Dax op motorplaat.

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Dax op motorplaat.

Bericht door Kippenverver »

Gedag beste mensen, zoals enkelen van jullie wellicht weten, heb ik een dax met motorfiets mogelijkheden. Nu wil mijn moeder graag dat ik hem tot motor keur (ja, heus) maar dan moet hij natuurlijk wel een beetje opgevoerd worden. Nu heb ik zelf wel wat kennis, maar ook ik ben niet alwetend.

Dus mijn vraag is eigenlijk, is het met mijn huidige onderblok (gb2 kruk, 36a ontsteking met bijbehorende cdi unit) realistisch gezien mogelijk om een constante 90 km per uur te halen? (dus ook tegen de wind in) Of kan ik dan misschien toch beter gaan zoeken naar een mooi Origineel 125 blok ofzo.

Ik zou het erg op prijs stellen als jullie een beetje mee zouden willen denken.
Ga heen en vereenvoudig u!

Ronaldo
4T-MSB addict
Berichten: 845
Lid geworden op: 20 sep 2009 15:18
Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door Ronaldo »

Origineel 125 bestaat niet, dus dat valt al af als je origineel wil.
Met zo'n 125 bami-geval (skyteam 8,5 pk) haal je de 90 nog geeneens of je moet flink wat wind mee hebben. Wind tegen of helling op al helemaal niet.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door niek is ik »

Kippenverver schreef:Gedag beste mensen, zoals enkelen van jullie wellicht weten, heb ik een dax met motorfiets mogelijkheden. Nu wil mijn moeder graag dat ik hem tot motor keur (ja, heus) maar dan moet hij natuurlijk wel een beetje opgevoerd worden. Nu heb ik zelf wel wat kennis, maar ook ik ben niet alwetend.

Dus mijn vraag is eigenlijk, is het met mijn huidige onderblok (gb2 kruk, 36a ontsteking met bijbehorende cdi unit) realistisch gezien mogelijk om een constante 90 km per uur te halen? (dus ook tegen de wind in) Of kan ik dan misschien toch beter gaan zoeken naar een mooi Origineel 125 blok ofzo.

Ik zou het erg op prijs stellen als jullie een beetje mee zouden willen denken.
verander je gb2 kruk voor een gk4 kruk en de mogelijkheden zijn eindeloos.

Of een 88/85cc cilinder met de juiste zuiger(als die juiste zuiger te krijgen is, wat voor kop heb je nu?) dat in combi met grote kleppenkop, en dikke teur wil wel...

Of maak er een lange slag van.... afhankelijk van wat voor kop je nu, kan dit misschien wel het goedkoopst zijn. gb2 70cc kop is namelijk zelfde als ntc90 kop.

Dus wil je je kop veranderen, en wat voor kop heb je nu?

Moet goed mogelijkzijn, constante 90... Zie mijn 85cc blok met ot70 kop. Met een open pijp redde ie het makkelijk en wou door tot over de 100.(op de teller welliswaar)

Echter is een bami weet ik het blok net zo makkelijk, en waarschijnlijk wel goedkoper, teminste doe je het radicaal.
Ik bedoel, die bami 150 blokken... daar zit wel pit in :D
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door Kippenverver »

Ronaldo schreef:Origineel 125 bestaat niet, dus dat valt al af als je origineel wil.
Met zo'n 125 bami-geval (skyteam 8,5 pk) haal je de 90 nog geeneens of je moet flink wat wind mee hebben. Wind tegen of helling op al helemaal niet.
Jawel, die zijn er wel. Dat zijn de wave blokken als ik me niet vergis.. Van die scooters. Of Innova, dat zou helemaal te gek zijn, maar dat wordt een crime om pas te maken vrees ik. Of natuurlijk Nice, maar dat kost natuurlijk ook wel weer een paar stuivers.

@ Niek, ik heb nu een Jincheng kopje, met een home-made squish rand, zelfbouw 70 dus eigenlijk. 85cc heb ik ook aan zitten denken, maar als ik met 70cc niet veel verder kom dan een km of 70 vraag ik me af of die extra paar cc's het verschil gaan maken.. Of maak ik nu een denkfout?
Ga heen en vereenvoudig u!

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door niek is ik »

als je er doormiddel van een lange slag kruk en cilinder 85cc van maakt, moet 90 haalbaar zijn... dit wel in combi met een grote carb.
Veel harder als 90-100 zou het denk ik niet willen...
Want jincheng 50kopje heeft ongeveer evengrote kanalen en kleppen als nt gb2 70/85kopje...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door Kippenverver »

Hm.. Ik zal er nog wel eens een keer over na gaan denken dan maar.. Nice is natuurlijk ook wel heel cool 8-)
Ga heen en vereenvoudig u!

Viperdax
4T-MSB regular
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:09
Locatie: zwolle

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door Viperdax »

even doorsparen, nice blokje kopen met een iets grotere boring is wel de beste optie, uit ervaring :roll:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5862
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door Jurrien »

Maar je hebt 90 km/uur op internet en een constante 90 km/uur met tegenwind in de echte wereld. Daar zit een groot verschil in.

Mijn ceetje heeft inclusief aanhanger ook wel eens de 80 aangetikt maar met goede tegenwind komt ie echt niet boven de 60 uit.

Rijdt eens op een licht motortje in de wijdse open vlakte op de snelweg en je zult zien dat je bij iets tegenwind al flink aan het gas moet lurken om die 90 vol te houden.

Ik denk dus ook dat je echt minimaal met een goede 125cc moet rijden. Een vroegere leraar van mij reed op een nieuwerwetse innova 125 (zo'n injectieblok) over de snelweg naar school toe en vertelde dat dat precies goed was om de vrachtwagens bij te kunnen houden.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Matthijs1975
4T-MSB beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 feb 2008 14:27
Locatie: Deventer

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door Matthijs1975 »

Ik sta voor zo'n beetje dezelfde uitdaging met mijn ST70. Ik ben van plan om een nieuw Honda NF 100 (Wave) blok er onder te schroeven. Een semi automaat, dus hetzelfde rijden, maar met meer cc's (97cc i.p.v. 72cc), meer pk's en meer Newtonmeters. Moet orgineel en goed afgesteld de 80 km/h tege de wind wel kunnen volhouden.
Moet alleen nog even ergens zo'n nieuw blokje zien te scoren voor niet al te veel geld .(een complete Wave kost zo'n 800,00 euro in Thailand)
Iemand nog een adresje? Of misschien een gezamelijke inkoopaktie... :P
Waarom doet ie dat nou weer?

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door Kippenverver »

Jurrien schreef:Maar je hebt 90 km/uur op internet en een constante 90 km/uur met tegenwind in de echte wereld. Daar zit een groot verschil in.

Mijn ceetje heeft inclusief aanhanger ook wel eens de 80 aangetikt maar met goede tegenwind komt ie echt niet boven de 60 uit.

Rijdt eens op een licht motortje in de wijdse open vlakte op de snelweg en je zult zien dat je bij iets tegenwind al flink aan het gas moet lurken om die 90 vol te houden.

Ik denk dus ook dat je echt minimaal met een goede 125cc moet rijden. Een vroegere leraar van mij reed op een nieuwerwetse innova 125 (zo'n injectieblok) over de snelweg naar school toe en vertelde dat dat precies goed was om de vrachtwagens bij te kunnen houden.
Daar ben ik me van bewust. Maar ik wil echte wereld kilometers. Coos heeft ook een Innova en die kan inderdaad met flinke tegenwind nog wel 85/90 doen. Dat wil ik dus ook.. Alleen een Innova heeft een hele andere ophanging, en dat is flink jammer want dat zijn verschrikkelijke soepele blokjes.
Ga heen en vereenvoudig u!

roow
4T-MSB zombie
Berichten: 2384
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Locatie: bennekom

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door roow »

Ik boekte 100tomtom kilometers p/u met wind tegen, teller op de 120/125

Dit met 140cctjes

Viperdax
4T-MSB regular
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:09
Locatie: zwolle

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door Viperdax »

Kippenverver schreef:
Jurrien schreef:Maar je hebt 90 km/uur op internet en een constante 90 km/uur met tegenwind in de echte wereld. Daar zit een groot verschil in.

Mijn ceetje heeft inclusief aanhanger ook wel eens de 80 aangetikt maar met goede tegenwind komt ie echt niet boven de 60 uit.

Rijdt eens op een licht motortje in de wijdse open vlakte op de snelweg en je zult zien dat je bij iets tegenwind al flink aan het gas moet lurken om die 90 vol te houden.

Ik denk dus ook dat je echt minimaal met een goede 125cc moet rijden. Een vroegere leraar van mij reed op een nieuwerwetse innova 125 (zo'n injectieblok) over de snelweg naar school toe en vertelde dat dat precies goed was om de vrachtwagens bij te kunnen houden.
Daar ben ik me van bewust. Maar ik wil echte wereld kilometers. Coos heeft ook een Innova en die kan inderdaad met flinke tegenwind nog wel 85/90 doen. Dat wil ik dus ook.. Alleen een Innova heeft een hele andere ophanging, en dat is flink jammer want dat zijn verschrikkelijke soepele blokjes.
de wave nice en innova's 110 hebben normale ophanging, en voor zover ik weet de 125 versies 3 ophangings punten
dus een van de eerste zou dan over blijven. tenminste ik ga er vanuit dat je geen immi wil? ik heb nog een yx184 :P :wink:
Afbeelding

Afbeelding

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door Kippenverver »

Het hangt natuurlijk een beetje van de prijs af, maar ik ben zelf niet zo'n snelheids duivel, dus ik wil geen ultra zenuwachtig blok dat boven de 4000 toeren moet blijven.. Ik zal eens vragen of Coos een visie heeft over zo'n Innova blok pas maken 8-)
Ga heen en vereenvoudig u!

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Dax op motorplaat.

Bericht door niek is ik »

ik zou zeggen, bami 150/140 blok.

Anders moet je volgens mij altijd wel toerenknallen.

Overigens, wat jurrien zegt is waar. Met 85/88cc kun je de 90 wel halen, en een tijd blijven rijden.
Maar of je altijd de 90 haalt, met fixe tegenwind word het lastiger...

Ter indicatie, mijn ceetje wilde met de 85cc en ot70 kop met tegenwind altijd nog wel 75, zelfde geld voor bult op.(In NL dan he, serieuze bergen is ander verhaal, en zijn km teller km's)
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Plaats reactie