Dax op motorplaat.

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door Edo »

Overigens zal er wel een vaste verhouding zijn tussen statische wrijvingsweerstand en dynamische rolweerstand. Dus een simpel proefje met een 12-incher van 80 kilo en een 17-incher van 80 kilo op zijwieltjes. Beide remmen blokkeren. Trekken totdat de banden grip verliezen. En kijken op hoeveel newton het gebeurde.

Beide fietsen van 80 kilo gaan denk op dezelfde kracht schuiven. Alleen zou de gewichtsverdeling nog een rol kunnen spelen en de hoogte waarop je de trek-kabel monteert aan de 12/17-incher.

Voelt iemand zich geroepen?

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5862
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door Jurrien »

Edo schreef:0,035 is de rolweerstand van een autoband in ongunstige omstandigheden. Een brommerband heeft minder rolweerstand, maar wel 2 stuks, dus kom je alsnog ongeveer op zoiets uit. Overigens leg je het precies goed uit.
Ohja.. Twee stuks. Klopt :D
Edo schreef:Trouwens... Als ik de theorie er op nalees is de diameter van een wiel niet eens bepalend voor het wrijvingsvermogen... In de praktijk zal het wel zo zijn dat een klein wiel/band meer vervorming optreedt waardoor de coëfficient hoger komt te liggen. Maar in theorie is alleen de kracht loodrecht IN het asfalt (zwaartekracht van bromfiets + opzittende) en de wrijvingscoëfficient belangrijk.
Jawel, ook in theorie is de diameter van het wiel bepalend.. Die zit namelijk vastgelegd in de rolweerstandscoëfficiënt. Die coëfficiënt is een verzamelgetal waar allerlei factoren inzitten en kan eigenlijk alleen proefondervindelijk bepaald worden. Bij een kleiner wiel draaien bijvoorbeeld de lagers ook sneller, kost ook meer energie, wat uitkomt op een hogere rolweerstandscoëfficiënt. Zo zal ook vorm vd band en materiaal en weetwatnognietmeer belangrijk zijn.
Edo schreef:Overigens zal er wel een vaste verhouding zijn tussen statische wrijvingsweerstand en dynamische rolweerstand. Dus een simpel proefje met een 12-incher van 80 kilo en een 17-incher van 80 kilo op zijwieltjes. Beide remmen blokkeren. Trekken totdat de banden grip verliezen. En kijken op hoeveel newton het gebeurde.

Beide fietsen van 80 kilo gaan denk op dezelfde kracht schuiven. Alleen zou de gewichtsverdeling nog een rol kunnen spelen en de hoogte waarop je de trek-kabel monteert aan de 12/17-incher.

Voelt iemand zich geroepen?
Nou, dit lijkt mij niet. De statische wrijvingsweerstand is alleen materiaal- en drukafhankelijk. Voor de rolweerstand zijn veel meer factoren belangrijk. Praktijkvoorbeeld: stel je hebt een fietswiel en een skateboardwieltje van exact hetzelfe materiaal. (Ok, in de praktijk altijd een ander materiaal, maar stel). De wrijvingsweerstand zal daarom precies hetzelfde zijn maar het fietswiel gaat toch wat prettiger rollen..

Hoogte van trekkabelmontage bij zo'n proef maakt overigens ook helemaal niks uit.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door Edo »

Jurrien schreef:
Edo schreef:0,035 is de rolweerstand van een autoband in ongunstige omstandigheden. Een brommerband heeft minder rolweerstand, maar wel 2 stuks, dus kom je alsnog ongeveer op zoiets uit. Overigens leg je het precies goed uit.
Ohja.. Twee stuks. Klopt :D
Edo schreef:Trouwens... Als ik de theorie er op nalees is de diameter van een wiel niet eens bepalend voor het wrijvingsvermogen... In de praktijk zal het wel zo zijn dat een klein wiel/band meer vervorming optreedt waardoor de coëfficient hoger komt te liggen. Maar in theorie is alleen de kracht loodrecht IN het asfalt (zwaartekracht van bromfiets + opzittende) en de wrijvingscoëfficient belangrijk.
Jawel, ook in theorie is de diameter van het wiel bepalend.. Die zit namelijk vastgelegd in de rolweerstandscoëfficiënt. Die coëfficiënt is een verzamelgetal waar allerlei factoren inzitten en kan eigenlijk alleen proefondervindelijk bepaald worden. Bij een kleiner wiel draaien bijvoorbeeld de lagers ook sneller, kost ook meer energie, wat uitkomt op een hogere rolweerstandscoëfficiënt. Zo zal ook vorm vd band en materiaal en weetwatnognietmeer belangrijk zijn.
Edo schreef:Overigens zal er wel een vaste verhouding zijn tussen statische wrijvingsweerstand en dynamische rolweerstand. Dus een simpel proefje met een 12-incher van 80 kilo en een 17-incher van 80 kilo op zijwieltjes. Beide remmen blokkeren. Trekken totdat de banden grip verliezen. En kijken op hoeveel newton het gebeurde.

Beide fietsen van 80 kilo gaan denk op dezelfde kracht schuiven. Alleen zou de gewichtsverdeling nog een rol kunnen spelen en de hoogte waarop je de trek-kabel monteert aan de 12/17-incher.

Voelt iemand zich geroepen?
Nou, dit lijkt mij niet. De statische wrijvingsweerstand is alleen materiaal- en drukafhankelijk. Voor de rolweerstand zijn veel meer factoren belangrijk. Praktijkvoorbeeld: stel je hebt een fietswiel en een skateboardwieltje van exact hetzelfe materiaal. (Ok, in de praktijk altijd een ander materiaal, maar stel). De wrijvingsweerstand zal daarom precies hetzelfde zijn maar het fietswiel gaat toch wat prettiger rollen..

Hoogte van trekkabelmontage bij zo'n proef maakt overigens ook helemaal niks uit.
Ik doelde niet op rollen, maar op de trekkracht waarop het wiel gaat slippen (geblokkeerde wielen). Maar wat de diameter van het wiel betreft heb je wel gelijk inderdaad.

Hier staat best goede informatie trouwens: http://www.startbit.nl/basis/theorie/rolweerstand.html

bramdax
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 104
Lid geworden op: 28 jan 2007 19:31
Bezit: redelijk goede gezondheid, al 't andere is te koop zoals brommers en autoos
Locatie: drachten

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door bramdax »

http://www.bayern-biker.de/deutsch/home.html. Kijk hier eens onder "info" en dan bij leistung/speed. Uit ervaring weet ik dat dit aardig klopt, geen stroomlijn, kuip en niet gestrekt achter het stuur liggen. Dus de stroomlijn van een fietsenhok aanhouden.

Viperdax
4T-MSB regular
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:09
Locatie: zwolle

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door Viperdax »

dat lijstje van die duitser is wel behoorlijk waarheids getrouw, als je in je achterhoofd dat de luchweerstand ongeveer kwadratisch toeneemt.

om terug te komen op de vraag van topic starter, denk dat het veel werk word om een innova blok onder een dax te krijgen!!
wel kan je vrij makkelijk meer cc's krijgen voor die blokjes, dat zal je ook een stuk schelen.
12 inch velgjes van de ape gebruiken :wink:
Afbeelding

Afbeelding

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door Kippenverver »

Die vind ik niet mooi.
Ga heen en vereenvoudig u!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door nielspbr »

takegawa velgjes (duur) of die nieuwe (chinese) tubeless velgen die eruit zien als takegawa velghelften.
edit: http://viertakt.messageboard.nl/forum/v ... 43&t=19469

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door Edo »

bramdax schreef:http://www.bayern-biker.de/deutsch/home.html. Kijk hier eens onder "info" en dan bij leistung/speed. Uit ervaring weet ik dat dit aardig klopt, geen stroomlijn, kuip en niet gestrekt achter het stuur liggen. Dus de stroomlijn van een fietsenhok aanhouden.
Bekrachtigd dus de bewering die ik in één van mijn eerste replies in dit topic deed. De luchtweerstand is de reden waarom een voertuig zo ontiegelijk veel vermogen moet leveren om alleen al op één snelheid te kunnen blijven rijden.

Dan kun je kleine/grote wielen er nog bij betrekken, evenals lagers, luchtkwaliteit, mechanische weerstanden, inlaattemperatuur, etc.

Conclusie: koop geen 12 of 17 incher als je zoals jij mooi zei: "als een fietsenhok op je brommer wil zitten" en toch 140km/h wil gaan.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door butt head »

joost. 150 bami is wat jij zoekt.

top van 120 heb ik naast de motor van mijn pa geboekt zonder problemen. hij maakt dan wel zo veel toeren dat je denk zometeen heb ik een 60mm zuiger tussen mijn benen hangen.

100km/h is prima te boeken met zoon geval. hij maakt dan niet idioot veel toeren.

als je het uit wil probeeren hoe zo iets rijd ik neem warschijnelijk mee naar de sinterkut rit.

en wat mijn baas er over zij was. jammer dat ik geen foto toestel bij de hand had om een foto van die grijns om mijn kop te maken :mrgreen:

mijn blok leeft onder tussen een 4000 km gemaakt tikt al van af de eerste dag. maar wat wil je voor 425euro ex postzegel.
en als hij kapot gaat ga ik weer zoon nieuw blokje kopen. zo veel gein dat ik al met dat ding heb gehad.

het licht ook nog wel redelijk op de weg met origineele veren en spul(wel goedkoope stugge veren achter)

dus mijn mening is gewoon doen je krijgt er geen spijt van.

meschien als je 50km van huis staat en het blok pang zecht maar dat bij zaak
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door Edo »

butt head schreef:joost. 150 bami is wat jij zoekt.

top van 120 heb ik naast de motor van mijn pa geboekt zonder problemen. hij maakt dan wel zo veel toeren dat je denk zometeen heb ik een 60mm zuiger tussen mijn benen hangen.

100km/h is prima te boeken met zoon geval. hij maakt dan niet idioot veel toeren.

als je het uit wil probeeren hoe zo iets rijd ik neem warschijnelijk mee naar de sinterkut rit.

en wat mijn baas er over zij was. jammer dat ik geen foto toestel bij de hand had om een foto van die grijns om mijn kop te maken :mrgreen:

mijn blok leeft onder tussen een 4000 km gemaakt tikt al van af de eerste dag. maar wat wil je voor 425euro ex postzegel.
en als hij kapot gaat ga ik weer zoon nieuw blokje kopen. zo veel gein dat ik al met dat ding heb gehad.

het licht ook nog wel redelijk op de weg met origineele veren en spul(wel goedkoope stugge veren achter)

dus mijn mening is gewoon doen je krijgt er geen spijt van.

meschien als je 50km van huis staat en het blok pang zecht maar dat bij zaak
Interpunctie :$

Spellingscheck :$

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door butt head »

Edo schreef:
butt head schreef:joost. 150 bami is wat jij zoekt.

top van 120 heb ik naast de motor van mijn pa geboekt zonder problemen. hij maakt dan wel zo veel toeren dat je denk zometeen heb ik een 60mm zuiger tussen mijn benen hangen.

100km/h is prima te boeken met zoon geval. hij maakt dan niet idioot veel toeren.

als je het uit wil probeeren hoe zo iets rijd ik neem warschijnelijk mee naar de sinterkut rit.

en wat mijn baas er over zij was. jammer dat ik geen foto toestel bij de hand had om een foto van die grijns om mijn kop te maken :mrgreen:

mijn blok leeft onder tussen een 4000 km gemaakt tikt al van af de eerste dag. maar wat wil je voor 425euro ex postzegel.
en als hij kapot gaat ga ik weer zoon nieuw blokje kopen. zo veel gein dat ik al met dat ding heb gehad.

het licht ook nog wel redelijk op de weg met origineele veren en spul(wel goedkoope stugge veren achter)

dus mijn mening is gewoon doen je krijgt er geen spijt van.

meschien als je 50km van huis staat en het blok pang zecht maar dat bij zaak
Interpunctie :$

Spellingscheck :$
zeurpiet :|
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door Kippenverver »

Ik snap je punt, Thijs.

Ik heb alleen net besloten dat ik waarschijnlijk toch maar m'n ss ga motorkeuren, is makkelijker met carburateur keuzes, handkoppeling heeft hij al, en 17'' is toch iets fijner hard gaan.
Ga heen en vereenvoudig u!

roow
4T-MSB zombie
Berichten: 2384
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Locatie: bennekom

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door roow »

Goede keuze, ik ben trots op je!

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door Kippenverver »

Dat word nog weer een project op zich trouwens, de wielen moeten vernieuwd worden, er moet een ander blok onder dan, en ik wil eens kijken of ik een remklauw bevestiging kan lassen op de onderpoot, maar dat word vervolgd :mrgreen:

Kan dus wat mij betreft een slotje op..
Ga heen en vereenvoudig u!

Plaats reactie