Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Stoel
4T-MSB regular
Berichten: 400
Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
Bezit: Veel roest op drie wielen
Locatie: Amsterdam

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door Stoel »

nielspbr schreef:Als je de trekkracht wil vergroten moet je voortandwiel juist kleiner kiezen. (het toerental gat omhoog en de top wordt lager)
Ah, right (Do'h)
nielspbr schreef:Met geweld schakelen vindt de inhoud van de bak (vorken/pennen) niet zo geslaagd.
Ik ook niet :P
Ik denk dat het blok van binnen gewoon niet super is, of ooit is geweest.
Zonder geweld gaat hij niet van de 1 naar de 2 (in het geval dat hij het niet wil, over het algemeen zijn er geen problemen, maar soms blijft hij steken).
Vaak wil hij ook niet rollen als hij in de neutraal staat of als de koppeling hendel is in geknepen. Dan moet ik hem echt er "doorheen" douwen, daarna rolt hij weer prima.

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door ivo215 »

Het gaat om een bakbrommer, dan heb je niet veel aan een hoogtoerig blok waarmee je met de brommer take-off snelheden kan halen.
Je hebt een beer van een blok nodig met veel koppel.

Dus alle opvoerdelarij met grotere carburateurs en vroegere ontekingen, grotere kleppen etc, kan je allemaal vergeten.
Dat zorgt allemaal voor meer trekkracht boven in het toerenbereik.
Erg leuk als wilt vlammen op de brommer, maar voor een bakbrommer helpt het je niet om van je plaats te komen.

Wat je wilt is een blok met koppel in het lage en midden toeren gebied.
Hoe groot de carburateur is boeit eigenlijk niet. Ik heb wel eens met een 10mm op 86cc lange slag gereden, en daardoor kwam hij niet minder graag van van zijn plek af. Het beperkt het blok wel op de top van het toerental.
Ik zou eerst gewoon die 22mm houden en proberen, dat kost je niets extra. Maar groter zou ik echt niet gaan voor een bakbrommer, eerder iets kleiner, of een constant vacuüm.
Het formaat van de kleppen is ook niet echt interessant meer als je een koppelblok wilt. Dus je hoeft echt geen dure race-kop te kopen.
Ook racenokkenassen zijn toegespitst op het hoge toerenbereik en nemen vaak weg op de lage toerentallen, en jij wilt juist kracht onder in. Dus een standaard nok er in.

Mijn advies:
Koop een krukas met een zo lang mogelijke slag. Ik zou een 52mm of 54mm kiezen, afhankelijk van je budget, bij een 56mm moet je de as van de oliepomp zo ver afdraaien dat het een dun spaakje wordt, dus daar zou ik niet zo snel voor kiezen. En dan een lange cilinder er op. De diameter van de cilinder maakt uiteraard wel uit, maar niet spectaculair veel. Met een 47mm en een 54mm slag heb je al 94cc. Een 52mm lange cilinder geeft je 115cc met die 54mm lange slag krukas.
En een niet al te spectaculaire C90 cilinderkop er op met een standaard C90 nokkenas er in.

Dan kan je je bakbrommer vol gooien en zonder al te veel problemen op trekken.

Oja, de koppeling zal het wel zwaar te verduren krijgen. Als je een enkelplaats semikoppeling op je blok hebt zitten zou ik die toch wel vervangen voor een dubbelplaats semi.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

koen 50
4T-MSB addict
Berichten: 505
Lid geworden op: 27 apr 2009 21:57
Bezit: een stoel
Locatie: Heino, onder zwolle

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door koen 50 »

ivo215 schreef:Het gaat om een bakbrommer, dan heb je niet veel aan een hoogtoerig blok waarmee je met de brommer take-off snelheden kan halen.
Je hebt een beer van een blok nodig met veel koppel.

Dus alle opvoerdelarij met grotere carburateurs en vroegere ontekingen, grotere kleppen etc, kan je allemaal vergeten.
Dat zorgt allemaal voor meer trekkracht boven in het toerenbereik.
Erg leuk als wilt vlammen op de brommer, maar voor een bakbrommer helpt het je niet om van je plaats te komen.

Wat je wilt is een blok met koppel in het lage en midden toeren gebied.
Hoe groot de carburateur is boeit eigenlijk niet. Ik heb wel eens met een 10mm op 86cc lange slag gereden, en daardoor kwam hij niet minder graag van van zijn plek af. Het beperkt het blok wel op de top van het toerental.
Ik zou eerst gewoon die 22mm houden en proberen, dat kost je niets extra. Maar groter zou ik echt niet gaan voor een bakbrommer, eerder iets kleiner, of een constant vacuüm.
Het formaat van de kleppen is ook niet echt interessant meer als je een koppelblok wilt. Dus je hoeft echt geen dure race-kop te kopen.
Ook racenokkenassen zijn toegespitst op het hoge toerenbereik en nemen vaak weg op de lage toerentallen, en jij wilt juist kracht onder in. Dus een standaard nok er in.

Mijn advies:
Koop een krukas met een zo lang mogelijke slag. Ik zou een 52mm of 54mm kiezen, afhankelijk van je budget, bij een 56mm moet je de as van de oliepomp zo ver afdraaien dat het een dun spaakje wordt, dus daar zou ik niet zo snel voor kiezen. En dan een lange cilinder er op. De diameter van de cilinder maakt uiteraard wel uit, maar niet spectaculair veel. Met een 47mm en een 54mm slag heb je al 94cc. Een 52mm lange cilinder geeft je 115cc met die 54mm lange slag krukas.
En een niet al te spectaculaire C90 cilinderkop er op met een standaard C90 nokkenas er in.

Dan kan je je bakbrommer vol gooien en zonder al te veel problemen op trekken.

Oja, de koppeling zal het wel zwaar te verduren krijgen. Als je een enkelplaats semikoppeling op je blok hebt zitten zou ik die toch wel vervangen voor een dubbelplaats semi.

daarmee bedoel je de boring toch?
jeuj!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door nielspbr »

Nee, een 69mm hoge cilinder(voor nt90, langere cilindertapeinden nodig) ipv de korte 63mm hoge cilinder.

Saik0
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1856
Lid geworden op: 17 mei 2009 20:37
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
Locatie: Amsterdam

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door Saik0 »

Gezellig dat je hier ook zit max, had je aleens gezocht maar je verschuilt je dus onder de naam van Stoel.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 10:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.

Stoel
4T-MSB regular
Berichten: 400
Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
Bezit: Veel roest op drie wielen
Locatie: Amsterdam

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door Stoel »

ja ik kon mijn oude inlog nog snel even niet herinneren en een stoel was het eerste dat ik zag toen ik een nieuwe account aan maakte.

Saik0
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1856
Lid geworden op: 17 mei 2009 20:37
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
Locatie: Amsterdam

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door Saik0 »

Die ontsteking heb ik niet meer nodig trouwens! Is al opgelost, de bak van sjoerd gaat trouwens weer rijden aankomende week! EINDELIJK!
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 10:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.

Stoel
4T-MSB regular
Berichten: 400
Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
Bezit: Veel roest op drie wielen
Locatie: Amsterdam

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door Stoel »

Wat was er nu weer mis mee dan?
Of stond hij nog steeds stil na zijn Frankrijk capriolen?

Saik0
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1856
Lid geworden op: 17 mei 2009 20:37
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
Locatie: Amsterdam

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door Saik0 »

Stoel schreef:Wat was er nu weer mis mee dan?
Of stond hij nog steeds stil na zijn Frankrijk capriolen?
Het blok wat we op de kop getikt hadden blijkt niet goed, weten nog niet wat ermee aan de hand is maar er komt gewoon weer een skyteam 125 blok onder zodat hij in ieder geval weer rijdt. We gaan het frame weer goed roestvrij maken en knippers enzo weer monteren zodat alles weer compleet is. Leuk extra vervoermiddel er weer bij :-)
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 10:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.

Stoel
4T-MSB regular
Berichten: 400
Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
Bezit: Veel roest op drie wielen
Locatie: Amsterdam

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door Stoel »

Ja nice man, werd ook wel eens tijd.
Ik wou die van mij binnenkort ook even helemaal strippen en opnieuw in de Hammerite zetten.
Dan ook meteen even de elektriek in een bakje proppen.
En wachten op een nieuw blokje...

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door irmin »

Ik ga over op 2takt...........
Vloeken in deze kerk natuurlijk.
Ik heb bijna 15 jaar met een 4takt blok onder m'n bakbrommer gereden. Standaard c90 blok met als aanpassing een 4-bak en handkoppeling. Rijdt perfect. In utrecht beginnen ze de laatste jaren, door de opmars van die vieze bamitroep, moeilijk te doen over aantallen cc's . Zowel ik als een vriendin van mij hebben al een kentekenbewijs ingenomen gehad. "Dat is zeker zo'n chiness 125cc blok" is de eerste opmerking van oom agent. Klotedingen. Nu reed ik altijd honda, maarja, je kan moeilijk zeggen: "Nee agent, dat zijn 86 originele honda cc's."
Dus.... mijn tip: als je het doet, doe het goed. Neem SS50 carters (staat ss50 in ), neem een cilinder met 49cc opdruk (ik heb er nog 1, standaard c90, maar die moet gehoond worden. Bij interesse laat maar weten) en zet de hele inhoud uit een c90 blok over. Een dik chinees blok is ondertussen herkenbaar voor de agent. Dat krijg je simpelweg niet meer als een 50cc weggeluld, althans niet in Utrecht.

Mijn keus is echter geworden om echt 50cc te gaan rijden... en tja, dan wordt het 2takt.
cracque frontal

Stoel
4T-MSB regular
Berichten: 400
Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
Bezit: Veel roest op drie wielen
Locatie: Amsterdam

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door Stoel »

Ik las het idd al op het bbforum.

Dat is wel een goede, om het binnenwerk om te zetten.
Past dat zomaar? Ik dacht dat 90cc+ een groter carter nodig had.

Maar ik rij bijna nooit meer op mijn bak, alleen als ik dingen moet verplaatsen. Of als ik met de vriendin achterop op vakantie ga.
Met een pitbike 125cc uitlaat, is het luchtfilter het gene dat de meeste herrie maakt aan mijn brommer.

Hier in Groningen zijn ze nog makkelijk over bakbrommers, je moet gewoon niet door het centrum willen rijden.

Wel goed om te weten dat ik Utrecht moet mijden aankomende vakantie.

Trouwens, 50cc viertakt op een bakbrommer werkt ook nog prima, het blok overleeft het gewoon niet zo lang :P

Saik0
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1856
Lid geworden op: 17 mei 2009 20:37
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
Locatie: Amsterdam

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door Saik0 »

Stoel schreef:Ik las het idd al op het bbforum.

Dat is wel een goede, om het binnenwerk om te zetten.
Past dat zomaar? Ik dacht dat 90cc+ een groter carter nodig had.

Maar ik rij bijna nooit meer op mijn bak, alleen als ik dingen moet verplaatsen. Of als ik met de vriendin achterop op vakantie ga.
Met een pitbike 125cc uitlaat, is het luchtfilter het gene dat de meeste herrie maakt aan mijn brommer.

Hier in Groningen zijn ze nog makkelijk over bakbrommers, je moet gewoon niet door het centrum willen rijden.

Wel goed om te weten dat ik Utrecht moet mijden aankomende vakantie.

Trouwens, 50cc viertakt op een bakbrommer werkt ook nog prima, het blok overleeft het gewoon niet zo lang :P
Het is geen pitbike uitlaat trouwens ;) Het is een originele 125cc skyteam uitlaat.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 10:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.

Stoel
4T-MSB regular
Berichten: 400
Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
Bezit: Veel roest op drie wielen
Locatie: Amsterdam

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door Stoel »

What? wan welk voertuig dan?

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door NIX »

Stoel schreef:Ik las het idd al op het bbforum.

Dat is wel een goede, om het binnenwerk om te zetten.
Past dat zomaar? Ik dacht dat 90cc+ een groter carter nodig had.

Maar ik rij bijna nooit meer op mijn bak, alleen als ik dingen moet verplaatsen. Of als ik met de vriendin achterop op vakantie ga.
Met een pitbike 125cc uitlaat, is het luchtfilter het gene dat de meeste herrie maakt aan mijn brommer.

Hier in Groningen zijn ze nog makkelijk over bakbrommers, je moet gewoon niet door het centrum willen rijden.

Wel goed om te weten dat ik Utrecht moet mijden aankomende vakantie.

Trouwens, 50cc viertakt op een bakbrommer werkt ook nog prima, het blok overleeft het gewoon niet zo lang :P
Een ss50 carter is gemakkelijk geschikt te maken voor een 90 set. Er mo\et 1 puist afgevijld zodat het cilinderhemd het carter in kan zakken, de oliesproeier moet naar 1,5mm opgeboord voor een c90 180% pomp en de aansluiting voor de C90 pomp moet aangepast. Heb ik een keer een verhaal voor geschreven dat in een magazine gepubliceerd is.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie