Koppeling kapot?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Thijmen
4T-MSB beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 jan 2022 12:13

Koppeling kapot?

Bericht door Thijmen »

Hoi!

Ik reed laatst weg met mijn DAX alleen voelde mijn koppeling al verdacht licht. Dus ik reed een klein stukje en toen schoot mijn ketting los en nu kan ik ook ineens niet meer koppelen.

Ik kan nu de koppeling in knijpen, schakelen en de koppeling op laten komen alleen gebeurt er dan niks. T lijkt alsof die de hele tijd in zijn neutraal staat terwijl ik wel een “tik” voel als ik schakel.

Kan dit een geval zijn van koppelings platen versleten of is mijn schakelmechanisme kapot

Hopelijk hebben jullie een antwoord voor mij. :)

Groetjes Thijmen

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16203
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Koppeling kapot?

Bericht door nielspbr »

Wat bedoel je met schoot mijn ketting los. Geen ketting is geen aandrijving, dan kun je schakelen tot je een ons weegt want vooruit gaan zal je niet.

Thijmen
4T-MSB beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 jan 2022 12:13

Re: Koppeling kapot?

Bericht door Thijmen »

nielspbr schreef: 26 jun 2023 12:11 Wat bedoel je met schoot mijn ketting los. Geen ketting is geen aandrijving, dan kun je schakelen tot je een ons weegt want vooruit gaan zal je niet.
Nou ik gaf gas en toen kwam er een schakel los en schoot de ketting van mijn tandwielen af. En al schakel ik slaat de brommer ook niet af hoe snel ik ook de koppeling los laat

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1348
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Koppeling kapot?

Bericht door ildert »

Maar zit die ketting er nou weer op of niet?
grote klappen, snel thuis

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Koppeling kapot?

Bericht door lil »

Thijmen schreef: 26 jun 2023 12:58
nielspbr schreef: 26 jun 2023 12:11 Wat bedoel je met schoot mijn ketting los. Geen ketting is geen aandrijving, dan kun je schakelen tot je een ons weegt want vooruit gaan zal je niet.
Nou ik gaf gas en toen kwam er een schakel los en schoot de ketting van mijn tandwielen af. En al schakel ik slaat de brommer ook niet af hoe snel ik ook de koppeling los laat
dude wtf?
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Koppeling kapot?

Bericht door hypercub »

je ketting zorgt voor de verbinding tussen motor en achterwiel. Als de ketting eraf ligt, is die verbinding verbroken. je kan dus toeren maken met je motor, maar zonder de verbinding draait je voortandwiel doelloos in de rondte. Als je ketting er weer op ligt is de verbinding weer hersteld en reageert je achterwiel weer.
Life is too short for lousy coffee.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4014
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Koppeling kapot?

Bericht door wim V8 »

Gast is maf joh.
Niet eens antwoorden.
Die gast neemt de zooi in de maling.

Gr. :evil:
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Koppeling kapot?

Bericht door hypercub »

you never know.
Life is too short for lousy coffee.

Thijmen
4T-MSB beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 jan 2022 12:13

Re: Koppeling kapot?

Bericht door Thijmen »

hypercub schreef: 26 jun 2023 15:40 je ketting zorgt voor de verbinding tussen motor en achterwiel. Als de ketting eraf ligt, is die verbinding verbroken. je kan dus toeren maken met je motor, maar zonder de verbinding draait je voortandwiel doelloos in de rondte. Als je ketting er weer op ligt is de verbinding weer hersteld en reageert je achterwiel weer.
Dat lijkt me logisch en ben niet helemaal op m’n achterhoofd gevallen. Wat ik bedoel is dat als ik mijn koppeling in knijp dat mij versnelling niet vrij komt. Oftewel hij komt nooit in zijn vrij en blijft altijd in de versnelling staan.
Laatst gewijzigd door Thijmen op 29 jun 2023 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Thijmen
4T-MSB beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 jan 2022 12:13

Re: Koppeling kapot?

Bericht door Thijmen »

wim V8 schreef: 26 jun 2023 17:08 Gast is maf joh.
Niet eens antwoorden.
Die gast neemt de zooi in de maling.

Gr. :evil:
Want als je na 1 minuut niet reageert is die gast zo maf. Lekkere community hier..
Dat jij heel de dag niet te doen hebt is niet mijn probleem he ;)

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1178
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Koppeling kapot?

Bericht door gonzo »

3 dagen later reageren, eerst kom je met wazige berichten, dan ga je ze aanpassen en vervolgens een van de alwetende hier dissen........ Goed bezig knul.
[Cynisch aan]
Ik denk dat je koppeling te los staat en zo valse lucht trekt. Die slaat tussen je tandwiel en ketting en zo loopt ie eraf. Gewoon koppeling knoerend hard vastdraaien.
Suckses
[ Cynisch uit]
Try and die techniek....... love it.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Koppeling kapot?

Bericht door lil »

Thijmen schreef: 29 jun 2023 12:00
wim V8 schreef: 26 jun 2023 17:08 Gast is maf joh.
Niet eens antwoorden.
Die gast neemt de zooi in de maling.

Gr. :evil:
Want als je na 1 minuut niet reageert is die gast zo maf. Lekkere community hier..
Dat jij heel de dag niet te doen hebt is niet mijn probleem he ;)
het schort waarschijnlijk een beetje aan je deductieve vermogens, en vooral ook aan communicatieve vaardigheden, dat zeg ik je alvast, maar dat zal je dan zelf ook al wel weten. maar doe er wat aan, doe je best op school, stel vragen als je iets niet snapt van wat ze je proberen bij te brengen, net zo lang tot je het wel snapt, dat zal je in je verdere toekomst zeer ten goede komen.

ik zal als voorbeeld de hier aangehaalde quotes voor je ontleden. je word al meteen maf genoemd, wellicht wat voorbarig, maar niet omdat jij niet zou antwoorden. niet antwoorden was een raad aan de anderen om niet op jou te reageren, het kon namelijk wel eens zijn dat je zit te trollen. en daar hebben we wel wat ervaring mee, vandaar. dus, je werd niet maf gevonden omdat je niet reageert, maar om je maffe probleemstelling in je beginpostings. ik kan er geen chokola van maken iig, vandaar dat ik zei wtf... ik bedoel lees het zelf nog eens terug, dat raakt toch kant noch wal wat je daar zegt? iig zo kan niemand je helpen, en als je iedereen gaat afzeiken willen ze dat ook niet meer ook. kijk jij komt naar ons toe he, jij heb ons nodig, wij niet jou, dus wij kunnen doen wat we willen en jij moet een klein beetje op je teentjes lopen, zo werkt dat bij interactie met andere mensen waar je wat van wil. of je moet iemand een pistool tegen de kop zetten, dan ben jij de baas.

wat betreft je koppeling, maak het koppelings carter eens los en kijk of je iets raars ziet, want je logica worden we niet wijs uit. maak anders foto's van alles zodat we kunnen meekijken, want we hebben geen kristallen bol dus wij weten zo ook niks.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Thijmen
4T-MSB beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 jan 2022 12:13

Re: Koppeling kapot?

Bericht door Thijmen »

gonzo schreef: 29 jun 2023 13:26 3 dagen later reageren, eerst kom je met wazige berichten, dan ga je ze aanpassen en vervolgens een van de alwetende hier dissen........ Goed bezig knul.
[Cynisch aan]
Ik denk dat je koppeling te los staat en zo valse lucht trekt. Die slaat tussen je tandwiel en ketting en zo loopt ie eraf. Gewoon koppeling knoerend hard vastdraaien.
Suckses
[ Cynisch uit]

Kijk ten eerste weet ik zeer goed dat ik niet de almighty ben en niet alles weet van een brommer. Ik reageer op iemand die denkt dat ik hier voor de gein iets plaats. Maar goed dat zal..

Bedankt voor je cynische reactie.

Thijmen
4T-MSB beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 jan 2022 12:13

Re: Koppeling kapot?

Bericht door Thijmen »

lil schreef: 29 jun 2023 15:44
Thijmen schreef: 29 jun 2023 12:00
wim V8 schreef: 26 jun 2023 17:08 Gast is maf joh.
Niet eens antwoorden.
Die gast neemt de zooi in de maling.

Gr. :evil:
Want als je na 1 minuut niet reageert is die gast zo maf. Lekkere community hier..
Dat jij heel de dag niet te doen hebt is niet mijn probleem he ;)
het schort waarschijnlijk een beetje aan je deductieve vermogens, en vooral ook aan communicatieve vaardigheden, dat zeg ik je alvast, maar dat zal je dan zelf ook al wel weten. maar doe er wat aan, doe je best op school, stel vragen als je iets niet snapt van wat ze je proberen bij te brengen, net zo lang tot je het wel snapt, dat zal je in je verdere toekomst zeer ten goede komen.

ik zal als voorbeeld de hier aangehaalde quotes voor je ontleden. je word al meteen maf genoemd, wellicht wat voorbarig, maar niet omdat jij niet zou antwoorden. niet antwoorden was een raad aan de anderen om niet op jou te reageren, het kon namelijk wel eens zijn dat je zit te trollen. en daar hebben we wel wat ervaring mee, vandaar. dus, je werd niet maf gevonden omdat je niet reageert, maar om je maffe probleemstelling in je beginpostings. ik kan er geen chokola van maken iig, vandaar dat ik zei wtf... ik bedoel lees het zelf nog eens terug, dat raakt toch kant noch wal wat je daar zegt? iig zo kan niemand je helpen, en als je iedereen gaat afzeiken willen ze dat ook niet meer ook. kijk jij komt naar ons toe he, jij heb ons nodig, wij niet jou, dus wij kunnen doen wat we willen en jij moet een klein beetje op je teentjes lopen, zo werkt dat bij interactie met andere mensen waar je wat van wil. of je moet iemand een pistool tegen de kop zetten, dan ben jij de baas.

wat betreft je koppeling, maak het koppelings carter eens los en kijk of je iets raars ziet, want je logica worden we niet wijs uit. maak anders foto's van alles zodat we kunnen meekijken, want we hebben geen kristallen bol dus wij weten zo ook niks.

Kijk ik snap dat als iemand na een week niet reageert dat diegene als troll genoemd word. Maar mensen zijn soms druk en hebben een leven naast dit forum.

Ik snap dat jullie ervaring hebben met trolls maar als je even naar mijn profiel had gekeken is het niet de eerste keer dat ik hier een onderwerp open om een vraag te stellen. Dus kan er van uit gegaan worden dat er gewoon rustig een antwoord komt al kost dat een dag of 3?!

Ja ik vraag of jullie mij verder advies willen geven want anders zou ik hier geen vraag stellen. En ik probeer niemand hier af te bekken want daar red je de wereld niet mee. En ik had dan inderdaad zijn opmerking verkeerd ontvangen want ik zit hier nog niet zo lang op t forum.

Hierbij dan mijn excuses voor de bijdehante smoel en hopelijk kunnen wij gewoon weer met z’n 2e door de deur.


En in zal foto’s maken van hoe t er uit ziet binnen in de carter.

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Koppeling kapot?

Bericht door hypercub »

heb je je koppeling afgesteld? is de kabel gebroken?
zoveeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel vragenn..
Life is too short for lousy coffee.

Plaats reactie