honda dax turbo!!!!!

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16192
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: honda dax turbo!!!!!

Bericht door nielspbr »

Kippenverver schreef:
NIX schreef:Dat je hem er ook niet uit kunt blazen vanwege de waanzinnige druk.
Aha.. En hoe los je dan het probleem op dat je met een pakking oplost?
Een vespa Si (ciao,bravo,citta) heeft ook geen koppakking. Nooit last van een lekkende kop gehad.

ml03zl
Moderator
Berichten: 1259
Lid geworden op: 16 jan 2007 20:27
Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: honda dax turbo!!!!!

Bericht door ml03zl »

Hij had al aangegeven de compressie te willen verlagen naar 7,5:1
http://www.ktm.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bart
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:32
Locatie: Waar de wind waait.

Re: honda dax turbo!!!!!

Bericht door Bart »

Ga je zo'n ignitech injectie systeem toepassen? Dat zijn wel gave setjes!

Als je nog op zoek bent naar titanium kleppen, ik weet wel waar je die kan kopen als 'blanks' Maar, dat zal je zelf ook wel uitgevogeld hebben.

De klepveer van een hayabusa is een enkele, 'progressief' gewonden, wellicht dat je hier veel mee kan. Die passen we toe in de 6 kleps kop waar ik aan 't meewerken ben (ontwerpen)
Gaaf dat je al 18 pk er uit hebt weten te trekken!

Groet! Bart
Blauw of Groen?

Niekjes
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 184
Lid geworden op: 11 feb 2007 18:07
Locatie: Elst(gld)

Re: honda dax turbo!!!!!

Bericht door Niekjes »

Bart schreef:Ga je zo'n ignitech injectie systeem toepassen? Dat zijn wel gave setjes!

Als je nog op zoek bent naar titanium kleppen, ik weet wel waar je die kan kopen als 'blanks' Maar, dat zal je zelf ook wel uitgevogeld hebben.

De klepveer van een hayabusa is een enkele, 'progressief' gewonden, wellicht dat je hier veel mee kan. Die passen we toe in de 6 kleps kop waar ik aan 't meewerken ben (ontwerpen)
Gaaf dat je al 18 pk er uit hebt weten te trekken!

Groet! Bart
ik rij nu met klepveren van een gsx-r 1100
titanium kleppen kan ik zelf ook bestellen en gasklephuis inclusief injector van gsx-r600 en megascuert computer
NIET LULLEN MAAR SPELEN!!!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16192
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: honda dax turbo!!!!!

Bericht door nielspbr »

Afgezien van de niet geheel correcte spelling heet het echt zo: megasquirt

Spherius
chaly's angel
Berichten: 1686
Lid geworden op: 29 jan 2007 08:37
Bezit: Grotestoeremannenmotor
Locatie: Zevenaars, veertien billen

Re: honda dax turbo!!!!!

Bericht door Spherius »

:lol:
**Hona is Tjoei**

DR Monkey
4T-MSB regular
Berichten: 378
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:42
Locatie: Hamamatsu

Re: honda dax turbo!!!!!

Bericht door DR Monkey »

Niekjes schreef:
Bart schreef:Ga je zo'n ignitech injectie systeem toepassen? Dat zijn wel gave setjes!

Als je nog op zoek bent naar titanium kleppen, ik weet wel waar je die kan kopen als 'blanks' Maar, dat zal je zelf ook wel uitgevogeld hebben.

De klepveer van een hayabusa is een enkele, 'progressief' gewonden, wellicht dat je hier veel mee kan. Die passen we toe in de 6 kleps kop waar ik aan 't meewerken ben (ontwerpen)
Gaaf dat je al 18 pk er uit hebt weten te trekken!

Groet! Bart
ik rij nu met klepveren van een gsx-r 1100
titanium kleppen kan ik zelf ook bestellen en gasklephuis inclusief injector van gsx-r600 en megascuert computer

En met wat voor ontsteking ga dit combineren? :wink:

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5857
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: honda dax turbo!!!!!

Bericht door Jurrien »

Volgens mij neemt zo'n megasquirtsetje ook de ontsteking op zich. Die kun je dan ook helemaal afstellen. Mooi werk, fiets op de rollenbank, laptopje ernaast en stellen maar. 8-)
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Niekjes
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 184
Lid geworden op: 11 feb 2007 18:07
Locatie: Elst(gld)

Re: honda dax turbo!!!!!

Bericht door Niekjes »

klopt jurrien!
NIET LULLEN MAAR SPELEN!!!

rob-84
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 feb 2010 22:37
Locatie: Veghel,Boxtel,Maastricht

Re: honda dax turbo!!!!!

Bericht door rob-84 »

Hee, turbo's, altijd leuk. Hoop nieuwe mensen hier trouwens.

Ik heb hier in de praktijk eigenlijk geen ervaring mee maar ik heb er redelijk wat theorie over gehad bij dieselmotoren techniek. Een turbo op een 50cc 1 cilinder viertakt blokje met een lange slag is eigenlijk gedoemd te mislukken.

even lekker kort door de bocht.

Tur>turbine
Bo>booster

Een turbo is een mechanisme waar veel energie verloren gaat, om er uiteindelijk netto meer energie uit te krijgen.
Met een relatief kleine kracht moet dit mechanisme eerst op gang worden gebracht en waar normaal de uitlaat lucht redelijk vlot de verbrandingskamer verlaat met c.a 500.c en onder 0.8 bar (de lucht is dunner door de warmte,*hoe sneller lucht beweegt hoe lager de druk*) moet deze nu letterlijk de turbo aanblazen
Het op snelheid brengen(Rpm 40K+) van het turbine en comressor wiel(massa traagheid en wrijvings weerstand van het glij lager @40K rpm) en de luchtmassa kosten veel energie.
Pas op een hoog toerental zal de turbo zijn werk goed gaan doen en todat dat bereikt is kost het energie.

Als je lucht comprimeert, comprimeer je ook de warmte in die lucht. bijv. 1,5L @ 20 graden comprimeren naar 1L geeft 27 graden. we willen niet dat die lucht warm word maar koud(zwaar/compact) blijft zodat we nogmeer lucht kunnen laten expanderen**. Daarom hebben we een intercooler, Een radiator waar lucht onder druk doorheen stroomt om zijn verhoogde temperatuur weer af te geven aan de buitenlucht alvorens deze verbrand wordt.

Een 1 cilinder is het minst geschikt voor een turbo. De turbo ziet als het ware pulsen en bij bijv. een vier-cilinder of meer ritsen(een goede gewoonte) deze pulsen in een constantere flow.

Wat betekent dit voor een Turbo op een OHC 1cilinder en wat doen we fout(in theorie)
1. we hebben redelijk wat power en CC's nodig om door het turbogat*** te komen. (lees: zeker meer als 50)

2. De lucht temperatuur moet in de turbine kamer zo hoog mogelijk zijn.(turbo zo dicht mogelijk bij het uitlaatspruitstuk, Bij projectjes zit hij altijd veel te ver weg)

3. Smering is van levensbelang. Smeer je het glijlager niet goed, dan zal de turbo nooit zijn min. eff. rpm. halen.
En hij zal het ook snel begeven.

4. Carburateur niet voor maar na je Turbo. In de Venturi* van je carb is de luchsnelheid hoog dus de druk laag.
Geen problemen meer met gasreactie en afstellen.

*De wet van Venturi. Naar wat deze wet uitlegt, is de versmalling van je carburateur vernoemd en hangt de werking van je brandstof toevoer af.http://nl.wikipedia.org/wiki/Venturi-effect

**Brandstof is slechts het middel, een verbrandings motor werkt op het uitzetten van gas.

*** Het turbogat is zeg maar het tegenovergestelde van een powerband. Dus wanneer de turbo zijn werk begint te doen is hij pas uit het turbo gat en dit word dan ervaren als : "En toen kickte de turbo erin!"



p.s zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Turbolader
Four-stroke Broabant *** !

Niekjes
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 184
Lid geworden op: 11 feb 2007 18:07
Locatie: Elst(gld)

Re: honda dax turbo!!!!!

Bericht door Niekjes »

ik ken het hele verhaal!
NIET LULLEN MAAR SPELEN!!!

rob-84
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 feb 2010 22:37
Locatie: Veghel,Boxtel,Maastricht

Re: honda dax turbo!!!!!

Bericht door rob-84 »

Jij wel, maar de topicstarter niet. :D .

Topics worden niet alleen gelezen door mensen die reageren. :wink:
Four-stroke Broabant *** !

Bart
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:32
Locatie: Waar de wind waait.

Re: honda dax turbo!!!!!

Bericht door Bart »

Hey niekjes, ik ben wel benieuwd naar je projectje, heb je d'r wat fotoos van?
Anders maak je eens een topic aan, lijkt me leuk wat over te lezen.

Groet! Bart
Blauw of Groen?

Plaats reactie