Pagina 1 van 2

Grote carb

Geplaatst: 09 jun 2009 13:10
door Jurrien
Ha,

ik heb hier nog een keihin carburateur van ongeveer 30 mm liggen. Komt origineel van een xl250 af. Nu lijkt het me erg leuk om dit eens op een klein blokje te proberen, zeker omdat hij tussen mijn chalyframe past. :D

Nu vraag ik me af op welke blokjes hij bruikbaar zou kunnen zijn. Op ot70 kop? Op een 140cc imitatie blokje? Dikke Harrie blok? Op een andere kop? Ofwel: zijn er mogelijkheden?

Verder zit er een soort van membraan op de zijkant van de carb waarvan ik niet weet waar hij voor dient. Weet iemand dat?

Dit is de carb:

Afbeelding

Uitstulping op de zijkant:

Afbeelding

Onder het dekseltje zit een veertje en een membraan:

Afbeelding

Met aan het membraan een pielletje:

Afbeelding

Als ik zo de kanaaltjes bekijk lijkt het wel een systeem dat ergens een onder- of overdruk wegpakt en daarmee een ander luchtkanaal dicht of opengooit. Maar waarvoor het precies dient?

Geplaatst: 09 jun 2009 13:12
door nitelife
die creeert een vacuum.. zit ook op een mikuni carb die ik heb. waar dat vacuum precies voor dient weet ik niet meer... 30mm zou ik niet onder de 124cc monteren.. heb je al een geschikt spruitstuk gevonden? :D

Geplaatst: 09 jun 2009 13:18
door Jurrien
Nee, nog geen spruitstuk, maar dat komt wel goed. Anders lassen we wat in elkaar. Of aluminiumgieten. Zo'n aanzuigrubber moet nog wel op de motorsloop te vinden zijn.

Laatst postte Dakana een foto van zo'n superhead met van die allerjeuzes grote kleppen. Is dat voldoende voor 30mm?

Geplaatst: 09 jun 2009 13:22
door NIX
Dat is de zogenaamde air cut-off valve: Helps prevent "after burn" caused by a lean fuel mixture.

Geplaatst: 09 jun 2009 13:30
door Jurrien
Okdan, duidelijk
AIR CUT OFF VALVES PREVENT "AFTER BURN" GENERATED WHEN THE THROTTLE IS SUDDENLY CLOSED WHEN THE THROTTLE IS SUDDENLY CLOSED, THE VALVE TEMPORARILY CLOSES THE SLOW-JET PASSAGEWAY---CREATING AN INSTANTLY RICHER MIXTURE AND THUS REDUCES "POP" SOUNDS UPON DE-ACCELERATION
Vette shit. Nouja, eigenlijk geen vette shit.
Maarre, als hij de stationairsproeier (slow-jet is stationairsproeier toch?) dichtgooit, wordt het mengsel toch juist armer? :?

Geplaatst: 09 jun 2009 13:35
door NIX
Ik denk eerder dat het remluchtkanaaltje naar de stationairsproeier wordt dichtgegooid.

Ik heb nog een dikke Dell-ortho valstroomcarb met kelk liggen die ik op een dikke Harrieblokje wil monteren. Moet ook nog een spruitje voor gefabriceerd worden en ik denk dat afstellen ook een heel gepiel wordt.

Nog afgezien van alles wat in die trechter kan verdwijnen bij lopende motor.

Geplaatst: 09 jun 2009 13:35
door nielspbr
Op een 140 blok zou je het kunnen proberen ja.
(die hebben standaard een 27mm inlaatklep en een 28mm inlaat of iets in die orde van grootte.)

Geplaatst: 09 jun 2009 13:36
door NIX
Klepdia mag gerust kleiner zijn dan de venturi.

Geplaatst: 09 jun 2009 20:34
door CB-viguur
heb zelf zo'n carb liggen voor een 125cc race project, alleen dan het type zonder dat menbraan aan de zijkant.
zelfde formaat inwendig als een cb750 carb, welke m'n pa al op diverse 125cc's heeft pasgemaakt. (ongeveer 31mm hoog)
misschien is het nodig om je gasschuifafschuining (3x woordwaarde :P ) aan te passen

en de aansluiting van mijn carb is gelijk aan die van de cb750, daarvan zijn nog rubbers te bestellen

@ NIX
die dellorto, is dat een echte SSI? zou wel erg gaaf zijn.
van dellorto zijn trouwens tabellen van welk type carb op wat voor cilinderinhoud en daarbij behorende naalden, sproeiers enz. :wink:

Geplaatst: 09 jun 2009 20:38
door niek is ik
wie bedenkt het, een blok bouwen(/kopen) aan de hand van een carb :lol:

btw heb hier nog een hele nette bami 140 kop liggen met snellere nok, die heeft grotere kleppen als een takkei wakkie hoofd.

Geplaatst: 09 jun 2009 20:54
door Dakana
een 140 blok heeft een 27 klep, superheads bestaan er vanaf 26mm tot 30mm inlaat klep


als je het goedkoop wil doen zou ik gewoon een 140blokje nemen en daar op proberen
124cc gaat het niet trekken

ik had een 32mm pwk op 140cc ducar blok dat ging Net aan, maar was toch niet helemaal top

Geplaatst: 09 jun 2009 21:16
door arnold-d
Cool! als een spruitstuk simpel te maken is, ga ik de carbu van de XL500 er eens af slopen 8-)

Geplaatst: 09 jun 2009 21:33
door roow
:lol: Dan wilt ie niet eens meer starten

Geplaatst: 26 jun 2009 14:13
door ildert
is zelfde als deze maar dan 40mm doorlaat...ik heb er nog wel eentje liggen voor de liefhebbers ;)
arnold-d schreef:Cool! als een spruitstuk simpel te maken is, ga ik de carbu van de XL500 er eens af slopen 8-)

Geplaatst: 26 jun 2009 19:01
door florens
Dakana schreef:een 140 blok heeft een 27 klep, superheads bestaan er vanaf 26mm tot 30mm inlaat klep


als je het goedkoop wil doen zou ik gewoon een 140blokje nemen en daar op proberen
124cc gaat het niet trekken

ik had een 32mm pwk op 140cc ducar blok dat ging Net aan, maar was toch niet helemaal top
En daarmee kan je de theoretische max van je carb berekenen... ff zien wat Gert Heck in z'n boek Autotuning hierover zegt:

D = 0,8 tot 0,9 √v*n . 0,8 = de ondergrens van je carb, 0,9 de bovengrens. Binnen deze marge moet je een carb kiezen, is het idee. Wil je het maximale uit je blok halen, dan zou je aan de bovenkant (0,9) moeten gaan zitten. Maar laten we er ff vanuit gaan, dat je gewoon op de weg met je blok wil kunnen rijden, dan rekenen we met de standaardfactor 0,82 van Solex...

D = diameter carb
V = volume in liters
n = max toerental

De vraag is dan natuurlijk: hoeveel toeren maakt een Ducar-blokje... laten we ff met 8.000 rekenen en de Solex-standaardmaat aanhouden, dan komt er het volgende uit:

V = 0,14 (l)
n = 8.000 (t/min)
D = 0,82 √0,14*8000
D = 27 (mm)

Als je ff doorrekent, zie je bij een maximaal toertal van of 9.500 of meer de 30 mm theoretisch gaat werken op een 140 blokje. Dan kan je redelijkerwijs verwachten, dat je carb over het hele bereik goed werkt.

Mocht je er het maximale uit willen halen, dan reken je met de factor 0,9. Dan heb je aan een maximum toerental van 8.000 voldoende. De vraag is dan alleen of je in de lagere toerentallen een mooie overgang(en) krijgt.

Kortom: als jij 9.500 toeren uit een 140-blok weet te halen, is 30 (mm) theoretisch mogelijk met een 'normale' werking van je carb over je hele bereik.