Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Stoel
4T-MSB regular
Berichten: 400
Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
Bezit: Veel roest op drie wielen
Locatie: Amsterdam

Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door Stoel »

Hallo viertakters!

Long time lurker, first time poster hier.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik ben op zoek voor meer vermogen voor onder mijn bakbrommer, maar zonder dom veel cc's aan te schaffen.
Ik heb nu een 70cc semi blokje, wat niet een heel fijn blok is. Hij wil wel rijden, maar als ik iemand achterop heb, of een beetje lading, trekt hij nauwelijks op, en hij heeft sowieso al een top wat niet om over naar huis te schrijven is.
Ik heb nu geleerd dat dit waarschijnlijk een blok met een NT kop is, wat schijnbaar niet veel vermogen heeft.

Voordat ik verder ga, mijn huidige setup:
15 Tand voor en 48 achter, maar dat ga ik binnenkort veranderen naar 50 achter (lang verhaal, maar het kan nou eenmaal niet anders).
Een 22mm carb (het merk blijf ik jullie nog even schuldig, maar het is niet de goedkoopste).
72cc semi 3bak (Huawei), met elektro start.

Ik ben al een poosje op zoek naar een ideale oplossing, en ik heb vele dingen overwogen.
Waaronder een 50cc blokje met een Kitako 88cc setje van Daxdodo. Maar dat schijnt dan weer teveel van je krukas (?) te vragen en uiteindelijk niet heel verstandig is.
Etc etc.

Laatst kwam ik dankzij google op een scooter forum, waar iemand het over een ''Standaard Taiwanese 88cc met race 70cc kop en snelle nokkenas'' had, wat me wel heel gaaf lijkt. Al is het wel een beetje duur :(

Dus mijn vraag is eigenlijk, is zo'n set het waard?
Is dit een degelijke manier om aan meer power te komen, of mol ik juist het blok er mee zoals je zou verwachtten van die 88cc onder een 50kop.

Ik begrijp dat het een beetje zonde zou zijn om die op mijn ram-bam-Huawei te bouwen, dus die vervang ik dan ook meteen (was ik sowieso van plan).
Met een Skyteam, Lifan, Zongshen of zo'n Loncin semi-4bak waar Nico het over had.
Dat brengt mij op het tweede deel van mijn vraag, zal die set op deze blokken passen?

Het klinkt misschien alsof ik teveel geld heb, dat is jammer genoeg niet het geval, maar wel genoeg werk deze zomer om wat aan mijn brommer uit te kunnen geven.

Ik heb nog een VVV (denk ik, er zit een streep op ipv een pukkel) maar die krijg ik niet op mijn elektro start blok.
Ik ben van plan om een fatsoenlijke CDI aan te schaffen, volgens staxters zou dit ook moeten werken ipv een vvliegwiel.
Volgens Rovaza en Orion benelux bestaan er geen Vvliegwielen, of werken die alleen met puntjes ontsteking, nu snap ik het even niet meer... kan iemand hier helderheid over geven?

Even voor de duidelijkheid, ik hoef geen 80+ te gaan, 60 vind ik zat, maar dan wel met extra gewicht (passagier en bagage).
Waar het mij vooral om gaat is dat ik geen problemen met weg komen bij stop lichten met extra gewicht (een berg bagage in de bak of een dikke vriend achterop).

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, of andere suggesties hebben!

Groeten,
Max

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door NIX »

Ik denk dat je sowieso een oud type 70cc kop of SS kop moet hebben, die hebben grotere kanalen dat een NT kopje. Kijk ook je eigen kopje even na, er zit waarschijnlijk een 15mm inlaat in. Met 70cc zijn er in principe genoeg zuiger combi's met genoemde koppen mogelijk om een sterk blokje te bouwen dat heel blijft. waar je rekening mee moet houden is dat je waarschijnlijk een iets langere drijfstang hebt dan OT. Ik denk dat je het best bij een toko langs kun t gaan met je blokje onder je arm om eens wat te passen.

Ik zou bij een 70cc niet groter gaan voor een carb dan 20mm. Je blokje loopt dan onderin gewoon niet goed meer en je hebt wel een bak mee te sjouwen. Ga niet voor een snelle nok. Pak gewoon een nok met C50 of SS50 timing. C70 kan, die ie een heel klein pietsje sneller, maar moeilijk te krijgen. elke andere snelle nok gaat alleen maar verlies opleveren omdat de powerband smaller wordt en je blokje dus echt flink toeren moet maken om er nog wat topvermogen uit te persen. Overcamming is de meest gemaakte fout en ondanks waarschuwen ook de meest hardnekkig gemaakte fout.

In het andere geval zal je gewoon een C90 blokje of een bami 110 moeten aanschaffen. Die zijn uiterlijk gelijk aan een 50cc, alleen is de cilinder een halve cm langer. Je hebt dan een kruk met iets langere slag, de 90cc heeft dezelfde boring als een 70cc (47mm) de 110 heeft een iets grotere boring. Je hebt dan lekker grote kanalen waarop een 20mm goed tot zijn recht komt en een normale nokkenas met zat vermogen onderin.

De 110 heeft 1 minpunt: de uitlaatklep. Stel die regelmatig, of vervang hem een keer door een Honda SS of C50 inlaatklep. Ze hebben wel eens de neiging om te verbranden, of de huidige generaties zouden over dit probleem heengegroeid moeten zijn.

De meeste 85cc kitjes op een korte slag kruk hameren uiteindelijk het bigend aan gort. Zeker op een bak moet zo'n blokje hard werken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door nielspbr »

Even het linkje bekeken. Ik denk dat ze de TBparts 88cc kit bedoelen (met racehead).
TBparts is in amerika een hele bekende naam op het gebied van opvoeren van 50/70cc honda(based) blokjes. xr/crf50/70

(Hebben trouwens ook leuk spul voor de honda/kawa hybride 150+ blokken)


Ik zou zo'n 88 kitje alleen niet aanraden voor een bakbrommer, wat NIX zegt, het big end krijgt nogal voor de kiezen en de boel wordt nogal warm en er is een grotere oliepomp nodig.


Voor een zware bakbrom zou ik ook voor een 85(langeslag) of 110 blokje gaan.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door Kippenverver »

Of een Lifan 140cc, dat zijn fijne blokjes voor zulke dingen, ze hebben bakken met koppel en maken niet gek veel toeren, lijkt mij dus perfect.
Ga heen en vereenvoudig u!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door nielspbr »

Kippenverver schreef:Of een Lifan 140cc, dat zijn fijne blokjes voor zulke dingen, ze hebben bakken met koppel en maken niet gek veel toeren, lijkt mij dus perfect.
Een beetje overdreven, dan krijg je een racebak...

Arontje91
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2011 11:49

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door Arontje91 »

140cc is toch juist goed in het maken van hoge toeren?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door nielspbr »

Arontje91 schreef:140cc is toch juist goed in het maken van hoge toeren?
Nee, want lifan heeft een extra lange(59mm) slag. Goed voor veel koppel, minder voor veel toeren(gem. zuigersnelheid).
+ dat zware vliegwiel wil de krukas nog wel eens breken met veel toeren.

Arontje91
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2011 11:49

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door Arontje91 »

O, nja dan weetik dat weer:P

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door NIX »

Stoel schreef:Ik heb nog een VVV (denk ik, er zit een streep op ipv een pukkel) maar die krijg ik niet op mijn elektro start blok.
Ik ben van plan om een fatsoenlijke CDI aan te schaffen, volgens staxters zou dit ook moeten werken ipv een vvliegwiel.
Volgens Rovaza en Orion benelux bestaan er geen Vvliegwielen, of werken die alleen met puntjes ontsteking, nu snap ik het even niet meer... kan iemand hier helderheid over geven?
Doorgaans wordt de term vvv gebruikt bij een punten- of 6V vliegwiel. De nok verdraait naar een vroeger tijdstip boven en bepaald toerental.

Maar je hebt gelijk dat een vervroegende CDI alleen goed werkt bij een zogenaamd 12V vliegwiel met streep. De pukkel is doorgaans voor een onbegrensde (vast tijddstip) CDI. Als je een vliegwiel met streep hebt en een vaste CDI, dan heb je altijd een erg vroeg ontstekingstijdstip, dus niet lekker starten (terugschoppen) en moeilijk netjes stationair afstellen. Met een pukkel en vaste CDI heb je bij hoge toeren net niet de optimale maximale vervroeging. Een streep in combinatie met een vervroegende CDI geeft een mooie curve, dus netjes starten en stationairloop en maximale power bij hoge toeren. Je kunt een pukkel laten oplassen tot een streep. 2mm vroeger en 8-10mm verlatend erbij (meestal) geeft een prima curve bij een vervroegende CDI.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Stoel
4T-MSB regular
Berichten: 400
Lid geworden op: 03 jul 2011 10:19
Bezit: Veel roest op drie wielen
Locatie: Amsterdam

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door Stoel »

Hej super bedankt voor de reacties!

Ik heb een dikker blok ook overwogen, sterker nog, ik héb een 110cc blok liggen...
Maar ik vind het gewoon niet prettig rijden, het blok wel, maar ik word er paranoïde van. Elke keer achterom kijken of er geen wouten in de buurt zijn enzo..

Ik zou het zonde vinden om €500,- aan een blok uit te geven (dat sowizo al) dat snel stuk gaat.

Waar zou ik een 85cc lang slag blokje kunnen vinden?

@ NIX, Bedankt voor de uitleg!
En een goede suggestie, ik ga dat wel even proberen. Dus ik moet voor de stip +2mm lassen en na de stip 8-10mm. Is dat gerekend van de rand of het middelpunt?

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door NIX »

Als je een lange 47mm cilinder op je 110 blokje zet heb je een 85cc langeslagblokje. Of je koopt een C90 blokje. Waarom word je para van een 110 blokje? Zet er gewoon een wat kleinere carb op. Qua uiterlijk is het bijna een 50cc blokje. Een 125 of dikker blok is van buiten heel anders en valt op.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door nielspbr »

Tegenwoordig staat geloof ik overal st110 ingegoten, valt een beetje op. (in dat skyteam blokje dat ik onder de pbr had hangen in ieder geval)

Arontje91
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2011 11:49

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door Arontje91 »

Of je moet de st110 weg kunnen dremelen?
Als je nog handiger bent zou je je eigen krukas kunnen vervangen door een een exemplaar die korter is.

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door ciebie »

Arontje91 schreef:Of je moet de st110 weg kunnen dremelen?
Als je nog handiger bent zou je je eigen krukas kunnen vervangen door een een exemplaar die korter is.

Als je aan je bloknummer gaat veilen dan vraag je om problemen!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Help! is een dure race kop/kit het waard? duurzaam? dom?

Bericht door nielspbr »

Arontje91 schreef:Of je moet de st110 weg kunnen dremelen?
Als je nog handiger bent zou je je eigen krukas kunnen vervangen door een een exemplaar die korter is.
Ingegoten in de carters = niet opgegoten, is dus niet weg te dremelen.
(bloknummers apart verhaal: 50cc ..39FM., 72cc ..47FM., 85cc ..47FM., 106cc ..52FM. In de meeste blokjes staat de zuigerdiameter in het typenummer ;) )

Plaats reactie