Tussentype c50 sneller?

Voor de snelle jongens en meisjes onder ons.
Netlus c50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 jan 2011 16:18
Bezit: '83 Honda C90
'87 Honda Spacy 125
Locatie: Veghel

Tussentype c50 sneller?

Bericht door Netlus c50 »

goeiemorgen!
Ik rijd nu een tijdje op een volledig standaard c50 rond en hij heeft ongeveer een snelheid van 65km/h.
Er zit een powerfilter op, weet dat dit geen nut heeft ofzo maar ik hou wel van wat extra lawaai.

Mijn vraag is nu hoe ik mijn c50 het liefst zonder aan de cc's te zitten, rond de 75/80 kan laten lopen. Heb veel verhalen gehoord dat die dingen dat wel kunnen halen met alle begrenzingen eruit?
Waar moet ik dan aan denken?
Tandwiel verhouding veranderen?
Carburateur naar 18mm?
Is er ook een vvv voor 12volt dikke tap?
Zijn er nog begrenzingen te vinden die eruit kunnen?

Heb binnenkort weer een tourtje en daar rijden brommers mee die eigenlijk geen brommers meer zijn, dus zou fijn zijn als ik ze toch enigszins kan bijhouden :o

mvg

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Tussentype c50 sneller?

Bericht door NIX »

80 Is ongeveer de bovengrens voor een 50cc. Als het een TT blokje is, dan heb je waarschijnlijk een kop met kleine kanaaltjes (en een OT kop past echt niet zomaar). Een iets grotere carb kan helpen, maar niet een 19mm, zeker niet op een 50cc. Een pijp die niet teveel inhoudt ook, maar de meesten zien er niet origineel uit of maken herrie. Je ontsteking zal een vaste CDI zijn, je hebt dan een vliegwiel met streep nodig en een lange pukken, maar enorme veel zal dat niet schelen als de rest niet ook snel is. als je met een 50cc de 70 haalt, moet je gewoon tevreden zijn. Dan blijft ie heel. En nee, met een snelle nokkenas ga je geen wonderbare resultaten bereiken. Wel ga je je middenpower enorm missen met je 3-bak en komt het ding geen berg meer op.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Tussentype c50 sneller?

Bericht door butt head »

gewoon een 70cctje er onder en knallen.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

weetikhet
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mei 2010 09:50

Re: Tussentype c50 sneller?

Bericht door weetikhet »

Ik heb voor mijn 70cc setup ook geprobeerd om zo hard mogelijk te gaan met 50cc. 19mm carb, snelle nokkenas, vervroegende cdi, etc. Wat je dan overhoud is een super zenuwachtig hoogtoerig blok waar bijna niet normaal mee te rijden valt. De power onderin is helemaal weg en je moet echt doorjanken voor je naar de volgende versnelling kunt anders zakt hij gewoon terug. Ik raad het je af. Het makkelijkst en fijnst is een 70cc cilindertje met evt 50cc opdruk en een 50cc kop. Heb ik nu ook gedaan en loopt als een trein.

Ik heb op de teller de 105 aangetikt (eerder 85-95 echte km's denk ik) met een 70cc met snelle nokkenas, race krukas, 19 mm carb, open uitlaat en vervroegende cdi.

ml03zl
Moderator
Berichten: 1259
Lid geworden op: 16 jan 2007 20:27
Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Tussentype c50 sneller?

Bericht door ml03zl »

Tussentype C50's lopen juist standaard al lekker hard, zeker voor een 50cc. 70/75 echte km's halen ze echt wel mits je zelf niet al te groot/zwaar bent.

En eigenlijk alles wat je er aan doet werkt averechts. Een andere carb, open uitlaat of klieren met de ontsteking gaat allemaal ten koste van de snelheid. Net als je powerfilter, ga op zoek naar origineel niet verkloot TT C50 filterhuis (C70 en C90 zijn echt anders), stel je carb goed af en monteer een voor tandwiel dat 1 tandje groter is dan standaard.
http://www.ktm.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Netlus c50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 jan 2011 16:18
Bezit: '83 Honda C90
'87 Honda Spacy 125
Locatie: Veghel

Re: Tussentype c50 sneller?

Bericht door Netlus c50 »

Oke, aan 70cc ga ik nog niet beginnen.
En hij is idd al redelijk snel voor een standaard brommertje. Het originele filterhuis heb ik nog inclusief een nieuwe filter. Had alleen het idee dat hij hierdoor ging stotteren op hogere toeren, maar toen had ik hem nog niet helemaal afgesteld. Ik zal hem nog eens helemaal nakijken en opnieuw afstellen, een nieuwe ketting enzo kan hij ook wel gebruiken dus dan meteen kijken voor ander tandwielmaatje.

Wat nog niet duidelijk voor mij is, is wat voor snel vliegwiel hier op past. Linkje evt?

ml03zl
Moderator
Berichten: 1259
Lid geworden op: 16 jan 2007 20:27
Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Tussentype c50 sneller?

Bericht door ml03zl »

Weet je zeker dat je een C50 luchtfilter hebt? en niet die van een C90? In die van een C90 staan de letters GB6.

Een een ander vliegwiel gaat je geen extra snelheid opleveren.
http://www.ktm.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Netlus c50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 jan 2011 16:18
Bezit: '83 Honda C90
'87 Honda Spacy 125
Locatie: Veghel

Re: Tussentype c50 sneller?

Bericht door Netlus c50 »

Ik zal eens kijken wat erop/erin staat. tis een box met ronde filter iig.
Aha, een vervroegend vliegwiel helpt/past dus alleen op een punten ontsteking?
http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... ind=1&fs=1
Deze lijkt op mijn vliegwiel en er staat dat hij vervroegend is. Leg is uit, snap er vrij weinig van.

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Tussentype c50 sneller?

Bericht door NIX »

Heb ik je al uitgelegd. Die heeft een lange pukkel en moet in combinatie met een vervroegende CDI gebruikt worden.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Netlus c50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 jan 2011 16:18
Bezit: '83 Honda C90
'87 Honda Spacy 125
Locatie: Veghel

Re: Tussentype c50 sneller?

Bericht door Netlus c50 »

Okee, dus als ik dat vliegwiel heb i.c.m. een vervroegende cdi heb ik wel meer power?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16189
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Tussentype c50 sneller?

Bericht door nielspbr »

Van een ontsteking alleen krijg ie niet meer power, je verwijderd wel begrenzingen.

Netlus c50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 jan 2011 16:18
Bezit: '83 Honda C90
'87 Honda Spacy 125
Locatie: Veghel

Re: Tussentype c50 sneller?

Bericht door Netlus c50 »

Ja gaat ie er harder van als ik die 2 dingen heb:P(en monteer)

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Tussentype c50 sneller?

Bericht door NIX »

Ook dat antwoord heb je al gehad. Nee, met deze setup niet echt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Netlus c50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 jan 2011 16:18
Bezit: '83 Honda C90
'87 Honda Spacy 125
Locatie: Veghel

Re: Tussentype c50 sneller?

Bericht door Netlus c50 »

Sorry, was me gewoon ff niet duidelijk genoeg.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Tussentype c50 sneller?

Bericht door niek is ik »

overigens, zie ik staan.... c50 83tt...
Waarschijnlijk met NT gb2 blok...
Dus nog geen gelagerde nok enzo...

Deze gaan doorgaans minder hard als de GK4(gelagerde nok) versie's, met de gk4 versie's is de 70 haalbaar, en kun je eventueel een crf50 zuiger monteren (hoge druk) en de nokkenas van een standaard skyteam(die is sneller). Mijn ZB was met enkel die nok(of eigenlijk het hele skyteam kopje) behoorlijk rap, 80 wilde ie wel.(niet altijd, maar vlak rechtuit zonder wint, 65 haalde ie altijd. en als ie heel lief was, de wind mee zat en ik maar hard genoeg mee stepte ging ie de 80 voorbij!)
(je hebt ook nog kitaco kitjes voor de 50cc, dan is de 90-95 haalbaar)

Heb je gb2 top-end(wat waarschijnlijker is) dan zijn de mogelijkheden wat beperkter, zorg inderdaad dat je een vervroegende cdi unit hebt(van NT c90 of een of ander bami ding) en een ontsteking met lange pukkel. Waarschijnlijk zit er een hitachi f136a op, en die hebben al een lange pukkel, evenals de mitsuba ontstekingen. Met andere woorden, kijk even hoe lang de pukkel(/merk onsteking en type) op je vliegwiel is, en kijk wat voor cdi unit je hebt(code's op de unit's zegt niet veel, ontstekingslamp er op en kijken naar de vervroeging)
Dan heb je voor gb2 verder niet veel mogelijkheden, er bestaan snelle nokken voor, maar die heb ik nog nooit geprobeert.
Wat wel past is een net iets groter teurtje in dat geval, denk dan aan een OT c70 carb, en dan bedoel ik niet de valstroom versie maar de naar voren gerichte versie... je benzine kraan komt dan wel aan de andere kant te zitten.

Maar ik zou zeggen, lekker 65 laten gaan, en wil je harder monteer meer cc.... want kwa optrekken enzo ga je toch niet mee komen met het snelle spul, en als 50cc harder gaat heb je ook maar een kleine heuvel/tegenwind nodig en je zit weer op de 65km/h
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Plaats reactie