euro 95 E10
euro 95 E10
Dag mannen,
Mag ik euro 95 E 10 benzine tanken in mijn skyteam cobra 125 cc of toch maar kiezen voor zeker en de 98 tanken
Mag ik euro 95 E 10 benzine tanken in mijn skyteam cobra 125 cc of toch maar kiezen voor zeker en de 98 tanken
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4043
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: euro 95 E10
E10 kan je wel tanken hoor.
Het wordt echt spannender met E15 t/m 85% ethanol.
Met 98 is wel kans(bijna zeker) op een iets hoger vermogen en je zal iets meer km's per liter doen.
Gr. Wim.
Het wordt echt spannender met E15 t/m 85% ethanol.
Met 98 is wel kans(bijna zeker) op een iets hoger vermogen en je zal iets meer km's per liter doen.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2565
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: euro 95 E10
De 1 zegt dat het geen kwaad kan. De ander zegt van weg blijven wegens tegenvallende prestaties.
Nu zelfs sommige autoconstructeurs zeggen om bij nieuwe wagens toch nog voor 98 te kiezen.
Nu zelfs sommige autoconstructeurs zeggen om bij nieuwe wagens toch nog voor 98 te kiezen.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 27 mei 2014 19:54
- Bezit: SS
- Locatie: Utrecht
Re: euro 95 E10
Het hele verhaal valt vrij goed uit te leggen. E10 is een in Nederland nieuwe standaard voor pompbenzine. Het houdt in dat het ethanolgehalte in de benzine tussen de 6 en 11% bedraagt. Reguliere benzine benzine mag op zichzelf al een ethanolgehalte hebben van max. 5% (eigenlijk E5 dus). Grote kans dat reguliere benzine ook al wat ethanol bevat. De vermogensafname tussen benzine met 0% ethanol en 10% is ongeveer 2%. Dat is een verschil dat je niet echt merkt. Waarschijnlijk heeft een extra trui aandoen meer invloed op de prestaties Vanuit dit oogpunt is er dus geen reden om E10 te laten liggen.
Wel is het zo dat ethanol een groenig residu achterlaat wanneer je het lang laat staan. Als je weinig op je brommer rijdt en hij vaak stil staat kan dit ervoor zorgen dat brandstofslangetjes en carburateur een beetje verstopt kunnen raken.
Euro 98 tanken heeft geen zin. Het hogere octaangehalte zorgt voor een langzamere, meer gecontroleerde verbranding. Bij een lage compressie, wat de meeste standaard auto's, brommertjes en motoren hebben geeft dit geen enkele meerwaarde. Motoren met hogere compressie (bijvoorbeeld door tuning) kunnen wel een groter vermogen krijgen door euro 98 en het voorkomt pingelen door de hogere compressie.
Wel is het zo dat ethanol een groenig residu achterlaat wanneer je het lang laat staan. Als je weinig op je brommer rijdt en hij vaak stil staat kan dit ervoor zorgen dat brandstofslangetjes en carburateur een beetje verstopt kunnen raken.
Euro 98 tanken heeft geen zin. Het hogere octaangehalte zorgt voor een langzamere, meer gecontroleerde verbranding. Bij een lage compressie, wat de meeste standaard auto's, brommertjes en motoren hebben geeft dit geen enkele meerwaarde. Motoren met hogere compressie (bijvoorbeeld door tuning) kunnen wel een groter vermogen krijgen door euro 98 en het voorkomt pingelen door de hogere compressie.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 08 feb 2015 18:48
- Bezit: Solex OTO '65
Honda C50 '67
Honda C50m '68
Honda CB50j '78
½ Honda CB50j '78
Honda Z50j '79
Honda MTX50R '84
Vespa PK50XL Plurimatic '87
Spartamet '88
Yamaha XT600E '91
Daihatsjoe Pausmobiel turbo. - Locatie: Almeloooooooooooo
Re: euro 95 E10
Diedekaas, het is niet ethanol wat residue achterlaat, maar voornamelijk je benzineleiding en overige kunsstoffen die oplossen en ergens anders neerslaan. Buiten het feit om dat ethanol hygroscopisch is en het water wat wil mengen met de ethanol je carburateur laat oxideren, is het niet zo dat je brommer spontaan implodeerd en een 7e dimensie opent als je er op rijdt. Euro95 zit ook al 5% maissap in.
Hier, leuk filmpje.
https://m.youtube.com/watch?v=AnETtiRdTjU
Hier, leuk filmpje.
https://m.youtube.com/watch?v=AnETtiRdTjU
Drink coffee, do stupid things faster with more energy.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 05 aug 2011 21:11
- Bezit: XL70 - 1974
Ape 50 - 2005 - Locatie: Amersfoort
Re: euro 95 E10
Is het niet zo dat de lucht/brandstofverhouding bij ethanol anders dient te zijn, meer brandstof per lucht (mooie zin ) als ik me niet vergis. Maw, je brommer zal armer lopen op E10 als op de oldskool brandstof die we kennen.
Als je brommert een motormanagement heeft is dat geen probleem om bij te regelen natuurlijk, maarja, die hebben we niet.
Hoeverre dit invloed heeft weet ik niet, gewoon een hersenspinsel.
Weet wel dat moderne motoren de E10 niet altijd even goed trekken, beroerder lopen, hoger verbruik.
Als je brommert een motormanagement heeft is dat geen probleem om bij te regelen natuurlijk, maarja, die hebben we niet.
Hoeverre dit invloed heeft weet ik niet, gewoon een hersenspinsel.
Weet wel dat moderne motoren de E10 niet altijd even goed trekken, beroerder lopen, hoger verbruik.
- Daan1508
- 4T-MSB addict
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
- Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie - Locatie: Gouda
Re: euro 95 E10
Overigens is het niet zo dat benzine met hoger octaalgetal trager brandt. Meer octaan betekent een hogere resistentie tegen voorontsteking. Dat wil zeggen dat de brandstof bij een hogere druk/temperatuur pas spontaan ontbrandt.diedekaas schreef: ↑10 jan 2018 16:36Euro 98 tanken heeft geen zin. Het hogere octaangehalte zorgt voor een langzamere, meer gecontroleerde verbranding. Bij een lage compressie, wat de meeste standaard auto's, brommertjes en motoren hebben geeft dit geen enkele meerwaarde. Motoren met hogere compressie (bijvoorbeeld door tuning) kunnen wel een groter vermogen krijgen door euro 98 en het voorkomt pingelen door de hogere compressie.
Dat je de ontsteking vroeger kunt zetten bij een hoger octaangehalte, ligt niet aan de verbrandingssnelheid, maar wel aan het volgende:
Bij opgaande zuiger stijgt de druk in de verbrandingsruimte (ongeveer kwadratisch). Op het moment van ontsteking gaat de druk met een piek omhoog. Door het moment van ontsteking te verplaatsen, kun je het maximum van de druk dus veranderen. Door het ontstekingsstijdstip wat later te kiezen, kun je er voor zorgen dat de motor niet gaat pingelen. Met brandstof met een hoger octaangehalte, kan de ontsteking dus vroeger. De druk in de verbrandingsruimte wordt dan hoger. De zuiger wordt harder naar beneden geduwd, en dus wordt er ook meer vermogen geleverd.
Een hoger octaangehalte heeft dus wel zin, maar alleen als je de ontsteking dan ook vervroegt.
-
- chaly addict
- Berichten: 18856
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: euro 95 E10
Of in een motortje met een flinke compressie verhouding.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- Daan1508
- 4T-MSB addict
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
- Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie - Locatie: Gouda
Re: euro 95 E10
Dat zeker ook!
- jnijkamp
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
- Bezit: CD-50H (april 1972)
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
Re: euro 95 E10
Okay, maar als je dus gemiddeld 1x per week een rondje rijdt, is er weinig aan de hand?
Re: euro 95 E10
Juist dan zou ik 98 tanken. Het valt met de kosten dan namelijk nog wel mee en het bespaart je wat ellende.
- fs1tom
- 4T-MSB addict
- Berichten: 662
- Lid geworden op: 29 jan 2007 18:38
- Bezit: Bamimotorgorilla
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
Re: euro 95 E10
Maar hoeveel mensen hebben er daadwerkelijk last van gehad (dus niet de oom van je broer zijn neef)?
Mijn bami motor heeft ruim een half jaar stil gestaan met E10, mijn FS1 nog wel langer. Die staat al een paar jaar elk jaar zeker 7 of 8 maanden stil met de goedkoopste peut uit Duitsland (ook E10 dus), maar tot op heden lekt er nog niks en start het allemaal met een paar keer kicken.
Mijn bami motor heeft ruim een half jaar stil gestaan met E10, mijn FS1 nog wel langer. Die staat al een paar jaar elk jaar zeker 7 of 8 maanden stil met de goedkoopste peut uit Duitsland (ook E10 dus), maar tot op heden lekt er nog niks en start het allemaal met een paar keer kicken.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 09 okt 2018 10:15
- Bezit: Zenua 125cc dax imitatie
Re: euro 95 E10
Ik heb er zelf al problemen met gehad! Een runner 125cc die goedrijdent was weggezet na twee jaar terug in gebruik genomen en ultrasoon nog staaldraad of hoge druk wou niet helpen.
Nieuwe carburator en het was opgelost.
Voor het opstarten hadden we preventief eerst tank leidingen en pomp uitgekuist. ( geen roest want kunststof tank)
Nu laat ik altijd de carburator leeglopen.
Nieuwe carburator en het was opgelost.
Voor het opstarten hadden we preventief eerst tank leidingen en pomp uitgekuist. ( geen roest want kunststof tank)
Nu laat ik altijd de carburator leeglopen.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2565
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: euro 95 E10
Gewoon Aspen 4 erin gieten. Lost het bederven op en maakt ook dat alles ‘properder’ blijftLucrafc schreef: ↑28 mei 2020 19:39 Ik heb er zelf al problemen met gehad! Een runner 125cc die goedrijdent was weggezet na twee jaar terug in gebruik genomen en ultrasoon nog staaldraad of hoge druk wou niet helpen.
Nieuwe carburator en het was opgelost.
Voor het opstarten hadden we preventief eerst tank leidingen en pomp uitgekuist. ( geen roest want kunststof tank)
Nu laat ik altijd de carburator leeglopen.
Re: euro 95 E10
Jahoor. Diverse brommers en motoren die niet te starten zijn als er euro 95 in de vlotterkamer zit. Sommigen al na twee weken niet meer.fs1tom schreef: ↑28 mei 2020 19:23 Maar hoeveel mensen hebben er daadwerkelijk last van gehad (dus niet de oom van je broer zijn neef)?
Mijn bami motor heeft ruim een half jaar stil gestaan met E10, mijn FS1 nog wel langer. Die staat al een paar jaar elk jaar zeker 7 of 8 maanden stil met de goedkoopste peut uit Duitsland (ook E10 dus), maar tot op heden lekt er nog niks en start het allemaal met een paar keer kicken.
Met euro 98 veel minder last van.
Hier een mooi artikel wat ik heel verhelderend vond (toegespitst op kevers maar eigenlijk geldt het net zo goed voor andere oldtimers): https://www.hotrod.nl/PDF/E10%20en%20toen%20122018.pdf