Gorilla 6v andere carbu en inlaat ?
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 09 mar 2021 13:43
- Bezit: zenhua dax 150cc
Gorilla 6v andere carbu en inlaat ?
All.
Ik heb een originele honda gorilla 6v van 1988.
Brommer is niets mis mee en loopt ongv 50 a 55 naargelang de wind staat.
Origineel is de inlaat 14mm en de carbu ook. Het gat van de cilinderkop is 19mm.
Aangezien ik hem iets beter wil laten gaan ben ik het volgende aan het bezien.
16mm inlaat met 16mm carbu. Zou hij daarmee beter trekken en topsnelheid verbeteren met de originele cilinder ?
Als dit niet werkt wil ik 88cc kit steken met originele kop.
Heeft iemand een 16mm spruitstuk liggen voor een monkey/gorilla ? Groter mag ook max 19mm.
Albast bedankt
Ik heb een originele honda gorilla 6v van 1988.
Brommer is niets mis mee en loopt ongv 50 a 55 naargelang de wind staat.
Origineel is de inlaat 14mm en de carbu ook. Het gat van de cilinderkop is 19mm.
Aangezien ik hem iets beter wil laten gaan ben ik het volgende aan het bezien.
16mm inlaat met 16mm carbu. Zou hij daarmee beter trekken en topsnelheid verbeteren met de originele cilinder ?
Als dit niet werkt wil ik 88cc kit steken met originele kop.
Heeft iemand een 16mm spruitstuk liggen voor een monkey/gorilla ? Groter mag ook max 19mm.
Albast bedankt
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1926
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Gorilla 6v andere carbu en inlaat ?
beter een 70cc cylinder nemen en de tandwielverhouding zoveel mogelijk aanpassen, zelfde kop en carb houden. je gaat sowieso het meeste probleem hebben met de tandwielverhouding omdat de kleine wieltjes je weinig marge toestaan, dus nog meer cc's dan dat ga je waarschijnlijk toch niet meer op kunnen vangen met tandwielen veranderen en zit je met hoge toeren waar je verder niks mee kan.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16205
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Gorilla 6v andere carbu en inlaat ?
Lil, je kletst.
Een 1988 monkey/gorilla heeft een 13:31 tandwiel verhouding en daar kun je alle kanten mee uit. meer cc's gaan prima op zo'n blok.
Je moet met een 1988er blokje (Z50JE-16*) wel op 1 ding letten, die hebben een langere drijfstang als de normale 6v ot blokken. Als je meer cc's wil heb je een nt/12v setje nodig.
(En tuningnokken voor 12v passen niet in de standaardkop want dat ding heeft dan wel kleine kleppen maar nog steeds een nok op glijlagers)
Spruitstukken zijn er genoeg te vinden alleen die 14mm inlaat is wel erg klein, nt is normaal 16 zover ik weet.
Een 1988 monkey/gorilla heeft een 13:31 tandwiel verhouding en daar kun je alle kanten mee uit. meer cc's gaan prima op zo'n blok.
Je moet met een 1988er blokje (Z50JE-16*) wel op 1 ding letten, die hebben een langere drijfstang als de normale 6v ot blokken. Als je meer cc's wil heb je een nt/12v setje nodig.
(En tuningnokken voor 12v passen niet in de standaardkop want dat ding heeft dan wel kleine kleppen maar nog steeds een nok op glijlagers)
Spruitstukken zijn er genoeg te vinden alleen die 14mm inlaat is wel erg klein, nt is normaal 16 zover ik weet.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 09 mar 2021 13:43
- Bezit: zenhua dax 150cc
Re: Gorilla 6v andere carbu en inlaat ?
@nielspbr.
Zou je een link kunnen geven welk setje ik dan nodig heb? Ik wist niet dat de drijfstang korter is dan bij een ander 6v blok. Motorcode is idd Z50JE .
Mvg
Zou je een link kunnen geven welk setje ik dan nodig heb? Ik wist niet dat de drijfstang korter is dan bij een ander 6v blok. Motorcode is idd Z50JE .
Mvg
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4017
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Gorilla 6v andere carbu en inlaat ?
Contact opnemen met 4taktwinkel of ietsgelijks, of beter, naar zo'n zaak toe gaan met je blokje, zeggen wat je wilt,
en je krijgt exact alles mee naar huis om dat blokje te bouwen dat jij voor ogen hebt.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2546
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Gorilla 6v andere carbu en inlaat ?
88 zou in sé 12V moeten zijn. Maar ie spreekt over 6V, dus zal het zo'n tussentype zijn met wss een nok a la C90; groot en klein glijlager.nielspbr schreef: ↑08 okt 2023 22:56 Lil, je kletst.
Een 1988 monkey/gorilla heeft een 13:31 tandwiel verhouding en daar kun je alle kanten mee uit. meer cc's gaan prima op zo'n blok.
Je moet met een 1988er blokje (Z50JE-16*) wel op 1 ding letten, die hebben een langere drijfstang als de normale 6v ot blokken. Als je meer cc's wil heb je een nt/12v setje nodig.
(En tuningnokken voor 12v passen niet in de standaardkop want dat ding heeft dan wel kleine kleppen maar nog steeds een nok op glijlagers)
Spruitstukken zijn er genoeg te vinden alleen die 14mm inlaat is wel erg klein, nt is normaal 16 zover ik weet.
en dan zit je met probleem dat, indien het zo'n tussentype is, je noch 6V noch 12V cilinderkitjes erop dropt. Kruk zit tussen NT en OT in, idem piston enz. heb me helaas al eens suf gezocht voor zo'n model met als resultaat een 12V en 6V kitje liggen te hebben die beiden niet passen. Takegawa had voor die types ook speciale cilinderkitjes (die stonden apart vermeld).
@topicstarter, gewoon PC18mm model carbu kopen met spruitstuk. Keihin, indien je die vind. Anders een Walbro ofzo doet ook z'n werk hoor. Sproeiers van de keihin passen enz. Enkel zijn ze wel lekgevoeliger in de tijd.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 09 mar 2021 13:43
- Bezit: zenhua dax 150cc
Re: Gorilla 6v andere carbu en inlaat ?
Bouwjaar vermoed ik ivm de kleur combinatie. Kleur is paars/blauw
Grtz
Grtz
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16205
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Gorilla 6v andere carbu en inlaat ?
88, Ik neem aan dat je zo'n paarse(of witte) gorilla hebt met chromen rekjes.
Langere drijfstang dan ot
Alle jdm monkeys/gorilla's van voor 2000 hebben een Z50JE motor code, het gaat om de eerste 2 cijfers achter de Z50JE-
Z50JE-10* t/m -15* is ot 6v korte drijfstang (normaal ot)
Z50JE-16* en -18* is 6v lange drijfstang
Z50JE-2* is een een 12v/nt blok met cdi.
Als je voor een cilinderkit gaat, takegawa en kitaco geven altijd keurig aan op welke blokserie het past. takegawa.co.jp of webike-japan.nl
(Of als je corky's oid in de buurt hebt, die bijvoorbeeld)
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 09 mar 2021 13:43
- Bezit: zenhua dax 150cc
Re: Gorilla 6v andere carbu en inlaat ?
Idd met Chrome rekjes.
Motorcode is z50je1641 enzv
Motorcode is z50je1641 enzv
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2546
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Gorilla 6v andere carbu en inlaat ?
Dus ga je echt voor zowel 72 of 85/88 kit die specifieke moeten kopen van de tuningmerken. Drp ed hebben die gewoon niet
Nu voor een 72cc, maar dan moet kop ook veranderen, kun je wel van de nt70 kopen. Die jaren 82-86 hadden dezelfde drijfstang
Nu voor een 72cc, maar dan moet kop ook veranderen, kun je wel van de nt70 kopen. Die jaren 82-86 hadden dezelfde drijfstang
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 09 mar 2021 13:43
- Bezit: zenhua dax 150cc
Re: Gorilla 6v andere carbu en inlaat ?
totaal anders gedacht als ik nu alles gewoon origineel hou en enkel de inlaat en carbu verander naar 16mm.
zou dit ook al stuk beter zijn in optrekken/kracht onderin?
18mm lijkt me al te groot ?
iemand daar ervaring mee?
zou dit ook al stuk beter zijn in optrekken/kracht onderin?
18mm lijkt me al te groot ?
iemand daar ervaring mee?
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4017
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Gorilla 6v andere carbu en inlaat ?
Meer CC is meer kracht onderin.
50cc opvoeren is meer kracht bij hoger toerental,
en geen kracht onderin
Minimaal 85/107 cilinder/blok er onder monteren.
En dan bijvoorbeeld toerenbegrenzer er bij tegen de hogere snelheid.
https://4taktwinkel.nl/1110007132-Motor ... aat-zilver
https://4taktwinkel.nl/1110000036-Motor ... dkoppeling
Gr. Wim.
50cc opvoeren is meer kracht bij hoger toerental,
en geen kracht onderin
Minimaal 85/107 cilinder/blok er onder monteren.
En dan bijvoorbeeld toerenbegrenzer er bij tegen de hogere snelheid.
https://4taktwinkel.nl/1110007132-Motor ... aat-zilver
https://4taktwinkel.nl/1110000036-Motor ... dkoppeling
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2546
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Gorilla 6v andere carbu en inlaat ?
Je gaat met een 18mm, dat lukt perfect op die blokjes, iets hogere top hebben en vlotter optrekken. Maar verwacht geen wonderen
There is no replacement for displacement. Dat moet je altijd in dachte zijn.
Echter zit je met zo’n kut type motor, sorry die paar jaren tussentype zijn een ramp voor kitjes, dat omschakelen naar iets anders ‘logischer’ zou zijn. Echter dan wordt alles 12V, waar het wss bij u nog op 6v staat.
Of je zoekt die specifieke kitjes, corky od kunnen zeker helpen.
Of je zoekt de 72cc top van zo’n tussentype motor. Die zijn te vinden als je zoekt
Of je neemt genoegen met een 18mm kitje erop te zetten en net iets sneller te zijn dan de ori 12/14mm
There is no replacement for displacement. Dat moet je altijd in dachte zijn.
Echter zit je met zo’n kut type motor, sorry die paar jaren tussentype zijn een ramp voor kitjes, dat omschakelen naar iets anders ‘logischer’ zou zijn. Echter dan wordt alles 12V, waar het wss bij u nog op 6v staat.
Of je zoekt die specifieke kitjes, corky od kunnen zeker helpen.
Of je zoekt de 72cc top van zo’n tussentype motor. Die zijn te vinden als je zoekt
Of je neemt genoegen met een 18mm kitje erop te zetten en net iets sneller te zijn dan de ori 12/14mm
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 09 mar 2021 13:43
- Bezit: zenhua dax 150cc
Re: Gorilla 6v andere carbu en inlaat ?
Bedankt voor de reacties. Het is idd klote dat ik zulk type motor heb. Ik heb corky een mail gestuurd met volgens hem de opties qua cilinderkit.
Ik ga al zeker 18mm inlaat en carbu testen dat is zowizo geen weggegooid geld . Mocht iemand dit hebben liggen ik heb intresse . Carbu liefst Japans. Grtz
Ik ga al zeker 18mm inlaat en carbu testen dat is zowizo geen weggegooid geld . Mocht iemand dit hebben liggen ik heb intresse . Carbu liefst Japans. Grtz
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2546
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Gorilla 6v andere carbu en inlaat ?
Zo’n walbro ofzo doet ook z’n werk hoor. Heb ik jaren mee rondgereden, gewoon keihin sproeiers die erin passen. Keihin is duurder en enige dat ze minder snel lekken. Evhter met revisikitje voor zo’n Keihin gaan die china’s ook perfectstef92 schreef: ↑14 okt 2023 06:19 Bedankt voor de reacties. Het is idd klote dat ik zulk type motor heb. Ik heb corky een mail gestuurd met volgens hem de opties qua cilinderkit.
Ik ga al zeker 18mm inlaat en carbu testen dat is zowizo geen weggegooid geld . Mocht iemand dit hebben liggen ik heb intresse . Carbu liefst Japans. Grtz