I stand corrected
Ik beredeneerde meer kruk massa is minder graag toeren, maar dat was te simpel idd.
Verschil tussen Superhead varianten?
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 29 okt 2010 14:06
- Locatie: Rijsbergen
Re: Verschil tussen Superhead varianten?
Dat desmodromische kleppen systeem kende ik al wel ja, ben een redelijke fan van Ducati motoren :p
MotoGP fiets gebruikt dat ook. Is een V4 motor met cilinders op een hoek van 90 graden (is dus eig geen V maar een L blok)
In de superbike klasse hebben ze idd de 1198, dat is dan wel een V2, is gewoon dezelfde motor die je in de showroom kan bekijken (en kopen voor 40k als je er trek in hebt)
MotoGP fiets gebruikt dat ook. Is een V4 motor met cilinders op een hoek van 90 graden (is dus eig geen V maar een L blok)
In de superbike klasse hebben ze idd de 1198, dat is dan wel een V2, is gewoon dezelfde motor die je in de showroom kan bekijken (en kopen voor 40k als je er trek in hebt)
-
- moppersmurf
- Berichten: 8898
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: Verschil tussen Superhead varianten?
maar die draaien wel toeren tal x2 van een autoEric schreef:nielspbr schreef:crxjes haalden al jaren daarvoor 160pk uit 1.6 liter.Edo schreef:Klopt inderdaad, of Toyota's VVt-i. Vind ik persoonlijk ook wel gaaf aangezien ze die op zowel de uit- als inlaatkleppen hebben gemonteerd De 1.3 liter variant haalt 100 pk uit het blok ZONDER turbo. Knap staaltje downsizen al zeg ik het zelf.nielspbr schreef:niet alleen de crx. VTEC.
(maar dat werkt niet door verschuiven van de nokkenas maar door het activeren van een extra nokvolger voor de naastliggende aggressieve nok.)
een S2000 haalde 240pk uit 2 liter, nog iets beter.
Als je naar de fietsen gaat heb je dacht ik met 1000cc 180pk in de Kawasaki zx10R
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
Re: Verschil tussen Superhead varianten?
Ik zat hier nog over na te denken, maar volgens mij scheelt het helemaal niet zo enorm. Het kost energie om een klepveer in te drukken, maar als hij zich weer ontspant komt die energie gewoon weer vrij. Ik denk dat het uiteindelijk maar heel weinig energie kost. En dat is logisch ook, want een klepveer kan helemaal niet zoveel energie opnemen. Als hij dat wel zou doen zou hij roodgloeiend zijn. En volgens mij is dat niet zo.Tedski schreef:Het schijnt dat je de nokkenas van een desmo kop met de hand rond kan draaien. Geen weerstand, door geen veren, dat scheelt al enorm.
Re: Verschil tussen Superhead varianten?
Jawel, die geeft natuurlijk de nokkenas weer een zetje mee.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16163
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Verschil tussen Superhead varianten?
Door de hoge kracht van de klepveren verlies je daar veel energie in wrijving, daar heeft een desmo veel minder last van.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1155
- Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
- Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50 - Locatie: Vaassen;einde der beschaving
Re: Verschil tussen Superhead varianten?
en ook de pantha blokken van ducati gebruiken nog steeds een klepveer...kleintje weliswaar maar hij zit erin!!nielspbr schreef:Door de hoge kracht van de klepveren verlies je daar veel energie in wrijving, daar heeft een desmo veel minder last van.
alleen om de klep dicht te houden.
Je kan inderdaad als je de koppen loshaald gewoon met 1 vinger de nokkenas bewegen en zie je ook netjes de klepjes bewegen....best mooi systeem alleen heeft ook dat weer diverse voor en nadelen...meer onderdelen is meer kans op kapot gaan...de nokprofielen zijn best wel kritiek; je bouwt niet ff een ander nokkie in..
En het belangrijkste; kleppen zijn net als tuimelaars ook veren...op het moment dat de klep stopt met opengaan wordt hij ook even ietsje langer net als bij het sluiten... de desmo nokken remmen heel netjes af voor die momenten zodat je geen klepbreuk krijgt..
Maar hoe je het ook aanpakt het blijven heen en weer gaande onderdelen; hoe lichter het wordt hoe slapper (kans op breuk) maar ook meer toeren...hoeveel toeren maken die modelbouwmotortjes wel niet? halen gruwelijk veel vermogen uit die paar cc...monteer daar gewoon 30 van op je achterwiel en dan heb je pas echt vermogen; in verhouding meer als formule 1 als je een beetje gaat rekenen
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
Re: Verschil tussen Superhead varianten?
Volgens mij valt dat allemaal reuze mee. Op het totaalrendement maakt het geen drol uit, want je tuimelaar of nokkenas is niet roodgloeiend van de wrijving. Het is in elk geval niet het voornaamste voordeel van de desmokleppendinges. Bij lange na niet, denk ik.nielspbr schreef:Door de hoge kracht van de klepveren verlies je daar veel energie in wrijving, daar heeft een desmo veel minder last van.
Re: Verschil tussen Superhead varianten?
Precies, het wordt goed gesmeerd. Het tuimelaar - nokkenas contactvlak is gewoon een glijlager. Een eigenschap van een glijlager is dat de oppervlakken volledig van elkaar gescheiden zijn door een oliefilm. Moet je nagaan hoe soepel dat loopt..
Re: Verschil tussen Superhead varianten?
Ja, maar je merkt toch ook dat als je over het bovenste punt van de nok bent, de motor uit zichzelf vooruit schiet? Dat is alle kracht die je zojuist in de klepveer hebt gestopt, die komt dan weer vrij.
Natuurlijk gaat dat niet verliesloos, maar volgens mij is dat verlies nihil met lopende motor (lopende motor, want dan heb je een optimale smering van het nokkenas-tuimelaar-contactvlak.)
Natuurlijk gaat dat niet verliesloos, maar volgens mij is dat verlies nihil met lopende motor (lopende motor, want dan heb je een optimale smering van het nokkenas-tuimelaar-contactvlak.)