: 05 dec 2021 12:39 Cylinders kunnen best in lijn hoor, wordt de drijfstang een vorkje. Staan de nokassen ook weer in lijn...

Hoe kom je terug met je ketting? En heb je dan genoeg tanden op de ketting op de kruk? Of komt er nog een spanwiel ergens?
Klinkt leuk Ildert, maar hoe kom je aan een gevorkt drijfstangetje voor een SS50 ? Nergens, die moet je dan zelf maken.
Ook moet je dat drie bigendlagers hebben, de kooien voor de geforkte drijfstang zou je dan ook moeten maken en de geschikte naalden bestaan ook niet. Geen goed idee in mijn ogen, voor je het weet heb je de betrouwbaarheid van een Harley, die heeft ook zulke drijfstangen. :roll:

Ik ga één kettingspanner maken op de retour van de vertikale cilinder, plus een paar moderne aangepaste geleiders uit een Varadero 125.
Mijn harley is de laatste jaren niet kapot gegaan… niks mis met zulke drijstangen dus :D edit: het smeersysteem is de achilleshiel
Het grootste nadeel van jou gevorkte idee (op de standaard krukas) is dat je op de originele bigend-breedte TWEE drijfstangen gaat lageren. Het bigend wordt dan dus dubbel zo zwaar belast. Een bigend is al het zwaarst belaste deel van een motorblok, als je dan ook nog eens daarvan de breedte per drijfstang gaat halveren... Dan wordt het een show-ding, het loopt en maakt lawaai, maar ga er vooral niet stukken mee rijden. De meeste ombouwen van deze motorblokjes gaan daar de mist in ! (Millyard niet, die verbreed ook zijn blok)
Om die reden steek ik dus zoveel werk en "moeite" in het breder maken van het carter en de krukas, zodat ik de originele drijfstangen kan gebruiken. De volle lagerbreedte op beide drijfstangen dus.

Gebruikersavatar
Lacsap
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 03 nov 2017 21:03
Bezit: PC50A
C310S

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door Lacsap »

Ik denk dat vooral zuigerveren het zwaarst belaste set onderdelen is in een verbrandingsmotor; zowel thermisch als mechanisch.
Een bigend-pen wil voornamelijk buigen, waardoor de krukas ook buigt.
Als je zorgt dat de 'vrije ruimte', het deel van de krukas tussen de hoofdlagers, zo klein mogelijk is...dan heb je minder flex en slijtage van je lagers.

Ik ben benieuwd of je gelaste kop het houdt; gietijzer moet je voor het lassen goed heetstoken, en daarna (en eventueel tussendoor) op temperatuur houden.
Daarna geleidelijk afkoelen.
Snel afkoelen geeft martensiet; knetterhard maar erg bros

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Ik ben benieuwd of je gelaste kop het houdt; gietijzer moet je voor het lassen goed heetstoken, en daarna (en eventueel tussendoor) op temperatuur houden.
Daarna geleidelijk afkoelen.
Snel afkoelen geeft martensiet; knetterhard maar erg bros
[/quote]

Een lasser op mijn werk last al bijna 40 jaar o.a. Gietijzer, die raadde me aan het op de manier te doen die ik omschreef. Op internet staat eigenlijk hetzelfde;
Ontvet het materiaal.
Schuur het materiaal.
Borstel de lasnaden schoon.
Gebruik laselektroden om met lage stroom te kunnen lassen.
Stel de lasmachine in op een amperage tussen de 90A en 110A, zodat de warmte-inbreng minimaal is.
Om de warmte-inbreng laag te houden las je korte stukjes van hooguit 2cm met een voortloopsnelheid van 3-7cm/min. Iedere keer na het lassen hamer je direct om de spanning uit het materiaal te slaan. Na het hameren meet je de tussenlaag temperatuur. Deze moet onder de 60 graden celcius liggen.
Na het lassen borstel je de lasnaad schoon.
Het materiaal laat je langzaam afkoelen, om scheurvorming te voorkomen.

Zo heb ik het ook gedaan, bijna klaar.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5171
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door stoterstangen90 »

Lacsap schreef: 06 jan 2022 22:30

Ik ben benieuwd of je gelaste kop het houdt; gietijzer moet je voor het lassen goed heetstoken, en daarna (en eventueel tussendoor) op temperatuur houden.
Daarna geleidelijk afkoelen.
Snel afkoelen geeft martensiet; knetterhard maar erg bros
Dit is wat ik ook weet van het lassen van gietijzer. Verder zijn de tussenstukken van gewalst staal. Daar zou ik ook niet voor gekozen hebben.

Verder is het natuurlijk verschrikkelijk tof.
Afbeelding

hannesd
4T-MSB beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 dec 2021 16:42
Bezit: super 100

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door hannesd »

Lacsap schreef: 06 jan 2022 22:30 Ik denk dat vooral zuigerveren het zwaarst belaste set onderdelen is in een verbrandingsmotor; zowel thermisch als mechanisch.
Een bigend-pen wil voornamelijk buigen, waardoor de krukas ook buigt.
Als je zorgt dat de 'vrije ruimte', het deel van de krukas tussen de hoofdlagers, zo klein mogelijk is...dan heb je minder flex en slijtage van je lagers.

Ik ben benieuwd of je gelaste kop het houdt; gietijzer moet je voor het lassen goed heetstoken, en daarna (en eventueel tussendoor) op temperatuur houden.
Daarna geleidelijk afkoelen.
Snel afkoelen geeft martensiet; knetterhard maar erg bros
ik zou net zeggen, geef die krukas wel wat vrije ruimte, ander gaat je krukas ,die wat meegeeft, zijn speling op de rollagers doorgeven, en dat kunnen rollagers nu eenmaal niet goed verdragen.

Plaats reactie