ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten
-
- slagschroevendraaier elite
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
- Bezit: Honda Chaly, GB500
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten
Jurrien, ik heb een beetje het idee dat je me niet begrijpt terwijl we hetzelfde bedoelen.
Het toerental waarop je het hoogste vermogen hebt is het toerental waarop je topsnelheid haalt. Als je te licht vertand (zoals jij als voorbeeld stelt) kun je inderdaad meer toeren gaan maken, maar dat komt omdat je geen topsnelheid kunt halen. Als jouw motor 3 kW levert, kun je een hoogste snelheid behalen waarop de voertuigweerstanden 3 kW bedragen.
Als jouw motor op 6000 toeren 3 kW levert en dit bijvoorbeeld gelijkstaat aan de voertuigweerstanden op een snelheid van 60 km/u kun je NOOIT harder gaan dan die snelheid van 60 km/u omdat jouw blok in zijn 3e versnelling wel 10.000 toeren haalt. Als je te zwaar vertand heeft jouw blok namelijk te weinig vermogen over om te accelereren (dit is terug te rekenen naar resterende aandrijfkracht of aandrijfkoppel) die overblijven als je de voertuigweerstanden van je motorvermogen aftrekt.
Het toerental waarop je het hoogste vermogen hebt is het toerental waarop je topsnelheid haalt. Als je te licht vertand (zoals jij als voorbeeld stelt) kun je inderdaad meer toeren gaan maken, maar dat komt omdat je geen topsnelheid kunt halen. Als jouw motor 3 kW levert, kun je een hoogste snelheid behalen waarop de voertuigweerstanden 3 kW bedragen.
Als jouw motor op 6000 toeren 3 kW levert en dit bijvoorbeeld gelijkstaat aan de voertuigweerstanden op een snelheid van 60 km/u kun je NOOIT harder gaan dan die snelheid van 60 km/u omdat jouw blok in zijn 3e versnelling wel 10.000 toeren haalt. Als je te zwaar vertand heeft jouw blok namelijk te weinig vermogen over om te accelereren (dit is terug te rekenen naar resterende aandrijfkracht of aandrijfkoppel) die overblijven als je de voertuigweerstanden van je motorvermogen aftrekt.
Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten
Nou, ik snap jou inderdaad niet.
Het toerental waarop je het meeste vermogen uit de motor krijgt is geheel afhankelijk van de motor en heeft niets van doen met de topsnelheid. Dit ligt gewoon vast in een getal en is bijvoorbeeld 5000 t/min. Dan zegt men: "deze motor produceert het meeste vermogen bij 5000 t/min."
Of het voertuig dan op topsnelheid rijdt, bergaf rijdt, bultop rijdt, met de koppeling half ingetrapt rijdt, er 3 versnellingsbakken achter zitten.. Maakt allemaal niet uit; voor deze verbrandingsmotor geldt dat hij z'n meeste vermogen levert bij 5000 toeren.
Jouw uitspraak "Het toerental waarop je het hoogste vermogen hebt is het toerental waarop je topsnelheid haalt." klopt dus per definitie niet.
Het toerental waarop je het meeste vermogen uit de motor krijgt is geheel afhankelijk van de motor en heeft niets van doen met de topsnelheid. Dit ligt gewoon vast in een getal en is bijvoorbeeld 5000 t/min. Dan zegt men: "deze motor produceert het meeste vermogen bij 5000 t/min."
Of het voertuig dan op topsnelheid rijdt, bergaf rijdt, bultop rijdt, met de koppeling half ingetrapt rijdt, er 3 versnellingsbakken achter zitten.. Maakt allemaal niet uit; voor deze verbrandingsmotor geldt dat hij z'n meeste vermogen levert bij 5000 toeren.
Jouw uitspraak "Het toerental waarop je het hoogste vermogen hebt is het toerental waarop je topsnelheid haalt." klopt dus per definitie niet.
-
- chaly addict
- Berichten: 18833
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten
Hij bedoelt met topsnelheid hoogst haalbare snelheid.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2430
- Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
- Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
- Locatie: Soest
Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten
Zeg, is dat ding nou nog niet gekeurd!
-
- slagschroevendraaier elite
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
- Bezit: Honda Chaly, GB500
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten
Oké haha Daarmee bedoel ik dat topsnelheid alleen te behalen valt op het toerental waarop de motor het hoogste vermogen levert. Niet 500 toeren ervoor en niet 500 toeren erna. Gewoon de piek op de vermogenskromme dus. MITS!!!!!!!! De juiste vertanding is gebruikt. Als de vertanding te licht is haal je bij normale omstandigheden de topsnelheid niet, maar hou je wel een veiligheidsmarge voor heuveltjes en wind tegen. En bij een te zware vertanding haal je je topsnelheid alleen met windje mee, heuveltje af etc.
Plat op je tank liggen maakt hierbij niet uit, mits je je weerstandscoëfficiënt en/of frontaal oppervlak er in meeneemt.
Plat op je tank liggen maakt hierbij niet uit, mits je je weerstandscoëfficiënt en/of frontaal oppervlak er in meeneemt.
-
- chaly addict
- Berichten: 18833
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten
Ja, blijf die hippie even lekker over de zeik helpen!
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten
Nee kijk, nu begrijpen we elkaar.
Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten
discussieboks, tik em aan
-
- slagschroevendraaier elite
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
- Bezit: Honda Chaly, GB500
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten
**boks**
Maar ontopic, 50cc opvoeren is zo 2002!
Maar ontopic, 50cc opvoeren is zo 2002!
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16198
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten
Ha, gisteren langs een smileypaal gebromd, 61 origineel op 8".
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 29 okt 2010 21:36
- Bezit: Honda Novio '76
- Locatie: Voorburg
Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten
Dag mede 4takters,
Op een of andere manier deed het forum het bij mij niet voor een tijd... beetje gek kreeg alleen hoi hoi in de linker bovenhoek te zien
Maar hoe het staat met de ss50: heb hem een tijdje geleden gekeurd gewoon gelukt met 18mm cab en snelle nok, wel zat het vliegwiel niet vast.
Ik heb nu zo'n 200 kilometer gereden en hij begint steeds lekkerder te lopen.
Heb ook steeds minder het probleem dat hij geen fut heeft in zijn 4, nog niet optimaal maar kan er denk ik wel even mee leven. Zit nu ook een betere sproeier in, en beter afgesteld enzovoort... Dat hele kortere 4e versnelling snap ik niet echt en heb denk ik ook niet zin om me al in te verdiepen, misschien over een jaartje 4-takt ervaring erbij.. sorry. Wel bedankt voor het meedenken . Overigens ik ga denk ik over zo'n 500 kilometer mijn standaard nok er in leggen kijken hoe mij dat bevalt .
Lijk wel echt de enige in den haag met zo'n ding! echt gaaf.
Gegroet,
Koen
Op een of andere manier deed het forum het bij mij niet voor een tijd... beetje gek kreeg alleen hoi hoi in de linker bovenhoek te zien
Maar hoe het staat met de ss50: heb hem een tijdje geleden gekeurd gewoon gelukt met 18mm cab en snelle nok, wel zat het vliegwiel niet vast.
Ik heb nu zo'n 200 kilometer gereden en hij begint steeds lekkerder te lopen.
Heb ook steeds minder het probleem dat hij geen fut heeft in zijn 4, nog niet optimaal maar kan er denk ik wel even mee leven. Zit nu ook een betere sproeier in, en beter afgesteld enzovoort... Dat hele kortere 4e versnelling snap ik niet echt en heb denk ik ook niet zin om me al in te verdiepen, misschien over een jaartje 4-takt ervaring erbij.. sorry. Wel bedankt voor het meedenken . Overigens ik ga denk ik over zo'n 500 kilometer mijn standaard nok er in leggen kijken hoe mij dat bevalt .
Lijk wel echt de enige in den haag met zo'n ding! echt gaaf.
Gegroet,
Koen
Petronella Kroest
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16198
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten
Die korte 4 is om te voorkomen dat je blok "dood" valt bij het schakelen van 3 naar 4. (en dan niet meer op toeren komt)
-
- slagschroevendraaier elite
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
- Bezit: Honda Chaly, GB500
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten
Dat doodvallen in zijn 4e versnelling wordt gewoon veroorzaakt doordat mensen denken dat je 100 kunt gaan met 50cc, snel nokje en grote carb. Neem genoegen met 75, dan rijdt hij dat tenminste ook met tegenwind.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 22 sep 2010 17:57
- Bezit: O.a CD50 (70cc) caferacertje,CD175A en meerdere Japanse puzzels
- Locatie: TT town
Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten
Neem anders een 7 50cctje.....