cb50 op E85

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
JvG
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 feb 2024 21:05
Bezit: Honda Wallaroo
Honda cb50

cb50 op E85

Bericht door JvG »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Jeroen en ik ben sinds kort lid van dit forum. Ik heb al aardig wat leuke topics voorbij zien komen, maar ik wilde graag het volgende aan jullie voorleggen;
Ik heb een Honda cb50 die ik als experiment op E85 wil laten lopen. Ik heb gelezen op andere forums dat het kan, maar mijn vraag is: waar moet je rekening mee houden of waar voorzien jullie problemen?

Ik verwacht zelf dat ik een grotere sproeier nodig heb, ik rij nu met de standaard 13 mm Keihin carburateur met een 68 sproeier(origineel)
Daarnaast hoort ik ook dat E85 je aluminium van je carburateur vlotterbak op zou eten, lijkt me sterk.
Sommige pakkingen, rubbers kunnen niet tegen ethanol, misschien de oring van mijn carburateur in de gaten houden hiervoor

Mijn vraag is, hoe denken jullie hierover? Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden?

Alvast bedankt.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: cb50 op E85

Bericht door Ben C50 »

Misschien zou je er ook afwaswater in kunnen doen ipv olie. En dan kijken welke onderdelen je moet aanpassen zodat het heel blijft. Maar waarom zou je?

Mooie brommer, een cb50. Welkom hier. Heb je een plaatvan de brommer?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16203
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: cb50 op E85

Bericht door nielspbr »

Ben C50 schreef: 02 mar 2024 23:41 Misschien zou je er ook afwaswater in kunnen doen ipv olie.
Dat dus zeer zeker niet.

Aan e85 zou ik alleen beginnen met inspuiting en een widebandsensor, denk niet dat je iets van een kleurtje aan die bougie gaat zien zodat je op de kleur kan beoordelen of het mengsel een beetje klopt.

Online
butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: cb50 op E85

Bericht door butt head »

Mijn mening niet proberen.

Je brommer gaat onzuinig lopen.
Je brommer zal misschien is een halve pk meer winst maken in dat je de ontsteking een kuthaartje vroeger kan zetten. Maar je kan je ontsteking niet zo fijn afstellen met een oude punten ontsteking. O je hebt cdi die vonken maar op een vast punt de cdi zelf kan nog een ander karakter hebben vervroegend of niet.

Wat Niels aan geeft je kan beter een injectie hebben en dan ook nog totaal programmeerbaar dus hoeveel brandstof hij er in gooit en waar hij zijn vonk geeft. Zou er zelf nog een turbo bij op knopen on er wat meer zuurstof in te pompen maar er zijn al velen geweest die met turbo's geprobeerd op brommers maar dat werkt nog niet echt de turbo's zijn te groot voor de brommers.


Zou er gewoon 105 octaan brandstof in gooien is wat makkelijker kan je de ontsteking ook heel iets vroeger zetten
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

JvG
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 feb 2024 21:05
Bezit: Honda Wallaroo
Honda cb50

Re: cb50 op E85

Bericht door JvG »

Afbeelding

Afbeelding

Dank voor de reacties. Ik heb een paar foto's toegevoegd. Zoals te zien is, is het nog project status ;)

Ik wil het proberen omdat ik benieuwd ben of het kan, of het iets meer vermogen levert.

Turbo of injectie klinkt als een leuk project, maar stap voor stap.

De ontsteking die er nu op zit, is een cdi (standaard upgrade set), Ik verwacht dat daar een standaard tijdstip voor vonk inzit, kan ik niet.aan rommelen om hem te vervroegen.

Wat betreft sproeier maat, wat verwachten jullie waar ik mee moet beginnen?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16203
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: cb50 op E85

Bericht door nielspbr »

totaal, maar dan ook totaal geen flauw idee. (alleen dat die groter moet zijn)

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 639
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: cb50 op E85

Bericht door Dennoz »

Dat experimenteren zal je snel gaan vervelen gok ik, er is gewoon niet veel merkbaar verschil te halen.
Hop hop gas dr op

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: cb50 op E85

Bericht door NIX »

Alcohol heeft veel minder calorische waarde dan benzine. Je gaat dus een flink grotere sproeier nodig hebben dan op benzine. Alcohol verbrandt minder heet. Leuk dat je blokje minder heet wordt, komt het dus ook niet op bedrijfstemperatuur, want het is ontworpen voor benzine. Ik weet van speedway motoren die geschikt zijn gemaakt voor benzine dat ze met flink wat meer zuigerspeling gebouwd moeten worden, omdat ze op benzine meteen vastlopen als dat niet gebeurt. Omgekeerd hou je dus teveel zuigerspeling als je ineens andere brandstoffen meent te moeten gebruiken. Bovendien gaat het hier om een redelijk tam 50cc-tje. Pruts gerust verder, ik hou je niet tegen, maar je gaat in het gunstigste geval het ding bijna net zo goed laten lopen als hij nu op benzine doet.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

JvG
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 feb 2024 21:05
Bezit: Honda Wallaroo
Honda cb50

Re: cb50 op E85

Bericht door JvG »

Dankjewel allemaal.

Die bedrijfstemperatuur is wel een interessante. Die ga ik eerst eens meten met gewone benzine, misschien nog wel een keer met aspen en dan met E85. Is kijken wat het verschil maakt.
Als ik gegevens heb, zal ik ze hier delen.

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: cb50 op E85

Bericht door hypercub »

Ik heb het ooit eens met aceton toevoegen geprobeerd.
Werkte, maar de aceton reduceerde de oliefilm op de cilinderwand, en na een pittig ritje waren de wand en zuigerveren niet meer binnen spec
Life is too short for lousy coffee.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 639
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: cb50 op E85

Bericht door Dennoz »

echte oude motenballen bestaan uit bijna 100% naftaleen, dat zou max 1 balletje per tank van 40 liter nodig hebben om het wat vluchtiger te maken.
alleen zal je die niet zo snel meer vinden helaas.
Hop hop gas dr op

Plaats reactie