ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door nielspbr »

Helaas worden de krachten op je baktandwielen door de 15/70 overbrenging groter.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5862
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door Jurrien »

CB-viguur schreef:
Edo schreef:
Jurrien schreef:Jups, dat heb je dan wel. Nouja, je hebt meer of minder Nm op je ingaande bakas. Dit naarmate je primaire tandwielverhouding lichter (meer Nm) of zwaarder (minder Nm) wordt. Maar met een lichtere overbrenging heb je dan wel meer Nm, maar minder toeren, dus het vermogen blijft exact hetzelfde.

Maar dit is precies hetzelfde als het veranderen van de tandwielverhouding in de aandrijflijn... Dus uiteindelijk schiet je er niks mee op, kun je net zo goed je tandwielverhouding aanpassen.
Inderdaad, grofweg is je vermogen gelijk aan je koppel vermenigvuldigd met het toerental. Misschien bedoelt hij met "closer" dat de spreiding van de ratio's van alle versnellingen wat dichter naar elkaar komen. Met primaire overbrenging doelde hij misschien op de overbrenging in de bak (en dan secundair naar het achterwiel).

ik heb in het verleden een denkfoutje gemaakt :oops:

als de de overbrenging van de kruk naar de bak veranderd, van (ori 16:69) 2plaats waar ik mee reed 17:67 naar C110 15:70 gaat de bak minder toeren draaien en krijg je het gevoel van een "closere bak", maar je snelheid gaat ook omlaag. Je haalt gewoon sneller je top.
Dit ga je opvangen door andere kettingwielen, waardoor de bak gewoon even close blijft voor het gevoel en de totale overbrenging even groot.
Maar de bak gaat wel een lager toerental draaien, waardoor deze theoretisch makkelijker gaat schakelen, maarja, een honda bak is al simpel te bedienen.

(engelse bakken gaven vroeger problemen achter könig blokken door de hoge toeren)

overigens heb ik de koppeling er nu op zitten:
http://hondaclassicracing.blogspot.com/ ... ngine.html
Waarom zou een bak beter schakelen als deze minder toeren draait? Volgens mij schakelt een bakje juist prettiger als alles snel rondslingert.

Maar bovenal denk ik dat het verschil tussen 16:69 en 17:67 en 15:70 zo minimaal is dat je er helemaal niks van gaat merken. :D
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

cd50-h
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:46
Bezit: zero
Locatie: Arnhem

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door cd50-h »

Om te bginnen; zorg dat je een "fris" blok hebt. een half versleten blok opvoeren heeftw einig zin.
Ik monteerde altijd een 4 bak, 13 tands vtw, mitsu vvv, 16mm BD50A carb, 051 zuiger en als het kan een 035 nokkenas. 041 gaat ook, maar je hebt daar ook verschillende types in gehad is mijn ervaring.
19mm vind ik te groot voor een 50cc-4 bak.
Ze liepen ze allemaal wel aardig richting de 80km/h met een vrij brede powerband.
nadeel van de snelle 051 nokkenassen is dat je onderin niks meer aan vermogen hebt en bovenin je krukas kraakte in de carters.
Maar ik dek dat 70cc meer zoden aan de dijk zet.
Come ride with us

Koenovitss
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 okt 2010 21:36
Bezit: Honda Novio '76
Locatie: Voorburg

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door Koenovitss »

Met een vers blok bedoel je gewoon nieuwe cilinder en zuiger neem ik aan?
Want dat zit er op.
Er staat trwns in mijn cab een 18 gedrukt in het klepje, is dat het aantal mm?
041 nokkenas zit er standaard in toch?
want ik heb hier een nokkenas liggen met een 41 in gestampt en dat is de standaard.
Ik zal ook wel even kijken of ik een 051 of een 035 heb. Wat is het verschil daartussen?
alvast bedankt :mrgreen:
Petronella Kroest

Christiaan
4T-MSB addict
Berichten: 689
Lid geworden op: 19 mar 2010 00:10
Bezit: 2 verbrande SS`jes en een verbrand Ceetje
Locatie: Zwolle en omgeving Utrecht

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door Christiaan »

die 18 is inderdaad de maat van de carb.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door niek is ik »

voor de zoveelste keer, nee niet waar!
Shit, Christiaan! lul nou toch niet zo stom!

41 nok is standaard.

051 nok is 5 bak ss, die wil je niet in een 4bak ss...

035 is s65, wil je enkel de ''echte versie'' van, dus niet de gene die je vandaag de dag als zijnde s65 kunt bestellen.
Te herkennen aan een ring er in gedraait aan de olie doorvoer zijde.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door butt head »

niek is ik schreef:voor de zoveelste keer, nee niet waar!
Shit, Christiaan! lul nou toch niet zo stom!

41 nok is standaard.

051 nok is 5 bak ss, die wil je niet in een 4bak ss...(die is te herkennen aan 4 streepjes en de smeer gatjes zitten niet in lijn met elkaar)

035 is s65, wil je enkel de ''echte versie'' van, dus niet de gene die je vandaag de dag als zijnde s65 kunt bestellen.
Te herkennen aan een ring er in gedraait aan de olie doorvoer zijde.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door niek is ik »

butt head schreef:
niek is ik schreef:voor de zoveelste keer, nee niet waar!
Shit, Christiaan! lul nou toch niet zo stom!

41 nok is standaard.

051 nok is 5 bak ss, die wil je niet in een 4bak ss...(die is te herkennen aan 4 streepjes en de smeer gatjes zitten niet in lijn met elkaar)

035 is s65, wil je enkel de ''echte versie'' van, dus niet de gene die je vandaag de dag als zijnde s65 kunt bestellen.
Te herkennen aan een ring er in gedraait aan de olie doorvoer zijde.

ook niet waar?
snelle c70 heeft dit ook.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

koen 50
4T-MSB addict
Berichten: 505
Lid geworden op: 27 apr 2009 21:57
Bezit: een stoel
Locatie: Heino, onder zwolle

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door koen 50 »

niek is ik schreef:
butt head schreef:
niek is ik schreef:voor de zoveelste keer, nee niet waar!
Shit, Christiaan! lul nou toch niet zo stom!

41 nok is standaard.

051 nok is 5 bak ss, die wil je niet in een 4bak ss...(die is te herkennen aan 4 streepjes en de smeer gatjes zitten niet in lijn met elkaar)

035 is s65, wil je enkel de ''echte versie'' van, dus niet de gene die je vandaag de dag als zijnde s65 kunt bestellen.
Te herkennen aan een ring er in gedraait aan de olie doorvoer zijde.

ook niet waar?
snelle c70 heeft dit ook.
bij de c70 zijn die streepjes toch schuin, bij de 41 nok staan ze recht naar het midden.
jeuj!

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door niek is ik »

aan streepjes is niks te herkennen, dat zijn puur sporen van de productie.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

luuk006
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 199
Lid geworden op: 11 jan 2009 01:04
Locatie: Hof van Twente

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door luuk006 »

ik zou met 50cc voor een vvv en een mooi 16 of 19 mm carbje gaan. Ik haal met vvv en 16mm standaard 70 op de teller. zal 19mm wel rond de 80 liggen.

Christiaan
4T-MSB addict
Berichten: 689
Lid geworden op: 19 mar 2010 00:10
Bezit: 2 verbrande SS`jes en een verbrand Ceetje
Locatie: Zwolle en omgeving Utrecht

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door Christiaan »

[quote="niek is ik"]voor de zoveelste keer, nee niet waar!
Shit, Christiaan! lul nou toch niet zo stom!
quote]

Bij alle carbs die ik heb is de maat van de carb gelijk aan het getal dat er op het klepje in de carb staat.
Ik zei helemaal niks over nokkenassen :?

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door NIX »

Dat klepje zegt ook niets. Als het overeenkomt is toeval. Doorlaat meet je op het smalste punt in de hoogte.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Christiaan
4T-MSB addict
Berichten: 689
Lid geworden op: 19 mar 2010 00:10
Bezit: 2 verbrande SS`jes en een verbrand Ceetje
Locatie: Zwolle en omgeving Utrecht

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door Christiaan »

NIX schreef:Dat klepje zegt ook niets. Als het overeenkomt is toeval. Doorlaat meet je op het smalste punt in de hoogte.
Ok dankjewel, dan weet ik dat ook weer.
Ik probeerde ook alleen maar te helpen hoor :?

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: ss50 met 50cc optimaal opvoeren zonder aan cc te zitten

Bericht door NIX »

Niet om rot te doen, maar beter antwoordt je als je zaken zeker weet. Als dat niet het geval is, kun je beter vragen of het klopt wat je je afvraagt of denkt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie