Aantal vragen betreft SSje opvoeren
Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren
Als Christiaan nou eens nooit meer reageert. Op dit forum.
Vraag 1: Ter verduidelijking, Hondacilinders hebben een geperste stalen bus, als je te ver gaat met opboren boor je die hele bus weg en dat kan dus niet. Gewoon een 85cc-cilinder kopen, volgens mij komt het met de kwaliteit van zo'n cilinder niet zo nauw.
Vraag 3: Een oliekoeler met thermostaat is altijd goed. Anders zou ik eerst even kijken wat je blokje zonder koeler doet. Maar mijn ervaring is dat je het wel heel bont moet maken wil zo'n blokje echt te warm worden. Meestal komt een te warm blok dan ook door verkeerde afstelling. Mengsel te arm bijvoorbeeld, of ontstekingstijdstip verkeerd.
Verder snap ik niet waarom butthead een 70cc-blokje aanraadt als jij een 85cc-blok wil. Maargoed.
Vraag 1: Ter verduidelijking, Hondacilinders hebben een geperste stalen bus, als je te ver gaat met opboren boor je die hele bus weg en dat kan dus niet. Gewoon een 85cc-cilinder kopen, volgens mij komt het met de kwaliteit van zo'n cilinder niet zo nauw.
Vraag 3: Een oliekoeler met thermostaat is altijd goed. Anders zou ik eerst even kijken wat je blokje zonder koeler doet. Maar mijn ervaring is dat je het wel heel bont moet maken wil zo'n blokje echt te warm worden. Meestal komt een te warm blok dan ook door verkeerde afstelling. Mengsel te arm bijvoorbeeld, of ontstekingstijdstip verkeerd.
Verder snap ik niet waarom butthead een 70cc-blokje aanraadt als jij een 85cc-blok wil. Maargoed.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 505
- Lid geworden op: 27 apr 2009 21:57
- Bezit: een stoel
- Locatie: Heino, onder zwolle
Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren
als je dan een 85cc hebt dan kan je toch heel goed een 70 kopje gebruiken?
de mijne rijdt nog niet, maar ik denk dat een 22mm een goede start zou zijn voor je ss met.
de mijne rijdt nog niet, maar ik denk dat een 22mm een goede start zou zijn voor je ss met.
jeuj!
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4576
- Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren
85cc met 50 kop is wel een beetje veel van het goede eigenlijk ja..
Ga heen en vereenvoudig u!
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 29 okt 2010 14:06
- Locatie: Rijsbergen
Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren
Ja ik was ook al van plan om een 70 kop (OT?) te gebruiken als ik een 85cc neem.
Vind het wel raar dat er op Rovaza een 88cc cilinder staat, maar dat er dan niet bij vermeld word dat je carter daarvoor uitgeboord moet worden..
Mja, dan word het dus een 85cc, niet dat die 3cc veel uit maakt :p
@Jurrien: Ik was idd van plan om eerst te kijken hoe hij het uit houdt zonder koelertje door een thermostaat te monteren als oliepijlstok.
@Koen: Ik zat precies te denken aan een 22mm carburateur, weet iemand hoe groot de inlaatklep is van een OT 70 kopje?
En is het mogelijk om een, eigenlijk voor 2 takt bedoelde carburateur zoals een Keihin PE22 op een viertakt te monteren? Of moet je dan in de weer gaan met andere gasnaalden & stuff?
En is het erg not done om een nokkenas met glijlagers te monteren op een high powered blok? Want als ik een OT 70 kop neem dan moet ik een nokkenas met glijlagers hebben. Of maakt het niet veel uit of het kogelgelagerd of glijgelagerd is?
Kan me wel voorstellen dat als het een keer zonder olie loopt om de een of andere reden dat je dan met glijlagers een groter probleem heb dan met kogellagers :p
Vind het wel raar dat er op Rovaza een 88cc cilinder staat, maar dat er dan niet bij vermeld word dat je carter daarvoor uitgeboord moet worden..
Mja, dan word het dus een 85cc, niet dat die 3cc veel uit maakt :p
@Jurrien: Ik was idd van plan om eerst te kijken hoe hij het uit houdt zonder koelertje door een thermostaat te monteren als oliepijlstok.
@Koen: Ik zat precies te denken aan een 22mm carburateur, weet iemand hoe groot de inlaatklep is van een OT 70 kopje?
En is het mogelijk om een, eigenlijk voor 2 takt bedoelde carburateur zoals een Keihin PE22 op een viertakt te monteren? Of moet je dan in de weer gaan met andere gasnaalden & stuff?
En is het erg not done om een nokkenas met glijlagers te monteren op een high powered blok? Want als ik een OT 70 kop neem dan moet ik een nokkenas met glijlagers hebben. Of maakt het niet veel uit of het kogelgelagerd of glijgelagerd is?
Kan me wel voorstellen dat als het een keer zonder olie loopt om de een of andere reden dat je dan met glijlagers een groter probleem heb dan met kogellagers :p
-
- moppersmurf
- Berichten: 8898
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren
als je zorgt dat er voldoende olie in de kop komt zal het niet veel uit kwa glij lager of kogel lager.
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
-
- chaly addict
- Berichten: 18807
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren
Kleppen zijn in de meste gevallen net zo groot als van een SS, dacht ik. De kanalen zijn wat groter en er zit een squishrand in.Paul de Salmiakbal schreef:Ik zat precies te denken aan een 22mm carburateur, weet iemand hoe groot de inlaatklep is van een OT 70 kopje?
En is het mogelijk om een, eigenlijk voor 2 takt bedoelde carburateur zoals een Keihin PE22 op een viertakt te monteren? Of moet je dan in de weer gaan met andere gasnaalden & stuff?
Een 2T carb zal je inderdaad helemaal opnieuw moeten afstellen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 689
- Lid geworden op: 19 mar 2010 00:10
- Bezit: 2 verbrande SS`jes en een verbrand Ceetje
- Locatie: Zwolle en omgeving Utrecht
Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren
Sorry daar had ik overheen gelezen.nielspbr schreef:Wat dacht je dat een NT90 blok is?Christiaan schreef:of een 85cc blokje
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 29 okt 2010 14:06
- Locatie: Rijsbergen
Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren
Daar zal ik sowieso voor zorgen > 270% pomp monteren.butt head schreef:als je zorgt dat er voldoende olie in de kop komt zal het niet veel uit kwa glij lager of kogel lager.
Wat bedoel je precies met helemaal opnieuw afstellen? Dat je een carburateur af moet stellen als je iets aan je setup verandert of als je de carb op een ander blokje zet snap ik, maar wat moet je allemaal veranderen als je een 2t carb op een 4t zet?NIX schreef:Kleppen zijn in de meste gevallen net zo groot als van een SS, dacht ik. De kanalen zijn wat groter en er zit een squishrand in.Paul de Salmiakbal schreef:Ik zat precies te denken aan een 22mm carburateur, weet iemand hoe groot de inlaatklep is van een OT 70 kopje?
En is het mogelijk om een, eigenlijk voor 2 takt bedoelde carburateur zoals een Keihin PE22 op een viertakt te monteren? Of moet je dan in de weer gaan met andere gasnaalden & stuff?
Een 2T carb zal je inderdaad helemaal opnieuw moeten afstellen.
Want ik vind de Keihin PE22 wel een mooie. Een redelijke prijs, en dan heb je toch een echte Keihin onder je kont zitten :p
Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren
Volgens mij is die 88cc ook wel echt 88cc. Weet het niet zeker, maar bekijk de boring en bereken het, dan weet je het zeker.Paul de Salmiakbal schreef:Ja ik was ook al van plan om een 70 kop (OT?) te gebruiken als ik een 85cc neem.
Vind het wel raar dat er op Rovaza een 88cc cilinder staat, maar dat er dan niet bij vermeld word dat je carter daarvoor uitgeboord moet worden..
Mja, dan word het dus een 85cc, niet dat die 3cc veel uit maakt :p
Een c90-blok heeft 85cc maar heeft een lange slag, dus dat rijdt heel anders dan zo'n 88cc-cilinder op een 50-blokje.
Zoek even het verschil tussen een thermostaat en thermometer uit en lees dan mijn verhaal opnieuw.Paul de Salmiakbal schreef:@Jurrien: Ik was idd van plan om eerst te kijken hoe hij het uit houdt zonder koelertje door een thermostaat te monteren als oliepijlstok.
Je kopje moet sowieso niet zonder olie lopen. En als je geen rare dingen doen gebeurt dat ook niet. Het is onzin om voor een bepaald lagertype te kiezen omdat hij wel eens zonder olie zou kunnen lopen.Paul de Salmiakbal schreef:En is het erg not done om een nokkenas met glijlagers te monteren op een high powered blok? Want als ik een OT 70 kop neem dan moet ik een nokkenas met glijlagers hebben. Of maakt het niet veel uit of het kogelgelagerd of glijgelagerd is?
Kan me wel voorstellen dat als het een keer zonder olie loopt om de een of andere reden dat je dan met glijlagers een groter probleem heb dan met kogellagers :p
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4576
- Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren
Dat zo'n 88cc cilinder niet op je onderblok zou passen is mij ook nieuw trouwens, volgens mij heeft Jelle ook altijd met zo'n cilinder gereden, zonder aanpassingen..
Ga heen en vereenvoudig u!
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1843
- Lid geworden op: 28 jan 2007 17:17
- Locatie: Ooievaarsstad
Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren
het ligt helemaal aan je carters. 52 past heel vaak net niet en 51 vaak wel. je kan het helaas pas zien als je topend eraf is. het probleem is niet dat de ronde opening te klein is, vaak zit er daaronder net een verhoging die je weg moet veilen(als je geen freesmachine hebt), zodat je de cilinderrok helemaal in je carters kan schuiven. veilen is niet zo veel werk, maar daarna moet je alle rommel uit je onderblok halen. het beste is dan ook eerst het hele blok uit elkaar te halen. de carters leeg maken, dan de lagers afplakken zodat je die niet vol ijzervijlsel zitten en dan pas beginnen met veilen. met 51mm bespaar je jezelf meestal dit werk en qua performance maakt het niet veel uit. drp cilinders hebben niet zo'n dikke cilinderrok, dan kan nog wel eens net het verschil uitmaken. je kan natuurlijk ook net pech hebben met je carters, zodat je dit ook al bij 51mm moet doen...
ow en dan een andere oplossing. takegawa scut kitje. kan je tot iets meer dan 100cc gaan, want je cilinder heeft geen cilinderrok. wel iets duurder dan de andere oplossingen.
ik weet trouwens niet of dit al gezegd is, maar je moet voor 85cc eigenlijk wel een grotere oliepomp installeren. dat houd ook in dat je het gaatje voor de olietoevoer naar de kop moet vergroten. een 85cc c90 blok heeft standaard een 180% oliepomp.
ow en dan een andere oplossing. takegawa scut kitje. kan je tot iets meer dan 100cc gaan, want je cilinder heeft geen cilinderrok. wel iets duurder dan de andere oplossingen.
ik weet trouwens niet of dit al gezegd is, maar je moet voor 85cc eigenlijk wel een grotere oliepomp installeren. dat houd ook in dat je het gaatje voor de olietoevoer naar de kop moet vergroten. een 85cc c90 blok heeft standaard een 180% oliepomp.
TWD for life!
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4576
- Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren
En het gaatje moet dan eigenlijk 1.8mm worden, maar 1.5 is mooier vind ik.
Ga heen en vereenvoudig u!
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1843
- Lid geworden op: 28 jan 2007 17:17
- Locatie: Ooievaarsstad
Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren
is ook een iets makkelijker boortje om aan te komen
TWD for life!
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4576
- Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren
Is hier geen probleem, vanaf 1mm gaat dat steeds met een tiende omhoog
Ga heen en vereenvoudig u!
-
- chaly addict
- Berichten: 18807
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Aantal vragen betreft SSje opvoeren
Je moet dan aanpassen: de stationair sproeier, de afschuining van de gasschuif, de conischiteite van de naald bepalen en de hoofdsproeier. Er komt dus wat meer bij kijken dan luchtsproeier, gasnaald een groefje hoger of lager en hoofdsproeier bepalen. Elke Keihing die ooit op een 4T zat is eigenlijk wel bruikbaar voor onze blokjes. Soms moet je een kleinere stationair sproeier monteren. Ik heb al een paar keer een 38 voor een 35 moeten vervangen bij carbs die van een 125 oid kwamen omdat de motor vanaf stationair wat schokkerig oppakte bij warme motor. verder krijge je met wat proberen met naald en hoofdsproeier je SS blokje wel aardig lopend.Paul de Salmiakbal schreef:Daar zal ik sowieso voor zorgen > 270% pomp monteren.butt head schreef:als je zorgt dat er voldoende olie in de kop komt zal het niet veel uit kwa glij lager of kogel lager.
Wat bedoel je precies met helemaal opnieuw afstellen? Dat je een carburateur af moet stellen als je iets aan je setup verandert of als je de carb op een ander blokje zet snap ik, maar wat moet je allemaal veranderen als je een 2t carb op een 4t zet?NIX schreef:Kleppen zijn in de meste gevallen net zo groot als van een SS, dacht ik. De kanalen zijn wat groter en er zit een squishrand in.Paul de Salmiakbal schreef:Ik zat precies te denken aan een 22mm carburateur, weet iemand hoe groot de inlaatklep is van een OT 70 kopje?
En is het mogelijk om een, eigenlijk voor 2 takt bedoelde carburateur zoals een Keihin PE22 op een viertakt te monteren? Of moet je dan in de weer gaan met andere gasnaalden & stuff?
Een 2T carb zal je inderdaad helemaal opnieuw moeten afstellen.
Want ik vind de Keihin PE22 wel een mooie. Een redelijke prijs, en dan heb je toch een echte Keihin onder je kont zitten :p
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.