Ik ben een Zhenhua dax aan het opknappen. De brommer heeft een tijd buiten onder een overkapping gestaan.
Eerst alle mat zwarte spuitbuslak overal vanaf gehaald en wat delen die kapot zijn vervangen.
Het blok loopt, maar er blijft witte rook uit de uitlaat komen (nee geen nieuwe paus gekozen )
De olie en de bougie is vernieuwd, de kleppen gesteld en er zit nieuwe brandstof in.
Zijn dit dan versleten zuigerveren? of is de afstelling van de carburateur niet goed?
Het blokje komt ook wat lastig op toeren. Eerst smoort deze als je het gas snel opendraait.
Alvast bedankt voor de tips tricks enz.
Witte rook uit uitlaat
Re: Witte rook uit uitlaat
witte rook is meestal vocht, misschien zit dat in de uitlaat en komt het er uit als de uitlaat opwarmt. Ik zou eerst maar gewoon goed lopend maken en eens goed warm rijden, NADAT je de olie vervangen hebt, de kleppen gesteld/gecheckt hebt, en evt de carburateur schoongemaakt hebt van binnen. En oude benzine evt heb gewisseld. Kan ook water bij in zitten en of oud zijn en dan slecht lopen.
Succes,
Dennis
Succes,
Dennis
''UNOX MAN''
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4014
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Witte rook uit uitlaat
Hoeveel 100km heb je er al mee gereden?
Sommige staan alleen een beetje gas te geven in de tuin en dan weer uitzetten.
Dat zo'n beetje tig keer doen en het ding lijkt helemaal niet meer oké.
Rijden moet je er mee, honderden km's
Alle onderhoud eerst doen.
Olie, kleppen, luchtfilter, bougie,
controlles en afstellingen.
Zoek alle onderhoud en tech gegevens daarvoor op in het boekje of online.
Originele uitlaat is nog aanwezig?
Geen open luchtfilter?
Als ie smoort volgens jou, is de motor dan wel goed warm?
Er is ook nog een choke, die zal je misschien ook wel even nodig hebben.
Gr. Wim.
Sommige staan alleen een beetje gas te geven in de tuin en dan weer uitzetten.
Dat zo'n beetje tig keer doen en het ding lijkt helemaal niet meer oké.
Rijden moet je er mee, honderden km's
Alle onderhoud eerst doen.
Olie, kleppen, luchtfilter, bougie,
controlles en afstellingen.
Zoek alle onderhoud en tech gegevens daarvoor op in het boekje of online.
Originele uitlaat is nog aanwezig?
Geen open luchtfilter?
Als ie smoort volgens jou, is de motor dan wel goed warm?
Er is ook nog een choke, die zal je misschien ook wel even nodig hebben.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Re: Witte rook uit uitlaat
Omdat er nog geen kenteken op zit heb ik nog niet veel gereden. Het is inderdaad op de oprit een beetje warmdraaien. Ik zal (s avonds) eens wat meer rondjes gaan rijden om te kijken of ik de witte rook eruit kan krijgen. De uitlaat is een originele (zat een andere onder maar deze was lek). Het luchtfilter is er een voor een Zhenhua (chrome schuin). Voor een "originele" Honda luchtfilter zal ik ook het spruitstuk moeten vervangen. Er zit nu een schuine onder.
Overigens denk ik dat de carburateur niet de originele is. Dit omdat er geen aansluiting voor de reserve benzineleiding is en ik nergens kan achterhalen hoe groot deze is.
Er zitten ook geen groefjes in de naald, dus ik kan hier niets mee verstellen.
Overigens denk ik dat de carburateur niet de originele is. Dit omdat er geen aansluiting voor de reserve benzineleiding is en ik nergens kan achterhalen hoe groot deze is.
Er zitten ook geen groefjes in de naald, dus ik kan hier niets mee verstellen.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4014
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Witte rook uit uitlaat
Ah, precies.
Ga eerst maar af en toe een flink brok rijden.
Voel je meteen hoe ie is, of er nog wat gedaan moet worden enz.
Maak een afspraak bij een rdw, je hoeft pas over een week of 6 tot 8 heen dan. Tijd zat dus.
Zorg ook dat ie niet harder rijdt dan 54km/u
voor geel kenteken.
Dr gasnaald, dat is nou eenmaal zo bij deze carb.
ik heb t nooit gezien. Maar als 't goed rijdt en de bougie heeft een bruine kleur na een lang stuk vol gas dan lekker laten zitten zo.
Gr. Wim.
Ga eerst maar af en toe een flink brok rijden.
Voel je meteen hoe ie is, of er nog wat gedaan moet worden enz.
Maak een afspraak bij een rdw, je hoeft pas over een week of 6 tot 8 heen dan. Tijd zat dus.
Zorg ook dat ie niet harder rijdt dan 54km/u
voor geel kenteken.
Dr gasnaald, dat is nou eenmaal zo bij deze carb.
ik heb t nooit gezien. Maar als 't goed rijdt en de bougie heeft een bruine kleur na een lang stuk vol gas dan lekker laten zitten zo.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Re: Witte rook uit uitlaat
Oudere benzine rookt ook. Beter die eerst vervangen door verse.