Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
RenoL
4T-MSB beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 nov 2023 14:40
Bezit: Jincheng Dax 50cc

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door RenoL »

Update: koppeling inhouden maakt geen verschil in schavend/knarsend geluid

Heb via via iemand nabij kunnen vinden die als hobby pitbikes opknapt. Hij komt van de week even langs om te bekijken of hij zo kan aangeven wat het kan zijn en anders zal hij 'm verder beoordelen. Tot die tijd rijd ik er liever zelf nog even niet op..

Zelf begin ik steeds meer te vermoeden dat het toch echt de zuigerveren zijn. Tijd zal het leren ;-)

PS. Originele filter is besteld.

RenoL
4T-MSB beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 nov 2023 14:40
Bezit: Jincheng Dax 50cc

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door RenoL »

Dag heren,

Daar ben ik weer. Inmiddels weer de tijd en zin gehad om met dit weer eens te kijken of ik verder geraakte. En ik denk ik een stap dichterbij de oplossing ben. Ik ben alleen nog niet helemaal zeker waar het 'm in kan zitten.

Ik ben erachter dat het geen schavend geluid is, maar dat er ergens lucht wordt gezogen terwijl het (volledig) olie moet zijn (?)! Luister naar dit videeotje. Ik heb een paar kickstarts gegeven met sleutel uit contactslot om zo beter de geluiden te houden. De brommer loopt verder PERFECT.

Wellicht dat iemand nog een idee heeft waar ik dit in kan zoeken? Ik hoop niet dat ik de hele engine weer uit mekaar moet halen hiervoor. Tips zijn welkom :-).

https://www.youtube.com/shorts/2_tL_YrgdQU

Groeten,
Reno

PS. Ik heb gecheckt of er wel olie rondgepompt wordt naar de kleppen door het plaatje die met een schroefas aan het ronde kapje bevestigd is los te halen en te checken of er olie op de as en achter dat plaatje zit. Dat was het geval.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door iclaudius »

Dat wat je hoort is het heerlijke geluid van het aanzuigen door het stationairgaatje, doe je je gas open geeft het een ander geluid!!! Doe je je handpalm op de carb inlaat hoor je niks meer…Heerlijk I love it 😎 vonkje erbij en karren maar!

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4011
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door wim V8 »

RenoL schreef: 26 dec 2023 13:07
Dag heren,

Ik ben erachter dat het geen schavend geluid is, maar dat er ergens lucht wordt gezogen terwijl het (volledig) olie moet zijn (?)

Dat zei ik vandaag precies een maand geleden al.
Als je die eerste video zag hoorde je het meteen.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

RenoL
4T-MSB beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 nov 2023 14:40
Bezit: Jincheng Dax 50cc

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door RenoL »

Dank voor jullie reactie beiden! Enigszins gerustgesteld dat het dus niets ergs is. En yep Wim, je hebt helemaal gelijk. Het kwam voor mij echter niet over als aanzuiging en wilde niets forceren. I stand corrected.

Verbaasd me dan enigszins wel dat ik dit geluid nooit eerder zo prominent aanwezig heb gehoord, maar misschien komt het omdat ik er nu op let.. carb heb ik niet uit mekaar gehaald, dus daarin zou niets gewijzigd moeten zijn.

Anyway, ik lijk er nu dus achter te zijn. Alle vreemde geluidjes zijn weg of vastgesteld. Zal van de week de nieuwe filter erop zetten en eens inrijden.. misschien dat dat aanzuiggeluid dan ook minder wordt.

Dank allen! Hopelijk heeft de eerstvolgende amateur sleutelaar hier ook nog wat aan...

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door iclaudius »

:D aanzuig geluid wordt natuurlijk nooit minder!! Of je zet er een Ori filter op! 👍dan hoor je het niet zo!!

Plaats reactie