Dax Skyteam 50cc koud starten

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
renzodotexe
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2023 21:11
Bezit: Dax

Dax Skyteam 50cc koud starten

Bericht door renzodotexe »

Dag Allen,

Ik heb tweedehands een skyteam dax 50cc gekocht enkele maanden terug en deze wat in orde gezet. Na lang sukkelen met een vuile carburateur en versleten pakkingen (valse lucht, sputteren, etc), dan toch maar eens een nieuwe carburateurkit gemonteerd (PZ19 16mm met een onbegrensd spruitstuk en standaard sproeier 75). Nu rijdt hij geweldig, maar sputterde enorm en verloor hij vermogen door de begrensde cdi. Na wat opzoekwerk moet je dus eigenlijk onder het begrensde toerental blijven dus NOG vroeger opschakelen, nog slomer. Heb gewoon de originele onbegrensde CDI geplaatst en nu lijkt het sputteren voor 99% weg te zijn. Misschien kan iemand dit bevestigen.

Maar nu to the point: zelfs met de nieuwe carburateur dien ik een klein beetje gas te geven bij het aankicken en moet hij wat warm worden (gas geven of even rijden) alvorens hij stationair blijft draaien of hij valt gewoon dood. Dit is ook na een tijdje rijden en even stilstaan, dus ook heeft de motor nog warm. De stationairschroef een flink stuk bijdraaien helpt dan wel maar ja, eens deze warm is weer uitdraaien of hij loopt te hoog stationair. Enige ideeën hoe dit op te lossen?

Nog een bijkomend vraagje: de metalen bougiedop van de injectie zat er nog op, waaronder ook de CR7HSA bougie die ik intussen heb vervangen met een C7HSA. Mijn opa beweert dat zo’n NGK bougiedop wat zou helpen met sputteren te elimineren, klopt hier iets van?
Laatst gewijzigd door renzodotexe op 07 jun 2023 12:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16205
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Dax Skyteam 50cc koud starten

Bericht door nielspbr »

Stationair afstellen doe je met een warm blok. Wat ik van jou lees is dat je het stationair toerental verhoogd als die koud is. Heb je eigenlijk altijd met aftermarket carburateurs. Daar heb je normaal een choke voor maar bij brommer carbjes is dat alleen een starthulp.

renzodotexe
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2023 21:11
Bezit: Dax

Re: Dax Skyteam 50cc koud starten

Bericht door renzodotexe »

Bedankt Niels, maar dat heb ik reeds gedaan. Warm loopt hij goed stationair maar wanneer hij een tijdje stilstaat moet er gas gegeven worden of mee worden gereden want anders blijft hij niet draaien. Ook bij het starten moet er een klein beetje gas gegeven worden.

Het stationair verhogen als hij koud is, dat doe ik niet. Maar wou wel toelichten dat als hij koud is (of even stilstaat na het rijden) wel blijft draaien met de stationair verder in te schroeven totdat hij warm is, maar dat hoort niet.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Dax Skyteam 50cc koud starten

Bericht door lil »

hoe staat het met het luchtfilter? is dat zo'n open powerfilter of origineel?
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

renzodotexe
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2023 21:11
Bezit: Dax

Re: Dax Skyteam 50cc koud starten

Bericht door renzodotexe »

Update: het gesputter lag aan de bougiedop. Toch maar opa op z’n woord genomen en een NGK dop geplaatst en de begrensde cdi. Trekt mooi vlot op nu en geen gesputter meer, ook bij het begrensd toerental blijft de gas mooi op toeren zonder sputteren. Blijkbaar zat er nog een ontstoorde dop van de injectie op, want originele bougie was een R-type. Wel nog steeds het probleem van niet koud stationair lopen aanhoudend.. maar dat is het minste van de zorgen.

En ja, het is een open luchtfilter, diezelfde als mijn zus haar Zhenhua Dax heeft, en die heeft dat probleem niet. De setup is nu eigenlijk identiek aan die van haar. Haar origineel blok (ik heb een Lifan) maakt precies wel wat meer compressie bij het kicken, misschien heeft het daar mee te maken?

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Dax Skyteam 50cc koud starten

Bericht door lil »

juist ja. nou, zo'n open filter geeft weinig tegendruk, zodat er weinig vacuum in de carburateur is waardoor er weinig benzine aangezogen word door de sproeier, hierdoor is het een stuk lastiger om de carb goed af te stellen. het kan wel, maar het is listiger. je moet dan gaan experimenteren met sproeiers enz. en als je er niet genoeg verstand van hebt wat de complicaties kunnen zijn van zo'n luchtfilter kan je er beter helemaal van wegblijven en gewoon het originele filter blijven gebruiken. eerlijk gezegd die powerfilters zijn gewoon ondingen.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Plaats reactie