Bio-ethanol?

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Bio-ethanol?

Bericht door ciebie »

Laatst was ik bij de action voor een busje WD-40, en daar stonden ook flessen bio-ethanol.
en tegenwoordig rijden sommige auto's ook op E85, dat is ook bio-ethanol..

dus, is het mogelijk om (zonder veel aanpassingen) op die flessen bio-ethanol van de action te rijden? :D 95% ethanol, 1,52 per liter!

(ja, lekker discussiëren!)

rikkieh
4T-MSB regular
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 sep 2009 18:03
Bezit: ss50.
Locatie: Ede, gld

Re: Bio-ethanol?

Bericht door rikkieh »

Als je op E85 gaat rijden (85% bio-ethanol en 15% benzine) is het mogelijk om zonder veel aanpassingen een 'standaard'-benzinemotor hierop te laten lopen. Alleen in de brandstofslangen, carbs en injectie volgens deze site: http://www.groenopweg.nl/energiebronnen ... n-techniek .
Ze beweren ook dat je vermogen er van omhoog gaat. Wel één nadeel, op 10 liter E85 kom je even ver als op 7 liter benzine dus je moet vaker tanken.
Zoals 't klokje thuus tikt, tikt ie ook op de brommer...

Christiaan
4T-MSB addict
Berichten: 689
Lid geworden op: 19 mar 2010 00:10
Bezit: 2 verbrande SS`jes en een verbrand Ceetje
Locatie: Zwolle en omgeving Utrecht

Re: Bio-ethanol?

Bericht door Christiaan »

en je moet elke keer een aantal flessen kopen en 1 voor 1 leeggieten in je tank :P

Gebruikersavatar
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1950
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:03
Bezit: C50, CD50, Amigo
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Bio-ethanol?

Bericht door robertsp »

Officieel mag je er niet op rijden denk ik? Wegens accijns enzo. (de bio ethanol dan, e85 weer wel)
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Bio-ethanol?

Bericht door ciebie »

Nou, ik heb het gehaald en geprobeerd!

ik reed al een tijdje op de reserve stand.. dus er zal minder dan een halve liter benzine in de tank hebben gezeten..

één liter bio ethanol erbij gekiept, geschud, en een tijdje laten lopen tot de vlotterbak leeg was.. eerst kwamen er bij gas los laten steeds meer plofjes uit de uitlaat, toen begon ie laag in de toeren uit te vallen! bij volgas bleef ie het wel doen (alleen hoog in de toeren)

toen met choke erop geprobeerd, dat werkte behoorlijk! alleen nog niet echt ideaal omdat je bij hoge toeren de choke eraf moest halen,.. dus niet echt praktisch

toen de gasnaald op de hoogste stand gezet, toen verbeterde het enorm.. kon er zelfs zonder choke aardig mee rijden..

om het nog beter te laten werken zo de onsteking en de carburateur anders afgesteld moeten worden! nou heb daar geen zin in omdat het alleen even om te proberen was, maar het zou dus kunnen werken :D

wat her en der op internet staat klopt dus aardig, dat je het hele voertuig opnieuw moet afstellen.. maar het is dus wel mogelijk! :D

m'n benzine leiding (zo'n doorzichtige) werd wel weer lekker flexibel, niet heel goed voor je dat spul

Michel26
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 apr 2011 20:15

Re: Bio-ethanol?

Bericht door Michel26 »

Wauw dat klinkt goed (volgens mij heb je genoeg lef :lol: )
Maar ga je nu hierop blijven rijden? Of weer terug naar normale benzine?

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Bio-ethanol?

Bericht door ciebie »

er zit alweer normale benzine in de tank, maar mocht die ooit nog enorm duur worden.. dan wil ik m'n brommer best een keer anders afstellen :D

Gebruikersavatar
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1950
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:03
Bezit: C50, CD50, Amigo
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Bio-ethanol?

Bericht door robertsp »

Toch apart dat bio ethanol zo slecht voor je slangen is...Ik bedoel..van een slok benzine in mn bek word ik minder blij dan van ethanol ;)
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.

koen 50
4T-MSB addict
Berichten: 505
Lid geworden op: 27 apr 2009 21:57
Bezit: een stoel
Locatie: Heino, onder zwolle

Re: Bio-ethanol?

Bericht door koen 50 »

heb je dat beide geprobeerd dan?
jeuj!

Arontje91
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2011 11:49

Re: Bio-ethanol?

Bericht door Arontje91 »

heb je dat beide geprobeerd dan?
:P

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Bio-ethanol?

Bericht door Edo »

Alleen jammer dat de prijs van Bio-ethanol gekoppeld is aan de benzineprijs. Bij de pomp nu ongeveer €1,49. Dus bij de Action waar jij was betaal je de fles ook nog ;)

Het komt er dus op neer dat de verhouding 7 liter benzine staat tot 10 liter Bio-ethanol gelijk wordt gehouden.

F!MO
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 mar 2011 13:58
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Bio-ethanol?

Bericht door F!MO »

Edo schreef:Alleen jammer dat de prijs van Bio-ethanol gekoppeld is aan de benzineprijs. Bij de pomp nu ongeveer €1,49. Dus bij de Action waar jij was betaal je de fles ook nog ;)

Het komt er dus op neer dat de verhouding 7 liter benzine staat tot 10 liter Bio-ethanol gelijk wordt gehouden.
In feite betaal je dus hetzelfde voor meer vermogen, maar je moet wel vaker tanken... Ik sla ff over, er gaat al zo belachelijk weinig in een Dax, moet ik nog vaker tanken.
Gelukkig heb ik snelle spaken en een race-achterlicht!

Klik voor Dax

Gebruikersavatar
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1950
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:03
Bezit: C50, CD50, Amigo
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Bio-ethanol?

Bericht door robertsp »

koen 50 schreef:heb je dat beide geprobeerd dan?
Van de benzine: Helaas wel. Van de alcohol: Ja, keertje na een distillatie experiment ;)
K bedoel..het is beide niet prettig, maar benzine is zulk ranzig spul...
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.

XL50deSeauje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1224
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:33
Bezit: CF70SS50MSS50XL50CT50JZB50Z50GSS50ZK1
Locatie: Nâluk
Contacteer:

Re: Bio-ethanol?

Bericht door XL50deSeauje »

Cool, dat spul ga ik een keer door men ss spoelen 8-)
Helm op de buddy, voorwiel naar rechts, tas bij het voorwiel.
De RZN

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Bio-ethanol?

Bericht door nielspbr »

Pas op, niet alleen je benzineslang vind het niet fijn, ook de vlotterbakafdichting heeft er ook een hekel aan.

Plaats reactie