Handig gereedschap?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Rody
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mei 2020 14:27
Bezit: CY
R&P

Handig gereedschap?

Bericht door Rody »

Hallo allemaal,

Voor zover ik kan nagaan is er geen FAQ over gereedschap, maar anders hoor ik dat uiteraard graag. Ben vooral benieuwd naar handige oplossingen en tips qua gereedschap, met name voor de staande cylinder blokken maar alles is welkom.

Dan denk ik aan motorstandaard/werkbank, welk type kruiskop, goede slagschroevendraaiers en zelfs schoonmaakmiddelen of polijst-pasta.
Maar ook zelfgemaakte constructies om bijvoorbeeld de dikke banden van een CY te wisselen of slimme combinaties van gereedschap te maken.
Misschien zijn er ook wel bepaalde gereedschappen op de markt die gewoon lekker passen op de Honda's. Een korte schroevendraaier ofzo.

Helemaal mooi is als er bij staat waar je het kan zoeken/vinden of hoe je het zelf kan maken.

Zelf ben ik bijvoorbeeld erg blij met een heftafel en een ontvetterbak! En de magneethengel ;)

Alvast bedankt voor de tips en evt. ervaringen!

Rody

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1185
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Handig gereedschap?

Bericht door gonzo »

Afbeelding
Iets heel simpels, gemaakt om je schokbreker ingedrukt te houden als je hem wilt reviseren/ schoonmaken. De stofkap wel te verstaan.
Try and die techniek....... love it.

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1371
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Handig gereedschap?

Bericht door ildert »

https://www.autogereedschap.com/a-28526 ... escription

Altijd gedacht dat het niet zoveel uitmaakt, phillips of jis, maar dat doet het wel. Geen gevloek meer op de japanse kruiskoppen, te herkennen aan een klein ingeslagen "+"je op de kop.

Verder natuurlijk een sleutel om het vliegwiel vast te houden en dat is het eigenlijk wel voor de staande blokken.
grote klappen, snel thuis

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16255
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Handig gereedschap?

Bericht door nielspbr »

ildert schreef: 06 jun 2022 18:54 https://www.autogereedschap.com/a-28526 ... escription

Altijd gedacht dat het niet zoveel uitmaakt, phillips of jis, maar dat doet het wel. Geen gevloek meer op de japanse kruiskoppen, te herkennen aan een klein ingeslagen "+"je op de kop.

Verder natuurlijk een sleutel om het vliegwiel vast te houden en dat is het eigenlijk wel voor de staande blokken.
En de JIS slagschroevendraaier bits.
Geen afgeronde JIS koppen meer.

achterbrugstand, mijn verstelbare standaard kwam ooit bij motozoom vandaan.

Hulpapparaat om de hiel van een buitenband van een velgrand af te duwen, scheelt kromme velghelften. Geen flauw idee wat voor merk of waar ik die vandaan heb gehaald.
Vliegwielsleutel, heel makkelijk te maken als je kunt lassen, stuuk plaat of gebogen stang met twee korte kennen voor in de openingen van het vliegwiel halverwege natuurlijke een bocht of opening voor de dop om het vliegwiel te lossen of vast te draaien.
Koppelingsmoerdop, kant en klaar te koop in de winkel. of je verbouwd een passende dop.
Fijne voelermaatjes 0,05 - 0,10mm
Setje japanse stekkers en multistekkers (en de tang daarvoor) als je regelmatig wat met je electriciteit doet.
Multimeter.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2593
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Handig gereedschap?

Bericht door MrSinga »

Vliegwiel tegen houden is hier gewoon zo’n sleutel voor slijpschijf los te maken (van zo’n +200mm slijpschijf). Gebruik ik al +20j en nog steeds ne goed ding.
Gewoon set goede bandlepels, kies er voor moto/auto en geen van die fietsdingen ooh ja, beschermstukke, waar je lepels zet (alles op rad.eu te vinden)

Gebruikersavatar
fs1tom
4T-MSB addict
Berichten: 662
Lid geworden op: 29 jan 2007 18:38
Bezit: Bamimotorgorilla
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Handig gereedschap?

Bericht door fs1tom »

-JIS schroevendraaier/bitjes (voor slagschroevendraaier). Alhoewel een normale (scherpe) Philips bit ook werk, alleen kun je daarna het schroefje niet meer opnieuw gebruiken
-Sinds een jaar heb ik een goedkope aliexpress 'Makita' brushless slagschroevendraaier, 3 tientjes. Die gebruik ik nu eigenlijk zoveel mogelijk, echt een top ding (de accu's had ik al liggen)
-Verentrekker, kost een paar euro bij de HBM maar ik gebruik het ding eigenlijk vaker dan ik had gedacht
-Oliefiltersleutel, maar dan zo eentje met een leren riem. Kan je gebruiken voor (duh) oliefilters maar ook om je vliegwiel tegen te houden.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos

Rody
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mei 2020 14:27
Bezit: CY
R&P

Re: Handig gereedschap?

Bericht door Rody »

Dat zijn wat mij betreft al een paar bruikbare tips, dank daarvoor!

Goed om te horen dat zo'n elektrische slagschroevendraaier goed werkt, kan je ook niet mis slaan met alle gevolgen van dien.

Koppelingsmoerdop en vliegwielsleutel scheelt ook een hoop schade. Japanse stekkers had ik nog niet aan gedacht, die verkopen ze vast wel bij de bekende winkels.

Verentrekker en schokbreker ring: briljant simpel.

Voor de dikke banden had ik enthousiast die lepels met beschermers en een veel te grote pot vet geregeld, maar je kunt (of moet eigenlijk) de CY velghelften gewoon splitsen. Was altijd 'normale' velgen gewend en dacht er niet bij na. Wel zag ik ooit eens een soort contraptie om de vastgeplakte banden gelijkmatig van de velg te drukken, gewoon van een paar planken gemaakt. Is dat wat jij bedoelt @nielspbr?

Sommige dingen wist ik misschien al wel, maar het lijkt me vooral een leuk algemeen onderwerp. JIS bijvoorbeeld is behoorlijk cruciaal wat mij betreft. De stroboscooplamp en de klep(zetel)slijper vind ik ook leuk om mee te werken.

Lang geleden deed ik een extra binnenband en gaatje in de band/velg in de hoop een kans op een backup te hebben bij lekrijden. Weet niet of ik dat nu nog zou durven.
Laatst gewijzigd door Rody op 08 jun 2022 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Handig gereedschap?

Bericht door SeeWhy50 »

"Wel zag ik ooit eens een soort contraptie om de vastgeplakte banden gelijkmatig van de velg te drukken, gewoon van een paar planken gemaakt"
Gewoon een paar stevige schoenen aan, velgen (zonder naaf) plat op de grond, en even je gewicht erop zetten voordat je de velgringen van elkaar hebt gehaald vond ik een simpelere oplossing......

Werkte bij mij in ieder geval prima :)
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1971
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Handig gereedschap?

Bericht door lil »

handige tip;
ik heb nagenoeg al m'n passende gereedschap op de rommelmarkt gekocht (koop alleen de sleutels die je nodig hebt, geen hele sets), lekker goedkoop en goede merken. duurt even voor je helemaal compleet ben, maar dit is the way to go.
even uit m'n hoofd; goed passende kruiskopjes (bitjes), diverse typen sleutels 8, 10, 12, 13, 14, 16, 17, 19, 22, 23(lastige maat, maar ze bestaan wel), 30

slagschroevendraaier (eentje waar je op moet slaan met een hamer, dus geen rateltol) is geloof ik het enige wat ik nieuw heb gekocht, een musthave, maar tegenwoordig niet al te makkelijk meer te vinden. aanrader; gedore red R38004006 voor 35 euro
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Rody
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mei 2020 14:27
Bezit: CY
R&P

Re: Handig gereedschap?

Bericht door Rody »

Dank SeeWhy50, qua gewicht moet dat wel lukken haha. Heb je toevallig ervaring met 6.70-10 banden op de CY?

Dank lil, Gedore is volgens mij een prima merk ook voor sleutels. Inmiddels al een redelijke collectie ervaren gereedschap opgebouwd, voor de staande cylinder blokken misschien nog maar eens rondneuzen mede dankzij deze tips. Nieuw is soms te gemakkelijk, maar iets goeds ergens vinden is wat mij betreft ook deel van de hobby.

Hier hintte ik eerder naar: https://www.japan-webike.nl/products/96 ... tml?tld=ie

Maar zoals iemand mij al bevestigde, je kunt dit natuurlijk prima zelf maken.

Ronaldo
4T-MSB addict
Berichten: 845
Lid geworden op: 20 sep 2009 15:18
Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Handig gereedschap?

Bericht door Ronaldo »

Er zijn ook van die houders, ik heb er ook een paar, waar je het blok inhangt en tevens kan kantelen.
Dit is vooral handig als je een blok weer aan het opbouwen bent.

cdraaisma
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 nov 2021 19:01
Bezit: Ik ga een Honda CB 50 kopen.

Re: Handig gereedschap?

Bericht door cdraaisma »

Ronaldo schreef: 10 jun 2022 13:45 Er zijn ook van die houders, ik heb er ook een paar, waar je het blok inhangt en tevens kan kantelen.
Dit is vooral handig als je een blok weer aan het opbouwen bent.
Goeden Middag.
Heb je hier ook een foto van,ik wil mijn CB 50 ook graag in een houder plaatsen om er aan te werken.
Gr...Kees.

Ronaldo
4T-MSB addict
Berichten: 845
Lid geworden op: 20 sep 2009 15:18
Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Handig gereedschap?

Bericht door Ronaldo »

Kan geen foto attachen, maar kijk ff op ebay:

Motorständer Montageständer Motor Honda Dax

User: talent50

cdraaisma
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 nov 2021 19:01
Bezit: Ik ga een Honda CB 50 kopen.

Re: Handig gereedschap?

Bericht door cdraaisma »

Okay bedankt Kees.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 681
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Handig gereedschap?

Bericht door Dennoz »

Deze blijft toch ook wel handig…Afbeelding
Hop hop gas dr op

Plaats reactie