Schakel probleem c50 NT 2002

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Dualism
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2022 20:00
Bezit: C50 NT 2002
Civic 9G 2016
Locatie: Z-L

Schakel probleem c50 NT 2002

Bericht door Dualism »

Sinds kort eigenaar van een c50 NT uit 2002 met maar 2060km gelopen. Inmiddels 500km verder en veel lol verder. Heeft lang stil gestaan en er is nieuwe Valvoline 10w40 4takt op gekomen, na 300km voor de zekerheid nog eens de olie ververst. (Geen gekke dingen in de olie).

Nou begint zich een schakel probleem voor te doen. N-1-2-3 ging in eerste instantie met “normale” weerstand. Terug schakelen ook. 1-2-3 gaan nu erg licht in de versnellingen de laatste kilometers. Terwijl terug schakelen nog altijd de normale weerstand heeft. En soms is 1-2 de 2 weg alsof er een dood punt is. Er klikt niks en er is normale weerstand een soort eindpunt. Hij gaat dus niet van de 1 naar de 2. Laat ik het pedaal opkomen dan is er na 1 a 2 sec een zachte klik te horen en dan pakt hij bij opnieuw naar 1-2 schakelen wel de versnelling. Lijkt alsof iets blijf plakken of hangen.

Koppeling is nog niet gesteld. Iemand enig idee? Misschien lang stil gestaan waardoor de koppeling is gaan plakken?

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Schakel probleem c50 NT 2002

Bericht door Dennis »

Ik zou beginnen met het stellen van de koppeling. Het is wel zo dat als olie warm wordt, het schakelen soepeler gaat bij een semi automaat. Maar als wat je nu ervaart echt nieuw is, dan eerst de koppeling doen.
''UNOX MAN''

Dualism
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2022 20:00
Bezit: C50 NT 2002
Civic 9G 2016
Locatie: Z-L

Re: Schakel probleem c50 NT 2002

Bericht door Dualism »

Dennis schreef: 11 jun 2022 23:35 Ik zou beginnen met het stellen van de koppeling. Het is wel zo dat als olie warm wordt, het schakelen soepeler gaat bij een semi automaat. Maar als wat je nu ervaart echt nieuw is, dan eerst de koppeling doen.
Zojuist koppeling gesteld en een ritje gemaakt goed warm gereden. Op een dood lopend stuk eens flink 1-2 gedaan, ging feilloos totdat ik het blokje eventjes uit had gezet. (Wilde de situatie van gisteren nabootsen) weer gestart en toen de methode waar op mijn vriendin schakelde (daar deed het probleem zich als eerste voor) veel gas en lang van het gas af en dan pas willen schakelen en toen deed het zich 3x weer voor. Rij ik actiever dus wat sneller gas, schakel, gas gaat het prima. Er is ook een wat betere klik te horen nu de koppeling gesteld is. Dat was gisteren niet. Vraag me toch af of het zo hoort of niet.

Zijn beiden nog lerend (vriendin vooral qua schakelen en rijden) en wil de techniek leren kennen. Ik heb al wat werkplaats handleidingen door gespit. Maar wil de techniek achter het blokje snappen.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Schakel probleem c50 NT 2002

Bericht door lil »

klinkt alsof het klavertje niet meer helemaal meekomt. als je hem toch es openmaakt aan de zijkant, voor bijvoorbeeld de oliefilters, kijk dan even naar het schakelmechaniek, of het nog correct werkt helemaal, misschien is de schakel arm iets verbogen door hard trappen
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2546
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Schakel probleem c50 NT 2002

Bericht door MrSinga »

Met semi kan het idd zijn dat je gewoon kort moet doordrukken.

Maar kan zeker geen kwaad, indien koppelingsdeksel eraf, te controleren of klavertje idd nog goed vast zit en of schakelstang nog mooi ingrijpt

ceedee
4T-MSB addict
Berichten: 602
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:55
Locatie: zeist

Re: Schakel probleem c50 NT 2002

Bericht door ceedee »

Schakelt vriendin niet te "zacht'?
je moet de pook echt doortrappen tot je duidelijk niet verder kan,
valt op dat jij er zoveel minder last van hebt.
en ik geef wat tussengas bij terugschakelen, dan klappert alles niet zo.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4014
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Schakel probleem c50 NT 2002

Bericht door wim V8 »

Ja, als je voor het overschakelen eerst gas dicht doet, dan te lang wacht(brommer remt dan op de motor=kracht op de assen), en dan pas overschakelt, kan dat moeite kosten.
Koppeling kan misschien nog een klein pietsje strakker?
Dan gaat er wat meer spanning van de assen af tijdens overschakelen.
Als ie maar niet slipt.

Het overschakelen moet ook precies op het moment gebeuren tijdens gas afsluiten.
Dus gas dicht. Meteen Klik! Dus vlot.
Terugschakelen precies contra.
Dan moet de snelheid eerst laag genoeg zijn geworden om terug naar twee te gaan.
Terug naar 1 ga je alleen bij stilstand of bijna stilstand.

Enne, het brommertje stond lang stil, moet ook weer "even inkomen" ;)
Jullie zijn alle drie nog nieuw zeg maar, dus alles even wennen, dus lekker gaan rijden nu.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Dualism
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2022 20:00
Bezit: C50 NT 2002
Civic 9G 2016
Locatie: Z-L

Re: Schakel probleem c50 NT 2002

Bericht door Dualism »

Dank voor alle reacties en het meedenken. Zeer nuttig.

Gekke blijft toen het zich voor deed dat het leek alsof de 1-2 de 2 gewoon weg was. Alsof je gewoon tegen de eind aanslag van het schakel pedaal aan zit. Na het stellen was dit dus minder maar toch zoals eerder verteld 3x gemerkt.

Nja donderdag maar eens uitgebreid testen naar het werk (Maastricht - Roermond) en terug. Vermoed toch dat er ergens iets niet lekker zit. We gaan het merken en anders maar open maken, lijkt me leuk en leerzaam! Weer eens wat anders dan het dagelijkse werk in de revalidatietechniek. Dank, wordt vervolgd!

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4014
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Schakel probleem c50 NT 2002

Bericht door wim V8 »

Dualism schreef: 13 jun 2022 11:54 Dank voor alle reacties en het meedenken. Zeer nuttig.

Gekke blijft toen het zich voor deed dat het leek alsof de 1-2 de 2 gewoon weg was.
Alsof je gewoon tegen de eind aanslag van het schakel pedaal aan zit.


Schakelpedaal moet wel eerst volledig terugkomen(veren) na geschakeld te hebben.
Pas daarna kan weer naar de volgende versnelling doorgeschakeld worden.

Dus na schakelen niet meer met de voet tegen/op het pedaal blijven hangen 8-)


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Schakel probleem c50 NT 2002

Bericht door lil »

hmm... als het je eerste keer is dat je een blok openmaakt, hou er rekening mee dat er onderdeeltjes uit komen vallen, dus bij voorkeur openmaken met het blok gewoon recht, zodat die onderdeeltjes niet in het blok vallen. bij monteren leg je het beste het blok op z'n zij, anders blijven die onderdeeltjes er steeds weer uit vallen. die onderdeeltjes horen op de drukkant van de koppeling en worden bedient door de schakelpook. kijk eerst wat filmpjes ofzo, dat je een beetje weet wat je kan verwachten.
haal ook de veer van het rempedaal los voordat je het zijcarter loshaalt, dan blijft je pakking heel.(dit hoeft natuurlijk niet als je het hele blok al uit het frame hebt gehaalt, wat niet echt nodig is)
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Dualism
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2022 20:00
Bezit: C50 NT 2002
Civic 9G 2016
Locatie: Z-L

Re: Schakel probleem c50 NT 2002

Bericht door Dualism »

Heb mij inderdaad al wat ingelezen en gekeken (mini motor man op YouTube heeft een fantastische serie video’s). Nogmaals dank.

Anyway.. Vriendin heeft geoefend en hem mee naar het werk genomen ging prima. 40km van regio Maastricht naar Roermond ging 98% goed tot de laatste kilometers blokje was goed warm en net op een drukke rotonde tot 3x toe geen 2e versnelling. Wederom dood punt alsof er niks zit. Dat is niet leuk als het druk is op de weg. En op de terugweg hetzelfde euvel. Als dit zo blijft prima voor deze zomer, gaat het erger worden gaat hij eerder open. Wordt vervolgd. Erg goed gelet op het schakelen telkens.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Schakel probleem c50 NT 2002

Bericht door lil »

ik moet zeggen dat ik zelf ook een blok heb met hetzelfde euvel, het werd ook steeds erger tot hij uiteindelijk helemaal niet meer schakelde. ik heb hem nog steeds niet opengemaakt, ik heb gewoon blok gewisselt en die doet het nog steeds, dus ik zou wel kunnen kijken voor je maar kep niet genoeg zin. lol

en minimotorman is een goeie ja
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Plaats reactie