Injectie vanaf pagina 4
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 07 jun 2011 18:15
- Bezit: Liefde voor Techniek.
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: SS50 blok tunen
Mja, zeer veel duidelijke info in dit topic..
Wat ik wil?
Denk rond de 100 gps km's p/u halen zonder daarvoor een half uur op m'n teller te hoeven liggen met m'n hoofd en tussendoor ook lekker kunnen "klooien" met m'n vermogen...
De snelle 70cc's makkelijk m'n uitlaatgas laten ruiken, ook met een rolling start vanaf de 40 of 60 zeg maar...
Veel koppel dus en zo weinig mogenlijk toeren... (Neem aan dat dit dus veel cc's betekend?)
Liefst natuurlijk ook een lange 4, ik heb graag wat toeren over als ik 100 rij, ik rij nooit vol gas op max toerental in de hoogste versnelling, dat kan ik eind 1-2-3 al doen en als ik toeren wilde had ik wel 2-takt blijven rijden. (14ktoeren non stop met de scooters, topvermogen lag daar ook...)
Of een hele lange 3 en een korte ratio 4 daar achter aan... (Misschien ergens wel te laten maken of te "stelen" uit een ander blok?)
Wat ik wil?
Denk rond de 100 gps km's p/u halen zonder daarvoor een half uur op m'n teller te hoeven liggen met m'n hoofd en tussendoor ook lekker kunnen "klooien" met m'n vermogen...
De snelle 70cc's makkelijk m'n uitlaatgas laten ruiken, ook met een rolling start vanaf de 40 of 60 zeg maar...
Veel koppel dus en zo weinig mogenlijk toeren... (Neem aan dat dit dus veel cc's betekend?)
Liefst natuurlijk ook een lange 4, ik heb graag wat toeren over als ik 100 rij, ik rij nooit vol gas op max toerental in de hoogste versnelling, dat kan ik eind 1-2-3 al doen en als ik toeren wilde had ik wel 2-takt blijven rijden. (14ktoeren non stop met de scooters, topvermogen lag daar ook...)
Of een hele lange 3 en een korte ratio 4 daar achter aan... (Misschien ergens wel te laten maken of te "stelen" uit een ander blok?)
Als je jong blijft, sterf je nooit
-
- chaly addict
- Berichten: 18807
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: SS50 blok tunen
Jij wil gewoon een 125 blokje. En je wil NOOIT een lange 4. Dat is altijd een probleem om in de powerband te komen in de hoogste versnelling. een korte 4 is veel fijner, je kunt dan gewoon een groter tandwiel voor of achter kleiner pakken tot het naar je zin is.
Honda 90cc moet je eigenlijk geen 100 mee willen rijden, dat is dan namelijk de top. Daar moet je 85-90 mee willen cruisen zodat je op de secundaire wegen geen hindernis voor het overige verkeer bent. Bami 110 zou ik geen hele stukken 100 mee willen gaan, dat is vragen om brokken, kom je dus op 125cc uit. Die blijft wel heel. Meestal. Alleen heb je niet langer de looks van een HM blokje. Als je HM kwaliteit wil, kun je nog gaan toveren met Astrea, Nice en Wave blokken, die zijn ook 110cc, maar dat zijn hier toch een soort van exoten waar je zelf maar moet bedenken hoe ze hard gaan lopen en of ze pas te krijgen zijn onder je SS frame.
Honda 90cc moet je eigenlijk geen 100 mee willen rijden, dat is dan namelijk de top. Daar moet je 85-90 mee willen cruisen zodat je op de secundaire wegen geen hindernis voor het overige verkeer bent. Bami 110 zou ik geen hele stukken 100 mee willen gaan, dat is vragen om brokken, kom je dus op 125cc uit. Die blijft wel heel. Meestal. Alleen heb je niet langer de looks van een HM blokje. Als je HM kwaliteit wil, kun je nog gaan toveren met Astrea, Nice en Wave blokken, die zijn ook 110cc, maar dat zijn hier toch een soort van exoten waar je zelf maar moet bedenken hoe ze hard gaan lopen en of ze pas te krijgen zijn onder je SS frame.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 07 jun 2011 18:15
- Bezit: Liefde voor Techniek.
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: SS50 blok tunen
Wil ik een bamiblokje: Nee
Ik wil een Honda SS50 blokje met een 52slag krukas en daarbij dan dus de cillinder die nodig is om aan de 125cc's te komen.
Wat is de formule om cc's te berekenen? slag x boring ofzo?
Ik bedoel, ik moet toch wel aan die 125cc komen met een slag 52? Ik heb een mooie "race" as gevonden bij loef:
http://www.loefbromfietsen.nl/system-lo ... 2=22&il3=4
Rechts bovenin.. Is dat wat?
En die 54 slag die er onder staat, dat past dus niet in een ss blokje toch?
Ik wil een Honda SS50 blokje met een 52slag krukas en daarbij dan dus de cillinder die nodig is om aan de 125cc's te komen.
Wat is de formule om cc's te berekenen? slag x boring ofzo?
Ik bedoel, ik moet toch wel aan die 125cc komen met een slag 52? Ik heb een mooie "race" as gevonden bij loef:
http://www.loefbromfietsen.nl/system-lo ... 2=22&il3=4
Rechts bovenin.. Is dat wat?
En die 54 slag die er onder staat, dat past dus niet in een ss blokje toch?
Als je jong blijft, sterf je nooit
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16163
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: SS50 blok tunen
Slagvolume is pi/4*boring*boring*slag. Invullen in centimeters.
(of in mm en daarna delen door 1000)
Voor 125cc met een 52mm kruk heb je een boring van 55,3mm nodig.
(of in mm en daarna delen door 1000)
Voor 125cc met een 52mm kruk heb je een boring van 55,3mm nodig.
Re: SS50 blok tunen
54mm boring met 54mm slag = 124cc
Inhoud Calculator
Die 54mm kruk past wel denk ik met wat werk, alleen moet je een 12v ontsteking monteren, je 6v vliegwiel past niet.
Ook moet je een dun oliepompasje monteren, die hebben ze bij rovaza.
Dan een 54mm cilinder, dus moet je je carters uitfrezen.
Dan nog een passend zuigertje.
Betere oliepomp is ook wel een idee.
Kop bewerken.
Wordt een duur geintje, en een hoop werk, maar een leuk project.
54x54 is ook een mooie mix van koppel en vermogen.
Als je een gek hoogtoerig blok wil kun je beter een c90 kruk nemen en 56mm cilinder = 122cc
http://www.rovaza.com/product/C90+Cilin ... 56mm+122cc
Inhoud Calculator
Die 54mm kruk past wel denk ik met wat werk, alleen moet je een 12v ontsteking monteren, je 6v vliegwiel past niet.
Ook moet je een dun oliepompasje monteren, die hebben ze bij rovaza.
Dan een 54mm cilinder, dus moet je je carters uitfrezen.
Dan nog een passend zuigertje.
Betere oliepomp is ook wel een idee.
Kop bewerken.
Wordt een duur geintje, en een hoop werk, maar een leuk project.
54x54 is ook een mooie mix van koppel en vermogen.
Als je een gek hoogtoerig blok wil kun je beter een c90 kruk nemen en 56mm cilinder = 122cc
http://www.rovaza.com/product/C90+Cilin ... 56mm+122cc
-
- chaly addict
- Berichten: 18807
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: SS50 blok tunen
Pak geen racekruk als je een betrouwbaar en ook rustiglopend blokje wil. Neem ronde wangen. In combinatie met een OTC70 kopje en een passende zuiger moet een 54x54 blokje best aardig vooruit komen. Maak geen toerenblokje, met een langere slag heb je meer koppel en kun je ook normaal rijden. Die grote boringen in combinatie met korte kruks hameren doorgaans alle bigends naar hun mallemoer.
En inderdaad: je zal moeten overgaan op CDI. Met een lange pukkel en vervroegende CDI krijg je daar wel mooi lopende makkelijk startende en iets meer heelblijvende blokjes van. Ik denk dat die langeslag kruks in combinatie met 52 of 47mm boring iets minder cc geven, maar ook heel aardig vooruitkomen en je kruk een langer leven geven. Het is niet zozeer een kwestie van zo hard mogelijk, maar juist van heel blijven.
En inderdaad: je zal moeten overgaan op CDI. Met een lange pukkel en vervroegende CDI krijg je daar wel mooi lopende makkelijk startende en iets meer heelblijvende blokjes van. Ik denk dat die langeslag kruks in combinatie met 52 of 47mm boring iets minder cc geven, maar ook heel aardig vooruitkomen en je kruk een langer leven geven. Het is niet zozeer een kwestie van zo hard mogelijk, maar juist van heel blijven.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2430
- Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
- Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
- Locatie: Soest
Re: SS50 blok tunen
De tapeinden bij een 'normaal' blok staan trouwens 56mm uit elkaar (diagonaal)
dus 54mm zal nèt gaan, maar je houdt weinig stevigheid over
dus 54mm zal nèt gaan, maar je houdt weinig stevigheid over
-
- chaly addict
- Berichten: 18807
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: SS50 blok tunen
Het vraagt in elk geval allemaal serieus kotterwerk. Ik zou voor een 52mm cilinder gaan, maximaal, dan heb je aan alle kanten (carters en cilinderhemd) nog genoeg materiaal om het een beetje betrouwbaar te houden. Je maakt namelijk alles veel dunner, terwijl het vermogen navenant toeneemt. Het recept voor een mooie klap en spectaculaire motorschades. Dat staat mooi op de schoorsteenmantel, maar het kost wat en je staat weer ergens in the middle of nowhere met brokken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 07 jun 2011 18:15
- Bezit: Liefde voor Techniek.
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: SS50 blok tunen
Als ik voor een 52mm zou gaan is m'n blokje theoretisch gezien rustiger
Als ik voor een 54 zou gaan, heb ik wel de vierkante setup die ik eigenlijk wil en er zit een stuk meer risico in...
I love it!!!!
Voor het freeswerk heb ik dus een verticale freesbank nodig denk, die moet ik dan maar eens gaan zoeken..
De tapeind gaten staan dus bij zo'n 54 boring cill. nog wel gewoon op 56mm diagonaal?
Als ik voor een 54 zou gaan, heb ik wel de vierkante setup die ik eigenlijk wil en er zit een stuk meer risico in...
I love it!!!!
Voor het freeswerk heb ik dus een verticale freesbank nodig denk, die moet ik dan maar eens gaan zoeken..
De tapeind gaten staan dus bij zo'n 54 boring cill. nog wel gewoon op 56mm diagonaal?
Als je jong blijft, sterf je nooit
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 07 jun 2011 18:15
- Bezit: Liefde voor Techniek.
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: SS50 blok tunen
Btw:
Dit snelle blok, ik heb nog geen idee waar ik het onder ga hangen, ik heb nu 2 daxen en een Chaly voor weg verkeer en eigenlijk de XR50 nog om te klooien, misschien maak ik daarvan wel een supermotar met volle slicks en een stuurdempertje ofzo, die zal ik zelden gebruiken. Daarom zal er dus WS een binnerotor op komen, lekker licht...
voor de rest wil ik erg betrouwbaar 85cc's of rond de 100cc's rijden op de anderen. M'n std Dax blijft ook echt std, zonde om die te versleutelen, die moet gewoon mooi zijn, meer niet.
De andere Dax, daar gaat de slijptol in het frame, dat wordt de nieuwe definitie van een lowrider en de Chaly wordt een racer in uiterlijk, laag en flitsend van kleuren en gewoon lekker om te rijden kwa cc's...
Dit snelle blok, ik heb nog geen idee waar ik het onder ga hangen, ik heb nu 2 daxen en een Chaly voor weg verkeer en eigenlijk de XR50 nog om te klooien, misschien maak ik daarvan wel een supermotar met volle slicks en een stuurdempertje ofzo, die zal ik zelden gebruiken. Daarom zal er dus WS een binnerotor op komen, lekker licht...
voor de rest wil ik erg betrouwbaar 85cc's of rond de 100cc's rijden op de anderen. M'n std Dax blijft ook echt std, zonde om die te versleutelen, die moet gewoon mooi zijn, meer niet.
De andere Dax, daar gaat de slijptol in het frame, dat wordt de nieuwe definitie van een lowrider en de Chaly wordt een racer in uiterlijk, laag en flitsend van kleuren en gewoon lekker om te rijden kwa cc's...
Als je jong blijft, sterf je nooit
-
- chaly addict
- Berichten: 18807
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: SS50 blok tunen
Jaja, krijg eerst maar eens wat aan het lopen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 07 jun 2011 18:15
- Bezit: Liefde voor Techniek.
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: SS50 blok tunen
Euhmm, de Dax loopt, alleen dat blokje hangt nu onder de Chaly voor de keuring
Als je jong blijft, sterf je nooit
- ReezYard
- 4T-MSB addict
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
- Locatie: Cheese Town (N-H).
- Contacteer:
Re: SS50 blok tunen
Ja .... psies!NIX schreef:Jaja, krijg eerst maar eens wat aan het lopen.
Groet, ennuh...... gas zit rechts!
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 07 jun 2011 18:15
- Bezit: Liefde voor Techniek.
- Locatie: Alphen aan den Rijn
-
- moppersmurf
- Berichten: 8898
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: SS50 blok tunen
54 boring 54 slag met een 3 kleps kop en een bolle zuiger(dremel tuning) met een 28mm gasfabriek gaat als een idioot je moet wel een koppeling hebben die het vermogen aan kan. een 1 plaats of een 2 plaats koppeling ga je een beetje erg veel te kort hebben. dan heb je net 10% gas er op en de koppeling staat al volledig door te slippen. uit eigen ervaring.
was wel 80km/h met bijna stationair toeren tal
was wel 80km/h met bijna stationair toeren tal
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.