nokkenass (nummers en benaming)

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
ss50grunn
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 mei 2007 19:01
Locatie: groningen

nokkenass (nummers en benaming)

Bericht door ss50grunn »

Beste mensen,

Nou ben ik hier en daar aan het kijken naar verschillende nokkenassen, maar ik zie allerlij benamingen...

Nou heb ik hier op het forum allerlei informatie gevonden over de benummering van verschillende nokkenassen.

Maar wat zijn nou eigenlijk de juiste nummers voor deze nokkenassen? (??? s65,035,051 ???)

http://www.rovaza.nl/product/Nokkenas+SS50+Super+Race

http://www.rovaza.nl/product/Snelle+nok ... S50%5CCD50

Groet,
Boy
I only remember stuff that doesn't help me...

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: nokkenass (nummers en benaming)

Bericht door h5speedje »

ss50grunn schreef:Beste mensen,

Nou ben ik hier en daar aan het kijken naar verschillende nokkenassen, maar ik zie allerlij benamingen...

Nou heb ik hier op het forum allerlei informatie gevonden over de benummering van verschillende nokkenassen.

Maar wat zijn nou eigenlijk de juiste nummers voor deze nokkenassen? (??? s65,035,051 ???)

http://www.rovaza.nl/product/Nokkenas+SS50+Super+Race

http://www.rovaza.nl/product/Snelle+nok ... S50%5CCD50

Groet,
Boy
allereerst is hier een faq over...even zoeken dus..

eerste nokkenas is een irritatie nokkenas
2 is orginele ss50k0/m nokkenas.
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

ss50grunn
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 mei 2007 19:01
Locatie: groningen

Re: nokkenass (nummers en benaming)

Bericht door ss50grunn »

In de faq kan ik deze nokken namen + nummer niet vinden en koppelen.

Die 'irritatie nokkenas' is voor blokken met veel toeren?
I only remember stuff that doesn't help me...

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: nokkenass (nummers en benaming)

Bericht door NIX »

En imitatie. De meest gemaakte fout bij opvoeren is overcamming, dus een te snelle nokkenas. De rest van de motor moet het mogelijk maken de toerentallen te bereiken waarbij de powerband bereikt wordt, dus grote kleppen, grote kanalen met de goede vorm, veel compressie en een dikke carb. Daarbij komt dat de powerband nogal smal is en de motor dus is verworden tot een hoogtoerige, nerveuze, dorstige motor waar niet met lage toerentallen te rijden is. Het ding kan alleen maar gillen en valt vaak in 4 zover terug in toeren dat de powerband dan alleen weer bereikt wordt met wind mee en bergaf. Ik heb zeker bij 50cc, maar ook bij meer cc's vaak gehad dat een motor met snelle nok zo licht vertand moest, dat hij met een ori nok en zwaardere vertanding lekkerder liep en net zo hard. Er is natuurlijk een reden dat er 5-bakjes zijn gemaakt. De motortjes Kunnen gewoon niet zonder. Jammer, want de kracht van 4T is juist het koppelkarakter.

Als je perse een snelle nok wil, pak er dan 1 met de timing van een OT C70. Ik heb er zoeen in een 90cc blokje zitten met DRP lange slag kruk. Maar ik denk dat je voor een gebruiksbrommer met een gewone 041 nok het best af bent, zowel met een 50cc als een 70cc.

Vanwaar je vragen over een snelle nok?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

ss50grunn
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 mei 2007 19:01
Locatie: groningen

Re: nokkenass (nummers en benaming)

Bericht door ss50grunn »

NIX, bedankt voor de duidelijke uitleg.

Deze vraag stel ik omdat ik eens een iets snellere nok wou proberen (heb nu de 2e... 'snelle nok').

Dit samen proberen met wat ik nu heb aangepast (lichtere krukas, verjongde kleppen, verlicht vliegwiel, tuimelaars, aangepast inlaat/uitlaat, etc... ).

Maar de 'snelle nok' van rovaza is niet te vergelijken met een OT C70 nok?

zoniet ...heb je er 1 liggen? :D
I only remember stuff that doesn't help me...

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Re: nokkenass (nummers en benaming)

Bericht door irmin »

Wat Nix zegt over de overgang van 3 naar 4 klopt als een bus.
En daarom ben ik er weer met wederom dezelfde tip: zorg voor een korte 4.
Wat ik zelf bij elkaar heb voor een blokje is een originele honda 4-bak met 1ste en 2de versnelling honda en 3e en 4e versnelling uit een 110cc bamiblok. Die passen op de honda bak. Let wel op dat je de juiste vulringen ook mee overplaatst. Ik wil deze (al jaren) in een 70cc blokje knutselen. Lijkt me dat die chinese tandwielen uit een 110cc blok dat wel kunnen verdragen.

De standaard 4de versnelling bij een honda 4-bak is 24 primair / 23 secundair. Een overdrive dus.
De bami variant die ik heb is 23 primair / 24 secundair en er schijnen nog lichtere varianten te zijn.
cracque frontal

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: nokkenass (nummers en benaming)

Bericht door NIX »

Het probleem met een snelle nok is dat het echt bijna altijd tegenvalt. Die snelle rovaza nok is denk ik iets rijbaarder dan dat vreselijke ding erboven, maar evengoed lijkt ie me sneller dan een C70 nok. Het is denk ik de imi S65 nok, en daar stappen de meesten hier die hem ondanks alle adviezen toch proberen na een tijdje weer vanaf. Ik heb maar 1 C70 nok een die zit in een snel semi 3-bak blokje.

De tip van Irmin levert trouwens sowieso een fijne bak op. Niet noodzakelijk en of het genoeg is voor een snelle nok op een 50cc betwijfel ik.

Als je graag harder wil, pak dan gewoon een 17mm carb, een pijp met weinig weerstand, zet je vliegwiel goed vast of pak een vvv en dan zit je al aan de 75. Harder moet je met een 50cc niet willen, dat gaat echt ten koste van de handelbaarheid, daar je onderin echt teveel opgeeft.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

ss50grunn
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 mei 2007 19:01
Locatie: groningen

Re: nokkenass (nummers en benaming)

Bericht door ss50grunn »

Ik heb idd het verhaal over de bami-tandwielen eerder gelezen, ik zal eens binnenkort gaan zoeken naar een bami blokje.

De 4 is de enigste die iets minder is ,maar trekt opzich lekker door naar de 80km/h.

Aangepaste ontsteking, 16mm carb en betere uitlaat zit er uiteraard al onder, samen met het andere dat ik opnoem gaat het lekker.

Dus als ik het goed begrijp zul je er dus op achteruitgaan als je de bak niet aanpast? ... toeren heb ik opzich genoeg.

Het is trouwens ook meer een project SS (kijken wat er uit een 50cc te halen valt).
I only remember stuff that doesn't help me...

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: nokkenass (nummers en benaming)

Bericht door NIX »

Je moet het zo zien als je een motor bouwt:

Wat moet de motor kunnen? Alleen koppel? Alleen maar de max snelhied niet overschrijden? Rijdbaar en vlot zijn met een brede powerband? Erg snel zijn met een smalle powerband? Uitsluitend gefocussed op een top zonder verdere eisen aan andere toerentallen of verkeer?

Je maakt dus een keuze voor een toerengebied waarin de motor zijn bruikbare vermogen gaat leveren. Er gelden dan 2 zaken:
- Hoe meer toeren, hoe meer vermogen;
- hoe meer toeren, hoe minder bruikbaar vermogen en hoe smaller de powerband.

De rest van de appendages zoals kanaalgrootte, carbdoorlaat, ontstekingstijdtip, compressieverhouding enzo, pas je aan op het kunnen bereiken van de gekozen toerentallen en powerband

Verder heb je een 50cc'tje, dus daar moeten je verwachtingen ook naar zijn. En het eruit persen van de laatste extraatjes vermogen kost steeds meer moeite en gaat steeds meer ten koste van de breedte van de powerband.

Verder geef je aan dat je al toeren zat maakt. Ik denk dat een snelle nok je bij hoge toeren maar zo'n beperkt extraatje geeft, dat je dat nauwelijks gaat merken, maar wat je wel merkt is dat je motortje onder de 8- of 9000 tpm ineens dood lijkt. Je kunt onder de powerband iets vermogen terugkrijgen met een voldoende vroeg tijdstip (maar te vroeg en starten en stationair draaien gaat een probleem worden, vandaar de keuze voor een vvv), met voldoende compressie (teveel en je gaat pingelen bij gas opendraaien en je bigend rammelt sowieso versneld uit elkaar) en meer cc's (there's no substitute, enz.) en een close ratiobak, zodat bij lange overbrengingen de terugval in toerentallen zoveel mogelijk beperkt blijft en de motor niet zomaar buiten de powerband valt. Ofwel, zodat ie kan blijven gillen.

Het is dus niet zo dat een snelle nok je de laatste umph uit je blokje gaat laten persen, tenzij je alleen op de zoutvlakte of kombaan gaat rijden. Onze standaard nokjes zijn eigenlijk al best snel. Als je meer wil gaat het gewoon bruikbaar vermogen kosten. en in feite doet de 5-bak dat al, die moet namelijk al flink blijven gillen. De C70 nok is een heel klein pietsje sneller, maar door de 70cc blijft ie ook met 3-bak rijdbaar. Een 50cc-tje zal misschien een top van 3-4km hoger halen, maar dat zal onderin al voelbaar zijn.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

ss50grunn
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 mei 2007 19:01
Locatie: groningen

Re: nokkenass (nummers en benaming)

Bericht door ss50grunn »

NIX, weer een duidelijk verhaal.

Ik zet de nokkenas eerst maar even uit het hoofd en ga maar eens experimenteren met de bak, eerst maar eens de 4 aanpassen.

bedankt voor alle info!
I only remember stuff that doesn't help me...

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: nokkenass (nummers en benaming)

Bericht door Edo »

ss50grunn schreef:NIX, weer een duidelijk verhaal.

Ik zet de nokkenas eerst maar even uit het hoofd en ga maar eens experimenteren met de bak, eerst maar eens de 4 aanpassen.

bedankt voor alle info!
En als je ECHT hard wil gaan met 50cc, adviseer ik een tweetakt ;)

ss50grunn
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 mei 2007 19:01
Locatie: groningen

Re: nokkenass (nummers en benaming)

Bericht door ss50grunn »

En als je ECHT hard wil gaan met 50cc, adviseer ik een tweetakt ;)
vroeger veelste veel gedaan, tijd voor 4-takt :D

nog ff plaatje met wat ik bedoel met 'project SS'. Had een halve ss gekocht ...dan er maar iets van maken met wat spul dat je hebt liggen: :mrgreen:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ss50grunn op 21 mar 2011 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
I only remember stuff that doesn't help me...

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: nokkenass (nummers en benaming)

Bericht door ciebie »

Dat is best een hele dikke brommer! anders even wat foto's in een plofpiny topic plaatsen :D

ss50grunn
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 mei 2007 19:01
Locatie: groningen

Re: nokkenass (nummers en benaming)

Bericht door ss50grunn »

Ik zal ff wat meer foto's maken, post ik dan wel ff.
I only remember stuff that doesn't help me...

Lejon
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1383
Lid geworden op: 24 jan 2009 12:55
Bezit: Honda ss50zk3 "78 "Black Betty" - Op de eeuwige jachtvelden
Skyteam Dax "05 "Lisa" - Geruild
Honda CD50H "Lola" - Geruild
Honda ss50m "75 "Elianne" - Geruild
Honda st50g "72 - Verkocht
Jincheng J1 "98 - Nu in bezit
Locatie: Leimuiden

Re: nokkenass (nummers en benaming)

Bericht door Lejon »

Leuk brommertje man! Maar wat nix inderdaad zegt: Snelle nok rijdt niet lekker. Ik kocht mn brommer met een s65 nok erin en voor de rest full 70. Dat rijdt echt hoogtoerig en koppelloos. Vrienden van mij hadden 70cc 50 kop met 041 nokkenas. Ik maakte een ritje op hun ss en dacht dat ik vloog. Een hele brede powerband die ook bovenin nog door kon gaan. Uiteindelijk na ffies tobben overgegaan op 50 kop en 041 nok. Heerlijk rijdt dat. Je kunt lekker jagen met je ssje maar ook gewoon rustig toeren.
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle"

Plaats reactie