Dax op motorplaat.
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4576
- Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
Re: Dax op motorplaat.
Bami 150 is niet echt een toerblok, toch?
Ik wil eigenlijk gewoon een goede 100 kunnen rijden met wind mee, en als er een storm opsteekt waar ik tegenin moet, toch zeker niet onder de 85 komen.
Ik wil eigenlijk gewoon een goede 100 kunnen rijden met wind mee, en als er een storm opsteekt waar ik tegenin moet, toch zeker niet onder de 85 komen.
Ga heen en vereenvoudig u!
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16162
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Dax op motorplaat.
Met een stalen monkeyframe is er nog wat te fabrieken maar ik denk niet dat je dat met een dax gaat lukken.Kippenverver schreef:Het hangt natuurlijk een beetje van de prijs af, maar ik ben zelf niet zo'n snelheids duivel, dus ik wil geen ultra zenuwachtig blok dat boven de 4000 toeren moet blijven.. Ik zal eens vragen of Coos een visie heeft over zo'n Innova blok pas maken
Misschien heeft Chris dat 256blokje nog wel
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 5195
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
- Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
- Locatie: Nijmegen
Re: Dax op motorplaat.
denk alleen wel, wil je de 100 halen.... met welk blok dan ook dan maak je gewoon flink toeren.
Vraag anders monkeysadness eens naar zo'n blok als hij heeft, heb inmiddels diverse mensen met zo'n soort blok gesproken en allemaal positief. Behalve Thijs, maar ook die was wel tevreden over de prestatie's..
Vraag anders monkeysadness eens naar zo'n blok als hij heeft, heb inmiddels diverse mensen met zo'n soort blok gesproken en allemaal positief. Behalve Thijs, maar ook die was wel tevreden over de prestatie's..
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 28 jan 2007 19:31
- Bezit: redelijk goede gezondheid, al 't andere is te koop zoals brommers en autoos
- Locatie: drachten
Re: Dax op motorplaat.
je wilt rond de 100 met tegenwind rijden? Met 10 of 12"? Je moet in ieder geval 9000 toeren halen en dit constant, over de vereiste kw's zwijg ik effe, hangt behoorlijk van je lengte en GEWICHT af. Met 16 of 17" zit je lager in toeren maar spelen de andere punten even goed. Bovendien met flink tegen wind en hoge snelheid is een tegemoed komende vrachtwagen goed voor hoog pinball gevoel, je moet eerst je frame highspeed bestand maken. Vergeet het plug and play verhaal en hou er rekening mee dat het woord goedkoop ook weg kan. Even kort je bent een motor nodig met een hoog koppel en behoorlijk wat kw en een stabiel frame. Succes
-
- slagschroevendraaier elite
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
- Bezit: Honda Chaly, GB500
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: Dax op motorplaat.
Kun jij niet eens even je verhaal nuanceren? Hetzelfde motorblok met verschillende wieldiameters wordt gewoon anders vertand in de eindvertanding. Met het koppel kun je spelen, maar door verleggen van toerental blijft je vermogen altijd gelijk. Frontaal oppervlak is een belangrijk item ja.bramdax schreef:je wilt rond de 100 met tegenwind rijden? Met 10 of 12"? Je moet in ieder geval 9000 toeren halen en dit constant, over de vereiste kw's zwijg ik effe, hangt behoorlijk van je lengte en GEWICHT af. Met 16 of 17" zit je lager in toeren maar spelen de andere punten even goed. Bovendien met flink tegen wind en hoge snelheid is een tegemoed komende vrachtwagen goed voor hoog pinball gevoel, je moet eerst je frame highspeed bestand maken. Vergeet het plug and play verhaal en hou er rekening mee dat het woord goedkoop ook weg kan. Even kort je bent een motor nodig met een hoog koppel en behoorlijk wat kw en een stabiel frame. Succes
There is no substitute for cubic inches is het enige wat overblijft na het optimaal kiezen van een nokkenas, ontstekingstijdstip/vervroeging en compressie. (Mechanische verliezen minimaliseren en turbo's en intercoolers niet meegerekend).
-
- chaly addict
- Berichten: 18806
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Dax op motorplaat.
Op kleine wieltjes haal je gewoon niet de snelheid die je met 17" haalt. Echt waar. De rolweerstand heeft meer invloed dan je zou willen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16162
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Dax op motorplaat.
+1NIX schreef:Op kleine wieltjes haal je gewoon niet de snelheid die je met 17" haalt. Echt waar. De rolweerstand heeft meer invloed dan je zou willen.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 28 jan 2007 19:31
- Bezit: redelijk goede gezondheid, al 't andere is te koop zoals brommers en autoos
- Locatie: drachten
Re: Dax op motorplaat.
klopt helemaal kleinere wielen 8"-12" hebben behoorlijk meer rolweerstand dan grotere, ze worden warm vanaf 90 kmh, dit samen met luchtweerstand geeft dat je voor een kleine snelheids verhoging in verhouding enorm veel vermogen moet toevoegen en dan niet volgens een liniare constante maar een .vervelende progressieve. Om van 90kmh naar 110 kmh te komen moet je niet schrikken dat zomaar 80% meer vermogen moet leveren. Nogmaals succes.
-
- slagschroevendraaier elite
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
- Bezit: Honda Chaly, GB500
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: Dax op motorplaat.
Ik zei ook niet dat je op 12 inch net zo hard kan gaan als op 17 inch. Het verhaal wat hij vertelde over dat 17 inch laagtoerig rijdt en 12 inch hoogtoerig klopt gewoon geen reet van. Daarom vroeg ik hem het verhaal te nuanceren. Want zoals iedereen weet is de Honda-mini reeks anders vertand als de Sports reeks.NIX schreef:Op kleine wieltjes haal je gewoon niet de snelheid die je met 17" haalt. Echt waar. De rolweerstand heeft meer invloed dan je zou willen.
Re: Dax op motorplaat.
Ik denk dat Bram bedoelt dat voor de kleine wieltjes en hoge snelheden de verkrijgbare tandwielen niet toerijkend zijn om een tandwielverhouding te krijgen die zwaar genoeg is.
Overigens is Bram een gerespecteerde meneer met een grote snor dus je hoeft niet zo agressief te doen of zijn beweringen uit te maken voor geen reet.
Overigens is Bram een gerespecteerde meneer met een grote snor dus je hoeft niet zo agressief te doen of zijn beweringen uit te maken voor geen reet.
-
- slagschroevendraaier elite
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
- Bezit: Honda Chaly, GB500
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: Dax op motorplaat.
Dat hij dat zou bedoelen is mogelijk, maar ik hoef toch niet te gaan gissen naar wat hij WEL bedoelt als ik zijn bewering niet helemaal vind kloppen Agressief was trouwens niet de bedoeling, als het zo overkwam; pardon! Natuurlijk klopt het wel dat kleinere wieltjes in de praktijk een hoger verlies hebben wat betreft wrijvingsvermogen.Jurrien schreef:Ik denk dat Bram bedoelt dat voor de kleine wieltjes en hoge snelheden de verkrijgbare tandwielen niet toerijkend zijn om een tandwielverhouding te krijgen die zwaar genoeg is.
Overigens is Bram een gerespecteerde meneer met een grote snor dus je hoeft niet zo agressief te doen of zijn beweringen uit te maken voor geen reet.
Maar de luchtweerstand is zo goed als kwadratisch verbonden aan je snelheid. Dus zonder uitspraken te doen over het frontaal oppervlak van een ST50 in vergelijking met een SS50 is het wel één van de grootste weerstanden die je ondervindt tijdens het rijden. De wrijvingsweerstand is echt niet zo groot als men hier beweert in vergelijking met de luchtweerstand.
-
- slagschroevendraaier elite
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
- Bezit: Honda Chaly, GB500
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: Dax op motorplaat.
Ach ik doe eens gek;
F(wrijving) = C(r) * F(z)
P(wrijving) = F(wrijving) * v
P(wrijving) = 0,035 * 9,81 m/s² * 160 kg * 100/3,60 m/s = 1,5 kW
P(lucht) = 0,5 * roh(lucht) * v³ * C(w) * A(f)
P(lucht) = 0,5 * 1,23 kg/m³ * (100/3,6)³ m/s * 1,1 * 0,6 m² = 8,5 kW
Daar ik uitga van de Cw waarde van een opa-fiets en een frontaal oppervlak van 0,6 m².
F(wrijving) = C(r) * F(z)
P(wrijving) = F(wrijving) * v
P(wrijving) = 0,035 * 9,81 m/s² * 160 kg * 100/3,60 m/s = 1,5 kW
P(lucht) = 0,5 * roh(lucht) * v³ * C(w) * A(f)
P(lucht) = 0,5 * 1,23 kg/m³ * (100/3,6)³ m/s * 1,1 * 0,6 m² = 8,5 kW
Daar ik uitga van de Cw waarde van een opa-fiets en een frontaal oppervlak van 0,6 m².
Re: Dax op motorplaat.
Dit is dan dus het vermogen wat je nodig hebt om bij 100 km/h de rolweerstand en luchtweerstand te overwinnen. Klopt zo ongeveer wel, hoewel ik die rolweerstandscoëfficiënt van 0,035 wel erg hoog vind. Een autoband op beton is 0,010 to 0,015, lees ik op de wikipedia.Edo schreef:Ach ik doe eens gek;
F(wrijving) = C(r) * F(z)
P(wrijving) = F(wrijving) * v
P(wrijving) = 0,035 * 9,81 m/s² * 160 kg * 100/3,60 m/s = 1,5 kW
P(lucht) = 0,5 * roh(lucht) * v³ * C(w) * A(f)
P(lucht) = 0,5 * 1,23 kg/m³ * (100/3,6)³ m/s * 1,1 * 0,6 m² = 8,5 kW
Daar ik uitga van de Cw waarde van een opa-fiets en een frontaal oppervlak van 0,6 m².
Maar ik vraag me af hoeveel verschil er daadwerkelijk zit in de rolweerstand van een 10" of een 17" band. Volgens mij valt het allemaal wel mee. Een 10" band wordt volgens mij namelijk ook niet absurd heet of produceert niet ontzettend veel lawaai, dus waar zou hij anders al die energie laten?
Rolweerstand is verder lineair, dus op hoge snelheid speelt het steeds minder een rol tenopzichte van de luchtweerstand. (Speelt het geen rolweerstand meer HEUEHAHAHAHAHAAAWWABAAA!!!)
Als je weet wat de rolweerstand bij 20 km/h weet kun je dus precies berekenen wat het bijvoorbeeld op 100 km/h is, gewoon vijf keer zo groot. Mooi wetenschappelijk experiment, eens met een veerunster een dax en een ss50 een stukje te trekken.
-
- slagschroevendraaier elite
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
- Bezit: Honda Chaly, GB500
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: Dax op motorplaat.
0,035 is de rolweerstand van een autoband in ongunstige omstandigheden. Een brommerband heeft minder rolweerstand, maar wel 2 stuks, dus kom je alsnog ongeveer op zoiets uit. Overigens leg je het precies goed uit. Naarmate je harder gaat wordt rolweerstand te verwaarlozen ten opzichte van de toenemende luchtweerstand (bij berekening in vermogen zelfs tot de derde macht afhankelijk van snelheid).Jurrien schreef:Dit is dan dus het vermogen wat je nodig hebt om bij 100 km/h de rolweerstand en luchtweerstand te overwinnen. Klopt zo ongeveer wel, hoewel ik die rolweerstandscoëfficiënt van 0,035 wel erg hoog vind. Een autoband op beton is 0,010 to 0,015, lees ik op de wikipedia.Edo schreef:Ach ik doe eens gek;
F(wrijving) = C(r) * F(z)
P(wrijving) = F(wrijving) * v
P(wrijving) = 0,035 * 9,81 m/s² * 160 kg * 100/3,60 m/s = 1,5 kW
P(lucht) = 0,5 * roh(lucht) * v³ * C(w) * A(f)
P(lucht) = 0,5 * 1,23 kg/m³ * (100/3,6)³ m/s * 1,1 * 0,6 m² = 8,5 kW
Daar ik uitga van de Cw waarde van een opa-fiets en een frontaal oppervlak van 0,6 m².
Maar ik vraag me af hoeveel verschil er daadwerkelijk zit in de rolweerstand van een 10" of een 17" band. Volgens mij valt het allemaal wel mee. Een 10" band wordt volgens mij namelijk ook niet absurd heet of produceert niet ontzettend veel lawaai, dus waar zou hij anders al die energie laten?
Rolweerstand is verder lineair, dus op hoge snelheid speelt het steeds minder een rol tenopzichte van de luchtweerstand. (Speelt het geen rolweerstand meer HEUEHAHAHAHAHAAAWWABAAA!!!)
Als je weet wat de rolweerstand bij 20 km/h weet kun je dus precies berekenen wat het bijvoorbeeld op 100 km/h is, gewoon vijf keer zo groot. Mooi wetenschappelijk experiment, eens met een veerunster een dax en een ss50 een stukje te trekken.
Trouwens... Als ik de theorie er op nalees is de diameter van een wiel niet eens bepalend voor het wrijvingsvermogen... In de praktijk zal het wel zo zijn dat een klein wiel/band meer vervorming optreedt waardoor de coëfficient hoger komt te liggen. Maar in theorie is alleen de kracht loodrecht IN het asfalt (zwaartekracht van bromfiets + opzittende) en de wrijvingscoëfficient belangrijk.