Gekke kop, gekke nokkenas, wat vragen...

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Plaats reactie
Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Gekke kop, gekke nokkenas, wat vragen...

Bericht door Tedski »

Heren,

deze kop kwam bij een blok van een maat van me. Hij zat op 70cc, en liep heel even heel hard, en toen was het allemaal een beetje stuk. Eerste vraag, herkent iemand het merk? Wie maakt deze kop? Het verhaal toen was dat ie uit griekenland kwam...:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Herkent iemand het tekentje?

Andere vraag; waar dient zo'n squish rand voor?
Mijn OT70 kop heeft het niet. Is het bedoeld voor platte zuigers? Zou ik het op mijn bolle 70kop zuiger kunnen gebruiken?

Nog een vraag, wat is die voor nokkenas? Je ziet hij loopt aan de bougie kant in een naaldlager, maar als je de naaldlager er uit haalt past er een gewone honda nokkenas in, met glijlager dus.

Afbeelding

Afbeelding

Tis best een leipe nokkenas, check het verschil tussen een (gare) normale nokkenas en deze:

Afbeelding

Zoals gezegd, hij liep heel effe heel hard, en toen niet meer, het probleem:

Afbeelding

Afbeelding

Tuimelaar versleten, binnen een paar kilometer. Lijkt op een oliedruk probleem, maar het vage is dat ie op 2 plekken anders is ingesleten. Kleppen te strak?

Ik heb zin om deze kop op mijn blokje te proberen, maar ik wil eerst wat antwoorden, kunnen jullie helpen?

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Gekke kop, gekke nokkenas, wat vragen...

Bericht door NIX »

Die heeft of met veel te veel klepspeling gereden, of de klepveer is tot z'n eind ingedrukt geweest terwijl de nok net wat meer lift gaf dan de veer toestond. Of de klep heeft gezweefd doordat hij stroef in de geleider liep. Deze nokvorm maakt alleen hoge toeren mogelijk, onderin en midden doet ie zo goed als niets.

Het merk ken ik niet. Zo te zien heeft er een dikke carb en spruit op gezeten waarvoor hij door een eigenaar nog eens flink vergroot is. Zal wel noodzaak zijn, want zo'n ding moet toeren kunnen maken met die nok.

Ook in een OT C70 hoort een squishrand te zitten. Enerzijds omdat de zuiger iets uit de cilinder komt, anderzijds om de verbrandingskamer iets te verkleinen voor de verbranding en ook nog eens om voor een werveling te zorgen in volledig geecomprimeerde toestand die en de verbanding beter laat verlopen en ervoor zorgt dat het mengsel optimaal verstoven blijft en nergens neerslaat. Bij mijn weten heeft alleen OT 50cc geen squish.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: Gekke kop, gekke nokkenas, wat vragen...

Bericht door h5speedje »

NIX schreef:Ook in een OT C70 hoort een squishrand te zitten. Enerzijds omdat de zuiger iets uit de cilinder komt, anderzijds om de verbrandingskamer iets te verkleinen voor de verbranding en ook nog eens om voor een werveling te zorgen in volledig geecomprimeerde toestand die en de verbanding beter laat verlopen en ervoor zorgt dat het mengsel optimaal verstoven blijft en nergens neerslaat. Bij mijn weten heeft alleen OT 50cc geen squish.
Ot70 is in werkelijkheid een s65 kop maar door die squish ga je van 44 naar 47 mm..
Rest is al gezegd...die nokkenas met naaldlager heb ik al vaker te koop gezien..waarschijnlijk met naaldlager omdat een glijlager het niet uithoudt met zulke nokprofielen..
Kijk bij volledige indrukking hoeveel mm speling je nog hebt tussen de windingn van de veer..als deze stug tegen elkaar aanzitten heb je je probleem gevonden...
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Gekke kop, gekke nokkenas, wat vragen...

Bericht door Tedski »

h5speedje schreef:Kijk bij volledige indrukking hoeveel mm speling je nog hebt tussen de windingn van de veer..als deze stug tegen elkaar aanzitten heb je je probleem gevonden...
Maar dan heeft een of andere boerenlul gewoon op de gok nokkenassen laten maken zonder even te checken of het überhaupt gaat werken?

Moet zeggen als je naar de afwerking van die nokkenas kijkt in vergelijking met een honda nokkenas denk je wel; tja, dat kan chiquer. De oliegaatjes zijn groter, de oliebanen van de glijlager zijn lomper. Chinees gokwerk?

Klepspeling was zeker niet te veel, en kleppen liepen soepel.
Vaag. Zal eens kijken als ik weer in de workshop ben.

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: Gekke kop, gekke nokkenas, wat vragen...

Bericht door h5speedje »

Tedski schreef:
h5speedje schreef:Kijk bij volledige indrukking hoeveel mm speling je nog hebt tussen de windingn van de veer..als deze stug tegen elkaar aanzitten heb je je probleem gevonden...
Maar dan heeft een of andere boerenlul gewoon op de gok nokkenassen laten maken zonder even te checken of het überhaupt gaat werken?
Takegawa is ook zo'n boerenlul bedrijf wat hete nokken maakt en bij de beschrijving staat dan ook vaak een paar andere klepveren die die nok ook aankunnen..kwestie van ander materiaal met een winding minder en heb je hetzelfde profiel
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Gekke kop, gekke nokkenas, wat vragen...

Bericht door butt head »

h5speedje schreef:
Tedski schreef:
h5speedje schreef:Kijk bij volledige indrukking hoeveel mm speling je nog hebt tussen de windingn van de veer..als deze stug tegen elkaar aanzitten heb je je probleem gevonden...
Maar dan heeft een of andere boerenlul gewoon op de gok nokkenassen laten maken zonder even te checken of het überhaupt gaat werken?
Takegawa is ook zo'n boerenlul bedrijf wat hete nokken maakt en bij de beschrijving staat dan ook vaak een paar andere klepveren die die nok ook aankunnen..kwestie van ander materiaal met een winding minder en heb je hetzelfde profiel
komt mij bekend voor van dat boerenlul bedrijf takegawa. koopje bij de heren van loef een r20 nokkenas voor een gk4(eco) kop. nokkenas er in klepspeling goed gezet omdat de nokkenas een stuk hoger is dan een standaard nokkenas. ik moet wel zeggen het liep al een malle op mijn zb blokje. 70 zonder problemen als je harder ging rijden kreeg je een hoop herry uit het luchtvilter (zwevende kleppen) toch nog een klein jaartje lol gehad van 120 euro toen had ik ook zulke mooie tuimelaars. maar mijn nokkenas had ook een heele mooie groef in de nokken presies waar de tuimelaars liepen.
dacht ik ik neem is die nokkenas mee naar johannes om te vragen hoe dit zou kunnen komen. johannes zij van wat is dit nou weer voorn overdreve nokkenas. toen wees ik hem op de groeven. hij vroeg toen of ik ander klepveren had gemonteerd. nee om dat ik nergens te hooren kreeg dat andere veren nodig had. toen heef johannes nog laten zien het verschil in klepveren met een wikkeling minder.

nu zit er een minder overdreven snelle nokkenas in. :roll:
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Gekke kop, gekke nokkenas, wat vragen...

Bericht door nielspbr »

In de catalogus staat dat er dus wel bij (en op het bijgeleverde papiertje ook, alleen in het japans, vreemd he...)

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Gekke kop, gekke nokkenas, wat vragen...

Bericht door NIX »

Is voor mij gewoon een kwestie van weten waar je mee werkt. Je kunt ook niet zomaar elke zuiger/cilinder/kop combi monteren, dat moet ook bij elkaar passen. Zodra je afwijkt van de originele bouw, moet je kijken of wat je maakt ook werkelijk kan. En er kan echt heel veel, maar nog heel veel meer kan niet.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Gekke kop, gekke nokkenas, wat vragen...

Bericht door Tedski »

Aha, logisch idd.
De vorige eigenaar zal dat dan ook niet geweten hebben, dat er klepveren in moeten met minder windingen.

Dat geluid uit de luchtfilter maakte dit blokje uiteindelijk ook, toen hebben we hem maar open getrokken.

Maar niemand herkent de merktekens van de kop en nokkenas?
Ik ga maar eens naar die klepveren op zoek.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Gekke kop, gekke nokkenas, wat vragen...

Bericht door butt head »

nielspbr schreef:In de catalogus staat dat er dus wel bij (en op het bijgeleverde papiertje ook, alleen in het japans, vreemd he...)
en daar zit dus het probleem wat ik had. mijn japans is niet al te best. een teduure catalogus heb ik ook niet. en de jongens bij loef hebben er ook geen verstand meer van.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Gekke kop, gekke nokkenas, wat vragen...

Bericht door ivo215 »

Tip:

Als je klepveren tegen komt waarvan men zegt dat ze "heavy duty" zijn, en je denkt van ... Heavy duty is vast goed, dat moet ik hebben ...
DOE HET NIET, LAAT ZE LIGGEN.
Die moet je absoluut niet hebben. Wat klepveren betreft, alleen origineel of van een serieus merk, maar zeker geen peppie heffie djoetie klepfeeruh.

Je hebt helemaal NIETS aan een hogere spanning op de veren. Het enige wat belangrijk is, is hoe snel de veren de klep doen sluiten en hoe goed de klep in de klepzitting past. Meer kracht help daar niet bij.
Het enige wat het doet is zorgen voor een véél hogere slijtage.
Ik ben er op de vervelende manier achter gekomen ... dus dan hoef jij dat niet.
De tuimelaars waren net zo verrot als die van jou hier boven op de foto, en de nokkenasbaan was ook naar de knoppen gedraaid, omdat door die te hoge veerspanning de tuimelaars en de nokkenas door de oliefilm heen worden gedrukt.
Dus dan draait het zonder smering.

Als je "snelle" klepveren wilt, neem dan in plaats van standaard origineel de originele van van de 5-bak SS50. De buitenveren zijn hetzelfde als de standaard C/SS/CD veren, maar de binneveren zijn anders en staan een iets hoger toerental toe.
En eigenlijk heb je ze niet nodig. Nieuwe verse standaard originele klepveren zijn al goed voor 11.500 tot 12.000 toeren, en dat is meer dan genoeg.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

Tedski
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 dec 2010 01:52
Locatie: Utrecht

Re: Gekke kop, gekke nokkenas, wat vragen...

Bericht door Tedski »

Mee eens, maar het punt was niet de sterkte van de veren. Ik heb iets stuggere veren in mn kop, maar niet zo'n leipe nokkenas, werkt goed.

In het geval van deze kop+nokkenas gaat het om de windingen van de klepveer, zodat hij verder ingedrukt kan worden, voor leipere nokkenassen, hogere nokken, klep verder open...

Maar je verhaal klinkt logisch, en ik denk dat mn koppeling het ook niet eens is met veel meer dan 11.000 rpm :)

Hey butthead, heb je die takegawa nokkenas nog? Kan je daar eens een foto van de nokken maken?
Misschien grappig om ff te vergelijken...

Plaats reactie