C70 naar 88CC?

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Plaats reactie
alfers
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 sep 2022 23:53
Bezit: Skyteam Dax 125. C70 1972

C70 naar 88CC?

Bericht door alfers »

Hoi, ben nieuw hier. Heb een Skymax 125, probleemloos en snel, deze rij ik in de zomer en gaat achterop de camperbus, voor de boodschapjes en de fun. "jakker naar de bakker" en "race naar de intermarchees". Ik wou iets klassiekers en heb een C70 uit 1972 gekocht, op motorkenteken.
Kats origineel (volgens mij, ben geen kenner) en gerestaureerd, niet perse mijn smaak maar technisch lijkt het goed en prima prijs. Start en loopt hartstikke mooi en haalt heus wel de 80 km/h, uiteindelijk. Toch wil ik m iets opvoeren, voorlopig met behoud van originele looks.
Heb al wat gelezen op t forum en kom nu op 88CC 52MM 6V "laag". Die 52MM zal de boring zijn, past dus op mijn 70CC kop? Wat is "laag" en waarom 6V versie? Ik heb een valstroomcarburateur, (Keihin DP13N14 volgens Google), is die te klein? Ik zie dat er 17mm valstroomcarbs te koop zijn, past dan mooi. Uitlaatbochtje is 22mm, is dat te weinig? Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1278
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: C70 naar 88CC?

Bericht door lil »

let erop of de slag ook goed is, anders heb je ook een lange slag krukas nodig. die 6volt vermelding slaat op het type blok, oude type dus, die zijn anders als het nieuwe type met 12volt en cdi, het is niet allemaal zondermeer uitwisselbaar. de carb kan je eventueel nog laten zitten, de extra cc's geven meer power en dan kan je een groter voortandwiel nemen om harder te gaan. wellicht zal een iets kleinere sproeier nodig zijn omdat die extra cc's harder zuigen aan de inlaat en dus meer benzine pakken dan de bedoeling is, het is effe aankijken. de uitlaatbocht kan die 88cc wel aan denk ik want diezelfde uitlaten zitten ook op een c90.

verwacht geen duizelingwekkende snelheden, het zal iets van 10 a 15 km/u schelen als je geluk hebt

ik heb zelf een c70 en die haalt probleemloos de 80, en 90 ook met een beetje wind mee. volkomen origineel, het enige wat ik gedaan heb is een groter voortandwiel, een 15 geloof ik, of 16
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2109
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: C70 naar 88CC?

Bericht door MrSinga »

88CC 52MM 6V "laag". Die 52MM zal de boring zijn, past dus op mijn 70CC kop? Wat is "laag" en waarom 6V versie?

Je hebt een originele motor. 50 en 70cc standaard, 6 of 12 maakt nog niet uit, hebben een korte slag zoals velen zeggen. Dus korte cilinder 63mm hoog
Motor a la c90/cd90 hebben een lange slag, dus hoge cilinder 69mm hoog
En dan kunnen we gaan uitwijken naar andere slagen en blokken, maar hier stopt het voor u met deze uitleg.

52mm is idd de boring en op originele slag van uwe C70 wordt dit idd 88cc.

6V kruk en 12V kruk zijn anders. Drijfstang 12V kruk komt 3mm hoger uit waardoor een 6V piston hoger komt dan de cilinder en een 12V piston op 6V kruk te laag komt.
Vandaar dus vermelding 6V en 12V (info bestaat waar in die verschillende pistons de pen zit op aan te tonen)

Echter mis je nog 1 gegeven! 52mm voor 6V is ok, maar welke piston? Je hebt een 52mm piston aangepast voor OT50kop en voor OT70kop. Deze laatste heeft u nodig

Nu vergeet niet dat het risico met 88cc bestaat dat de cilinder net niet in de middencarters past, been there.
En dat de koppeling mogelijks ook net dat iets beter moet zijn qua conditie. Waarmee ik wil zeggen, gebruikte platen die 72cc houden, gaan niet noodzakelijk 88cc nog houden.
En jah de eeuwige discussie over oliepomp. De 1 zegt noodzakelijk, de andere zegt van niet

alfers
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 sep 2022 23:53
Bezit: Skyteam Dax 125. C70 1972

Re: C70 naar 88CC?

Bericht door alfers »

dank voor de uitleg, om te beginnen moet je beginnen, ik ga binnenkort zo'n setje aanschaffen.

Plaats reactie