Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door iclaudius »

hoe is het met de distriebutie ketting? te strak of te slap (is die te stellen? zit er een stelschroefje aan je blok? net onder je vliegwiel!) Maakt ie ook het "geluid"als ie lekker warm is? Kan zijn dat de zuiger iets (met nadruk op iets) te klein is geworden (slijtage)

Roberto
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 jun 2023 10:28
Bezit: Honda C50NT

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door Roberto »

Als je de zuiger vervangt in verband met slijtage kan het heel goed zijn dat er bovenin de cilinder een stootrandje hebt (vanwege cilinder slijtage). Een nieuwe zuiger kan net tegen dat randje aanlopen

RenoL
4T-MSB beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 nov 2023 14:40
Bezit: Jincheng Dax 50cc

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door RenoL »

Okee zojuist weer even wat geprobeerd. Ik heb het idee dat die "tik" eruit is, of in ieder geval niet echt (meer) prominent aanwezig is.

- Bougie eruit en gecheckt of de cilinder tegen de kleppen loopt. Dit is niet het geval.
- Oliepijl gemeten na m 4 minuutjes hebben laten lopen. Zat voldoende olie in; zelfs iets teveel. Heb er wat olie met een siphon eruit gehaald tot het binnen de marges zat.
- Filter heb ik even los gehaald. Het schrapen de geluid is nu duidelijker hoorbaar. Zie o.a.

https://youtube.com/shorts/NBbSUUEoeTY
En
https://youtube.com/shorts/ZFYU9wD8l3g

Dit doet mij denken dat het toch de zuigerveren zijn.. of niet?

Voor de zekerheid heb ik ook de koppeling opnieuw afgesteld door het stelschroefje helemaal rechtsom te draaien, vervolgens linksom tot ik weerstand voelde en vervolgens weer 1/6 slag terug naar rechts. Dacht miss zijn het die platen. Lijkt ook niet het geval.

Iemand nog enig idee op basis van deze info of zie/hoor ik spoken en maak ik me zorgen om niets?

RenoL
4T-MSB beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 nov 2023 14:40
Bezit: Jincheng Dax 50cc

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door RenoL »

iclaudius schreef: 26 nov 2023 18:54 hoe is het met de distriebutie ketting? te strak of te slap (is die te stellen? zit er een stelschroefje aan je blok? net onder je vliegwiel!) Maakt ie ook het "geluid"als ie lekker warm is? Kan zijn dat de zuiger iets (met nadruk op iets) te klein is geworden (slijtage)
Ja ik heb een schroefje. Die bedient een plunjer met een veer eronder. Ik dacht eerst dat de ketting dit geluid maakte doordat die niet strak genoeg gespannen was. Vervolgens dit schroefje losgemaakt, vol met olie gegoten en het schroefje weer teruggedaan. Niets geholpen. Spanning lijkt goed (ik heb ook de ronde kap voorop losgehaald en m eens laten lopen).

Ik heb enkel de zuigerveren vervangen. Ik was voornemens ook de zuiger te vervangen maar heb dit uiteindelijk niet gedaan. Als ik dat in een eerdere post wel heb aangegeven, bij deze de correctie (ook cilinder niet vervangen; zag er ook nog netjes glad uit). De zuiger zag er nog prima uit, maar had voor de zekerheid de veren vervangen. Ik weet haast zeker dat ik ze goed en zonder beschadigingen heb gemonteerd (tekst naar boven) maarja met dit geluid begin ik nu toch te twijfelen aan mezelf.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door iclaudius »

Onder je blok zit een zeskant dop( sleutel 14) als die eraf is zit daar een schroef die de spanner ( distributie ketting) bedient , die kan je verder indraaien (als je borgschroefje helemaal los is) en span je de ketting, door de spanner erin te draaien tot ie weerstand geeft, dan een paar slagen terug. Nu is je ketting in orde, borgboutje aan de zijkant vast zetten. Dit al eens gedaan ?

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door lil »

ik hoor nu ook wel een ander geluidje eigenlijk, het lijkt wel of er iets los zit te rammelen af en toe. kan het niet thuisbrengen.

de bougie is dop 16, kleiner dan een normale bougie.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door NIX »

Ik denk dat je gewoon de ketting iets hoorde ruizen. De spanner in een JC (en alle NT) werkt op oliedruk. Nou ja, druk... De veer eronder duwt de plunjer zachtjes omhoog en de olie die door de gaten in de zijkant erin spettert, kan maar 1 kant op door het kogelklepje onderin de spanner. De plunjer kan dus wel omhoog, maar niet omlaag. De schroef aan de zijkant laat die olie weglopen als de spanning van de ketting moet. Ik denk dat het gewoon even geduurd heeft voor de plunjer vol olie was en op de juiste hoogte bleef staan.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door NIX »

iclaudius schreef: 26 nov 2023 20:34 Onder je blok zit een zeskant dop( sleutel 14) als die eraf is zit daar een schroef die de spanner ( distributie ketting) bedient , die kan je verder indraaien (als je borgschroefje helemaal los is) en span je de ketting, door de spanner erin te draaien tot ie weerstand geeft, dan een paar slagen terug. Nu is je ketting in orde, borgboutje aan de zijkant vast zetten. Dit al eens gedaan ?
Zit er niet bij een autospanner.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door iclaudius »

Ok vergeet het verhaaltje!👍

RenoL
4T-MSB beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 nov 2023 14:40
Bezit: Jincheng Dax 50cc

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door RenoL »

Bedankt voor al jullie reacties! Voor wat betreft de plunjer: ik denk dat deze nu wel goed afgesteld staat. Ik heb geen slack op de ketting en hoor niet echt meer iets rammelen. Kan het dus inderdaad geweest zijn.

Echter, dat scherpe schavende geluid stelt me nog niet gerust.. Hopelijk heeft iemand nog enig idee wat het kan zijn. Ik kan het geluid ook niet thuisbrengen. Het geluid is best wel aanwezig dus ik kan me niet voorstellen dat dit dit een washer of iets is. De lagers waren nog top in orde en heb ik ingevet met kogellagervet.

Ik neig nog steeds naar de zuigerveren. Miss zit er toch niets anders op dan de cilinder weer even los te halen :-(

Tips zijn welkom!

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door lil »

je kan ook gewoon gaan rijden en kijken of het probleem zich gaat aandienen door stuk te gaan, dan weet je iig wat het was. en als er niks stuk gaat ist ook goed, dan is er geen probleem.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door iclaudius »

Ik heb bij mijn Honda C (70cc OT 50 kop) op de 0.25 overmaat zuiger nieuwe originele Honda zuigerveren gedaan, omdat ie nogal olie gebruikte. Ik zag in de cilinder geen treksporen, maar wel dat daar een zuiger lange tijd doorheen gierde. Of het nou versleten was? Misschien wel, weet het niet! Heb alles weer netjes in elkaar gezet, en nu is er geen olie verbruik meer👍echter wel een kloppend geluid (hoor ik ook bij jou) wat ik eerder niet had! Zou dus kunnen dat die nieuwe zuigerveren beter in een geheel nieuw “milieu” terecht komen. En dat die zuiger nu wel geluidjes loslaat. Als ie na 5km warm is, is ook dat geluid practies weg! Eerst maar eens rijden dus. Vergeet niet dat er toleranten in een motor zitten( anders beweegt er niets) en die hoor je😉

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door iclaudius »

En hoe is het geluid als je de koppeling bediend?

RenoL
4T-MSB beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 nov 2023 14:40
Bezit: Jincheng Dax 50cc

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door RenoL »

Sorry voor mijn late reactie. De status is nog onveranderd. Door het wat koudere weer ben ik niet meer in m'n schuurtje bezig geweest.. Afhankelijk van het weer ga ik deze week weer 's kijken.
lil schreef: 28 nov 2023 09:22 je kan ook gewoon gaan rijden en kijken of het probleem zich gaat aandienen door stuk te gaan, dan weet je iig wat het was. en als er niks stuk gaat ist ook goed, dan is er geen probleem.
Lijkt erop dat het dit gaat worden; ik weet niets beters op 't moment.
iclaudius schreef: 28 nov 2023 10:51 Ik heb bij mijn Honda C (70cc OT 50 kop) op de 0.25 overmaat zuiger nieuwe originele Honda zuigerveren gedaan, omdat ie nogal olie gebruikte. Ik zag in de cilinder geen treksporen, maar wel dat daar een zuiger lange tijd doorheen gierde. Of het nou versleten was? Misschien wel, weet het niet! Heb alles weer netjes in elkaar gezet, en nu is er geen olie verbruik meer👍echter wel een kloppend geluid (hoor ik ook bij jou) wat ik eerder niet had! Zou dus kunnen dat die nieuwe zuigerveren beter in een geheel nieuw “milieu” terecht komen. En dat die zuiger nu wel geluidjes loslaat. Als ie na 5km warm is, is ook dat geluid practies weg! Eerst maar eens rijden dus. Vergeet niet dat er toleranten in een motor zitten( anders beweegt er niets) en die hoor je😉
Klinkt logisch! Misschien moet ik inderdaad gewoon eens rijden en kijken hoe dat gaat. Cilinder loshalen om te checken of deze niet beschadigd is geraakt gaat me nog wel goed af. Heb echter weinig zin om voor de 'grap' de motor weer helemaal uit elkaar te halen zonder dat ik weet dat het ergens daaraan ligt, mede vanwege het doldraaien van de boutgaten van de behuizing..
iclaudius schreef: 28 nov 2023 10:54 En hoe is het geluid als je de koppeling bediend?
Volgens mij maakte dat niet uit qua geluid. Voor de zekerheid zal ik dit van de week nog eens checken.

Heb ook eens bij 4taktwinkel geinformeerd of zijn tips hadden aangezien ik daar eigenlijk altijd m'n onderdelen bestel; zij gaven aan dat het misschien wel iets in de distributie kon zijn. Kanttekening is dat het zo digitaal op afstand moeilijk te horen is, wat ik me goed kan voorstellen. Helaas ook niet de mogelijkheid om daar even snel langs te gaan ivm afstand (woon in het zuiden van 't land).

Wederom; tips zijn welkom :-)

Groeten,
Reno

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door iclaudius »

Ik woon ook in het zuiden, aan de westkant dan. Ik ga m'n blok ook niet uit elkaar sleuren, nu ik ook wat bijgeluidjes na de nieuwe zuigerveren heb gekregen. Het start meteen trekt geweldig op en een hoge top, en geen olieverbruik meer. Kortom een puike fiets. Ik ga er even niet aan knoeien, en na deze smerige pekel periode weer lekker rijden!!!

Plaats reactie