Tankje (laten) spuiten.

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Tuinslet©
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 189
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:58

Tankje (laten) spuiten.

Bericht door Tuinslet© »

4strokers,

Heb een (simpele?!) vraag.
Heb een ander strak ss tankje gescoord maar deze moet een andere kleur krijgen, wat is de beste manier om dit aan te pakken?
Zelf met schuurpapier te werk gaan? helemaal kaal maken? stralen? grondlaag aanbrengen? Vertel me er eens alles over, kan ik binnenkort aan de slag :)

Kortom wat zijn de mogelijkheden/beste optie daarvan.

Thnx!

Niekje.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

Wat ik zelf heb gedaan is gewoon schuren, zonodig plamuren en weer schuren en daarna naar de spuiter brengen, is heel mooi geworden..
Ga heen en vereenvoudig u!

roow
4T-MSB zombie
Berichten: 2384
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Locatie: bennekom

Bericht door roow »

Kun je een tankje eigenlijk laten stralen?

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

Kan natuurlijk wel, maar ik zou het zelf niet aanraden, je hebt toch met heel dun materiaal te maken..

En het materiaal zelf wordt er ook niet mooier op na zo'n straalbeurt, dus dan is het weer extra werk om dat weer 100% strak te krijgen..
Ga heen en vereenvoudig u!

Tuinslet©
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 189
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:58

Bericht door Tuinslet© »

Duidelijk, gewoon zelf met een (Normaal? Nog niet helemaal duidelijk haha) schuurpapiertje bewerken en naar de spuiterij brengen.. wat moest je er voor neertellen Joost ? (Blauwe tank neem ik aan?)

Martijn ss50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 179
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:27
Locatie: Ommen

Bericht door Martijn ss50 »

Tuinslet© schreef:Duidelijk, gewoon zelf met een (Normaal? Nog niet helemaal duidelijk haha) schuurpapiertje bewerken en naar de spuiterij brengen.. wat moest je er voor neertellen Joost ? (Blauwe tank neem ik aan?)
niks :wink: bij ze pa opt werk:P

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

Ik heb mijn tank geschuurd met van dat schuurtextiel (is dus net als schuurpapier, maar dan op een laagje stof 8) ) gaat veel langer mee en kun je per meter kopen, korrel 120ofzo geloof ik..

En de prijs.. die van mij kostte me niks, want die is bij m'n pa op z'n werk gedaan (metallic blauwe inderdaad), maar denk dat je toch richting de 75/100 euro moet gaan denken..

Of je moet een spuiter kennen natuurlijk :wink:
Ga heen en vereenvoudig u!

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Bericht door niek is ik »

Tuinslet© schreef:Duidelijk, gewoon zelf met een (Normaal? Nog niet helemaal duidelijk haha) schuurpapiertje bewerken en naar de spuiterij brengen.. wat moest je er voor neertellen Joost ? (Blauwe tank neem ik aan?)
Komplete uitleg: (zoveelste keer, maarja :P )
Ik heb zelf al diverse brommers/tanken gespoten, en altijd nog met goed/proffecioneel resultaat.

Je begint met grof de oude lak op te schuren. Dan kijk je zegmaar wat voor soort lak er onder zit(kwaliteit/spuitbus enz) als het spuitbus lak is moet je het helemaal afschuren omdat dat geen goede onderlaag is. net zolang totdat je op een goede basis zit(kaal metaal, prof laklaag) heb je profecionele lak er op zitten schuur dit dan ook eerst grof, en kijk naar de kwaliteit van de lak. Als je dus een goede onderbasis hebt begin je met fijner en fijner te schuren.(kleine roest adertjes moeten er ook uit)

nu heb je een goede basis voor grondlak/spuitplamuur. ontvet het geheel heeel goed, en pak de grondlak/spuitplamuur spuit dit er op.(nu zal je gegarandeerd zien dat er toch wat kleine/heel oppervlakkige deukjes zijn. mocht je ze niet in een keer zien pak een planten spuit en nevel een heel klein beetje water over de tank en beweeg dan de tank in het(felle) licht. dan valt je oog er snel op) De deukjes kan je dan uitvullen met plamuur, en reken maar dit is de moeite waard want met nieuwe lak valt je oog gegarandeerd op kleinde deukjes...

Dan het plamuren, dit kost uren ! begin weer met grof schuren en steeds fijner totdat je het in z'n vorm hebt geplamuurt. En spuit er dan weer grondlak/spuitplamuur over. Flink dik ! anders heb je de grote kans dat het later gaat doorschijnen in je lak (het zuigt het namelijk op) nu zul je ongetwijfelt denken dat je het deukje er uit hebt... doe weer de glanzen in het licht proef en je zult zien dan het nog een klein beetje is.(teminste dat heb ik ALTIJD, een deuk in een keer helemaal goed uitvullen lukt zelden, mij teminste dan) schuur dan je plamuur vrij grof op en plamuur weer een laagje... en doe daarna weer het proces, doe dit net zolang totdat het onzichtbaar geworden is.(meestal 3 a 4 keer)

Dan is je tank geheel deuk vrij... schuur hem dan een keer heel lichtjes waterproof af, ontvet hem en breng nog een laagje spuitplamuur/grondlak aan.(houd trouwens rekening met de plek waar je benzine kraan komt, plak deze plek af, aangezien anders de benzine onder je lak kruipt, en dat wil je absoluut niet)

Nu is ie in principe spuitklaar (klinkt simpel maar kost uren)
vlak voor het spuiten nog een keer heeeeel lichtjes waterproof schuren en ontvetten(doe dit niet lang van te voren, de kans op beschadigingen is heeeeeeel groot)

Moet ik het zelf spuiten(prof) met een compressor nog uitleggen of laat je hem spuiten ???)

voorbeeld van een zelf gespoten tank(slechte kwaliteit foto's, onder vies TL licht) hier zitten uren in ! dit was een tank vol met deuken op alstige hoeken.

Afbeelding

Afbeelding
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Bericht door niek is ik »

beter voorbeeldje, mijn cd tank vol met kleine deukjes... ik denk dat ik op die tank het langst ooit gewerkt heb(reken maar op een paar dagen)

(voor, na al een grove eerste plamuur opzet)
Afbeelding

na:en hierna heb ik hem toch nog een keertje overgespoten omdat er toch nog 2 kleine deukjes in zaten. maarja was ook 3(?)jaar terug... en het meest leer je van ervaring, nu zou ik het beter/sneller kunnen)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door niek is ik op 18 mar 2008 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

Heb je dat frame ook zelf gespoten?
Ga heen en vereenvoudig u!

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Bericht door niek is ik »

jep alles...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

Kolere nou!

Dat ziet er verrekte netjes uit!
Ga heen en vereenvoudig u!

Tuinslet©
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 189
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:58

Bericht door Tuinslet© »

Binnenkort heb je ook respect voor mij 8) :lol:

Thnx voor de tips allen!

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Bericht door niek is ik »

it''s in the name :)

nee inderdaad geduld werkje, maar het loont !
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Plaats reactie