Hallo mede forumleden,
Ik ben sinds een paar maanden eigenaar van een Jingcheng Singa. Voor zover ik weet is hij helemaal standaard op de CDI na. Hij loopt 57km/u volgens mijn GPS. Het is een 12 volt uitvoering met 3 versnellingen semiautomaat.
Nu hoeft ie niet harder te lopen maar het duurt toch wel even voordat hij die top haalt. Ik zou wat meer power onderin en in het middengebied willen hebben. Ik denk aan een andere grotere cilinder maar heb in de viertakt scene nog geen ervaring (was tot heden meer van het tunen en rijden van zware tweetakten (375cc tweecilinder) en het rijden van zware viertakten (750 viercilinder)).
Nu wil ik jullie om advies vragen.
1 Moet het een 72cc of een 85/88cc cilinder worden? (wil wel met dezelfde kop blijven rijden) Mijn gevoel zegt de 85/88cc want "there is no substitute for qubic inches".
2 Is een andere carburateur aan te bevelen en zo ja hoe groot zou deze moeten zijn?
3 Gietijzeren cilinder of alu cilinder? (is toch met gietijzeren bus of heb ik het verkeerd?)
4 Zou een vervroegende ontsteking nog wat extra vermogen onderin en in het middengebied brengen?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Advies cilinder
-
- moppersmurf
- Berichten: 8903
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: Advies cilinder
1: 72cc is voldoende als je niet te hard wil rijden dit loop over het algemeen een 75km/h er zijn van die techneuten die met 50cc dat al halen
2: 16mm carburateutje is wel leuk om mee te beginnen standaard zal er iets van 10mm op zitten
3: maakt geen zak uit is bijna meer de looks met zo weinig cc
4: een vervroegende doet meer boven in toeren. deze 12v ontsteking kan je ook een beetje vervroegen door de pukkel die op het vliegwiel zit wat langer te maken met behulp van een las apparaat een stukje er aan lassen een paar mm is al voldoende dan een vervroegende cdi er op en dat zou ook al aardig door lopen op 50cc. mijn singa liep goed de teller uit op die manier en dat was met een cdi van een 2takt scooter
zo als ik jou verhaal lees zou ik ook voor een 70cc gaan dan heb je net even wat meer pit in het ding zitten en het loopt niet eens zo hard dat je je rijbewijs kwijt word als je het goed aan pakt
2: 16mm carburateutje is wel leuk om mee te beginnen standaard zal er iets van 10mm op zitten
3: maakt geen zak uit is bijna meer de looks met zo weinig cc
4: een vervroegende doet meer boven in toeren. deze 12v ontsteking kan je ook een beetje vervroegen door de pukkel die op het vliegwiel zit wat langer te maken met behulp van een las apparaat een stukje er aan lassen een paar mm is al voldoende dan een vervroegende cdi er op en dat zou ook al aardig door lopen op 50cc. mijn singa liep goed de teller uit op die manier en dat was met een cdi van een 2takt scooter
zo als ik jou verhaal lees zou ik ook voor een 70cc gaan dan heb je net even wat meer pit in het ding zitten en het loopt niet eens zo hard dat je je rijbewijs kwijt word als je het goed aan pakt
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
-
- moppersmurf
- Berichten: 8903
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: Advies cilinder
het is toch al gissen hoe hard zoon ding loop op zoon teller
nu doet die raare monkey maar 60 op de teller harder wil dat kreng op de een of andere manier niet
nu doet die raare monkey maar 60 op de teller harder wil dat kreng op de een of andere manier niet
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
Re: Advies cilinder
Mijn Singateller klopt vrij aardig als ik hem vergelijk met de GPS.
Zitten er nog andere restricties op de Singa dan de begrensde CDI? Heb bij Skyteam gelezen dat het spruitstuk begrensd is, hebben ze dat ook bij de Singa gedaan?
Zitten er nog andere restricties op de Singa dan de begrensde CDI? Heb bij Skyteam gelezen dat het spruitstuk begrensd is, hebben ze dat ook bij de Singa gedaan?
Re: Advies cilinder
Ik heb het spruitstuk nog niet los gehad, komt nog wel.
Heb vandaag alvast een achterbrug opgehaald die ook nog gemonteerd gaat worden
Staat een beetje vetter als de standaard brug.
Heb vandaag alvast een achterbrug opgehaald die ook nog gemonteerd gaat worden
Staat een beetje vetter als de standaard brug.
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4576
- Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
Re: Advies cilinder
85 cc op die originele kop raad ik je trouwens af, dan wordt de compressie een beetje aan de hoge kant.. 70cc met 50 kop is wel tof.
Ga heen en vereenvoudig u!
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 5195
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
- Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
- Locatie: Nijmegen
Re: Advies cilinder
juist, en als ik het zo hoor... gewoon je ori teurtje houden... dan is de top snelheid ook nog binnen de perken... maar heb je wel je iets meer koppel.
kwestie van sproeiertje en tandwielverhouding aanpassen.
Wil je je ontsteking laten vervroegen. de pukkel op je vliegwiel inderdaad bijde kanten op 1,5mm langer maken, dus in totaal 3mm langer. Dit in combinatie met een vervoegende unit geeft een vervroegende ontsteking.
kwestie van sproeiertje en tandwielverhouding aanpassen.
Wil je je ontsteking laten vervroegen. de pukkel op je vliegwiel inderdaad bijde kanten op 1,5mm langer maken, dus in totaal 3mm langer. Dit in combinatie met een vervoegende unit geeft een vervroegende ontsteking.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
Re: Advies cilinder
3. aluminium cilinder koelt dacht ik sneller af, maar slijt daar in tegen sneller dan een gietijzeren cilinder. dus gewoon voor gietijzer gaan dacht ik.
Beunen is de kunst van het improviseren
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16193
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Advies cilinder
De honda alu cilinders hebben gewoon een gietijzeren loopvlak(bus) hoorbroem schreef:3. aluminium cilinder koelt dacht ik sneller af, maar slijt daar in tegen sneller dan een gietijzeren cilinder. dus gewoon voor gietijzer gaan dacht ik.
Re: Advies cilinder
in dat geval heb ik niks gezegd, dan is dat bij 2 takt zo in dat geval maakt het dus weinig uit
Beunen is de kunst van het improviseren
Re: Advies cilinder
Bij tweetakten zie je vaak een alu cilinder met een nicasil coating van de cilinderwand. De Honda viertaktcilinders die ik gezien heb hadden allemaal een gietijzeren bus in de alu cilinder of waren geheel van gietijzer. Alu cilinders met alu zuigers kun je met minder zuigerspeling rijden omdat de zuiger en de cilinder dabn dezelfde uitzettingscoefficient hebben. Gietijzer heeft een andere uitzettingscoefficient dan alu dus moet er hier met een grotere zuigerspeling worden gereden.