Turbo? Gewoon proberen...

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Tedski »

Krijgt dat de startmotor ook rond?

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door NIX »

Uhm, nee. Heb je geen kickstart?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Tedski »

Uiteraard, maar als je een startmotor hebt, moet ie ook starten met de startmotor, vind ik dan...

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door NIX »

In dat geval heb ik nog een gewichtsbesparende tip voor wat extra snelheid.


Maar voor een starter heb je gewoon een accu met voldoende capaciteit nodig en daardoor van een zeker formaat, dat is helaas niet anders. Is hij niet achterin het frame te proppen? Of zitten daar de regelaar en CDI al?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door ciebie »

kun je niet tussen het achterspatbord en frame een plek creëren voor de accu?

of gewoon op de echte mannen manier, zonder elektrische start!:)

RobHonda
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1424
Lid geworden op: 31 jan 2007 13:56
Locatie: Den Haag

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door RobHonda »

Tedski schreef:Ik wil het niet constant doen, ik wil het gewoon goed doen.

Als de turbo zijn werk gaat doen, wordt het een heel moeilijk verhaal om de carb te stellen op het oor en gevoel. Je hebt te maken met benzinedruk, flotterbakdruk, turbodruk, stationairsproeier, hoofdsproeier, gasnaald, en vooral:

de verandering van onderdruk in de carb bij lage toeren naar overdruk als de turbo gaat pompen.

Ik wil het iets preciezer aanpakken dan gewoon naar de kleur van mijn bougie kijken met al deze variabelen.
Plus, een arm mengsel terwijl de turbo gilt sloopt alles.
Nu heb ik me niet heel erg verdiept in turbo's maar wel in superchargers en hierbij wordt het liefst een zogenaamde suck-trough toegepast. De pomp wordt dan tussen de carburateur en het inlaatkanaal geplaats waardoor de carb nog gewoon op vacuum blijft werken. Je afstelling is hierdoor een stuk gemakkelijker maar ook het onder druk zetten van je tank,vlotterbak e.d. wordt voorkomen. Als ik het plaatje dat hier eerder jn het toppic voorbijkwam bekijk zou dat met een turbo ook toepasbaar mieten zijn.

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Tedski »

UncleBob: So lets start with some basics. First off, I only recommend blow-thru turbo setups. I won't even discuss draw-thru, because, frankly, they suck. They work well in drag racing, but I wouldn't recommend them for anything else, and honestly, I think a TRULY effective drag race bike would do better with blow-thru anyway. But in short, the reason I don't even discuss it is because draw-thru has poor drivability, poor cold start and poor fuel distribution across the cylinders. They make great peak numbers when everything is working correctly. Up to a point. But they have a lot of disadvantages.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door nielspbr »

Je hoeft je er met een ééncilinder gelukkig geen zorgen over te maken dat de brandstof onevenredig over de cilinders wordt verdeelt.

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door ciebie »

Hoe ga je het eigenlijk doen met de benzine retour? ga je die met een tweede aansluiting weer in de tank plaatsen of voor de pomp bij de aanvoer slang voegen?

ow, en we willen natuurlijk foto's zien!! :D

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Tedski »

Die retour is easy dankzij mijn vage TT50 tank. De 2 laagste punten van de tank zijn verbonden met een slangetje.
T-stukje er in voor de retour, klaar :)

Benzinepomp en drukregelaar van de R5 GT Turbo zijn binnen, net ff nog een klepdop met slang aansluiting gehaald voor de olie retour, veel te doen! Morgen ochtend effe alu buis halen en beunen maar.

Zal foto's maken..

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Tedski »

Kleine update, we hebben de uitlaatkant opnieuw gemaakt, omdat er RVS in was gebruikt, en ook om wat mee ruimte te maken om onder vol remmen nog te kunnen sturen, het zat allemaal wat krap.

Een heel stuk van de smart uitlaatspruitstuk weggehaald, het ziet er allemaal wat beter uit nu:

Afbeelding

Afbeelding

Nu bezig met de plenum...

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Tedski »

Benzinepomp en benzinedruk regelaar:
Afbeelding

Olietoevoer:
Afbeelding

Met druksensor soort van weggewerkt:
Afbeelding

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Tedski »

Benzinepomp:
Afbeelding

Beugeltjes voor de turbo:
Afbeelding

Beugeltje voor de scavengepump heb ik gemaakt, maar niet goed. Als je moe wordt ga je stomme dingen doen. Helaas, nog een keer maken. Dan nog 1 beugeltje voor de benzinedrukregelaar. Dan ben ik echt meer dan een klein beetje klaar met #$&*% beugeltjes maken :)

Guys, ik zat een sigaretje te roken, en ik bedacht me iets: alles leuk met die die 2 constant draaiende pompjes, maar hoeveel ampere levert een c90 12v ontsteking aan laadstroom? Hmmmm.....

TooCrash
4T-MSB regular
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 mar 2007 20:23

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door TooCrash »

Volt genoeg, maar ampere?
Eventueel een startmotor voor generator door laten gaan?
..als dat kan zonder koeling tenminste..

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Turbo? Gewoon proberen...

Bericht door Jurrien »

Ik rij met h4-koplamp en c90-blok en zonder spanningsregelaar. De boel brandt fel maar gaat niet kapot. Denk dat je daarom mag concluderen de dynamo ongeveer 50 watt levert? Aangezien de lamp 55 watt is.
Ongeveer 4 ampere dus.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Plaats reactie