ratelen
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 802
- Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
- Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7 - Locatie: Tilburg
ratelen
Mijn NT C90 blok heeft een probleem. Het blok ratelt al een tijdje, ik dacht dat de kleppen te ruim zouden staan, kleppen gesteld. Maar hij ratelt nog steeds. Dus maar eens gestart zonder de onderste klep dop, blijkt de olie er tijdens het draaien een beetje uit te druppelen, maar dat hoort toch een dikke straal te zijn. De kop krijgt dus te weinig olie.
Koppelings carter er af gehaald en het olie filterzeefje bekeken, was nog mooi schoon. Daarna koppeling er af gebeund, en de olie pomp bekeken en zag er niks raars aan ofzo. Ook nog even naar het centrifugaal filter gekeken maar die was ook niet overdreven vies.
In welke richting moet ik nou gaan zoeken voor mijn probleem?
Want ik durf er nou niet op te rijden, ik heb al eens eerder een blok aan gort gereden die te weinig olie ik de kop kreeg.
Koppelings carter er af gehaald en het olie filterzeefje bekeken, was nog mooi schoon. Daarna koppeling er af gebeund, en de olie pomp bekeken en zag er niks raars aan ofzo. Ook nog even naar het centrifugaal filter gekeken maar die was ook niet overdreven vies.
In welke richting moet ik nou gaan zoeken voor mijn probleem?
Want ik durf er nou niet op te rijden, ik heb al eens eerder een blok aan gort gereden die te weinig olie ik de kop kreeg.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2060
- Lid geworden op: 28 okt 2007 21:21
- Bezit: CT70H K0 1970 ZF-57-61
- Locatie: Wapenveld
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:31
- Locatie: langbroek
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 802
- Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
- Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7 - Locatie: Tilburg
Ok, vandaag het blok onder de Cee vandaan geschopt en met behulp van een handboek open getrokken. Alles nagekeken en gemeten, niks vreemds kunnen ontdekken. Alles weer terug in elkaar geschroefd, en het olie probleem was over. Loopt nu in een dikke straal uit de onderste klep dop. Wat het nu geweest is weet ik niet, misschien een verstopt kanaaltje of een ringetje wat scheef zat ofzo.
Alleen het ratelen is er nog steeds, kleppen staan goed, en de distributie ketting staat strak, timing van de kleppen is ook goed. Ik ben er vrij zeker van dat het geluid uit de kop komt, het blok rijd verder gewoon prima. En ik gok er op dat de ratel geen kwaad kan.
Maar toch zou ik graag van de ratel af zijn, want ik kan het niet uitstaan dat mijn afgeragde bami blok minder mechanische herrie maak dan mijn ori Honda blok.
Alleen het ratelen is er nog steeds, kleppen staan goed, en de distributie ketting staat strak, timing van de kleppen is ook goed. Ik ben er vrij zeker van dat het geluid uit de kop komt, het blok rijd verder gewoon prima. En ik gok er op dat de ratel geen kwaad kan.
Maar toch zou ik graag van de ratel af zijn, want ik kan het niet uitstaan dat mijn afgeragde bami blok minder mechanische herrie maak dan mijn ori Honda blok.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4576
- Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
c90 blok en een c50 blok zijn natuurlijk wel een beetje anders.Kippenverver schreef:Zo'n zelfde probleem heeft de C van Jolijn ook, maar ook daar heb ik nooit kunnen achterhalen wat het nou werkelijk is.. Maar ik zou persoonlijk toch eens kijken of je nokkenas niet stiekem toch iets te veel bewegingsvrijheid heeft..
Hoop dat ik de cee gauw weer eens zie rijden (maar dan opgeknapt *kuch kuch*)
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1350
- Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
- Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
- Locatie: dongen
hee... kleppen waren goed he...komt de ketting wel op spanning? oliepomp was ook niet compleet in eerste instantie dus zou me niets verbazen als plunjer van de spanner geen druk heeft. tleek op het oog compleet, en komt pas na een tijdje draaien op druk...trouwens dopje van de spanner was ook verhoogd met een boutje....wellicht ook niet voor niks dan?!
kijk die plunjer nog een keer na adhv c90 pl, die oliepomp was ook samengeraapt.
kijk die plunjer nog een keer na adhv c90 pl, die oliepomp was ook samengeraapt.
grote klappen, snel thuis
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 802
- Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
- Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7 - Locatie: Tilburg
Bedankt voor de tips Ildert, ik zal het eens na kijken. Ik heb hier ook nog een NT C70 onder blok liggen misschien eens kijken hoe dat daar zit en vergelijken met het C90 blok, want dat zou toch ongeveer allemaal hetzelfde moeten zijn. Misschien zelfs eens de olie pomp van dat C70 blok overzetten op het C90 blok en kijken wat er dan gebeurd.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!