Beste forumleden,
Ik heb een Honda CG 125 uit 1982. Dit is een puntenontsteking gebaseerd op een 6 volt systeem. Ik heb de contactpunten met een nagelvijltje licht opgeschuurd en schoongemaakt met contactspray. Het werkt soms en soms niet... Ik zal morgen het vliegwiel verwijderen, ik twijfel of ik over zal gaan op een elektronische ontsteking. Is dit raadzaam, of kan ik beter tijd en energie steken in de originele ontsteking?
Met vriendelijke groet,
Michel Verbruggen
Ontsteking Honda CG 125
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 01 feb 2017 18:36
- Bezit: Sachs Madass
Oldsmobile cutlass cruiser 1980
gsx 1400
chevrolet hhr - Locatie: Zutphen
Re: Ontsteking Honda CG 125
hallo ik heb jarenlang een xl125 van 1977 gereden en die liep prima met punten.
af en toe afstellen en een nieuw setje punten en condensator doet soms ook wonderen!
succes peet
af en toe afstellen en een nieuw setje punten en condensator doet soms ook wonderen!
succes peet
een kleinigheidje heb je altijd!
Re: Ontsteking Honda CG 125
Ok, bedankt. Ik heb je advies ter harte genomen. Nieuwe contactpunten en condensator erin gezet. Echter lijkt de vonk zeer zwak. Er slaat wel een vonkje over van de kabel naar de bougie die ik in de cilinder heb gedraaid, maar ik moet de afstand tussen de electro van de bougie flink verkleinen om een vonkje te kunnen zien. Als de afstand tussen de electrode standaard is, vonkt het niet.
Waar kan ik het zoeken?
Waar kan ik het zoeken?
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4064
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub '99 4bakc50 scooter :-)
NSU Prima '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Ontsteking Honda CG 125
Gebruik een bougie zonder een "R" in de type aanduiding, dit betekend dat de bougie een ingebouwde weerstand heeft.
Kijk eens of je de bougiedop van de bougiekabel af kan draaien, als dat lukt probeer eens de bougie te laten vonken met de kabel direct aan de bougie, heb je dan een goede vonk is de dop stuk, een ngk dop met ingebouwde weerstand is ook niet vonkbevorderend.
Kijk of de contactpunten vonken, dan is de nieuwe condensator al slecht, een nieuwe condensator kan ook al slecht zijn, bestel originele van honda bij een dealer. Dus niet met een hondazakje er omheen van ebay of china.
Maakt de bobine goed massa, haal die eens van het frame en kijk of dat goed ijzer op ijzer is.
Maakt het motorblok goed contact met het frame(=massa=min) dus geen verf er tussen na restauratie enz.
Zijn de punten goed ontvet op de contactvlakken.
Beginnen de punten precies te openen op "F".
Dan kan je ook nog een andere bobine proberen.
Gr. Wim.
Kijk eens of je de bougiedop van de bougiekabel af kan draaien, als dat lukt probeer eens de bougie te laten vonken met de kabel direct aan de bougie, heb je dan een goede vonk is de dop stuk, een ngk dop met ingebouwde weerstand is ook niet vonkbevorderend.
Kijk of de contactpunten vonken, dan is de nieuwe condensator al slecht, een nieuwe condensator kan ook al slecht zijn, bestel originele van honda bij een dealer. Dus niet met een hondazakje er omheen van ebay of china.
Maakt de bobine goed massa, haal die eens van het frame en kijk of dat goed ijzer op ijzer is.
Maakt het motorblok goed contact met het frame(=massa=min) dus geen verf er tussen na restauratie enz.
Zijn de punten goed ontvet op de contactvlakken.
Beginnen de punten precies te openen op "F".
Dan kan je ook nog een andere bobine proberen.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Re: Ontsteking Honda CG 125
Dag Wim,
Ontzettend bedankt voor je reactie. Ik heb de bougie laten vonken op de bougie, een heel mager vonkje volgt... Dus richting bobine gaan zoeken. Ik heb originele contactpunten en een originele Honda condensator geïnstalleerd. Massa issue tussen condensator heb ik gecontroleerd, is in orde. Zal het frame/ blok ook checken op massa, goede tip. Ondertussen ook een bobine bestellen. Ik kom 12 volt bobines wel tegen, maakt dit uit? Of een 6 volt bobine van een Honda MT?
Dank je,
Michel
Ontzettend bedankt voor je reactie. Ik heb de bougie laten vonken op de bougie, een heel mager vonkje volgt... Dus richting bobine gaan zoeken. Ik heb originele contactpunten en een originele Honda condensator geïnstalleerd. Massa issue tussen condensator heb ik gecontroleerd, is in orde. Zal het frame/ blok ook checken op massa, goede tip. Ondertussen ook een bobine bestellen. Ik kom 12 volt bobines wel tegen, maakt dit uit? Of een 6 volt bobine van een Honda MT?
Dank je,
Michel
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4064
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub '99 4bakc50 scooter :-)
NSU Prima '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Ontsteking Honda CG 125
Een mt heeft die een electronische ontsteking? Volgens mij wel. Geen idee of zo'n bobine ook kan met een puntenontsteking.
Daar geeft een andere forummer misschien een antwoord op.
Ik zie dat cmsnl ze niet heeft
https://www.cmsnl.com/honda-cg125-1981- ... ml#results
Gr. Wim.
Daar geeft een andere forummer misschien een antwoord op.
Ik zie dat cmsnl ze niet heeft
https://www.cmsnl.com/honda-cg125-1981- ... ml#results
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Re: Ontsteking Honda CG 125
Ok Wim,
Bedankt.
@ Ik heb een bobine in Engeland gevonden.
Michel
Bedankt.
@ Ik heb een bobine in Engeland gevonden.
Michel
Re: Ontsteking Honda CG 125
Bobine geïnstalleerd, vonkt weer netjes. Bedankt.
Michel
Michel
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4064
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub '99 4bakc50 scooter :-)
NSU Prima '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Ontsteking Honda CG 125
Toch die Engelsen hè, die hebben de beste bobine's.
Gr. Wim.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4064
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub '99 4bakc50 scooter :-)
NSU Prima '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Ontsteking Honda CG 125
Ja, inderdaad,
Met je Allegro door een plas water,
en daar stond je weer stil in de hozende regen,
met het geluid van druppels water op de rugleuning van de achterbank,
omdat in de carrosserie rond het achterraamrubber,
in de pas anderhalf jaar nieuwe auto al een gat was geroest zo groot als een knaak.
Op de foto een Simca 1307, (deze roestte even snel), een Austin Allegro, en een Volvo 343 deze roestte ook maar minder snel en het plaatwerk was iets dikker dus kon hij langer roesten.
De fiets kwam eigenlijk het beste uit de test: Kwaliteit/kosten.
Gr. Wim.
Met je Allegro door een plas water,
en daar stond je weer stil in de hozende regen,
met het geluid van druppels water op de rugleuning van de achterbank,
omdat in de carrosserie rond het achterraamrubber,
in de pas anderhalf jaar nieuwe auto al een gat was geroest zo groot als een knaak.
Op de foto een Simca 1307, (deze roestte even snel), een Austin Allegro, en een Volvo 343 deze roestte ook maar minder snel en het plaatwerk was iets dikker dus kon hij langer roesten.
De fiets kwam eigenlijk het beste uit de test: Kwaliteit/kosten.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869