Problemen...iemand een idee?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Berry
4T-MSB addict
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:48
Locatie: Bilthoven

Problemen...iemand een idee?

Bericht door Berry »

Ik heb een probleem met mijn blokkie:
Ik rij met 124cc, superhead F5. Net gemonteerd, nieuwe zuiger, lekker inrijden. Zondag prima weer, dus rondje gedaan. Na wat navraagwerk bij o.a. August, kwam het er op neer dat koeling in principe niet nodig is. Zondag was het wel wat warm, maar hele tijd rustig 60 gereden (5000 toeren) ongeveer en na 90 kilometer inrijden een keer flink opengetrokken op de provinciale weg, even kijken hoe het gaat. Bij het stoplicht aangekomen valt ie uit en kom ik er achter dat het blokje wat meer ontluchting nodig heeft: brugje nat, achterband nat etc (wss van ontluchtingsnippel op onderblok). Uit de ontluchting bij de kop komt wat rook. Even de berm ingedoken, fietspad op. Aantrappen ging nog wel, niet zoals eerst, maar stationair lopen doet ie niet meer. Blokje voelde vrij warm aan, dus maar even laten afkoelen, daarna weer geprobeerd, maar alleen door gas te geven bleef ie lopen, niet stationair. Slakkengangetje naar huis gereden, terwijl ie rookte uit de onluchting van de kop. Dit roken werd wel veel minder naar mate het blok afkoelde.
Thuis gekomen eens de bougie gecheckt, maar die was koffiebruin, dus de warmte kan niet komen door een te arm mengsel. Temperatuur gemeten, was ongeveer 100 graden, dus ik denk dat het blokje zo'n 120 graden is geworden tijdens rijden. Even weg gezet om later eens naar te kijken.
Vandaag weer eens gekeken. Nieuwe bougie erin en gekeken of ie goed vonkt, lijkt goed te zijn. Echter wil ie niet starten. Soms lijkt ie bijna te willen, klein plofje. Hij pakt echter niet verder op.
Compressie lijkt niet heel veel veranderd, misschien iets lichter, maar dat kan ook nu opeens zijn dat ik er aan denk. Tijdens het rijden, na het te warm worden, geen rook uit uitlaat, dus je zou denken geen zuigerproblemen.
Maar wat dan wel opeens? Iemand een idee?

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Kleppen al gesteld?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Berry
4T-MSB addict
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:48
Locatie: Bilthoven

Bericht door Berry »

NIX schreef:Kleppen al gesteld?
Nope, nog niet naar gekeken.
Superhead tweedehands gekocht, zo gemonteerd.
Geen getik gehoord van kleppenspeling tijdens rijden.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Klopt, ik denk dat je juist 0 klepspeling hebt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Berry
4T-MSB addict
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:48
Locatie: Bilthoven

Bericht door Berry »

NIX schreef:Klopt, ik denk dat je juist 0 klepspeling hebt.
Hmm ok.
Hoezo denk je dat?
Met te weinig speling, wordt ie dan te warm? Kun je mij vertellen wat de gevolgen kunnen zijn van te weinig klepspeling?

Berry
4T-MSB addict
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:48
Locatie: Bilthoven

Bericht door Berry »

nielspbr schreef:Verbrande (uitlaat)klep door te weinig klepspeling is een hele bekende. Maar dat verklaard de rook uit de ontluching niet. Zuiger en cylinder waren nieuw neem ik aan, kitje of apart gekocht?
Zuiger nieuw (Takegawa)
Cilinder met 300km ofzo, geen sporen of slijtage (Shark)

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

e hebt een flink eind gereden met een nieuwe setup. Dan wil de klepspeling nog wel eens te nauw worden. Als de kleppen net niet afsluiten dan loopt ie niet stationair en slaat ie moeilijk aan.

Dat ie heet werd is waarschijnlijk aan de nieuwigheid te wijten. Ik kan ook wel adviseren meteen alles uit elkaar te rukken, maar een klepje stellen is het minste moeite en het resultaat is meteen te bekijken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Berry
4T-MSB addict
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:48
Locatie: Bilthoven

Bericht door Berry »

Ik ga die klepspeling maar eens nakijken vanavond.
In 0,05 en uit 0,08 toch?

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Ja.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Berry
4T-MSB addict
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:48
Locatie: Bilthoven

Bericht door Berry »

Ok, thanks. Ik laat het nog weten. Zal vanavond eens wat dingen nalopen.

Berry
4T-MSB addict
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:48
Locatie: Bilthoven

Bericht door Berry »

Is dit aannemelijk?
heb gisteren net hetzelfde voor gehad met ook 124 blokje met F6 TS superhead

m'n blokje zit al wat langer ineen, maar heeft nog maar amper 500km

gisteren hele toer ermee gereden, niks van problemen, presteerde optimaal, ging dan uiteindelijk even naar huis, maar wou daarna nog es gaan rijden
startte hem op m'n oprit, draaide mooi, wil vertrekken en valt stil, was zelfs nog geen meter ver, motor kan dus onmogelijk te warm gekregen hebben want m'n temperatuurmeter stond op 42°... daarna wou ik hem kicken, en uit m'n ontluchting kwam er witte rook, alsook voelde ik dat hij wat minder compressie had, maar niet overdreven minder

dan maar es in gang gelopen, draaide van eerste keer, maar je moest hem in gang houden, en dan kwam er overdreven veel witte rook uit m'n ontluchting, maar dus niet uit m'n uitlaat
verder draaide m'n blokje zoals het hoorde enkel viel het stil

daarnet es naar corky gebeld en die wist me te zeggen dat het dus idd m'n koppaking was die doorgeblazen is, en nieuw setje is al onderweg ;)

grtz

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Bericht door gerbrandicus »

Als de koppaking door is hoor je het meestal wel. Al weet ik niet hoe luid je uitlaat is :wink:
Nee dat hoor je goed hoor. Ik hoop dus dat ie herrie maakt daar en dat het niets ernstigs is!
Zelf meerdere keren gehad trouwens, oa met een blok dat om 2 uur 's nachts klaar was en waar ik na een kort slaapje om 7 uur ofzo mee vertrok voor een tocht van ruim 300km :lol:
Uiteraard geen gereedschap mee.
Bij gasgeven zag ik ook wat puff tussen de kop en cilinder vandaan blazen.

Je kleppen is echter ook een heel plausibel verhaal. De symptomen lijken er erg op!

john
4T-MSB zombie
Berichten: 3342
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:50
Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50
Locatie: keukenhof city

Bericht door john »

das toch heel simpel te zien, trek je kop er is af en kijk naar je pakking. weet je t meteen. :P
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...

Plaats reactie