Diverse Noviovragen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5870
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Diverse Noviovragen

Bericht door Jurrien »

Hee

Ik ben bezig het blokje van mn noof open te halen en proper weer ineen te zetten. Hij had als probleem dat ie rookt, en een slippende koppeling heeft. Eigenlijk niet nodig om het blok helemaal uit elkaar te halen, maar ik vind het wel leuk om alles eens te bekijken.

Mooi topic voor stoterstangen walhalla overigens, maarja :( dies weg.

In ieder geval, dit kwam ik vandaag tegen bij het demonteren van het topend. Rest van het blok laat nog even op zich wachten omdat mn slagschroevendraaier de geest heeft gegeven en de lokale bouwsuper geen slagschroevendraaiers heeft :evil:

Nou ten eerste dit, het decompressiedingetje. Is flink ingesleten. Hoe komt dat? Kabeltje wat te strak staat? Of verkeerde montage? Opdat ik het straks niet ook fout doe.
Op de tuimelaar is hier trouwens niks van te zien, die zal wel een stuk harder zijn dan dit asje.

Afbeelding

Nou en dan de stoterstangen, deze zijn iets krom. Heb er hier eentje op een perfect vlakke glasplaat gelegd. Zoals je ziet komt het middelpunt ongeveer een halve milimeter los. Kan dat kwaad?

Afbeelding

Nou en dan nog de zuiger. Die ziet er best bekrast uit. En, hij zat met het pijltje naar beneden. Klopt dat?! Ik dacht dat pijltjes op zuigers altijd naar boven moesten wijzen. Naar de inlaat laten wijzen is bij de novio niet van toepassing omdat de kleppen links en rechts zitten.

Afbeelding

Nou dat waren de vragen tot nu toe, ik zal er vast meer tegenkomen bij de rest van het blok.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Lennaert
4T-MSB regular
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:36
Locatie: Amsterdam

Bericht door Lennaert »

Hoe die zuiger moet zitten weet ik niet, heb geen verstand van dit soort blokjes. Ik weet wel dat je die zuiger moet vervangen, ziet eruit alsof die een warmloper heeft gehad
Geweld: veel herrie en een hoop snelheid. Brommerrijden is pure woede.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5870
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Ja inderdaad, dat was ik ook zeker van plan. Vraag me wel af of dat nou niet komt door de omgekeerdheid van de zuiger..
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Dezelfde Jasper
chalykiller
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:00
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door Dezelfde Jasper »

Ik heb nog nooit meegemaakt dat het pijltje op een zuiger omhoog ipv omlaag wijst, behalve als er ''in'' oid bij stond :P dus denk dat ie goed zat.

Kromme stoterstang zal denk ik in ieder geval betekenen dat ie lekker warm is geweest.

Verder succes 8)

Boele
4T-MSB regular
Berichten: 369
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:54
Bezit: Skyteam Gorilla
Locatie: Utrecht

Bericht door Boele »

logischerwijs zeg ik pijltje naar beneden, aangezien het bij de meeste brommers zo zit, en de uitlaat meestal onder zit.. qua zuiger, misschien niet zo gek om te vervangen, tenzij het een beun brommertje moet blijven, dan kan je em ook licht opschuren :wink: kromme stoterstang --> hoge temp lijkt mij.. succes
Afbeelding

Boele
4T-MSB regular
Berichten: 369
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:54
Bezit: Skyteam Gorilla
Locatie: Utrecht

Bericht door Boele »

aai je was net wat sneller..
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5870
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Ok nou dankjulliewel!, dan was ik dus flink abuis over de pijlgerichtheid der zuigers. Maarja, heb ook nog niet zoveel zuigers door mn handen laten gaan in mn leven. Weer wat geleerd!
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

foto 1: is vrij normaal, dat komt omdat de motor met dat hendeltje uitzet. Dat doe je door dat hendeltje tegen de bewegende tuimelaar te drukken. Die rammelt er dus tegen aan. Zo laten.
foto 2: Volgens mij is het niet te erg. Belangrijk is dat de uiteinden nog mooi rond zijn.
foto 3: dat ziet er beroerd uit. Bij dit soort blokken slijt de cilinder ovaal uit. Dus een nieuwe zuiger en zuigerveren is vaak niet voldende. Overmaats zuigers zijn nog te koop. Maar samen met honen zit je snel op 100 euro.

Pijltje moet naar beneden wijzen.

Op hondaheaven staat een partslist, handig om er bij te houden. Er bestaat ook een Haynes manual.

Dingen waar je op moet letten:
Slijtage van de kop: klep, geleiders en zittingen
Werkt de koppeling nog goed? Is niet meer nieuw te krijgen.
Vervang de keerringen.
Dit soort blokjes gaan nogal eens ten gronde doordat er een tijdje zonder olie mee gereden is. Je kunt dat o.a. zien aan het klepuiteinde waar de tuimelaar tegenaan komt, dat is dan net of ze er met een hamer op geslagen hebben.

Succes.

Name of Steel

Bericht door Name of Steel »

mocht de cil gehoont moeten worden, weet ik nog wel een goedkoop adresje voor je :)

michielss50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:58
Locatie: 's Gravendeel

Bericht door michielss50 »

koppelingen breken ook nogal eens, ja. ff tweedehands een koppeling scoren. zelfde geld voor klepstoters en decompressie pielletje.
meestal gebruiken ze olie via de klepgeleiders... doe je weinig aan, zitten geen keerringetjes in, dus je kan alleen de kleppen slijpen en dan ben je weer uitgespeeld.

stangenstoter
4T-MSB regular
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:40
Locatie: zutphen

Bericht door stangenstoter »

stoterstangetje zal naar mijn idee eerder krom raken door rijden met een te grote klepspeling en daardoor krom stuitert dan dat ie krom trekt door een warmloper oid.

lijkt me namelijk nogal stug dat die stang van het beetje warmte wat ie mischien via de tuimelaar en de olie opneemt krom kan raken

en die zuigermontage kun je eventueel ook nog controleren door de dexatie van de zuigerpen te meten en terug te redeneren in de draairichting van je krukas, heb je vast ook al op school gehad..

NIX
chaly addict
Berichten: 18883
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Probeer dat van de desaxatie eens aan mij uit te leggen. Ik heb hier een zuiger liggen met twijfelachtige aanwijzingen...

Ik hoop dat meten = weten uitkomst zal bieden...
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

stangenstoter
4T-MSB regular
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:40
Locatie: zutphen

Bericht door stangenstoter »

probeer de zuigerzijde te vinden waarvan de afstand tussen het hart (of buitenkant zuigerpengat) en de buitenkant van de zuiger de grootste afstand heeft en monteer deze zijde aan de onderzijde..

krukasje van een ohc honda blokje draait linksom gezien aan de krukaszijde dus de drijfstang heeft de neiging de zuiger van de carburateurzijde naar de uitlaatzijde te duwen, om deze leibaankrachten ietwat te verminderen wordt de zuigerpenhartlijn iets tegen deze richting geplaatst waardoor deze krachten enigszins te compenseren..

hmm ben even niet zo helder, dus bij deze is al mn geblaat onder voorbehoud en geheel voor eigen gevaar..

als je je zuiger verkeerd om monteert zullen deze krachten voor een kantelend zuigertje zorgen, die krassen op jurriens zuiger lijken mij meer te wijten aan diverse warmlopertjes en het eigenwijs zonder fatsoenlijk luchtfilter rijden..

snelwyn
4T-MSB regular
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:01
Bezit: Honda TT c50
Locatie: De Bilt

Bericht door snelwyn »

Henk Veen schreef:foto 1: is vrij normaal, dat komt omdat de motor met dat hendeltje uitzet. Dat doe je door dat hendeltje tegen de bewegende tuimelaar te drukken. Die rammelt er dus tegen aan. Zo laten.
foto 2: Volgens mij is het niet te erg. Belangrijk is dat de uiteinden nog mooi rond zijn.
foto 3: dat ziet er beroerd uit. Bij dit soort blokken slijt de cilinder ovaal uit. Dus een nieuwe zuiger en zuigerveren is vaak niet voldende. Overmaats zuigers zijn nog te koop. Maar samen met honen zit je snel op 100 euro.

Pijltje moet naar beneden wijzen.

Op hondaheaven staat een partslist, handig om er bij te houden. Er bestaat ook een Haynes manual.

Dingen waar je op moet letten:
Slijtage van de kop: klep, geleiders en zittingen
Werkt de koppeling nog goed? Is niet meer nieuw te krijgen.
Vervang de keerringen.
Dit soort blokjes gaan nogal eens ten gronde doordat er een tijdje zonder olie mee gereden is. Je kunt dat o.a. zien aan het klepuiteinde waar de tuimelaar tegenaan komt, dat is dan net of ze er met een hamer op geslagen hebben.

Succes.
Ga naar Bijv. loef of LT lever je oude cilinder in en je krijgt per direct een gehoonde cilinder met overmaat zuiger en veren terug! kost je rond de 60 euro.
Berry schreef:Selwyns D-O-H to the C (50)... :twisted:

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5870
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Ok, dankuwel voor alle reacties!

Zuiger en cilinder ga ik inderdaad op de Loefmanier van 60 euro doen. Stoterstangen kunnen dus nog wel dienen waarvoor ze gemaakt zijn, mooi. En dat hendeltje is dus ook normaal. Wel apart dat het zo inslijt, maarja, het zal wel.

Dat zuigerdesaxatieverhaal heb ik inderdaad op school gehad, maar dat is allemaal vergane glorie coert :wink:

Goed, nu heb ik wel een andere vraag. Hoe kan je controleren of de klepgeleiders lekken? Heb de kleppen er reeds uit gehaald.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Plaats reactie