Schakelwals demonteren / correct monteren

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Hydrocalcium
4T-MSB beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 nov 2023 17:01
Bezit: Honda OT Dax

Schakelwals demonteren / correct monteren

Bericht door Hydrocalcium »

Goede middag

Na lange tijd stil te staan start mijn dax wel, maar rijden/schakelen doet hij niet. Ik dacht eerst dat de koppelingsplaten plakten, maar daar zit geen probleem. Na wat verder demonteren heb ik de fout gevonden. Er zit een probleem met de bediening van de "schakelwals".
Iedereen mag me corrigeren indien ik de foute benaming gebruik...

De "poot" dit ervoor zorgt dat de pinnetjes verschuiven om te schakelen was helemaal hieraf geschoven:
Afbeelding

Nu wou ik dit uit nieuwsgierigheid eens demonteren, maar ik krijg het niet echt los. Je zou denken met sleutel 10 gewoon naar links draaien, maar als je goed kijkt, zit er iets speciaal achter waardoor alles muurvast lijkt te zitten. Hoe krijg je dit los ?

Stel dat ik het niet los krijg, geen probleem, dan blijft het zo. Maar kan iemand me een beetje wegwijs brengen hoe ik alles terug correct monteer ?

Alvast bedankt voor de eventuele hulp.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16205
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Schakelwals demonteren / correct monteren

Bericht door nielspbr »

Zoek even op het internet naar een werkplaatshandboek van een dax, of desnoods een honda cub, is namelijk ook 3bak semi.

google hier maar eens op. lijklema honda st50 shopmanual.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2546
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Schakelwals demonteren / correct monteren

Bericht door MrSinga »

reden dat je die niet los draait zijn die 2 tandjes. Die moet je over tikken om los te maken.
Echter, als het enkel het armpje is dat verkeerd zat, zou ik daar mooi af blijven

Hydrocalcium
4T-MSB beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 nov 2023 17:01
Bezit: Honda OT Dax

Re: Schakelwals demonteren / correct monteren

Bericht door Hydrocalcium »

Ik had alles terug correct gemonteerd, maar jammer genoeg schakelt hij niet deftig. Versnelling hoger schakelen lukt perfect, maar lager schakelen lukt niet... Dus alles terug gedemonteerd.

Als ik de gedemonteerde onderdelen zie, lijkt me alles in orde, niets verbogen of iets dergelijks. Er zit nog genoeg spanning op de veren, en alles was correct gemonteerd...

Nu probeer ik aan de wals te draaien, maar dat lukt niet altijd even vlot (terwijl ik aan de as draai). Soms blijft hij wat haken... Dus ik ga toch de middencarters uit elkaar moeten halen om te kijken of het probleem dieper zit...

Tenzij ik iets over het hoofd zie ?

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Schakelwals demonteren / correct monteren

Bericht door Ben C50 »

Met de hand is altijd lastig testen hoor. Voelt al snel stroef of hakerig…

Plaats reactie