Pagina 5 van 5

Re: Verschil tussen Superhead varianten?

Geplaatst: 24 dec 2010 20:01
door Jurrien
Edo schreef:Het motorisch rendement ligt bij moderne motoren rond de 90%, dat is dus 10% verlies. Vind jij dat nihil?
Het ging mij om de stelling dat desmokleppen in het voordeel zijn omdat ze voor minder energieverlies zorgen. Ik stel dat de wrijvingsverliezen op de nokkenas nihil zijn in vergelijking tot alle verliezen in de motor. En dat de desmokleppen dus niet zoveel voordeel bieden als wordt gezegd. In simpelemensentaal: je hebt echt niet merkbaar meer vermogen als een nokkenas minder verlies geeft.

Ik geef dus helemaal geen oordeel over het motorsich rendement van moderne motoren?
Edo schreef:Als je ziet hoe plat de zuigers tegenwoordig zijn, is het duidelijk dat DAAR niks meer aan "getuned" kan worden, als je levensduur en kwaliteit wilt behouden. Dan moeten we dus ergens anders verliezen verkleinen om zonder iets aan de motor te veranderen TOCH een hoger rendement te behalen.
Inderdaad, alle beetjes helpen, maar je moet wel reëel blijven. Een nokkenas die iets lichter draait is leuk, maar op een motorfiets heeft het oppompen van je band of het smeren van je ketting veel meer effect. Om maar iets te noemen.
Edo schreef:Dan kom je dus toch uit op de distributie en klepbediening... Wat jij zegt over dat je de energie van de veer weer terugkrijgt geldt bij 20 toeren per minuut. Denk jij dat bij 15.000 toeren per minuut je die energie alsnog terug krijgt?
Jazeker :D zolang de kleppen niet zweven blijft de kracht in de klepveer terugkomen in de nokkenas.
Edo schreef:En hoe denk je dat jouw distributieketting of riem die energie gaat overdragen aan de kruk-as? Volgens mij kan een ketting/riem alleen trekkrachten overbrengen, geen duwkrachten. Ofwel; je motorisch rendement wordt er niet hoger van.
Nu denk je wel heel simpel. Bedoel je dat je geen voordeel hebt als de kracht van klepveer in nokkenas niet via distributieketting of -riem in je krukas terecht komt? Natuurlijk wel; alle beetjes helpen, als de nokkenas een zetje meekrijgt van de klepveer hoeft de krukas datzelfde zetje niet te geven. Win je toch energie terug. Hoeft die ketting niet eens duwkracht voor over te brengen..
Edo schreef:Trivia; als jij jouw nokkenas ronddraait, voel je hem zwaar gaan als de klep op tuimelen staat en als je over dat dode punt heen bent voel je hem automatisch doordraaien. Als we de energie hebben teruggekregen zoals jij zegt, waarom blijft de nokken-as dan niet doordraaien?

Het is laat, bedtijd!
Ja jeuzes, nou wordt het wel erg jammer hoor, beschuldig je me nu van perpetuum mobil-theoriën? :D
Natuurlijk blijft dat niet ronddraaien, doordat de wrijving altijd energie kost. Maar dus niet doordat er energie kwijtraakt door het indrukken van de klepveer, dat is alles wat ik wilde stellen..

Re: Verschil tussen Superhead varianten?

Geplaatst: 24 dec 2010 21:24
door NIX
Waarom blijf jij doorzagen als ik al 'Klaar!' heb geroepen?

Re: Verschil tussen Superhead varianten?

Geplaatst: 25 dec 2010 12:54
door Jurrien
Nou, dat zal ik je vertellen. Het was nog niet klaar. En ik vind dit soort discussies leuk. Regelmatig leer ik bij en soms overtuig ik anderen van mijn gelijk. Fantastisch toch? Jammer dat jij er elke keer doorheen moet zeuren.

Re: Verschil tussen Superhead varianten?

Geplaatst: 25 dec 2010 13:17
door NIX
Klaar!

Re: Verschil tussen Superhead varianten?

Geplaatst: 25 dec 2010 13:20
door Edo
Jurrien schreef:Nou, dat zal ik je vertellen. Het was nog niet klaar. En ik vind dit soort discussies leuk. Regelmatig leer ik bij en soms overtuig ik anderen van mijn gelijk. Fantastisch toch? Jammer dat jij er elke keer doorheen moet zeuren.
Totaal mee eens!

Voor de rest:

Ik vind dat de distributie en klepbediening wel degelijk een groot onderdeel van de motor uitmaakt. En als ik het over een motor heb, dan wil ik niet dat je de overbrenging naar de bak, versnellingsbak zelf, overbrenging naar je achterwiel en achterband erbij betrekt! Want nee, dan klopt mijn verhaal niet meer, maar aangezien we het over motor-vermogen hadden, wil ik mij beperken tot de motor.

Want anders kan ik ook wel over racekuipen gaan beginnen, dat je daarmee minder vermogen nodig hebt om net zo hard te kunnen gaan en dus harder gaat etc. etc.

De motorverliezen bestaan uit relatief weinig componenten; krukaslagers, big-end, small-end, zuiger langs cilinder en de klepbediening inc distributie. Zoals ik al zei is er weinig eer meer te behalen aan het verbeteren van de zuiger/cilinder verliezen. Kruk-as lagers wil je ook niet anders dimensioneren en dan hou je nog maar een beperkt aantal zaken over.

Daarom ben ik van mening dat je juist WEL je klepbediening moet aanpassen. De tuimelaars die wij met een SOHC combineren is al passé; weinig fabrikanten die dat nog interessant vinden. Zal wel een reden hebben (elasticiteitsverliezen in tuimelaars, 3 wrijvingspunten).

DOHC heeft nog maar 1 wrijvingspunt, al een verbetering denk ik zelf. Alleen zit je nog met die verrekte klepveren, die je steeds maar strakker moet kiezen als je een pittiger blokje wil bouwen (hogere toeren). En geloof mij nou maar; die klepveren geven een boeltje verliezen waar je u tegen zegt. Zeker als je toerentallen bereikt waarop ze gaan resoneren en zweven. Je sleept namelijk een nokprofiel over de klepsteel wat dus gewoon 360 graden lang verlies oplevert.

Duc beweert toch zelf 22.000+ toeren te behalen met het desmo-systeem, maar dat de zuiger-cilinder constructie het niet toelaat. Dus zeg het maar :D

Re: Verschil tussen Superhead varianten?

Geplaatst: 25 dec 2010 13:24
door NIX
Overigens, uit een test met een 4-kleps krauserkoppensetje voor de oude BMW boxertwins, werd de extra weerstand van dubbele klepbediening genoemd als 1 van de oorzaken van de tegenvallende extra vermogenswinst. Ik vond het vreemd dat zoiets zoveel vermogen zou opslokken en ben er nog steeds niet helemaal van overtuigd.