Spruitstuk

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Plaats reactie
Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Spruitstuk

Bericht door Brommert »

Ok, ik ben weer een beetje bezig geweest met het Cee motor project.

Ik heb voor erg weinig een Keihin 30mm CV carb kunnen krijgen, deze wil ik (als ik mijn rijbewijs heb en de Cee over gebouwd heb op het motor frame) op een 150cc op meer blok gaan schroeven. Maar nu is voor deze carb voor zover ik kan vinden geen spruit te krijgen, en dat had ik ook niet verwacht eigenlijk.

Nu heb ik dus het idee opgepakt om zelf een spruit te gaan maken. Ik heb al iemand gevonden die de flenzen wil en kan frezen/draaien en die ook las bochtjes in de juiste maat kan leveren, alleen dit is wel allemaal staal. Nu dus mijn vraag, is het wel verstandig om een spruit van staal te maken? Ik heb deze namelijk nog nooit gezien voor onze brommertjes. Heeft het een reden dat alle spruitjes die je kunt kopen van aluminium zijn, en niet van staal?

En heeft zo'n dikke CV carb wel zin, of kan ik beter gaan voor een VM26 ofzo?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Spruitstuk

Bericht door ciebie »

Sommige bami inlaatstukjes zijn van staal.. die werken ook,
je zult waarschijnlijk goed moeten opletten dat de carburateur niet te warm wordt! dus een isolator ertussen

het zou kunnen dat tijdens het lassen de flenzen krom trekken, zou kunnen dat ze daarom voor aluminum gekozen hebben, dat zal wel makkelijker werken..

over die carb grootte durf ik niks te zeggen, zolang je inlaat ook 30mm is zal het wel schelen denk ik

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: Spruitstuk

Bericht door Brommert »

Ik was van plan de flenzen lekker dik te laten maken, 10mm ofzo. Dan zal het met het krom trekken tijdens het lassen wel meevallen, en mochten ze toch iets krom worden, dan kan ik ze altijd nog vlakken, daar heb ik dan nog vlees zat voor. Dus daar ben ik niet zo bang voor.

Dat de carb te warm word zal ook wel los lopen, ik rijd al jaren zonder isolator op allerlei blokken en met allerlei verschillende carburateurs, en heb er nog nooit last van gehad. 1 keer wel een isolator gebruikt en toen bevroor in de winter mijn carb.

Tja, de carb grootte, ik heb (nog) geen ervaring met de heul veul cc blokken, dus wat een beetje een standaard inlaat maat is weer ik niet. Ik gok zelf zo rond de 26/28mm dus dan moet een 30mm carb best kunnen toch?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Spruitstuk

Bericht door ciebie »

Het is wel vrij makkelijk te maken waarschijnlijk, en de carburateur zal het vast wel doen erop..

je kunt het jezelf ook moeilijk maken en zelf een inlaatstukje van aluminium gieten.. dat wil ik zelf ook ooit nog eens gaan proberen :D op google staat daar wel het een en ander over, en volgens mij heeft Bart het ook ooit eens gedaan, toch?

Edit: wat ik me nu bedenk, hoe ver staan de tapeindjes(gaten) op de inlaat uit elkaar? als je een 30mm doorlaat neemt, met een wanddikte van zeg 1 of 2 mm, dan zit je al op 34mm, en dan wil je ook nog je boutje of moertje er goed op kunnen draaien.. ik zou daar ook even op letten!

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: Spruitstuk

Bericht door Brommert »

ciebie schreef:Edit: wat ik me nu bedenk, hoe ver staan de tapeindjes(gaten) op de inlaat uit elkaar? als je een 30mm doorlaat neemt, met een wanddikte van zeg 1 of 2 mm, dan zit je al op 34mm, en dan wil je ook nog je boutje of moertje er goed op kunnen draaien.. ik zou daar ook even op letten!
Dat is een goede inderdaad, dat zou ik even moeten meten.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

CB-viguur
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1487
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Spruitstuk

Bericht door CB-viguur »

stalen spruitstukjes zijn geen probleem hoor, ik denk dat een grote fabrikant alleen goedkoper kan werken met gegoten aluminium, dat we het daarom zoveel zien.

zie hier mijn stalen spruitstuk:
Afbeelding
http://hondaclassicracing.blogspot.com/ ... ifold.html
en er staat een 29mm op 100cc, die nu bijna goed afgesteld is, volgend weekend weer een evenement.

M'n pa heeft op zowat al z'n racers stalen spruitstukjes, volgens mij nog nooit wat stukgegaan.

bart beekhuizen
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1517
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:09
Bezit: c310, huisman bakbrommer, apollo bakbrommer,
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Spruitstuk

Bericht door bart beekhuizen »

Doe niet zo moeilijk paul, braai lekker een spruitstukje, stelt geen drol voor!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16189
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Spruitstuk

Bericht door nielspbr »

Hartmut Merkle spruitstukken zijn ook van staal en ik heb hier nog een oud model TJR spruitstuk liggen en die is van rvs.

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: Spruitstuk

Bericht door Brommert »

bart beekhuizen schreef:Doe niet zo moeilijk paul, braai lekker een spruitstukje, stelt geen drol voor!
Doe ik ook, ik vroeg me alleen af of er een reden voor was dat bijna alle spruitstukken voor "onze" blokje van alu waren.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16189
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Spruitstuk

Bericht door nielspbr »

alu plentie cheap. (en makkelijk te gieten)

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Spruitstuk

Bericht door ivo215 »

Brommert schreef:En heeft zo'n dikke CV carb wel zin, of kan ik beter gaan voor een VM26 ofzo?
Als het echt een CV carb is dan gaat het makkelijk. Een CV carb werkt anders dan een gewone carburateur. (voor het afstellen moet je ook eerst even je carbu-kennis op zijn kop zetten).
Een 26mm Mikuni CV op 86cc gaat heel goed (uit ervaring), dus een 30mm op 150cc gaat ook.

Maak je ook geen zorgen over de kleinere diameter van je inlaatkanaal, dat geeft niets. Dat helpt alleen maar met het venturi effect waar de gassen je cilinder in stromen. Het enige wat belangrijk is is dat de diameter van het spruitstuk en de diameter van het inlaatkanaal in de kop vloeiend in elkaar over lopen.

Ik ben er trouwens redelijk van overtuig dat ik die 26mm zelfs op een 50cc goed werkend kan krijgen, je benut dan alleen niet het volledige potentieel van de carburateur.

Het kost even wat tijd en moeite, maar als je een CV carburateur eenmaal lekker afgesteld hebt, dan rijdt dat zo gruwelijk lekker dat je eigenlijk niet meer terug wilt.
Het is wel iets minder direct dan een normale carb, maar dat went snel genoeg.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Spruitstuk

Bericht door Kippenverver »

Ik vraag me eigenlijk af of je dat wel wil, een kleine carb. rijdt over het algemeen beter dan zo'n grote. Ik denk ook dat dat een reden is dat je op Honda's naar verhouding altijd vrij kleine carburateurs vind.
Ga heen en vereenvoudig u!

Skiller
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 30 jan 2007 20:40
Bezit: Nog in opbouw:
Honda SS50Z K1-AR
Honda CR750
Locatie: Hoogeveen

Re: Spruitstuk

Bericht door Skiller »

Als je trouwens een net spruitstuk wilt maken die ook het potentieel van de carb benut kun je van een CB750 of ander type een inlaatrubber nemen en die als tussenstuk gebruiken op je stalen spruitstuk. Zelfde idee als het plaatje van CB-Viguur en een nette oplossing.

Plaats reactie