nee, dat zegt ie niet..Eric schreef:Dus die 2t zijn krapper geboord volgens jou? Nou, niet dus.
hij beweert alleen dat je met een alu cilinder setje in vergelijking tot gietijzeren cilinders een krappere boring kan aanhouden
nee, dat zegt ie niet..Eric schreef:Dus die 2t zijn krapper geboord volgens jou? Nou, niet dus.
Nou die Kreidler waar ik mee geraced heb had een zuigerspeling die veel lager lag dan de 0.06mm van de zuigers in de gietijzeren cilinders. Bij mijn Mahle Nicasil cilinders had ik gesmeede handgemaakte zuigers (á 750 gulden voor de cilinder en 150 gulden voor een zuiger, en dat was 18 jaar geleden) die een zuigerspeling van 0.02mm hadden. Twee keer opwarmen en daarna een kwartiertje rustig aan. Daarna gas er op! Nooit een vastloper gehad.Eric schreef:Dus die 2t zijn krapper geboord volgens jou? Nou, niet dus.
Pico schreef:Nou die Kreidler waar ik mee geraced heb had een zuigerspeling die veel lager lag dan de 0.06mm van de zuigers in de gietijzeren cilinders. Bij mijn Mahle Nicasil cilinders had ik gesmeede handgemaakte zuigers (á 750 gulden voor de cilinder en 150 gulden voor een zuiger, en dat was 18 jaar geleden) die een zuigerspeling van 0.02mm hadden. Twee keer opwarmen en daarna een kwartiertje rustig aan. Daarna gas er op! Nooit een vastloper gehad.Eric schreef:Dus die 2t zijn krapper geboord volgens jou? Nou, niet dus.
Krapper dan bij gietijzer? Dus wel!
Bij mijn RD350 heb ik ook gietijzeren bussen en rijd ik met 0.06mm. De Mahle Nicasil cilinder is met 0.06mm totaal versleten! Zo zit er dus een heel groot verschil in van wel materiaal de cilinderwand gemaakt is. 0.02mm in een gietijzeren bus is ondenkbaar, die gaat geheid vast.
waar het mij om ging is dat er wordt gezegd dat 0,02 mm speling met een gietijzeren bus geheid zorgt voor een vastloper. En da's dus niet waar.ciebie schreef:volgens mij worden hier appels met peren vergeleken...
Er zijn alu cilinders, ook 72cc met nicasilwand te koop. Gewoon een zuiger erbij voor 50 kop. Is allemaal imi, werkt prima en maak je over de speling niet druk.Pico schreef:Bij tweetakten zie je vaak een alu cilinder met een nicasil coating van de cilinderwand. De Honda viertaktcilinders die ik gezien heb hadden allemaal een gietijzeren bus in de alu cilinder of waren geheel van gietijzer. Alu cilinders met alu zuigers kun je met minder zuigerspeling rijden omdat de zuiger en de cilinder dabn dezelfde uitzettingscoefficient hebben. Gietijzer heeft een andere uitzettingscoefficient dan alu dus moet er hier met een grotere zuigerspeling worden gereden.