MrSinga schreef:Stoel schreef:Klopt, voordeel weet ik zo niet, hij is in ieder geval wel sterk (ik heb er eentje onder mijn bakbrommer hangen, en die doet het al jaren goed).
Ik heb er nog eentje op de schappen liggen, km stand weet ik zo niet maar hij ziet er nog nieuw uit, als je interesse hebt moet je het maar laten weten.
koppeling op de bak en op de kruk is verschil in rijden. GROOT verschil
Heb op m'n J1 koppeling op de kruk, op m'n Benly koppeling op de bak. Het verschil is enorm en kan eigenlijk niet zeggen wat leukste rijdt.
Voordeel koppeling op de bak, met veel cc's heb je zowat 0 kans op slippende koppeling (vandaar dat blokken vanaf +125 standaard zo'n koppeling hebben).
Wat Gerbrand zegt, klopt als een bus. Blokken met een bak op 4 kogellagers draait/schakelt enorm veel beter dan blokken met kogel/glij- of naaldlager. Ook minder onderhevig aan bruut schakelen van sommigen.
CD90 <-> ZC108, zijn grotendeels dezelfde blokken. echt dezelfde ZC97 en CD100 zijn krak hetzelfde op enkele details na
enige verschillen:
->CD90 zit met andere overbrenging kruk - koppeling/ZC is dezelfde van alle tuningmerken + Honda heeft met de CD100 (Hero) ook de ZC-overbrenging genomen (net als nice/wave/...)
->CD90 = 47mm boring (net als C90), ZC108 is 52,5mm boring, Honda CD100 is 50mm boring (97cc dus)
->versnellingsbakken: CD90 KAN roterende bak hebben N-1-2-3-4-N-..., ZC108 is altijd 1-N-2-3-4. Grote verschil: CD90-bak is snel, maar op top zit je constant hogere toeren te rijden; ZC108 is niet zo snel maar rij je ong. dezelfde snelheid maar zeker 1000toeren lager => getest met CD90 met 105-kit en ZC108 met dezelfde 105-kit.
->
CD90-blokken en tuning gaan zelden goed samen. Meeste die ik ken hebben bij de Takegawa 111/113-kit kruk in frieten gereden. Met de ZC108-kruk blijven die gaan (
nu, hoe zijn die CD90-krukken als je ze koopt uit import ook hé)
->schakelgedrag van de CD90 is beter als die van de ZC108. Al dat deze samen met de DT125/150 blokken echt wel beste China schakelbakken zijn. Meeste andere china bakken zijn nu eenmaal erg "bruut"
even een klein vraagje. die jongens die hun cd90 met 113 kitjes kapot hebben gereden. hebben die hun blokken gereviseerd voor het monteren van zo'n kit.
veel van die import blokken zijn ook tot de draad versleten als ze hier komen. wegens dat ze in het land van herkomst ook gebruikt worden als werk paard dus vaak hebben ze al vele duizende kilometers gezien,
mijn cd90 blok is ook zo'n import blok. hij is destijds van debond af gekomen. en mijn blok was gewoon rijp voor een totaal revisie.
meneer 4takt toko geeft zijn contact persoon in het buiten lans een opdracht gegeven een x aantal blokken zo goedkoop mogelijk deze kant op te halen. dus ze worden al in het land van herkomst goedkoop gekocht, contact persoon moet er wat aan verdienen, porto kosten en 4takt toko wil er wat aan verdienen, de bond verkocht ze voor 500,- dus reken maar uit hoe goedkoop die blokken moeten zijn geweest.
wat ik hier mee wil zegen is we weten allemaal hoeveel een gereviseerd blok kost, dan weten we ook dat we voor 500,- kopen.
ik heb mijn cd90 blok voorzien van een takegawa kukas tap, 56 slag krukas en 54boring. en dat loopt ook verdomde snel met een ot70 kop een ss5bak nokkenas. (nu even wat minder snel omdat de ontsteking verkocht is.)