85cc

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
JobHondax
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jun 2010 18:27

85cc

Bericht door JobHondax »

Hoi Leden,

Ik ga binnekort 85cc op mijn skyteam dax laten monteren. Ik heb al wat info gevraagd bij 4-takt specialist bij mij in de buurt en die zij dat ik dan het beste 50cc OT kop kon laten monteren, anders was het compressieverschil te groot.

Heeft iemand ervaring met deze set-up en kan mij vertellen hoe die loopt (koppel, topsnelheid?)


Bijvoorbaat dank! :mrgreen:

toerieteller
4T-MSB addict
Berichten: 586
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:58
Bezit: ss50 c50 cd50 c310a
Locatie: amsterdam

Re: 85cc

Bericht door toerieteller »

neem ook een grotere oliepomp!!en het oliekanaaltje uitlaten boren naar de kop.
anders gaat het meestal niet echt lang goed.
edit:
weet trouwens geeneens of er al een grotere pomp op die bamimormels zit???
Afbeelding cdi for life! Afbeelding

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: 85cc

Bericht door Brommert »

toerieteller schreef:weet trouwens geeneens of er al een grotere pomp op die bamimormels zit???
Het lijk mij voor de hand liggen dat de bami units een grotere pomp hebben, want waarom zouden die chinezen allemaal verschillende pompjes maken voor de verschillende cilinder inhouden als ze er ook 1 kunnen maken die op alle blokken van 50 tot 125cc kan. Dat is goedkoper. Maar zeker weten doe ik dat niet. Gewoon even de dikte van de pomp opmeten, dan weet je hoeveel procent die is.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

Online
NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: 85cc

Bericht door NIX »

Bami heeft 50cc al dezelfde maat als een C90. Zo uit m'n hoofd iets van 7mm. Zie het oliepompartikel in het hvn blad een tijdje terug.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

tweetje
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 sep 2007 15:08
Locatie: Hasselt/zwolle

Re: 85cc

Bericht door tweetje »

JobHondax schreef:Hoi Leden,

Ik ga binnekort 85cc op mijn skyteam dax laten monteren. Ik heb al wat info gevraagd bij 4-takt specialist bij mij in de buurt en die zij dat ik dan het beste 50cc OT kop kon laten monteren, anders was het compressieverschil te groot.

Heeft iemand ervaring met deze set-up en kan mij vertellen hoe die loopt (koppel, topsnelheid?)


Bijvoorbaat dank! :mrgreen:

jouw oliepomp is groot genoeg (210%) en dat kanaaltje is al groter dan bij een 50cc honda blokje.
in plaats van een een ot 50 kop zal ik eerder kiezen voor een nt70 of 110cc kopje. er zijn gewoon setje met bijpassende zuiger voor te krijgen, zodat je compressie gewoon in orde is.
zelf reed ik met een 110cc kopje, liep ongeveer 85km/h met 20mm carburateur.

groeten

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Re: 85cc

Bericht door irmin »

JobHondax schreef:Ik heb al wat info gevraagd bij 4-takt specialist bij mij in de buurt en die zij dat ik dan het beste 50cc OT kop kon laten monteren, anders was het compressieverschil te groot.
Dat ligt maar net aan de zuiger die je gebruikt. Zuiger afgemeten op 70 kop betekent goeie compressie met 70 kop, zuiger afgemeten op 50 kop betekent goeie compressie met 50 kop.
Klinkt niet echt als een 4-takt-specialist met een groot aanbod, als-ie alleen zuigers voor 50 kop kan leveren.
cracque frontal

hendrik
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 180
Lid geworden op: 30 jun 2009 20:58
Locatie: ede

Re: 85cc

Bericht door hendrik »

een 70 kop heeft grotere kleppen dus betere prestaties. ik raad je aan een 85cc kit te kopen met een zuiger voor een 70 kop en dan natuurlijk een 70 kopje :wink:
ss50 4 life!

Bart
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:32
Locatie: Waar de wind waait.

Re: 85cc

Bericht door Bart »

85cc is een beetje overdaad, zeker op een 50 kop.

Een simpele 72cc kit voor 50cc kop loopt veel beter.

85cc op een 70cc kop loopt dan ook weer heel goed, maar dan zou je misschien beter kunnen kijken naar een C90 blokje, als je toch bezig ben, dan heb je iets meer slag. En kun je ook toeren mee maken. Ik heb een videootje (niet online nu) van een C90 blokje met 12.000 toeren. (kitaco mechanische teller)
Gaat gewoon prima! zit een snelle nok in, '19mm' carburateur, 4bak en standaard uitlaat.
'T gekke ding ging om en nabij de 95, soms 100.

72cc op 50 kop is toch wel lekker rijden als je 'gewoon wat harder' wil, en wat meer 'power'

Groet! Bart
Blauw of Groen?

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: 85cc

Bericht door butt head »

Bart schreef:85cc op een 70cc kop loopt dan ook weer heel goed, maar dan zou je misschien beter kunnen kijken naar een C90 blokje, als je toch bezig ben, dan heb je iets meer slag. En kun je ook toeren mee maken. Ik heb een videootje (niet online nu) van een C90 blokje met 12.000 toeren. (kitaco mechanische teller)
Gaat gewoon prima! zit een snelle nok in, '19mm' carburateur, 4bak en standaard uitlaat.
'T gekke ding ging om en nabij de 95, soms 100.

72cc op 50 kop is toch wel lekker rijden als je 'gewoon wat harder' wil, en wat meer 'power'

Groet! Bart
over dat c90 blok ben ik het wel redelijk eens

ik zij zelf met een ss blok dat een origineeleslag peerkruk heeft 85cc cilinder geflowde ot70kop honda origineel snelle nok grote olie pomp en een 19mm teur er op
ik merk wel dat hij onder in toeren veel power heeft maar boven in valt het mij vies tegen wat daar aan kracht zit. meschien moet ik ook is gaan probeeren een 22 of 24mm teur om daar wat meer punch uit te haalen

als ik nog is een keer aan het knutselen ga denk ik eerder dat ik voor een 70cc met ot 70kop ga dat loopt veel lekkerder
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Online
Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5857
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: 85cc

Bericht door Jurrien »

Sorry Thijs, ga ik weer over jou zeuren.. Maar je reed laatst met dat blok (toch?) slechts 60 km/uur omdat je ontsteking veel te laat stond en je niet wist hoe je punten moet stellen. Om aan de andere mensen maar even aan te geven dat jouw bevindingen niet zo serieus moeten worden genomen..
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: 85cc

Bericht door butt head »

Jurrien schreef:Sorry Thijs, ga ik weer over jou zeuren.. Maar je reed laatst met dat blok (toch?) slechts 60 km/uur omdat je ontsteking veel te laat stond en je niet wist hoe je punten moet stellen. Om aan de andere mensen maar even aan te geven dat jouw bevindingen niet zo serieus moeten worden genomen..
psst jurrien dat was tijdens de bloembollen rit toen reed ik nog met een slecht afgestelde 70cc
sinds de edevaarts tocht zit er 85cc onder. en later heb ik nog een paar keer achter je gereden en kon ik je redelijk bij houden. en wat dacht je van een paar maanden terug met die nacht rit met patrick peter en jij dan? toen kon ik jullie redelijk bij benen en dat ging ook harder dan 60

en ja toen stond de ontsteking te laat. en dat heb jij toen verholpen ja. ondertussen lukt het al beter dan toen.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Bart
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:32
Locatie: Waar de wind waait.

Re: 85cc

Bericht door Bart »

'redelijk bijbenen' met snelheden wel harder dan 60...!
...met 85cc/ 19mm carb. kun je makkelijk 85. 90 als je iets beter afstelt.
Ik had destijds zelf een 52mm cilinder gemaakt, ging prima!

C90 configuratie loopt wel lekkerder moet ik zeggen.

Het lijkt of de (52/41.4) 88cc een stuk meer lucht nodig heeft dan de (47/49,5) 86cc van de C90.
Misschien heeft het te maken met andere factoren, nokkenas timing en dergelijke.

Groet! Bart
Blauw of Groen?

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: 85cc

Bericht door niek is ik »

ik denk dat je kwa koppel een c90 combi(dus 49,5 en 47mm) niet overtrefd... honda heeft het immers op die manier bedacht. En als ik naar het blok van mijn broedert kijk(die heeft die combi) zit me daar een bult koppel in, maar ook hoog in toeren knalt ie heel erg vrolijk door!

Binnenkort heb ik een 85cc met ot70 kop(morgen krijg ik me pakketje met distributie prul binnen, kan ik vrijdag en na het weekend gaan bouwen) en dan zou ik het goed moeten kunnen vergelijken. Al denk ik bij voorbaat al dat de c90 combi fijner is... die heeft dan ook een zuigert die perfect aansluit op de kop. wat met 52mm op een 47mm kop nooit zal zijn.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Bart
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:32
Locatie: Waar de wind waait.

Re: 85cc

Bericht door Bart »

niek is ik schreef:ik denk dat je kwa koppel een c90 combi(dus 49,5 en 47mm) niet overtrefd... honda heeft het immers op die manier bedacht. En als ik naar het blok van mijn broedert kijk(die heeft die combi) zit me daar een bult koppel in, maar ook hoog in toeren knalt ie heel erg vrolijk door!

Binnenkort heb ik een 85cc met ot70 kop(morgen krijg ik me pakketje met distributie prul binnen, kan ik vrijdag en na het weekend gaan bouwen) en dan zou ik het goed moeten kunnen vergelijken. Al denk ik bij voorbaat al dat de c90 combi fijner is... die heeft dan ook een zuigert die perfect aansluit op de kop. wat met 52mm op een 47mm kop nooit zal zijn.
Rood: Ja, echt een meesterlijk argument...

Het is wel zo dat het een mooie combinatie is.
Al kun je met een 85cc kit hoger uitkomen, Ook met veel koppel! Het lange slag effect maakt niet zoveel uit voor hoeveel koppel je hebt.
Voorbeeld, Ducati... veel koppel, ook hoog toeren geschikt.

Dat de zuiger beter zou aansluiten klopt wel, al kun je leuke truukjes uithalen met een zuiger die 'niet perfect' aansluit op de kop.
Namelijk een zgn. squishrand. Dit geeft een extra werveling waardoor je een efficientere verbranding hebt (door wervelingen een beter mengsel)

Als je 1mm tussen de kop en zuiger overhoud op het punt waar het 'platte' deel zit, heb je al een mooie beginwaarde.
(let op de dikte van je koppakking, en dat deze een beetje inklinkt na montage)
Ook opletten uiteraard dat de zuiger en kleppen elkaar niet innig gaan knuffelen...

Succes!
Bart
Blauw of Groen?

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: 85cc

Bericht door niek is ik »

heb nu mijn eerste 200 km met 85cc cilinder op ot70 kop er op zitten.
(set-up, ot 41.4 slag kruk, 85 cilinder, ot70 kop, 4 bak, semi koppeling, s65 nok(meest snelle hm nok, gemaakt voor 4 bak) kitakie zwaarde klepveertjes. nt c90 carbje. vervroegende cdi ontsteking.. tandwielverhouding 15-38, moet waarschijnlijk nog 1 a 2 tandjes groter voor)
praktisch een set-up als konthoofd.

mijn ervaringen zijn nog erg rustig aan, moet immers inrijden.

maar mijn ervaringen zijn precies tegenstrijdig aan die van konthoofd. Onderin kwa koppel/kracht valt het me tegen. Als ik vergelijk met een ntc90 blok (of top-end :wink: ) die hebben me een bult koppel/kracht onderin. Dit voelde meer aan als een rappe full 70cc.
Maar bovenin gaat ie als een malle, heb dan nog niet echt lekker kunnen doortrekken, moet inrijden en tandwielverhouding is niet perfect. bovendien knijpt de hm065k1 met super dunne uitlaat bocht hem. maar op 85 zit ie zo. Vooral wat hoger in toeren krijgt ie dus kracht. Het is rijden alsof je een full 70cc hebt ver-tweetakt, als je weet wat ik bedoel. Die krijgen hun vermogen ook pas erg hoog in toeren en onderin niks(en in dit geval, dus onderin niks EXTRA's ten opzichte van full70cc)

Dat tot dusver, als mijn mening de komende tijd nog veranderd laat ik het weten.(hij gaat weer een vakantie beproefd worden, waar ie te maken krijgt met veel km's, hoge toeren, stijle bergen en hoge temperaturen)

Ik zou dus zeggen, koop gewoon een 70cc cilindertje... zeker in combi met een 50 kop.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Plaats reactie