c90 koppeling afdraaien voor ss handkoppeling

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Bart
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:32
Locatie: Waar de wind waait.

Bericht door Bart »

NIX schreef:Nee de gehele bak blijft hetzelfde. Alleen de schakelas wordt vervangen door een die niet de extra arm voor semi heeft en je maakt het koppelingshuis passend voor een handkoppelingscarter. Er hoeft maar heel weinig af.

Ik heb zo'n koppeling voor een C50 of C70 in een blokje zitten. Het werkt allemaal als een gewone handkoppeling en je moet echt zelf koppelen tijdens het schakelen. Maar door de centrifugaalwerking heb je minder kans op doorslippen bij hoge toeren. En bij wegrijden kun je de koppelingshandle gewoon loslaten. Je gaat pas rijden als je gasgeeft. C310 schijnt zo zelfs ori te rijden. Ik heb zelf nog nooit op zo'n geval gereden.
Ik heb dit ook zo eens gedaan. ergens vond ik het wel prettig, dat je voor het stoplicht in z'n een enkel het gas maar open hoeft te trekken, en daar ga je.

Schakelen is inderdaad precies hetzelfde als handkoppeling.

Er moet van de koppelingsklok een hoekje van 3 bij 3mm af ongeveer. omdat ie anders in het carter aanloopt tegen de olietoevoer van de krukas.
Tip voor het draaien van dat randje: laat alles lekker in elkaar, span het niet in de draaibank in door middel van klauwen, maar druk (met beleid) het -meedraaiend- center in de spline vertanding, en het alu deel, het koppelingshuis vlak tegen de klauwplaat.

Dan draai je 't randje makkelijk weg met een 45 graden beitel.

Voor de schakelas: of even verwisselen met een handschakelbak type, of de semi schakelas zo afdraaien of afslijpen dat de as 'eindigd' in hetzelfde vlak als waar het koppelingscarter op aanligt.

Groet! en succes!
Bart
Blauw of Groen?

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Bericht door Dennis »

je kan je semi schakelas eigenlijk niet gebruiken. Ik heb ze laatst vergeleken. Een SS schakelas heeft een verdikking in de as zitten waardoor deze netjes in het rechermiddencarter ''lagert'' en een Semi as heeft deze verdikking niet, dus dan is er speling op die plek bij het rechter middencarter, de semi schakelas lagert in de koppelingscarter door middel van die verlenging die aan de schakelas zit.

Ik dacht ook even een semi schakelas te verbouwen tot SS schakelas, met een slijptol, tot ik zag dat het wel degelijk anders is!

groeten,
Dennis
''UNOX MAN''

john
4T-MSB zombie
Berichten: 3342
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:50
Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50
Locatie: keukenhof city

Bericht door john »

Dennis schreef:je kan je semi schakelas eigenlijk niet gebruiken. Ik heb ze laatst vergeleken. Een SS schakelas heeft een verdikking in de as zitten waardoor deze netjes in het rechermiddencarter ''lagert'' en een Semi as heeft deze verdikking niet, dus dan is er speling op die plek bij het rechter middencarter, de semi schakelas lagert in de koppelingscarter door middel van die verlenging die aan de schakelas zit.

Ik dacht ook even een semi schakelas te verbouwen tot SS schakelas, met een slijptol, tot ik zag dat het wel degelijk anders is!

groeten,
Dennis
ik heb foto's gezien van japanners die een semi carter hebben omgebouwd naar handkoppeling. helaas heb ik ze niet meer, maar het kán dus. hoe weet ik natuurlijk niet
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...

lowrider
4T-MSB addict
Berichten: 643
Lid geworden op: 27 jan 2007 20:59

Bericht door lowrider »

john schreef:
ik heb foto's gezien van japanners die een semi carter hebben omgebouwd naar handkoppeling. helaas heb ik ze niet meer, maar het kán dus. hoe weet ik natuurlijk niet
Duitser in Gelsenkirchen '00.

Afbeelding

john
4T-MSB zombie
Berichten: 3342
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:50
Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50
Locatie: keukenhof city

Bericht door john »

die foto ja,
hoe is dit gedaan?
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

Ik gok dat hij de hefboom van de semi-as, die voor het ontkoppelen zorgt, er af gehaald heeft en op een andere as gezet, en die vervolgens van buitenaf bedienbaar heeft gemaakt. Brilliant, maar wel lastig te maken... aluminium lassen en zo.

XL50deSeauje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1224
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:33
Bezit: CF70SS50MSS50XL50CT50JZB50Z50GSS50ZK1
Locatie: Nâluk
Contacteer:

Bericht door XL50deSeauje »

schakel je dan niet meteen?
Helm op de buddy, voorwiel naar rechts, tas bij het voorwiel.
De RZN

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

XL50deSeauje schreef:schakel je dan niet meteen?
Nee, hij verplaatst alleen het onderdeel voor het ontkoppelen, dus in fig nr 14:
http://www.hondaheaven.org/Album-C50_Pa ... -14_G.html

Plaats reactie