blok word te heet.

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
justin
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jan 2012 19:49

blok word te heet.

Bericht door justin »

hey beste mensen van het goede brommer leven.heb een bakbrommer met een 70cc honda blok.had er een olie koeler op gezet maar me blok word nog steeds te warm gaat boven de 100 graden.nu hoopte ik dat als ik een groter olie koeler gebruik dat ie beter zou koelen.dus heb der nu na heel aanpassen een range rover olie kloer der op zitten maar word nog steed te warm hoopte dat iemand tips had.hoorde dat dikkere olie minder heet word weet niet of dat waar is.heb nu ook veel meer olie dan eer gaat nu een liter in oliekoer zou ik te veel olie hebben dat ie het snel genoeg kan rond kan pompen.als ik de olie koeler voel na een stuk te hebben gereden.voel ik waar die in gaat dat ie warm is een waar de olie der uit gaat is koed.heb de slang van me blok ook der af gehaald om te kijken of het rond pomt.want hij moet ook intotaal door 4 m slang.komt een mooie sltaal olie uit.als iemand een idee heeft hoor ik het graag

Skiller
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 30 jan 2007 20:40
Bezit: Nog in opbouw:
Honda SS50Z K1-AR
Honda CR750
Locatie: Hoogeveen

Re: blok word te heet.

Bericht door Skiller »

Bij een oliekoeler hoort ook een grotere pomp en heb je de koeler goed gemonteerd?
Er zit namelijk verschil in stroomrichting en dat maakt nogal wat uit.

TobyJug
4T-MSB regular
Berichten: 292
Lid geworden op: 07 jul 2010 14:00
Bezit: Schijt Chaly CF70,
Honda C90 flink rot,
Honda CB750 Four HardTail chopper ligt uit elkaar,
1340 EVO Harley Davidson custom chopper het dagelijkse plof pony-tje

en nog wat brommertjes en andere meuk..
Locatie: Weston Village, UK
Contacteer:

Re: blok word te heet.

Bericht door TobyJug »

kan de wind bij je blok?
Geen wind = geen koeling.

dikkere olie helpt ook wel een beetje ja..

de experts komen zo vast met een beter antwoord/ vraag..

Een vriend van mij had een bakbrommer vroeger met hetzelfde probleem en we hebben uiteindelijk een windvanger gemaakt aan de voorkant en dan via een dikke pijp naar het blok...
beetje wind erop en het probleem was weg..
"NO GUTS... NO GLORY.."

"2-takt zuigt" - "2-strokes sucks"

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: blok word te heet.

Bericht door butt head »

Skiller schreef:Bij een oliekoeler hoort ook een grotere pomp en heb je de koeler goed gemonteerd?
Er zit namelijk verschil in stroomrichting en dat maakt nogal wat uit.
of hij moet een china honda blok hebben wat je vaak onder een bakbrommer tegen komt. die hebben al een iets grotere oliepomp

de koeler goed laag hangen dat hij de volle wind krijgt helpt ook.

je hebt de ontsteking wel goed staan?
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Online
Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: blok word te heet.

Bericht door Jurrien »

Ik vraag me af of die 4 meter slang wel goed gaat. Is allemaal extra weerstand voor dat kleine oliepompje.
Verder zou ik ook naar de ontsteking kijken, niet te vroeg of te laat? En het mengsel, is je bougie mooi bruin?
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: blok word te heet.

Bericht door butt head »

volgens mij als je 4 meter slang hebt heb je ook het carter leeg. als hij de olie dan nog door de koeler, kop, koppeling en krukas moet pompen.

het lijkt mij slimmer om de koeler onder het blok te hangen
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

justin
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jan 2012 19:49

Re: blok word te heet.

Bericht door justin »

Het is een china blok.het is 70 cc heb me olie koeler aan de voor kant van me bak vast gemaakt zodat ie goed de wind zou pakken.hij is zo grootdat ik hem alleen aan de voorkant kon vast maken of ik moet hem boven me bak vast maken.maar dan moet ie wel 40/50cm recht omhoog weet niet of dat uit maakt?als ik de slang van me blok af haal en heem start popt ie het met ongeveer de zelfde kracht als toen ik een standaar olie koeler had voor honda die had ik ook dicht bij me blok gehange.hoopt dat al me koeler groter was dat ie veel koeder zou blijven.na 10 klm word ie nu 80 graden maar als ik van haaarlem naar adam rij +/- 20 klm moet ik twee keer stoppen omdat ie boven de 100 gr uit komt.me bozie is ook een mooie kleur heb 5 verschillende sproeiers geprobeert voor ik de goede vond heb me ontseking na laten kijken maar dat stond ook goed
Zou het aan het giwicht kunnen liggen want de brommer is 200 kilo ook al rij ik rustig dan krijg ik nog steeds dat ie te warm word.
Wil der mee gaan rijzen me bak komt daar dor altijd vol te zitten hoopt dat een grotere koeler genoeg zou zijn
Of zou ik het beste een auto ventilator voor me blok moeten maken

justin
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jan 2012 19:49

Re: blok word te heet.

Bericht door justin »

Nog bedankt voor snel reageren.heb me slangen om gedraait moet nu alleen ver genoeg rijden om te kijken of het helpt

TobyJug
4T-MSB regular
Berichten: 292
Lid geworden op: 07 jul 2010 14:00
Bezit: Schijt Chaly CF70,
Honda C90 flink rot,
Honda CB750 Four HardTail chopper ligt uit elkaar,
1340 EVO Harley Davidson custom chopper het dagelijkse plof pony-tje

en nog wat brommertjes en andere meuk..
Locatie: Weston Village, UK
Contacteer:

Re: blok word te heet.

Bericht door TobyJug »

leuk reizen met een bakbrommer!

Ik zou persoonlijk er alleen een groter blok in leggen want 200 kilo + jij + een hoop zooi is wel erg zwaar voor een 70cc maar ja dat is mijn mening..
"NO GUTS... NO GLORY.."

"2-takt zuigt" - "2-strokes sucks"

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: blok word te heet.

Bericht door h5speedje »

dikkere olie betekend meer moeite doen om olie rond te krijgen = meer warmte tenzij de speling in het blok zo groot is dat dunne olie meer wrijving opwekt dus per definitie niet waar..

Je kan een aantal dingen doen om de temperatuur naar beneden te krijgen zoals bijvoorbeeld tsl toevoeging betekend minder wrijving maar dit is sumier..
Ik zou persoonlijk de sproeier onder de cilinder flink opboren zodat de olie bijna wrijvingloos rond kan en er dus meer olie rondgaat via de oliekoeler..
Oliekoeler zo aansluiten dat deze niet leeg loopt; dus beide aansluitingen aan de bovenkant monteren..
Hiermee voorkom je dus dat deze volledig leeg loopt via de krukas als de motor stilstaat.
Leidingen lopen denk ik altijd leeg dus zou hier niet teveel lengte tussen doen want deze moeten eerst gevuld worden voor er olie overloopt via de oliekoeler en dan pas de kop gaan smeren...
Kop kun je in ieder geval voorzien van diverse deksel met koelribben wat uiteraard ook een klein beetje helpt..
Zorg dat de bakbrommer niet te hard moet trekken..meer snelheid met een dusdanig grote windoppervlakte kost veel energie en een blok wat 100 tot 120% belast word gaat uiteraard gruwelijk warm worden..
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

Saik0
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1856
Lid geworden op: 17 mei 2009 20:37
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
Locatie: Amsterdam

Re: blok word te heet.

Bericht door Saik0 »

Zit er wel genoeg olie in het blok? Je moet het systeem van de koeler even loshalen en dan vullen met olie, het oliepeil op het blok volgens voorschriften vullen, en daarna het systeem van de koeler weer monteren terwijl deze vol zit met olie. Zo heb je in ieder geval voldoende olie in het systeem zitten. Misschien wordt hij wel zo warm omdat er te weinig olie rondgaat.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 10:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.

D.d.K
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 jan 2012 14:45
Locatie: Kalmthout (België)

Re: blok word te heet.

Bericht door D.d.K »

Staat je carbu wel goed afgesteld?
Bij een carbu dat te arm staat, gaat de temperatuur ook goed omhoog.

En 4m slang is wel serieus wat hoor.
Aan je uitleg kan ik niet altijd goed uit.

Wil je nu zeggen dat als je aan de uitgang voelt, dat het daar warm is, en aan de ingang koud?

justin
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 jan 2012 19:49

Re: blok word te heet.

Bericht door justin »

bedankt voor alle tips.

heb me slangen omgedraaid heeft wel geholpen

Skiller schreef: en heb je de koeler goed gemonteerd?
Er zit namelijk verschil in stroomrichting en dat maakt nogal wat uit.
heb me kleppen goed afgesteld en de goede sproeier der in zitten heb ook genoeg olie.
TobyJug schreef:leuk reizen met een bakbrommer!

Ik zou persoonlijk er alleen een groter blok in leggen want 200 kilo + jij + een hoop zooi is wel erg zwaar voor een 70cc maar ja dat is mijn mening..
heb helaas geen motor rijbewijs.heb wel zitten denken om een blok van 110 cc te nemen maar als ik dan polic tegen kom ben ik hem zeker kwijt.ziet er meteen ook zo groot uit.vind het niet erg maar je ziet meteen dat het geen 50 cc is.met 70 is het soms ook lullen als een brugman ;)
ze hebben ook 85 cc koppen waar 50 op staad.wil der mee gaan rijzen naar frankrijk zou die 15 cc extra veel hepen of vraag ik dan teveel van blok met assen een zo?
D.d.K schreef:Staat je carbu wel goed afgesteld?
Bij een carbu dat te arm staat, gaat de temperatuur ook goed omhoog.


Aan je uitleg kan ik niet altijd goed uit.

Wil je nu zeggen dat als je aan de uitgang voelt, dat het daar warm is, en aan de ingang koud?
veel helpen?

sorry van de raare tekst heb dyslectie als ik dan ook nog haast heb met tiepen word het al helemaal een puzel :)
maar het is net anders om van wat je bedoeld.de olie die terug in me blok gepompt word is wel gewoon koud me radiatoor koelt de olie wel

ik heb helaas al de zwaarste olie pomp die ze hebben voor me blok.zat te denken of het mogenlijk is om een externe olie pomp tussen me slang te zetten dat ie het sneller rond pompt?

TooCrash
4T-MSB regular
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 mar 2007 20:23

Re: blok word te heet.

Bericht door TooCrash »

Is de grote hoeveelheid olie is in rust verdeeld over het blok en de koeler plus leidingen?
Gewoon door beide leidingen (heen en terug) vlak bij het blok hoger te hangen als de bovenkant van de koeler.
Dan zou er in rust lucht in het systeem kunnen komen via de lengte leiding voor de verhoging vanaf de pomp waardoor de koeler minder gevuld raakt en na herhaling het blok overvult raakt. Als de lucht de radiator uit kan (eventueel door de radiator scheef te hangen) zou deze voor dat blokje te goed moeten functioneren.
Het probleem van een pomp op de afvoer van de koeling is de aandrijving ervan.(ideaal zou aandrijven vanaf het vliegwiel/krukas zijn net als de interne pomp)
Vanaf de as d.m.v. een riem geeft stationair problemen door weerstand van de stilstaande pomp, skoeta's hebben een electrisch aangedreven waterpomp maar ik heb geen idee wat die kunnen doen, of ze een onderdruk op de koeling kunnen krijgen? of wat de gevolgen zijn van stukgaan?

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Re: blok word te heet.

Bericht door irmin »

Ik had een geforceerde koeling geknutseld op het blok van m'n bakbrommer. Werkte als een tierelier.

Afbeelding

Afbeelding
cracque frontal

Plaats reactie