Iridium Bougies

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Plaats reactie
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Iridium Bougies

Bericht door h5speedje »

Ik volg al een tijde de discusie over Iridium bougies.

In theorie zou de vonkkwaliteit verbeteren en met name geschikt zijn voor zuinig afgestelde motoren.
Vanwege de middenelektrode van Iridium zou de levensduur verdubbelen (was dat ook al niet met de platinum bougies van bosch???)
Verbruik zou 5% lager worden.
Vanwege de verbeterde vonk minder brandstof nodig etc etc

Velen zeggen niks te merken, sommige zeggen dat het starten beter is en de acceleratie verbeterd.

Ik ben dus begonnen met het zoeken van de bougies;
c7hsa/u22fs word dan een cr7hix/iuf22
c8hsa/u24fs word dan een cr8hix/iuf24

Ngk is goed te verkrijgen, nippon denso wat lastiger; nippon denso heeft tevens de gegroefde massaelektrode waardoor een beter vlamfront zou ontstaan..

Okee en dan de prijs...ik begon bij 23 euro...toen verder kijken en begon het al richting 21 euro te gaan
En dan nu de hint; kijk vooral eens in modelbouwzaken want; jawel ze zitten ook in de 20cc modelmotortjes van race auto's..
En de prijs die er bij hoort??? ik heb nu 9,50 betaald en na een beetje doorpraten bleek de inkoopprijs richting de 6,50 euro te liggen (voor de ngk...)

Betaal je dus 23 euro dan word je gewoon mega opgelicht!!
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

Gebruikersavatar
fs1tom
4T-MSB addict
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 jan 2007 18:38
Bezit: Bamimotorgorilla
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Iridium Bougies

Bericht door fs1tom »

Dat ze langer mee gaan wil ik nog best geloven, maar (voor de normale prijs dan, niet de modelbouwprijs) voor 23 euro koop ik ook 6 normale NGK bougie's bij een brommerboer.
De rest kan ej denk ik alleen meten bij gecontroleerde omstandigheden. Want wat is nou 5%, als je een keer wind mee hebt ipv wind tegen rij je ook al zuiniger.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos

Dakana
4T-MSB regular
Berichten: 473
Lid geworden op: 29 jan 2007 15:08
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Iridium Bougies

Bericht door Dakana »

tis bij die kleine blokjes ook niet zo'n moeite om de bougie te vervangen

als je een grote bike heb met kuipen er omheen en lastig te bereiken plekjes kan ik me voorstellen dat het verschil van levensduur mogelijk wel intressant is
Afbeelding

Plaats reactie