laadproblemen accu ss50

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
lars
4T-MSB regular
Berichten: 472
Lid geworden op: 25 jul 2011 00:13
Bezit: Honda SS50
Locatie: Wolvega

laadproblemen accu ss50

Bericht door lars »

Hallo,

Ik kom even niet verder met de electronica van mijn ss50. Orginineel 6v blok / hitachi ontsteking.
Ik heb betreffende faqs wel gelezen, ben wat wijzer op zich, maar kom er toch nog niet uit.

Mijn accu laadt niet bij
Ik twijfel over één aansluiting
mijn neutraallamp brandt ook zonder accu / alleen als licht uit staat
verlichting werkt goed.

Ik heb 3 draden vanaf de lichtspoel:
Wit
Groen
Geel

Groen zit gewoon op groen (vd boom)
Geel op geel (ook vd boom)

Wit twijfel ik over: Deze zat verbonden met de kabel die de gelijkrichter ingaat.(dus aan de kant waar er nog geen gelijkstroomuit komt) Ik heb schema er eens bij gepakt weer en daar zie je dat die kabel van de gelijkrichter verbonden moet zijn met de geel witte die via de boom vanaf de stuurschakelaar komt, dus ik heb dit nu conform aangesloten. Ik ga er vanuit dat de witte van de spoel bij mij t zelfde is als de roze/paarse die normaal niet gebruikt wordt(?) - of heb ik een ander soort spoel dan ss erin zitten misschien?

Ik heb de draden uit de lichtspoel ook doorgemeten (wisselstroom)/ met touren
wit geeft 1 V
groen geeft 2 V
geel geeft in ieder geval 15v of meer

De geel -witte uit de boom geeft met licht aan 3.5v met licht uit 2 v

Over de polen van de (volle, met andere lader opgeladen) accu meet ik gelijkstroom, maar niet genoeg, iets boven de 6V maar.
Gelijkrichter werkte dus ws al, maar heb voor de zekerheid ook nog nieuwe geplaatst, zonder resultaat verder.

lichtspoel ziet er op t oog prima uit. Meet wel wat weining weerstand: 0,2 ohm (En ik heb licht)

Wat verder opvalt is dat mijn neutraallampje dus ook brandt zonder dat de accu aangesloten is
Maar alleen als het licht uitstaat. Hoe meer touren hoe harder hij brandt.
Zou deze op een of andere manier gevoed worden door groen uit de spoel?

Zit er dan toch een kabel verkeerd of kan dit komen doordat er ergens iets massa maakt ofzo?
Of iets met die kabel van neutraallamp die op het blok aangesloten zit?
Ik heb alle aansluitingen al een paar keer gecheckt ook in de koplamp en volgens mij zit alles wel volgens schema.

Iemand een idee?

Groet,
Jeroen
Ik haat onderschriften!

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: laadproblemen accu ss50

Bericht door lil »

groen is massa, dat voedt niks. das alvast wat
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

lars
4T-MSB regular
Berichten: 472
Lid geworden op: 25 jul 2011 00:13
Bezit: Honda SS50
Locatie: Wolvega

Re: laadproblemen accu ss50

Bericht door lars »

Dank voor de reactie Lil. Groen-wit is toch massa op een ss en groen (uit de lichtspoel) in de regel toch laadstroom accu?

Iemand nog een idee?
Ik haat onderschriften!

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: laadproblemen accu ss50

Bericht door NIX »

Met licht aan moet alles stroom krijgen (ook het accucircuit) van de gele draad. Ik gok (maar meer dan educated, ook ervaringsdeskundigheid) dat de lichtschakelaar het euvel is.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: laadproblemen accu ss50

Bericht door NIX »

lil schreef: 20 jul 2023 23:30 groen is massa, dat voedt niks. das alvast wat
Groen uit de ontsteking is 100% laadstroom. Laden met licht uit. Wat verwarrend is, is dat bij de K1 groen ook massa is, bij de K3 is dat groenwit.
Laatst gewijzigd door NIX op 23 jul 2023 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

lars
4T-MSB regular
Berichten: 472
Lid geworden op: 25 jul 2011 00:13
Bezit: Honda SS50
Locatie: Wolvega

Re: laadproblemen accu ss50

Bericht door lars »

NIX schreef: 23 jul 2023 19:07 Met licht aan moet alles stroom krijgen (ook het accucircuit) van de gele draad. Ik gok (maar meer dan educated, ook ervaringsdeskundigheid) dat de lichtschakelaar het euvel is.
Hoi Nix,
Dank voor je reactie. Ik kijk de lichtschakelaar na. Klinkt logisch idd ivm genoeg spanning geel, maar weining terug op geel-wit.
Die lage spanning op groen uit onstreking, betekent dat dan dat mijn spoel deels kapot is? En het neutraallampje dat brandt zonder accu, kan dat ook door de schakelaar komen of moet ik nog iets anders uitzoeken? Als je een idee hierover hebt, dan hoor ik dat graag.
Groet.
Ik haat onderschriften!

lars
4T-MSB regular
Berichten: 472
Lid geworden op: 25 jul 2011 00:13
Bezit: Honda SS50
Locatie: Wolvega

Re: laadproblemen accu ss50

Bericht door lars »

Lichtschakelaar open gehad. Zag er ok uit. Gereinigd hoewel niet echt vies was. Nog steeds status quo: accu laadt nog steeds niet bij/ meet nog steeds zelfde te lage waardes bij kabels. Iemand nog een idee?
Ik haat onderschriften!

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: laadproblemen accu ss50

Bericht door lil »

het enige wat ik nog kan verzinnen is dat er ergens slechte massa is, dat kan voor allerlij rare problemen zorgen. wit is volgens mij de voeding voor de accu, via gelijkrichter waarschijnlijk. neutraallampje kan branden zonder accu, maar niet als de motor niet draait.(nogal logisch)
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

lars
4T-MSB regular
Berichten: 472
Lid geworden op: 25 jul 2011 00:13
Bezit: Honda SS50
Locatie: Wolvega

Re: laadproblemen accu ss50

Bericht door lars »

Thx. Groen is laadstroom bij ss k3. Wit geeft ook wel wat, maar nog minder... Goed te horen dat neutraallamp mag branden zonder accu.
Maar nog steeds werkt t niet zoals hoort. Zou spoel kapot zijn? Geel uit spoel meet ik met wat toeren 20v / groen 2. Is dat een indicatie dat ie aan gort is?
Ik haat onderschriften!

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: laadproblemen accu ss50

Bericht door CheapUrbanBitches »

Wat meet je op de accu als 'ie draait (14,4V)? Uit je ontsteking komt wisselstroom en je accu wil en geeft gelijkstroom, dus als je de laadspanning wil meten moet je achter de spanningsregelaar/gelijkrichter zijn.
'It never hurts to help.'

lars
4T-MSB regular
Berichten: 472
Lid geworden op: 25 jul 2011 00:13
Bezit: Honda SS50
Locatie: Wolvega

Re: laadproblemen accu ss50

Bericht door lars »

Ik heb 6v systeem, dus dan denk ik zo'n 7,5V laadstroom nodig? Meet met draaiende motor over de polen accu 6.2V, met zoveel als ik de accu los meet dus gebeurt denk ik niks....
Ik haat onderschriften!

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: laadproblemen accu ss50

Bericht door NIX »

Dus... trek de rode los van de accu en meet met licht aan en uit hoeveel V de rode draad geeft. Volgens mij heb ik deze hele procedure in de FAQ staan. Dat is ook hoe je een lichtschakelaar nakijkt. Staat er stroom op de witte met draaiende motor bij licht aan en licht uit.
Laatst gewijzigd door NIX op 20 aug 2023 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4014
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: laadproblemen accu ss50

Bericht door wim V8 »

Als je de accu meet met de motor uit en alle verbruikers uit moet ie 6 volt geven.
Start de motor, dan moet ie meer dan 6 volt geven.
Maximaal 7,5 volt. Ook ff gas geven uiteraard.
Dan is het laden oké.

Accu moet natuurlijk wel top zijn.
Dat test je met een capaciteit test nadat je hem eerst hebt volgeladen aan een acculader.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

lars
4T-MSB regular
Berichten: 472
Lid geworden op: 25 jul 2011 00:13
Bezit: Honda SS50
Locatie: Wolvega

Re: laadproblemen accu ss50

Bericht door lars »

NIX schreef: 19 aug 2023 10:25 Dus... trek de rode los van de accu en meet met licht aan en uit hoeveel V de rode draad geeft. Volgens mij heb ik de ze heel procedure in de FAQ staan. Dat is ook hoe je een lichtschakelaar nakijkt. Staat er stroom op de witte met draaiende motor bij licht aan en licht uit.
Gemeten met draaiende motor met redelijk wat gas:
rood wissel 1,5 v
rood gelijk 0.9 v
geelwit met licht aan 4v
geelwit met licht uit 2v
wit (komt bij mij direct uit lichtspoel) 1v wissel.

Wat betekent dit?
Ik haat onderschriften!

lars
4T-MSB regular
Berichten: 472
Lid geworden op: 25 jul 2011 00:13
Bezit: Honda SS50
Locatie: Wolvega

Re: laadproblemen accu ss50

Bericht door lars »

wim V8 schreef: 19 aug 2023 10:29 Als je de accu meet met de motor uit en alle verbruikers uit moet ie 6 volt geven.
Start de motor, dan moet ie meer dan 6 volt geven.
Maximaal 7,5 volt. Ook ff gas geven uiteraard.
Dan is het laden oké.

Accu moet natuurlijk wel top zijn.
Dat test je met een capaciteit test nadat je hem eerst hebt volgeladen aan een acculader.


Gr. Wim.
accu= nieuw / geeft zowel aangesloten (met motor draaiend) als niet aangesloten 6,2V. Daarna gaat ie langzaam leeg en als ik m weer opgeladen heb en weer aansluit, zelfde verhaaltje...
Ik haat onderschriften!

Plaats reactie